Olsztyński Dworzec Główny

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, kuba_mk, bastard

Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 163
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

ulgi

Post autor: Rainy31 »

Masz rację. Nawet nie byłem świadomy, że moi rodzice - nauczyciele mieli takie zniżki. Co prawda korzystali z pociągu tylko w wakacje. Biorąc w latach 70-tych mnie i moje rodzeństwo do rodziny na drugi koniec Polski płacili więcej za podróż dzieciaków więcej niż za siebie, bo młodzież szkolna i akademicka miała zniżkę tylko 33%.
Niestety dotąd nie udało mi się zapytać nikogo z tych, którzy korzystali z automatów bądź za nie odpowiadali, jakie zniżki były na tych urządzeniach.
Olek
Towarowy
Posty: 8
Rejestracja: 19 lip 2011, 10:29

Re: ulgi

Post autor: Olek »

Rainy31 pisze:Masz rację. Nawet nie byłem świadomy, że moi rodzice - nauczyciele mieli takie zniżki. Co prawda korzystali z pociągu tylko w wakacje. Biorąc w latach 70-tych mnie i moje rodzeństwo do rodziny na drugi koniec Polski płacili więcej za podróż dzieciaków więcej niż za siebie, bo młodzież szkolna i akademicka miała zniżkę tylko 33%.
Niestety dotąd nie udało mi się zapytać nikogo z tych, którzy korzystali z automatów bądź za nie odpowiadali, jakie zniżki były na tych urządzeniach.
W automatach były też zniżki 80%, masowo wykorzystywane m.in. przez kolejarzy, którzy w l. 70-tych nie mieli 100%.

Z innych kwestii - w okresie, w którym chcesz zrobić automat, nie było już peronówek. Skończyły się w latach 60-tych, stąd nie było ich również uwzględnionych w automatach biletowych na dworcu, który o ile pamiętam z tego wątku, powstał w 1974. Peronówki w ostatnim okresie istnienia kosztowały 2 złote (w 1960 o ile dobrze pamiętam była zmiana taryfy, potem na wiele wiele lat ceny ustabilizowały się).

Mam sporo biletów z automatów z Olsztyna (zarówno tych korytarzowych jak i Pautze którymi posługiwały się kasjerki), nie mam tylko zbytnio czasu przejrzeć co na nich było. Postaram się to zrobić, ale raczej niestety nie nastąpi to bardzo szybko.
Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 163
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

Post autor: Rainy31 »

Super! Zastanawiałem się dlaczego w cegle z 1979/80 nie ma nic o biletach peronowych. Bardzo możliwe, że już ich wtedy nie było. Czy ktoś wie kiedy dokładnie wycofano te bilety?
Bardzo jestem ciekaw, Olku, jakie masz bilety z olsztyńskich automatów - tzn jakie trasy i zniżki. Podejrzewam, że to nie ulegało poważniejszym zmianom.
Byłbym wdzięczny za skany kilku biletów, ale do Olsztyna (z czasu około roku 1979). Można by pozostawione czy wyrzucone bilety umieścić na ławce w poczekalni, albo na podłodze. W modelarstwie komputerowym każdy szczegół można uwidocznić, tym bardziej, że nie robię gry, tylko rekonstrukcję, a z niej na razie zdjęcia a potem film- przechadzkę po dworcu. Moim marzeniem jest film z dworcem jako tłem wydarzeń z czerwca 1979. To był pamiętny rok i miesiąc - bo wtedy na początku miesiąca pierwszy raz przyjechał do Polski Papież. A scenariusz do filmu o olsztyńskim dworcu trzy tygodnie potem napisało życie.
Olek
Towarowy
Posty: 8
Rejestracja: 19 lip 2011, 10:29

Post autor: Olek »

Z tego mniej więcej okresu (wzory z lat 70-tych oraz przełomu 70/80 i odpowiednie ceny, biletów na 3 klasę czy Allenstein Hbf. raczej już się nie spotykało) mogę podesłać Ci skany tego co wymieniłem poniżej. Ponieważ jest tego trochę (wszystko to są bilety kartonowe), wybierz sobie co byś chciał mieć na swojej wizualce i ja Ci to podeślę:

Bartoszyce - Olsztyn Główny przez Korsze
Białystok - Olsztyn Główny przez Ełk, Korsze (tu wzór jest OK, ale cena już skreślona długopisem bo bilet sprzedany w 1985)
Bielsk Podlaski - Olsztyn Główny przez Białystok, Ełk
Biskupiec Reszelski - Olsztyn Główny albo Baranowo
Ciechanów - Olsztyn Główny przez Nidzica (2 rodzaje)
Działdowo - Olsztyn Główny albo Susz (nawet z dodatkiem na pospieszny)
Elbląg - Olsztyn Główny przez Morąg albo Orneta przez Braniewo
Gdańsk Oliwa - Olsztyn Główny przez Malbork, Elbląg
Gdańsk Wrzeszcz - Olsztyn Główny przez Malbork, Elbląg
Giżycko - Olsztyn Główny przez Korsze (2 rodzaje, jeden nawet datowany 1979)
Iłowo - Olsztyn Główny przez Nidzica (5 rodzajów)
Kętrzyn - Olsztyn Główny przez Korsze (4 rodzaje)
Kosewo - Olsztyn Główny przez Czerwonka
Koszalin - Olsztyn Główny przez Gdynia Główna, Malbork (2 rodzaje, oba niestety pokreślone, sprzedane dopiero w 1986)
Kowalewo Pomorskie - Olsztyn Główny przez Iława Gł, Ostróda (ze skreśleniami)
Lipinki - Olsztyn Główny albo Malbork
Lipno - Olsztyn Główny przez Toruń Główny, Iława Główna
Lublin - Olsztyn Główny przez Łuków, Siedlce
Malbork - Olsztyn Główny przez Elbląg, nawet z dodatkiem na pośpieszny
Mława - Olsztyn Główny przez Nidzica
Mogilno - Olsztyn Główny przez Toruń Główny, Iława Główna
Mrągowo - Olsztyn Główny przez Czerwonka
Nidzica - Olsztyn Główny przez Olsztynek albo Chorzele albo Stupsk Maz. (2 rodzaje)
Olsztynek - Olsztyn Główny (2 rodzaje)
Orneta - Olsztyn Główny albo Frombork
Ostróda - Olsztyn Główny (2 rodzaje)
Pasym - Olsztyn Główny
Piastów - Olsztyn Główny (z poprawką długopisem)
Płońsk - Olsztyn Główny przez Nasielsk
Puławy Miasto - Olsztyn Główny przez Warszawę, Nasielsk (pokreślony - sprzedany l. 80-te)
Sokółka - Olsztyn Główny przez Białystok, Ełk
Starogard Gdański - Olsztyn Główny przez Tczew, Elbląg (dość marnie wygląda - idealnie nadaje się do umieszczenia koło śmietnika wśród niedopałków ;-) )
Szczecin Główny - Olsztyn Główny przez Krzyż, Piła Główna, Toruń Główny
Warszawa Wschodnia - Olsztyn Główny przez Działdowo
Wąbrzeźno - Olsztyn Główny przez Iława Główna
Wąbrzeźno Miasto - Olsztyn Główny przez Iława Główna
Włocławek - Olsztyn Główny przez Toruń Główny
Wydminy - Olsztyn Główny przez Korsze (ze skreśleniem)

Tylko nie wybieraj wszystkiego, bo nie wiem kiedy ja to bym sfotografował.
lipski
Towos
Posty: 46
Rejestracja: 07 paź 2010, 17:03

Post autor: lipski »

a czy ja mógłbym prosić o skany biletów( tak po prostu dla siebie- by zobaczyć, jesli to nie problem :) ):

* Lublin-Olsztyn Gł
* Nidzica-Chorzele
* Piastów-Olsztyn Gł
.
Z góry, dziękuję :)
Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 163
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

bilety

Post autor: Rainy31 »

Ależ bogata kolekcja! Mnie interesuje bilet z 1979 r z Giżycka przez Korsze, bo nie będzie problemu z przerabianiem roku. Chciałbym być jak najwierniejszy w odtwarzaniu szczegółów, jak najmniej zmyślać. Sądzę, że wszystkich zainteresowanych historią dworca w Olsztynie zainteresuje ten bilet, dlatego, Olku, możesz jego dwustronny widok zamieścić tu na forum. Z góry dziękuję.
Nie wiem czy pomysł chwyci, ale co jako kolekcjoner sądzisz o następującej sprawie - czy mianowicie warto byłoby stworzyć wirtualną kolekcję biletów? Według miast i lat. Dziś w Internecie są dość przypadkowe fragmenty zbiorów. Ktoś się chwali tym co posiada, ktoś inny chce sprzedać. Ale ja mam na myśli stworzenie pewnego rodzaju dokumentacji właśnie przy tym forum dla Warmii i Mazur. W tej sprawie musieliby się wypowiedzieć przede wszystkim administratorzy forum i ci, którzy jak Ty zbierają bilety, bo ja nie mam co zamieszczać. Forum służy już po części jako baza danych, a nie tylko miejsce do rozmowy.
Stellwerk

Re: bilety

Post autor: Stellwerk »

Rainy31 pisze: czy mianowicie warto byłoby stworzyć wirtualną kolekcję biletów? Według miast i lat.[...] . W tej sprawie musieliby się wypowiedzieć przede wszystkim administratorzy forum i ci, którzy jak Ty zbierają bilety, bo ja nie mam co zamieszczać. Forum służy już po części jako baza danych, a nie tylko miejsce do rozmowy.
Jestem za. Czysto teoretycznie, bo tez nie mam co zamieszczać :oops:
Ale taką kolekcję można umiescic plus minus gdziekolwiek (Picasa czy coś podobnego) niezależnie od P.T. Administratorów.
Olek
Towarowy
Posty: 8
Rejestracja: 19 lip 2011, 10:29

Post autor: Olek »

Z kolekcją jest problem o tyle, że jest ona dość spora bo mająca sporo ponad 10.000 egzemplarzy :-). Ale jak kogoś czasem będzie coś interesowało, to będę się starał wspomóc. Jest tutaj na forum zresztą jeszcze jeden maniak biletów. W załączeniu bilety o które pytaliście, wersja Giżycko - Olsztyn w dużej rozdzielczości poszła wiadomością prywatną, aczkolwiek nie upierałbym się - datowniki były suche, pieczątki rozmazane więc spokojnie można dawać inne roczniki. W bonusie dodaję jeszcze ciekawy moim zdaniem bilet z Jędrzejowa, Bielsk Podlaski - Olsztyn Główny oraz jeszcze jeden na Włóczęgę Północy, z ostatniego roku jej kursowania: Ostrołęka - Gdańsk.
Załączniki
b_1.jpg
Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 163
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

bilety

Post autor: Rainy31 »

Wielkie dzięki, Olku! Już obejrzałem "swój" bilet w szczegółach. Zastanawia mnie numer 32 664. Gdyby numeracja zaczynała się od zera pierwszego stycznia, można by oszacować jakie numery były w czerwcu, ale podejrzewam, że po dojściu do 99 999 zaczynano nową turę bez względu na datę. Czy wiesz coś na ten temat?
Pomysł z internetowym zasobem biletów upada, bo to musiałoby być spore muzeum. Trzeba by założyć zupełnie nową stronę internetową, by zmieścić obie strony tylko Twoich biletów. A przecież są i inni kolekcjonerzy.
Nie dziwię się teraz, że muszę poczekać nim przejrzysz swoje bilety z automatu, których pewnie jest kilkaset. Ciekaw jestem czy do czegoś wcześniej już były wykorzystywane. Tu mamy szansę rozwikłać w oparciu o nie zagadkę. A już się przekonałem, że pamięć ludzka jest zawodna.
W życiu nie widziałem biletów z automatów. Zapewne różniły się wyglądem od tych z kasy. Czy mógłbyś nam zaprezentować kilka?
Olek
Towarowy
Posty: 8
Rejestracja: 19 lip 2011, 10:29

Post autor: Olek »

Numeracja w żadnym wypadku nie zaczynała się od stycznia, szło jak leci a właściwie nie jak leci tylko jak się wzięło z magazynu. Stąd czasem pojawiały się cuda w kasach np. mam bilet z Częstochowy do Ważnych Młynów sprzedany pod koniec lat 80-tych a wzór pochodzi z połowy l. 60-tych (jeszcze bez stref czasowych do 100 km, wprowadzonych po 1970).

Co do biletów z automatów, to szczerze mówiąc wielce ich nie cenię, zbieram praktycznie wyłącznie "drukarniowe" czyli takie, które przyjeżdżały na stację już gotowe z drukarni (a więc w Olsztynie były to te pochodzące z ternionów rezerwowych). Aczkolwiek ortodoksem żadnym nie jestem i jak mi brakuje jakiejś stacji to automat do kolekcji włożę, tak samo jeśli bilet jest ciekawy i ładny (co niestety nie dotyczy wszystkich automatów - niektóre rodzaje są po prostu dramatycznie brzydkie). Generalnie więc automaty leżą w wielkim pudle po butach i nie są poukładane w żadnym kluczu - stąd szukanie w nich Olsztyna będzie upierdliwe ale jak napisałem, postaram Ci się pomóc. Czy moje bilety do czegoś były już wykorzystywane - poza ilustracjami do pojawiających się czasem artykulików w gazetach to nie.
Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 163
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

bilety

Post autor: Rainy31 »

Dzięki za wyjaśnienia. Już przerobiłem Twój bilet. Zmieniłem tylko datę z 7 września na 25 czerwca, by nadawał się do mojej rekonstrukcji.
bilet kartonikowy.png
W oryginale odciśnięte wgłąb cyfry były mniej foremne.
Ostatnio zmieniony 30 sie 2020, 14:18 przez Rainy31, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 163
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

zielony płotek

Post autor: Rainy31 »

Udało mi się dotrzeć do kolorowego zdjęcia zielonego płotka z lipca 1984. Hm! Płotek ma kolor nieokreślony - zapewne od sadzy z parowozów. Jeśli był zielony, to najdalej rok, dwa po pomalowaniu. Niestety, zdjęcie otrzymałem tylko do celów badawczych bez prawa upowszechniania. Muszę przestrzegać tych zobowiązań, bo inaczej nic więcej nigdy nie dostanę.
Na pocieszenie dodam, że swoje rekonstrukcje mogę publikować, więc gdy tylko uda się zakończyć prace nad peronami, to się tu pojawią. A może założę nawet niezależną stronę poświęconą historii dworca. Warto byłoby ukazać efekty naszych dociekań i zaprezentować w przejrzysty sposób ilustrując wygenerowanymi przez komputer obrazami.
No więc przy płotku oprócz brązowych skrzynek były małe stojaczki pod daszkami, gdzie zawieszano płozy służące do podkładania pod koła stojącego składu wagonów. Zdjęcie nie jest dość czytelne, by na nim się oprzeć, stąd zwracam się do Kolegów z zapytaniem, gdzie można znaleźć wyraźny obraz bądź plan takiego stojaka. A może stojaki dotrwały w jakimś skansenie kolejowym.
Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 163
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

które lokomotywy

Post autor: Rainy31 »

Odtwarzam dworzec, ale przyjdzie pora na umieszczenie na nim pociągów, wjeżdżających, odjeżdżających. Czy ktokolwiek wie, gdzie można znaleźć jakie lokomotywy ciągnęły danego dnia dany pociąg. Chodzi mi o dane z czerwca 1979 dla pociągów osobowych przejeżdżających przez Olsztyn, ale pytanie jest ogólne.
Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 163
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

"Sygnały" o dworcu

Post autor: Rainy31 »

W poszukiwaniu zdjęć dotarłem do archiwalnych numerów "Sygnałów", a że pewnie wszyscy lubimy źródłowe materiały, więc podzielę się dziś dwoma. Pierwszy z 16 stycznia 1972.

NOWY DWORZEC W OLSZTYNIE

Tuż przed Nowym Rokiem, 30 grudnia 1971 r., w Olsztynie przekazano do użytku nowy dworzec — obiekt bardzo potrzebny i długo oczekiwany zarówno przez pasażerów, jak przez miejscowych kolejarzy i pracowników PKS.

Poprzedni dworzec, pochodzący z 1880 r., kilkakrotnie odbudowywany i rozbudowywany, o przestarzałej konstrukcji i słabej funkcjonalności, nie mógł już służyć dłużej, a jego modernizacja byłaby nieopłacalna. Podjęto więc przed kilku laty, w porozumieniu z władzami terenowymi, jedynie słuszną i uzasadnioną ekonomicznie decyzję budowy zupełnie nowego obiektu dworcowego, wspólnego dla komunikacji kolejowej i autobusowej. Takie rozwiązanie, niezwykle dogodne dla pasażerów przesiadających się z autobusów PKS do pociągów lub odwrotnie, a jednocześnie zapewniające warunki dla ściślejszej współpracy obu przewoźników, zastosowano w Polsce po raz pierwszy. Olsztyńskie doświadczenia zostaną z pewnością wykorzystane przy projektowaniu innych zespołów dworcowych w kraju.

Nowy dworzec PKP i PKS w Olsztynie zapewnia warunki dla prawidłowej obsługi ruchu pasażerskiego, który wzrasta nieustannie w związku z rozwojem przemysłu i szkolnictwa w samym Olsztynie oraz szybkim rozwojem turystyki na terenie Warmii i Mazur. Podstawową funkcję dworca spełniają dwie hale operacyjne: PKP i PKS, połączone wspólną poczekalnią oraz trzyizbowym pomieszczeniem dla pasażerów z dziećmi. W halach usytuowano kasy biletowo-bagażowe, przechowalnię bagażu, biuro obsługi podróżnych, placówkę pocztową, zakład fryzjerski, kioski „Ruchu". Pasażerowie spędzający na dworcu dłuższy czas mają do dyspozycji pomieszczenia na piętrze, gdzie zlokalizowano świetlicę, bar, kawiarnię, a także wydzieloną, dwuizbową świetlicę dla młodzieży szkolnej.

Pomieszczenia dworcowe charakteryzują się dużą przepustowością i przejrzystym układem, ułatwiającym orientację. Rozwiązanie obiektu zapewnia pasażerom szybką orientację i wszelkie wygody, a szczególnie — odpowiednią informację o rozkładach jazdy pociągów i autobusów, sprawną obsługę przez kasy, przechowalnie bagażu i przez inne punkty usługowe, wreszcie warunki dla spokojnego oczekiwania w estetycznie i wygodnie urządzonych pomieszczeniach. Wnętrza wykonano z trwałych materiałów, jak kamień, lastriko, tynki szlachetne, okładany z ceramiki i drewna, aluminium. Zmodernizowany, stary tunel pod peronami PKP połączono z wybudowanym tunelem pasażerskim, który prowadzi wprost - z ominięciem hali dworcowej - na plac przed dworcem i ul. Partyzantów.

Głównym projektantem i autorem koncepcji architektonicznej dworca jest mgr inż. architekt Z. Kłopocki z Biura Projektów Kolejowych w Poznaniu, które wygrało konkurs na projekt tego obiektu. Projekt wnętrza i wyposażenia dworca jest dziełem Pracowni Sztuk Plastycznych w 0lsztynie, a ściśle — zespołu z udziałem inż. Kłopockiego oraz artystów plastyków E. Łubowskiego i Z. Bednarowicza. Inwestorem jest Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Gdańsku, sprawująca nadzór poprzez zespół inspektorów pod kierownictwem głównego koordynatora inż. R. Jeziorowskiego. Generalnym wykonawcą jest Olsztyńskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego; kierownikiem grupy robót był mgr inż. J. Knitter, a kierownikiem budowy — R. Farsewicz. W robotach specjalistycznych oraz w dostawach materiałów i urządzeń uczestniczyło kilkanaście przedsiębiorstw.

W uroczystym otwarciu dworca wzięli udział: minister M. Zajfryd i wiceminister K. Jacukowicz, gospodarze województwa i miasta oraz gdańskiej DOKP, projektanci i wykonawcy, kolejarze i pracownicy PKS, liczni mieszkańcy Olsztyna.

Przekazując nowy dworzec olsztyńskim pracownikom PKP i PKS minister wyraził przekonanie, że dołożą oni wszelkich starań, aby obiekt ten funkcjonował sprawnie, aby był utrzymywany i konserwowany jak najtroskliwiej. Minister zaapelował jednocześnie do mieszkańców Olsztyna i do pasażerów o otoczenie tego kosztownego obiektu społeczną opieką, o kulturalne korzystanie z jego pomieszczeń i urządzeń, o zapobieganie ich niszczeniu.

Dodajmy, że w latach 1972-73 w pobliżu dworca i w architektoniczno-urbanistycznym powiązaniu z nim powstanie nowy obiekt socjalno-administracyjny dla służb eksploatacyjnych, zaprojektowany jako nowoczesny budynek wysokościowy.


A oto drugi artykuł z 28 X 1977 r.:
Sygnały 28-X-77.PNG
Powiem szczerze, smutno mi, że ten dworzec odchodzi w niebyt. Tylko czasochłonność procedur powoduje, że w tym roku jeszcze go nie ruszą. Komunistyczny minister miał rację, kiedy mówił, że o dworzec trzeba dbać, nie dewastować go. Zauważyłem na przykład, że PKS próbował odświeżyć pierwotne ozdoby na ścianie ze swej strony. Wymyli, wyszorowali, nawet część położyli nowych. Od razu jakiegoś debila ręka świerzbiła i musiał to sprayem pomazać. A kiedy spędzałem latem bezsenną noc na hali kasowej PKP, goście sklepiku z przekąskami, który całą noc był czynny, chodzili się odlać na schodki obok, prowadzące na górę, tam gdzie kiedyś była świetlica dla młodzieży szkolnej, a teraz są biura.
Ostatnio zmieniony 30 sie 2020, 14:27 przez Rainy31, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Rainy31
Pospieszny
Posty: 163
Rejestracja: 17 lip 2010, 01:49
Lokalizacja: okolice Warszawy

zielony płotek

Post autor: Rainy31 »

Pytałem się wcześniej o umiejscowione wzdłuż płotka stojaki na płozy hamulcowe. Zapewne nikt dziś ich nie kojarzy. Dlatego zamieszczam swoją nieudolną rekonstrukcję. Nie bardzo tylko rozumiem jak zaczepiano na nim płozy. Spróbuje jeszcze temat poruszyć na forum modelarskim.

plozy budka.jpg
(3.57 KiB) Nie pobierany
Ostatnio zmieniony 30 sie 2020, 14:42 przez Rainy31, łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ