Uwaga!
1. Trwają konsultacje społeczne zamierzeń inwestycyjnych PKP PLK S.A. na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 r. Szczegóły tutaj.
2. Trwają konsultacje społeczne dotyczące rozbudowy węzła kolejowego w Ostrołęce. Szczegóły tutaj.

Most w Piszu

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: kuba_mk, Sebastian Marszał, bastard, ksiezyc

Himring
Towarowy
Posty: 3
Rejestracja: 2010-01-03, 08:56
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Himring »

Witam serdecznie

Zbieram wszelkie informacje dotyczące historii przeprawy kolejowej przez rzekę Pisę w Piszu. Zdjęcie wysłane przez puciora (2011-08-14, 22:44) jest bardzo interesujące, nie tyle nawet z uwagi na samo przedstawienie mostu saperskiego (jest on również widoczny choć w znacznie mniejszym stopniu na innych fotografiach) co na zapisaną na odwrocie datę: 11 18.02.1915. O ile data ta dotyczy faktycznie budowy mostu saperskiego to wspaniale wpisuje się w przebieg wydarzeń z początku 1915 roku.

Pierwszy most (kratownicowy)
Pierwszy most kolejowy został oddany do użytku wraz z linią Pisz - Ełk 16 listopada 1885 roku. Był to most kratownicowy o pasach równoległych. 20 sierpnia 1914 roku został on (wraz z mostem drogowym) wysadzony przez niemieckich saperów w związku z ewakuacją 8 Armii w kierunku Królewca i Giżycka. Dzień później 21 sierpnia II Korpus rosyjski zajął Pisz bez walki. Później oficjalna niemiecka propaganda przypisywała zniszczenia m.in. tego mostu Rosjanom czego przykładem są podpisy na wydawanych od 1915 roku pocztówkach.

Drugi most (saperski)
Za uznaniem zapisanej na fotografii daty (11 18.02.1915) jako budowy mogą przemawiać dwa fakty: 8 lutego 1915 wojska niemieckie odbijają Pisz z rąk Rosjan, a 19 lutego zostaje uruchomiona linia do Dłutowa. Wynikałoby z tego, że już w dwa dni po zdobyciu miasta przystąpiono do budowy przeprawy, którą ukończono na dzień przed oddaniem do użytku linii Pisz Dłutowo. Linia do Ełku została oddana później bo 27 lutego. Fakt oddania pierwszej linii właśnie do Dłutowa był podyktowany koniecznością szybkiego transportu wojsk w rejon frontu, który przesunął się na południe za rzekę Wincentę. Już 19 lutego pojechał pierwszy transport wojskowy do Dłutowa, skąd dalej już drogą dotarł pod Kolno gdzie między 19 a 20 lutego toczyły się walki o to miasto w wyniku których Rosjanie wycofali się dalej na południe.
Most saperski zbudowano po płn. stronie zburzonego mostu. Od strony zachodniej łączył się on z istniejącą już wcześniej bocznicą, która dochodziła do małego portu drzewnego na Pisie (bindugi). Natomiast od strony wschodniej wzniesiono nasyp, który po około 100 m skręcał w prawo łącząc się z głównym nasypem kolejowym.

Trzeci most (kratownicowy)
Do użytku został oddany gdzieś pomiędzy 1917 a 1920 rokiem. Większość zniszczeń wojennych na terenie miasta w tym okresie usunięto. Około roku 1920 wybudowano kolejową wierzę ciśnień. Trudno przypuszczać by tak potężna budowla kolejowa funkcjonowała obok prowizorycznego mostu saperskiego. Trzeba też pamiętać, że rzecz miała miejsce w Prusach, a nie w naszym kraju, gdzie wszelkie tymczasowe rozwiązania trwają najdłużej (np. saperski Most Syreny w Warszawie na Wiśle wybudowany tylko na czas remontu Mostu Poniatowskiego funkcjonował przez 15 lat). Jedno jest pewne. Wybudowany w tamtym okresie most na Pisie istnieje w niezmienionej formie do dziś. Różnica jaka go dzieli od pierwszego mostu to zmieniony układ kratownicy oraz górny pas w kształcie łagodnego łuku oraz nowe przyczółki.
Załączniki
Na pierwszym planie dawny port drzewny. Po prawej w połowie wysokości nasypu kolejowego miejsce po dawnej bocznicy. 2011 r.
Na pierwszym planie dawny port drzewny. Po prawej w połowie wysokości nasypu kolejowego miejsce po dawnej bocznicy. 2011 r.
Ścieżka na miejscu dawnej bocznicy. Po lewej binduga. 2011 r.
Ścieżka na miejscu dawnej bocznicy. Po lewej binduga. 2011 r.
Widok od płn.-wsch. 2009 r.
Widok od płn.-wsch. 2009 r.
Widok od płd.-zach. 2009 r.
Widok od płd.-zach. 2009 r.
Widok od płd. 2009 r.
Widok od płd. 2009 r.
Widok od zach.
Widok od zach.
Port drzewny. Na drugim planie wagon stojący na bocznicy. 1935-1940 r.
Port drzewny. Na drugim planie wagon stojący na bocznicy. 1935-1940 r.
Widok od płd. Lata 30.
Widok od płd. Lata 30.
Widok od płd. Lata 30.
Widok od płd. Lata 30.
Pierwszy most kratownicowy. Za nim widać most saperski. Widok od płd. 1915-1916 r.
Pierwszy most kratownicowy. Za nim widać most saperski. Widok od płd. 1915-1916 r.
Pierwszy most kratownicowy. Widok od płd.-zach. 1907 r.
Pierwszy most kratownicowy. Widok od płd.-zach. 1907 r.

bastard
ZWROTNICZY
Posty: 316
Rejestracja: 2007-03-06, 20:29

Re: Most w Piszu

Post autor: bastard »

Odświeżam temat.
Odnalazłem rysunek na którym pokazano zniszczenia tego mostu po II Wojnie Światowej.
Jest tam również krótki opis tych zniszczeń.
Brak jest daty, kiedy wykonano rysunek.
Załączam skan tego rysunku.
Załączniki
Pisz - zniszczony most.jpg

ODPOWIEDZ