Historia ostrołęckiej infrastruktury kolejowej

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, kuba_mk, bastard

Awatar użytkownika
SP45-166
Przyspieszony
Posty: 97
Rejestracja: 21 wrz 2005, 12:37
Lokalizacja: WARSZAWA URSUS
Kontakt:

Post autor: SP45-166 »

bastard pisze:Oczywiście może być i inna wersja (choć mało prawdopodobna) że drugi tor został dobudowany w czasie II wojny światowej – jako tymczasowy lub dla celów militarnych. Brak mi jednak jakichkolwiek materiałów do potwierdzenia tej wersji.
Może to mieć znaczenie. Rozmowa przeprowadzona w 2008 roku z kolejarzami z Sokołowa, rzuciła nam pewne światło na ten temat. Linia demarkacyjna między III Rzeszą a ZSRR na terenie podbitej II RP przebiegała kilka do kilkunastu kilometrów wzdłuż linii Ostrołęka-Siedlce. Na odcinku Małkinia-Ostrów Mazowiecka linia nieomal pokrywała się z przebiegiem granicy. To właśnie z lat 1939-1941 pochodzi ponoć droga z płyt betonowych na odcinku Sokołów-Małkinia. Według kolejarzy na destrukt pod tą drogę poszły żydowskie nagrobki z okolicznych cmentarzy...
Na pewno Niemcy podszykowali sobie wzdłuż frontu drogę jak i linię kolejową. Bo zarówno na mapach przed jak i powojennych Kostki widnieją jako p.o., a jeżeli ktoś kiedykolwiek tam był to wie że równia stacyjna na 3-4 tory wskazuje na coś zupełnie innego.
Ci sami kolejarze twierdzili również że o ile na odcinku do Małkini były dwa tory, o tyle do Ostrołęki zawsze był jeden. Były w planie dwa, ale nigdy nie doszło do realizacji tego.
Na potwierdzenie dodać mogę że są miejsca na linii typu przepust przed Telakami gdzie tor idący prosto, robi zygzak tuż za przepustem o ok. 4 metry w bok, ale równolegle. Przypomina to pewne widoki znane z innych linii dwutorowych. Ślady są tez na znacznie szerszych przyczółkach, oraz samych nasypach, zbyt szerokich jak na 1 tor.

Podobnych śladów na północ od Małkini jest znacznie mniej, ale most na broku ma wyraźnie "drugi nasyp" kilka metrów obok. Albo stara lokalizacja mostu i prostowanie linii, albo przygotowania pod drugi tor były bardzo zaawansowane...

Na linii 34 zachodziło dużo zmian. Między innymi dzięki ostatnim linkom do map WIG znalazłem p.o.Jelonki dwa kilometry bliżej (po drugiej stronie lasu) Ostrowi. Z rozkładów księżyca wynika że przystanek jeszcze w latach 50 był 9 km od Ostrowi, a już w latach 70, miał 11 km do Ostrowi.
Podobnie rzecz ma się z przystankiem Telaki. Jego obecność w przedwojennych rozkładach (jako stacji) kłóciła się z tym co usłyszałem od naczelnika szopy Ostrołęka swego czasu, stamtąd pochodzącego, że przystanek ten pochodzi z lat 70. Rzeczywiście obecny tak.
Stare Telaki leżały według rozkładu jazdy z 1922 ok 1 km bliżej Sokołowa niż obecna stacja Kosów Lacki. Potem pojawia się stacja Kosów Lacki, znikają Telaki, natomiast w latach 70 mamy już i Telaki i Kosów Lacki.
NASIELSK-SIERPC FOREVER!!!
MAZOWSZE Pozdrawia!!!!!
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Chcecie jeszcze jedną mapę? Nie?? I tak dostaniecie....
Polska mapa kolejowa (1946) pokazuje Siedlce-Małkinia-Ostrołęka jako jeden tor.

Na marginesie: ta mapa i poprzednie cytowanie przeze mnie otwierają się w IE, ale nie w FF czy Chrome. No comment...
Gagarin323
Osobowy
Posty: 72
Rejestracja: 02 cze 2012, 20:32
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Gagarin323 »

Sprawa wydaje się być bardziej skomplikowana, niż przepuszczałem......
Nie ma rady - trzeba działać!
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Żeby nie było że tylko mapy i mapy... :lol:
Dwa niemieckie zdjęcia lotnicze stacji w Ostrołęce z 1944 roku:
http://galeria.geoportal.edu.pl/details ... age_id=606
http://galeria.geoportal.edu.pl/details ... age_id=605
Mogą byc interesujące, bo pokazują ówczesny układ torów i budynki stacyjne.
Gagarin323
Osobowy
Posty: 72
Rejestracja: 02 cze 2012, 20:32
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Gagarin323 »

Dzięki serdeczne. Dawno czegoś takiego szukałem!

Udało mi się trochę pogrzebać w opcjach przeglądarki WWW i wyłączyć tą blokadę pobrać.
Awatar użytkownika
laczor
Pospieszny
Posty: 102
Rejestracja: 19 sty 2011, 20:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: laczor »

Witam.
Korzystając z krótkiego urlopu udało mi się dziś wybrać z kolegą Gagarin323 do Ostrołęki na krótkie zwiedzanie okolicy. Mocno zaskoczyła mnie szczególnie jedna rzecz. Mianowicie na stacji był dziś prowadzony rozrząd wagonów z górki rozrządowej :idea: Naprawdę dziesiątki razy bywałem na tej stacji ale tego typu manewry widziałem po raz pierwszy. Rozrząd odbywał się oczywiście na zewnętrznej grupie torów tzw. "Odolan" - od strony ulicy Kolejowej.
Być może obecni częściej wiedzą, czy tego typu manewry przeprowadza się częściej, czy też miałem szczęście i trafiłem na dobry moment. Ja niestety mam zbyt daleko i bywam zbyt rzadko, żeby szerzej się o tym wypowiedzieć. Łomot wagonów zjeżdżających z górki o te stojące na torach niesamowicie urozmaicił klimat stacji, na której od rana panowała niesamowita cisza zakłócona wcześniej tylko pyrkaniem silnika SM42 pod nastawnią.
W każdym razie nie sądzę być zbyt prędko ponownie świadkiem takiego widoku :smile:
ksiezyc
Pospieszny
Posty: 143
Rejestracja: 08 lut 2008, 12:52
Lokalizacja: Ciecierzyn
Kontakt:

Post autor: ksiezyc »

Jeszcze w sprawie dwutorowości linii Siedlce - Małkinia i Małkinia - Ostrołęka.
Kwity mamy następujące:
Rok 1912.
Obrazek
Rok 1920.
Obrazek
Rok 1922.
Obrazek
Rok 1926.
Obrazek
Z powyższych wynika (z wyjątkiem schematu z 1920 r.), że obie linie były jednotorowe.
Wyjątek z 1922 r. można zakwalifikować jako pomyłkę wynikającą choćby z faktu, że ówczesna polska kolej i ogólnie państwo polskie dopiero się organizowała więc takie pomyłki się zdarzały.
Jednak zagłębiając się w temat, można znaleźć inne kwity.
Rosyjską mapę z 1914 r. gdzie widać dwutorowy odcinek Siedlce - Małkinia i jednotorowy odcinek Małkinia - Ostrołęka.
Obrazek
lub jej niemiecki odpowiednik z podobnymi oznaczeniami.
Obrazek
Z tego można wysnuć tezę, że linię Siedlce - Małkinia udwutorowiono między 1912 a 1914 r. (być może bez mostu na Bugu).
Na poparcie tej tezy można jeszcze dorzucić schemat Dyrekcji Wileńskiej z 1920 r.
Obrazek
I zakończyć dyskusję stwierdzeniem, że linia Siedlce - Małkinia prawdopodobnie była dwutorowa od 1912/14 do 1915/16, bo Niemcy znajdujący się na dalekim zapleczu zupełnie niepotrzebny drugi tor rozebrali. Natomiast linia Małkinia - Ostrołęka nigdy dwutorowa nie była.
Jednakże inne kwity mogą rzucić trochę inne światło na dwutorowość tej ostatniej linii.
Schemat z 1958 r.
Obrazek
Schemat z 1969 r.
Obrazek
Jak widać linia Małkinia - Ostrołęka jest oznaczona jako dwutorowa z jednym torem nieużywanym lub rozebranym.
Można to skwitować możliwymi pomyłkami i nieścisłościami występującymi we wszelkich materiałach źródłowych.
Ja mam jednak taką teorię, że inkryminowaną linię zaczęto udwutorawiać (bardzo brzydkie słowo) i z jakichś powodów tego nie zrobiono.
Dodawanie drugiego toru przebiegało przeważnie według następującego schematu.
Najpierw wytyczano dodatkowe działki do wykupu pod drugi tor, następnie poszerzano nasypy i wykopy.
Później budowano dzieła sztuki czyli mosty, wiadukty i inne przepusty.
Na koniec kładziono tory, montowano sygnalizację i można było jeździć.
Niestety bez wychodzenia z domu nie da się stwierdzić na którym etapie zakończył się proces dodawania drugiego toru na linię Małkinia - Ostrołęka.
Trzeba by pooglądać przyczółki mostów, zmierzyć długości przepustów lub szerokość korony nasypów, żeby móc cokolwiek stwierdzić.
Oczywiście mogło się zdarzyć, że linię Małkinia - Ostrołęka zaplanowano jako dwutorową i wszelkie dzieła sztuki są dwutorowe.
Poniżej widać (linia Łuków - Lublin, most na Bystrzycy), że przyczółki są już na dwa tory, kratownica jest jedna a nasyp pod drugi tor właśnie się robi.
Obrazek
Na koniec schemat obiegów parowozów z początków XX w.
Obrazek

Pozdrawiam serdecznie i obiegowo.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem, że na świecie jest tak wielu idiotów (C) Stanislaw Lem (1921-2006)
AAdamq
Towarowy
Posty: 9
Rejestracja: 10 lut 2013, 22:38
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Historia ostrołęckiej infrastruktury kolejowej

Post autor: AAdamq »

Gagarin323 pisze:Witam! Niestety widok opuszczonych budynków na terenie stacji kolejowej w Ostrołęce częściowo należy już do historycznych, otóż na początku bieżącego roku doszło do fizycznej likwidacji sporej ilości zabudowań znajdujących się wzdłuż torów w stronę Szczytna. Na szczęście udało mi się wszystko sfotografować. I teraz chciałbym się dowiedzieć czy może kto zna daty powstania tych obiektów i ich konkretnego przeznaczenia? Wstawiam fotki interesujących mnie obiektów.
Fotka 1.... budynek administracyjny byłej parowozowni w Ostrołęce (na piętrze), na parterze kotłownia i łaźnia
Fotka 2... budynek noclegowni drużyn trakcyjnych oraz magazyn mundurowy (na pietrze), na parterze magazyn materiałów i cześci zamiennych
Fotka 3... nie znam wcześniejszego przeznaczenia...zastępczo była wykorzystywana do przegladów SP45
Fotka 4... hala zaopatrzenia w paliwo i oleje taboru SP/U45, ST44, SM42


Kolejowa nedza
AAdamq
Towarowy
Posty: 9
Rejestracja: 10 lut 2013, 22:38
Lokalizacja: Ostrołęka

Post autor: AAdamq »

Gagarin323 pisze:Nie, nie. Jednokanałowy warsztat przeglądowy, to obiekt który znajduje się na 3 zdjęciu licząc od góry w moim pierwszym poście. A poniżej zamieszczam zdjęcia warsztatu od środka i ciekawą tablicę, która udowadnia że budynek ten był warsztatem rewizji/przeglądów kotłów parowych w parowozach. Obecnie obiekt ten nie istnieje.
W tym miejscu przed postawieniem nowej hali były wykonywane przeglądy SP45 i w takim stanie został pozostawiony... ta tablica dotyczyła napraw SP45
Awatar użytkownika
SP45-166
Przyspieszony
Posty: 97
Rejestracja: 21 wrz 2005, 12:37
Lokalizacja: WARSZAWA URSUS
Kontakt:

Post autor: SP45-166 »

Co do map przedstawionych przez Księżyca--> sporo tu nieścisłości szczególnie na odcinku północnym linii 34(Ostrołęka-Małkinia). Na schemacie są Daniszewo, Biel, Gocły choć żadne z nich w cegłach z 1920, 1922 czy 1924 nie figuruje. O co w tym wszystkim chodzi?
NASIELSK-SIERPC FOREVER!!!
MAZOWSZE Pozdrawia!!!!!
ksiezyc
Pospieszny
Posty: 143
Rejestracja: 08 lut 2008, 12:52
Lokalizacja: Ciecierzyn
Kontakt:

Post autor: ksiezyc »

SP45-166 pisze:O co w tym wszystkim chodzi?
Najprawdopodobniej to są mijanki lub inne posterunki ruchu.
Rzeczą oczywistą jest, że podczas wojny, gdy zachodziła konieczność wzmożenia ruchu kolejowego budowano tymczasowe posterunki ruchu i były to najczęściej mijanki właśnie.
Mogło się tak zdarzyć, że antycypując wojenne potrzeby ruchowe takie posterunki budowano zawczasu i utrzymywano w postaci nieczynnej. Gdy zachodziła potrzeba mijanki obsadzano i uruchamiano.
Pierwsze z brzegu czyli Daniszewo prawdopodobnie było takim właśnie posterunkiem.
Nazwa występuje w nieoficjalnym rozkładzie jazdy z 1922 r.
Obrazek
Jak widać, posterunek jest i być może kiedyś zatrzymywały się tam jakieś pociągi pasażerskie, ale wydaje mi się to mało prawdopodobne.
Po raz drugi Daniszewo występuje na schematach sieci:
Gedobu z 1943 r.
Obrazek
RBD Królewiec z 1944 r.
Obrazek
Z tego drugiego można odczytać położenie tego posterunku.
Zmierzyłem sobie te 6.6km na gejoportalu i wyszło mi, że posterunek Daniszewo znajdował się prawdopodobnie w tym miejscu
http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/ ... t=KATASTER
Proszę zwrócić uwagę na kształt działki.
Można założyć, że pierwszowojenne i drugowojenne Daniszewo to jeden i tan sam posterunek.
Przy okazji dwutorowości linii Małkinia - Ostrołęka.
Czy ten przepust nie wygląda na dwutorowy ??
http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/ ... riant=ORTO

Pozdrawiam serdecznie i dwutorowo.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem, że na świecie jest tak wielu idiotów (C) Stanislaw Lem (1921-2006)
Gagarin323
Osobowy
Posty: 72
Rejestracja: 02 cze 2012, 20:32
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Gagarin323 »

Tak ten przepust jest przystosowany do obsługi dwutorowej linii. W wolnym czasie przejrze archiwum poszukując zdjęcia tego obiektu.



Ponad to proszę zwrócić uwagę nie nieistniejący przystanek Narew koło Ostrołęki na linii 29.

Pozdrawiam i dziękuje za materiały. Czeka mnie dużo pracy i wakacyjnych wyjazdów na kurpie.
AAdamq
Towarowy
Posty: 9
Rejestracja: 10 lut 2013, 22:38
Lokalizacja: Ostrołęka

Post autor: AAdamq »

Moim skromnym zdaniem... napis NAREW na mapie sugeruje nazwę rzeki nie przystanku

Szerokosc nasypu i budowli na lini Ostrołęka - Małkinia rzeczywiscie sugeruje istnienie drugiego toru... tylko mam pytanie czy na całej długości tejze linii? w Małkini wiadukt nad torami do Białegostoku jest jednotorowy
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Taki mały drobiazg z okresu wojny:
Załączniki
zbiory własne
zbiory własne
zbiory własne
zbiory własne
Gagarin323
Osobowy
Posty: 72
Rejestracja: 02 cze 2012, 20:32
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Gagarin323 »

AAdamq; Moim skromnym zdaniem... napis NAREW na mapie sugeruje nazwę rzeki nie przystanku
Na pewno nie. Ten posterunek (stacja lub przystanek) widnieje w rozkładach np. z 1942 i jest położony na 65,3 km dzisiejszej linii nr 29.
ODPOWIEDZ