szopa w Ornecie?

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Minęło parę miesięcy - temat przysechł ;), a tymczasem, moja wczorajsza (28.05.2005) wizyta w archiwum zaowocowała m.in. namierzeniem planu stacji Orneta z 1917r. :) Plan jest miodzio, wszystko dokładnie opisane, kończy się od południa mniej więcej w miejscu nowej obrotnicy, ale nie jest ona zaznaczona. Za to jest stara obrotnica z parowozownią w miejscu, które sugerowałem wyżej. Na dodatek stara obrotnica miała (o ile pamiętam) tylko 12 m średnicy - to zapewne był bezpośredni powód budowy nowej. Więcej szczegółów - jak przyjdzie ksero. W innej teczce znalazłem dokładny opis planowanej przebudowy wyjazdu na Olsztyn. Praktycznie wszystkie wnioski CM-a są OK. Tak więc tor na Olsztyn miał biec po torowisku, które przeszedł Darek. Mapka z planowanym przebiegiem jest z 1920r. Zastanawia mnie dlaczego wyprostowano tor tylko częściowo (odcinek bliżej Karbowa), a przebudowy tuż przed Ornetą zaniechano. Jedyny zysk z przebudowy, jaki zauważyłem na planie, to łagodniejszy łuk: zamiast R = 400m (tak jest też obecnie) nowy łuk miałby R = 500m. Różnica nie jest duża.

pozdr.
lyck

PS. Prócz planu Ornety znalazł się też olbrzymi (1,5 m długości po rozłożeniu) plan Kętrzyna. Jest piękny. Oczywiście jest na nim też stacja kolejki.
Ostatnio zmieniony 29 maja 2005, 12:26 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

lyck pisze:rozłożeniu) plan Kętrzyna. Jest piękny. Oczywiście jest na nim też stacja kolejki.
Może skanik ?? :D
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Może skanik ??
Skanowanie w archiwum nie wchodzi w rachubę. Zupełnie nieopłacalne. Zostają ksera i to nie na poczekaniu. Mam nadzieję że te z Kętrzyna będą w znośnym stanie. Na razie mam Myślice w końcowej fazie przygotowań. Szczegóły wkrótce...
Przemek
Ekspres
Posty: 218
Rejestracja: 02 paź 2004, 09:55
Lokalizacja: Dobre Miasto

Post autor: Przemek »

Podczas ostatniej wizyty w Ornecie, stwierdziałem że na miejscu gdzie dawniej była "stara" parowozownia a teraz jest jakiś barako-ogryzek-garaż i niekoreślone rumowisko betonowe, w trawie leżą jeszcze tory dawnego wachlaża, w ilości ok 4. Przyklepana po zimie trawa odkryła swoją tajemnicę. Doskonale w terenie jest czytelny również nasyp ziemny, będący podstawą parowozowni. Poniżej kilka fotek, nie jestem jednak pewien czy dacie radę coś na nich dostrzec.


Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Usłyszałem także jedną ciekawą opowieść odnośnie "Nowej" obrotnicy. Według pewnego kolegi z Ornety, kolejarza z dziada i pradziada a także z wykszatłecenia i sympatii obrotnica ta była podłączona do ukłdu stacji i sprawna jeszcze w latach 80-ych, i w owym czasie widział on na własne oczy obracanie na niej Ty 2.
Wierzyć?niewierzyć? Dla mnie brzmiało to dość wiarygodne, a poniekąd może swiadczyć o tym fakt podciagnięcia do miejsca obrotnicy linni elektrycznej z latarniami oświetleniowymi, które do dziś tam stoją. Teraz wygląda to dziwnie jak słupy latarni wyrastają z łąki, ale może wcześniej oświetlały tor dojazdowy i sąsiedztwo obrotnicy?
pozdrawiam,
Przemek Trzaskowski
yahya
Towarowy
Posty: 10
Rejestracja: 05 lut 2012, 14:34

Ilostany szopy w Ornecie...?

Post autor: yahya »

Czy wiadomo, jakie konkretnie parowozy DRG i PKP (jeśli w ogóle) wraz z ich numerami stacjonowały w szopie w Ornecie przed, w czasie i po II w.ś.?
ODPOWIEDZ