Strona 1 z 7

Historia ostrołęckiej infrastruktury kolejowej

: 01 lut 2013, 18:23
autor: Gagarin323
Witam! Niestety widok opuszczonych budynków na terenie stacji kolejowej w Ostrołęce częściowo należy już do historycznych, otóż na początku bieżącego roku doszło do fizycznej likwidacji sporej ilości zabudowań znajdujących się wzdłuż torów w stronę Szczytna. Na szczęście udało mi się wszystko sfotografować. I teraz chciałbym się dowiedzieć czy może kto zna daty powstania tych obiektów i ich konkretnego przeznaczenia? Wstawiam fotki interesujących mnie obiektów.

: 01 lut 2013, 18:26
autor: Gagarin323
I jeszcze jedna fotka!

: 04 lut 2013, 23:19
autor: grzebacz
ostatnie zdjęcie to nastawnia,poprzednie szopa na drezyny/małe loki

: 05 lut 2013, 20:30
autor: Gagarin323
Przeznaczenie ogólne jest raczej znane każdemu miłośnikowi kolei. Bardziej interesowały by mnie konkretne daty budowy tych obiektów, jak i również przeznaczenie (szopa lub warsztat na parowozy, spalinowozy czy elektrowozy). Jeśli chodzi o nastawnie interesuje mnie jej data powstania niż sama nazwa budynku. :grin:

: 09 lut 2013, 21:13
autor: SP45-166
grzebacz pisze:ostatnie zdjęcie to nastawnia,poprzednie szopa na drezyny/małe loki
Czym ta wiedza poparta?
Gagarin323 pisze:Przeznaczenie ogólne jest raczej znane każdemu miłośnikowi kolei. Bardziej interesowały by mnie konkretne daty budowy tych obiektów, jak i również przeznaczenie (szopa lub warsztat na parowozy, spalinowozy czy elektrowozy). Jeśli chodzi o nastawnie interesuje mnie jej data powstania niż sama nazwa budynku. :grin:
Radzę ostrożnie z wiedzą dostępną w necie, jak i z osobami które je piszą. Niektórzy mają się za znawców tematu i piszą z tonem pewności siebie że jest tak a tak. Ja natomiast analizuję węzeł Ostrołęcki od dłuższego czasu- na ile mogę, na tyle powiem:

Według schematu jeden z dwóch ceglanych budynków był noclegownią drużyn (chyba ten bez hasła). Drugi z hasłem ma opis (o ile dobrze czytam schemat stacji) "parowozownia 1 klasy" ale pewnie chodzi o jakieś biura. Ostatnio w jego części mieściło się biuro PKP Energetyka.
Trzeci budynek to najprawdopodobniej jakieś pozostałości po starej parowozowni (znajduje się niedaleko miejsca gdzie była stara parowozownia, poza tym w pobliżu są pozostałości po cokole dźwigu do nawęglania), albo drezynownia, ale gwarancji na to brak.
Czwarty budynek to zdecydowanie nie drezynownia, ale lokomotywownia trakcji spalinowej. W 1984 roku pobudowano obecną lokomotywownię (zamkniętą na przełomie 2009/2010), ale wcześniej potrzebna była nowoczesna hala do obsługi pojazdów spalinowych, do czego stara parowozownia (wtedy zresztą używana wciąż przez pokaźną liczbę parowozów) się nie nadawała. Hala tej lokomotywowni z prefabrykatów zbudowana została zapewne pod koniec lat 60 lub w pierwszej połowie 70, ale to tylko domysły, a potwierdzenia w dokumentach nie posiadam.

Ostatnie dodane to dawna nastawnia dysponująca stacji Ostrołęka. Służyła razem z podobnym (tyle że krótszym, ale z takim samym wykuszem) obiektem nastawni wykonawczej (budynek przy przejeździe szosy na Ostrów Mazowiecką- głowica wschodnia stacji) do momentu oddania stojącej nieopodal nowoczesnej nastawni przekaźnikowej, i dwóch grzybków wykonawczych. Według schematu z lat późniejszych oznaczona jako "biuro wagonowe RS"

: 10 lut 2013, 00:21
autor: grzebacz
zapomniałem dodać nie jestem:doktorem profesorem magistrem inżynierem:takich debili jest wszędzie pełno-znawców
kolego wystarczy popatrzeć na fotki
czym ta wiedza poparta-dla mnie pytanie roku :grin:

: 10 lut 2013, 11:20
autor: feyg
grzebacz pisze:zapomniałem dodać nie jestem:doktorem profesorem magistrem inżynierem:takich debili jest wszędzie pełno-znawców
Jako przedstawiciel "pół-elity" (mgr) uprzejmie proszę swego szacownego przedpiścę o zachowanie swoich przemyśleń dla siebie, a nie zaśmiecanie wątku nic nie wnoszącymi postami (o kulturze wypowiedzi już nie wspomnę). A jeśli już piszesz, to miałbym delikatną sugestię, popracuj nad ortografią...

: 10 lut 2013, 18:32
autor: Gagarin323
Witam! Jako że miałem ostatnio trochę wolnego czasu, wykorzystałem go na analizę zebranych materiałów i chciałbym zaprezentować wszystkim Kalendarium Ostrołęckiego Węzła Kolejowego (Wydanie I, stan na luty 2013). Wiem że praca nie jest zbyt precyzyjna, dlatego na razie udostępniam wersję I.

Jeśli ktoś ma jakieś uwagi do treści mojego opracowania proszę pisać.

: 10 lut 2013, 18:45
autor: SP45-166
W ten sposób, każdy swojej wiedzy po trochu, z kilku źródeł, może do czegoś dojdziemy.
Np obrotnica w Ostrołęce nie istniała także po 1945 a parowozy się obracały. Podobnie jak w Nasielsku czy Sierpcu był w użyciu trójkąt. Widać go dokładnie na geoportalu na północ od szopy spalinowej z prefabrykatów. Tory leżały OIDP jeszcze kilka lat temu.

: 10 lut 2013, 18:54
autor: Gagarin323
Tory są nadal. Jednak są odcięte od torów stacyjnych...

Znalazłem u siebie w archiwum pewną fotkę. Jest to pewnie cokół dźwigu do nawęglania, który znajduje się w środku między lokomotywownią 3-stanowiskową, a 2-stanowiskową. Obecnie element ten nie istnieje.

: 10 lut 2013, 23:13
autor: grzebacz
bardzo przepraszam Szacownego kolege z Miasta Portowego Gdyni(wspaniałe miasto)jeżeli poczuł się kolega moim pisaniem dotknęty PRZEPRASZAM PANA
a jestem bardzo anty wszelkim studiom bo...ehhh długo pisać
wątek oczywiście ciekawy a ceglany cokół z resztką mechanizmu do obracania lejka jest wręcz piękny :shock: ,szkoda że nie istnieje :cry:

: 11 lut 2013, 12:47
autor: laczor
Fajna robota Piotr, gratuluję zawziętości i zapału.
Może do tego spisu warto dodać epizod strajków w Dalekim i Zygmuntowie w 2004 roku. Niektóre teorie głoszą, że gdyby nie ich skuteczność do dziś dnia z ruchem osobowym mogłoby być różnie...
Posiadam kilka zdjęć ze wspomnianych miejsc, których nie wrzucił Piotr a również mogą okazać się ciekawe.... między innymi ze środka starej nastawni oraz hali lokomotyw spalinowych. Poniżej to co na szybko znalazłem. Zdjęcia z 2010, niestety nie mam kiedy pojechać na "inspekcję" w "swoje" rejony do Ostrołęki i zaktualizować zbiorów, ale swego czasu zwiedziłem ten ogródek dosyć dokładnie.
Dwustanowiskowa lokomotywownia spalinowa miała piętrową przybudówkę, która jak się domyślam służyła za część biurową. Dawno nie zwiedzałem terenu ale skoro mówicie, że już nie istnieje...szkoda ale to było do przewidzenia, że te budynki to kwestia czasu. Z biegiem czasu mogłyby zagrażać zawaleniem.
Do dziś żałuję, że nie sfotografowałem wnętrza budynku dyspozytora, przed likwidacją szopy. Tam był ten niesamowity PRL-owski kolejowy klimat, jak się szło na górę. Jakieś znaczki PKP, napisy, gabloty. Trudno opowiedzieć tam najlepiej by było być :smile:

: 11 lut 2013, 13:11
autor: Gagarin323
Dzięki Paweł! Oczywiście wydarzenia związane z 29 też należy udokumentować, jednak myślę że trzeba to zrobić w oddzielnej publikacji (bardziej szczegółowe opisy).
Jeśli chodzi o potwierdzenie moich słów o rozbiórce, przedstawiam fotkę z stycznia b.r roku, oraz fotkę Gagarów stojących przed 2-stanowiskową szopą w 1995 roku.

: 11 lut 2013, 13:21
autor: laczor
Jeszcze mam jedno pytanie...w indeksie jest pozycja:

2012 listopad – rozbiórka jednokanałowego warsztatu przeglądowego

Czy chodzi o TEN obiekt :?:

: 11 lut 2013, 15:42
autor: Gagarin323
Nie, nie. Jednokanałowy warsztat przeglądowy, to obiekt który znajduje się na 3 zdjęciu licząc od góry w moim pierwszym poście. A poniżej zamieszczam zdjęcia warsztatu od środka i ciekawą tablicę, która udowadnia że budynek ten był warsztatem rewizji/przeglądów kotłów parowych w parowozach. Obecnie obiekt ten nie istnieje.