Strona 1 z 1

Kętrzyn - Węgorzewo

: 30 kwie 2011, 20:58
autor: bastard
Dzisiaj kolejny plan – tym razem plan schematyczny stacji Węgorzewo. Stan aktualizacji planu jest na 1992 r. jednak chciałbym zwrócić uwagę na jedną charakterystyczną rzecz. Jeszcze kilkanaście lat temu wszelkie likwidowane tory na planach schematycznych były zaznaczane cieńszą przerywaną linią. I dzięki temu zachowały się na wielu planach nieistniejące układy torowe. A takich planów będę też trochę zamieszczał. Są to często jedyne plany ukazujące zlikwidowane układy torowe.

W przypadku stacji Węgorzewo jest tych zmian sporo ( niektóre się przecinają ) i trudno jest się w niektórych zorientować. Ale można niektórym osobom uda się trochę więcej na ten temat ustalić.

Dzisiaj niestety – po likwidacji torów – na matrycy jest korektor lub ślady drapania ostrym narzędziem po kalce technicznej. I na odbitkach już nie widać tego co zlikwidowano. Próbowałem wyjaśnić dlaczego tak się dzieje – nieoficjalnie wyjaśniono mi, że plany z zaznaczonym zlikwidowanym układem torowym są mniej czytelne i wielu osobom to przeszkadza. I tak walory historyczne „przegrały” z rzeczywistością. Szkoda, ale nic nie można na to poradzić. Instrukcja o sporządzaniu planów schematycznych już tego nie nakazuje.

: 03 maja 2011, 12:56
autor: Stacja Krzepielów
Ja się jednak przyczepię (takim już jestem) :(
Z planu zostały wydrapane semafory wyjazdowe i semafor wjazdowy wraz tarczą. I o ile kilometr semafora wjazdowego da się odczytać, bo tego akurat nie wydrapano, to niestety kilometry semaforów wyjazdowych, ich ilość i położenie pozostaną już tajemnicą aż do czasu jak ktoś ujawni jakąś starszą odbitkę planu

: 03 maja 2011, 21:41
autor: bastard
Zawsze można się przyczepić – również do braku innych rzeczy np. wydrapaniu parowozowni skoro jest zaznaczona obrotnica na przedłużeniu toru nr 16. O wydrapywaniu pisałem na początku. A przepisy drogowe nie nakazywały umieszczania (pozostawiania) zlikwidowanych semaforów np. linią przerywaną.
Brak semaforów wyjazdowych tłumaczy inny szczegół. W torze nr 2 ( za rozjazdem nr 4 ) jest wykolejnica. A jest to ( lub był ) tor główny dodatkowy o czym świadczą opisane ( nie usunięte ) przebiegi. W torach gdzie są semafory – nie stosuje się wykolejnic, więc jest przedstawiony stan po likwidacji semaforów. Część opisów nie została usunięta co w tym przypadku jest zaletą a nie wadą.
Zamieszczam plany jakie posiadam - na chwilę obecną gdyż ciągle poszukuję. Jeżeli nie spełniają oczekiwań to trudno – może ktoś posiada lepszy. Jeżeli udostępni – na pewno będzie tu zamieszczony.

: 04 maja 2011, 08:22
autor: CM
Wygląda też na to, że na planie został też całkowicie wydrapany tor (teoretyczny nr 6) biegnący kiedyś przy północnej krawędzi peronu 3.
Kiedyś z mozołem próbowałem odtworzyć pierwotny układ Węgorzewa i wyglądało na to, że w sektorze - tak powiedzmy - DB Cargo ;) , było 5 torów (6, 8, 10, 12, 14). Czternastkę widać - więc chyba OK, widać też dziwne żeberka po lewej stronie w miejscu "wydrapańca". Jedno niby OK, drugie wychodzi "znienacka" - oba celują w koniec peronu 3. To drugie wychodziło pewnie z wydrapanej 6. Ślad toru nr 6 widać też z prawej - wjazd na most (zostały dwie kreseczki).

Plany super - dzięki :mrgreen:

: 05 maja 2011, 00:38
autor: Mecenas
Stacja Krzepielów pisze:Ja się jednak przyczepię (takim już jestem) :(
Z planu zostały wydrapane semafory wyjazdowe i semafor wjazdowy wraz tarczą. I o ile kilometr semafora wjazdowego da się odczytać, bo tego akurat nie wydrapano, to niestety kilometry semaforów wyjazdowych, ich ilość i położenie pozostaną już tajemnicą aż do czasu jak ktoś ujawni jakąś starszą odbitkę planu
Zagadka - znajdź różnice na załączonych plikach :)

: 05 maja 2011, 21:12
autor: bastard
Stacja Krzepielów napisał/a:
.....to niestety kilometry semaforów wyjazdowych, ich ilość i położenie pozostaną już tajemnicą aż do czasu jak ktoś ujawni jakąś starszą odbitkę planu
Część z powyższego można jednak ustalić.
Jak pisałem we wcześniejszym poście zachowały sie opisy przebiegów na torach nr 1, 2 i 3. Na podstawie tego można ustalić (przed "wydrapaniem") że były trzy semafory wyjazdowe (kształtowe):
przy torze nr 1 - semafor D - jednoramienny
przy torze nr 2 - semafor E - dwuramienny
przy torze nr 3 - semafor C - dwuramienny

Węgorzewo - plan sytuacyjny

: 21 maja 2011, 21:48
autor: bastard
Następny plan stacji Węgorzewo - tym razem plan sytuacyjny mieszczący się na trzech arkuszach.
Z uwagi na rozmiar i jakość odbitek ( ich kolor jest uzależniony od sposobu powielania oraz przechowywania - np. wyblakniecie ) planów tych nie łączyłem - kto chce może to sam zrobić.

Czerniki

: 24 maja 2011, 22:24
autor: bastard
Czerniki - przystanek położony w km 5,006 linii Kętrzyn - Węgorzewo. Z załączonego poniżej planu wynika, że przed wojną i możliwe że w tuż powojennym okresie była to stacja z kilkoma torami i bocznicą - wg opisu na planie - wojskową.
Nie mam żadnych innych dokumentów lub informacji na temat tej byłej stacji - może ktoś będzie wiedział coś więcej.

Radzieje

: 16 cze 2011, 21:19
autor: bastard
Następny plan schematyczny - przystanek i stacja handlowa Radzieje położona w km 16,154.

Parcz

: 11 lip 2011, 22:41
autor: bastard
Kolejny plan schematyczny - przystanek Parcz leżący w km 9,870. Przetywaną linią jest pokazany zlikwidowany układ torów stacyjnych.

Re: Czerniki

: 17 gru 2020, 15:36
autor: Marius
bastard pisze: 24 maja 2011, 22:24 Czerniki - przystanek położony w km 5,006 linii Kętrzyn - Węgorzewo. Z załączonego poniżej planu wynika, że przed wojną i możliwe że w tuż powojennym okresie była to stacja z kilkoma torami i bocznicą - wg opisu na planie - wojskową.
Nie mam żadnych innych dokumentów lub informacji na temat tej byłej stacji - może ktoś będzie wiedział coś więcej.
Stacja w Czernikach pomiędzy połową 1941 a końcem 1944 roku służyła tylko do celów wojskowych.

Na bocznicy stacyjnej parkował pociąg specjalny szefa OKW feldmarszałka Wilhelma Keitla lub „Afrika” (od 1943 roku „Braunschweig”), lub (wymiennie) dowództwa Sztabu Generalnego Wehrmachtu „Atlas”/ „Franken”.

Latem 1944 roku na polu po północnej stronie stacji wybudowano ok 350 – cio metrowej długości jednotorową bocznicę dla pociągu „Braunschweig”.

Bocznicę, podobnie jak tor główny i tory stacyjne zdemontowane zostały w 1945 roku przez Rosjan.

Na zdjęciu 1 miejsce styku bocznicy z torem głównym.
Zdjęcie 2 – pas zadrzewienia wyznaczający bieg bocznicy.
2.JPG
1.JPG