Stacja Skórcz

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

SP42-056
Towarowy
Posty: 19
Rejestracja: 06 sty 2012, 20:25
Lokalizacja: D29-218 km75

Stacja Skórcz

Post autor: SP42-056 »

Witam

Rejon co prawda leży po drugiej stronie Wisły, linia 218 jednak i tu przebiega i ma swoje zagadki.
Możliwe, że wielu już odwiedziło Skórcz, więc wie jak wyglądała. Dziś lepiej nie opisywać, bo nie zostało nic prócz budynku stacji i wieży wodnej. I właśnie temat wieży a właściwie wież, pragnę poruszyć. Wiadomo gdzie się znajduje wieża na tej stacji, a zanim powstała znana wszystkim stojąca obecnie, istniała wcześniej inna, znajdująca się bliżej budynku dworca. Następnie w wyniku rozbudowy stacji, dostawiono drugą. Dwie wieże współistniały ze sobą do końca II wojny, kiedy starsza uległa zniszczeniu. Dziś nie pozostało po niej nic, ale długo istniał jej fundament, przedstawiony na planie stacji z 1963 r, będącego i tak przerysowaniem jakiegoś wcześniejszego. Plan jest duży, dlatego wrzuciłem fragment z zaznaczeniem pierwszej wieży.

Obrazek

Miejsce po niej jest zaznaczone jako "fundament zniszczonej wieży ciśnień".
Wie ktoś może coś na jej temat? Interesuje mnie jej wygląd, z uwagi na to, iż tworzę rysunki parowozów i kolei, która odeszła, a ta stacja pojawia się w twórczości wiele razy ( 3 ) a linia 218 i więcej ( 7 razy i powstaje kolejne ujęcie ). Prosiłbym o jakieś informacje, bym mógł podejść do tematu tej wieży.

W sumie sam plan stacji też jest ciekawy, ujmuje kilka istotnych szczegółów na temat nastawni, np. na załączonym fragmencie nie ma w oryginale budki przy peronie 2. Pojawiła się wtórnie i najpierw była wykonana z drewna, ta obecna ceglana powstała dużo później ( koniec lat 70-tych XX w.) To samo dotyczy przybudówki - nastawni Skc 1 przy szopie.
Awatar użytkownika
maczy
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 21 lis 2007, 18:24

Post autor: maczy »

Szyny też zwinięte? Nie zaglądałem na tę stację jakieś 4 lata...
SP42-056
Towarowy
Posty: 19
Rejestracja: 06 sty 2012, 20:25
Lokalizacja: D29-218 km75

Post autor: SP42-056 »

Niestety stacja wygląda jak po trzęsieniu ziemi, niestety ona przeżyła już swój koniec świata, tego kolejowego. Z budynków pozostał dworzec i wieża ciśnień, która jeszcze stoi. Resztę wyburzono. Zamiast rampy i szopy jest obwodnica Skórcza. Przejazd kolejowy w mieście zastąpiono rondem, w którego biegu usunięto szyny. W miejscu, gdzie była szopa też mają być usunięte, bo jest plan wydłużenia tej obwodnicy do Iglotexu, ale nie mają kasy, by drogę tam doprowadzić.
ODPOWIEDZ