Łącznica 518 Łęgówek-Lesk

Uporządkowany zbiór dokumentów archiwalnych dotyczących sieci kolejowej na Warmii, Mazurach i pozostałych ziemiach byłych Prus Wschodnich;

Moderator: bastard

bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Łącznica 518 Łęgówek-Lesk

Post autor: bastard »

Poniżej dwa plany schematyczne urządzeń srk posterunków odgałęźnych nieznajdujących się na początku i końcu łącznicy:
1. Plan srk posterunku Łęgówek znajdującego się w km 25,031 linii 041 Ełk-Olecko-Gołdap
2. Plan srk posterunku Lesk znajdującego się w km 1,810 linii 039 Olecko-Suwałki
Łącznica umożliwiała jazdę pociągów ze kierunku Ełk do Suwałk i odwrotnie z ominięciem stacji Olecko - bez konieczności przestawiania lokomotywy. Łącznica już nie istnieje - fizycznie została rozebrana ok. 10 lat temu.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
grzebacz
Osobowy
Posty: 53
Rejestracja: 12 lut 2012, 21:01
Lokalizacja: prabuty

Re: Łącznica 518 Łęgówek-Lesk

Post autor: grzebacz »

dlaczego została rozebrana? brak ruchu pociągów,czy tez stan kiepski toru?
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Re: Łącznica 518 Łęgówek-Lesk

Post autor: bastard »

Powodów likwidacji tej łącznicy jest/może być wiele:
1. Zawieszenie ilości pociągów pasażerskich: kursujących z Olecka do Gołdapi oraz z Ełku do Olecka
2. Mniejsza ilość pociągów towarowych kursujących z Ełku w kierunku Suwałk i odwrotnie.
3. W związku z powyższym nieopłacalność utrzymywania całodobowo obu posterunków (zatrudnienie łącznie ok. 10 pracowników).
4. Przy zmniejszeniu ilości pociągów – nieopłacalność utrzymywania i remontowania nawierzchni na tej łącznicy.
5. Możliwe, że również aspekt strategiczny, łącznica mogła mniej znaczenie wojskowe. Po zmianach w latach 80-tych przestała pełnić również i takie funkcje.
Łukasz W.
Towos
Posty: 25
Rejestracja: 20 maja 2010, 19:21
Lokalizacja: Olecko/Olsztyn

Re: Łącznica 518 Łęgówek-Lesk

Post autor: Łukasz W. »

Z tego co pamiętam, to głównym powodem budowy łącznicy była planowana kopalnia rud metali koło Suwałk. Ponieważ pomysł upadł, łącznica stała się niepotrzebna i bardzo szybko zamknięta. Z opowieści mojego ojca, ktory pracował na kolei wynika, że jeszcze w latach osiemdziesiątych i początku dziewięćdziesiątych na łącznicy odstawiano niepotrzebne wagony, głównie weglarki. Nastawnie i sematory istniały do 2003, albo 2004-go roku, a tory rozebrano jakieś trzy lata temu.

Edit:
Udało mi się znaleźć źródło moich informacji:
http://www.starejuchy.pl/kolej/lacznica.html
ODPOWIEDZ