Skandawa. Budka dróżnika przejazdowego

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Marius
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 11 gru 2011, 13:13
Lokalizacja: Skandawa Dworzec
Kontakt:

Skandawa. Budka dróżnika przejazdowego

Post autor: Marius »

O ile się nie mylę, jest ostatnia z wolnostojących poniemieckich budek dróżników przejazdowych pomiędzy Olsztynem a Skandawą (Granicą Państwa). Zlokalizowana przy południowo - zachodnim skraju skandawskiego dworca, przy nieistniejącym od czasów przebudowy stacji (1951 - 56) przejeździe, na którym krzyżowały się cztery drogi ruchu lokalnego.
W zaawansowanej ruinie.
Załączniki
Lokalizacja.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Przykład z epoki.jpg
(8,6 KiB) Pobrany 3715 razy
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Z jakiej epoki jest to zdjęcie "z epoki"?
Awatar użytkownika
Marius
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 11 gru 2011, 13:13
Lokalizacja: Skandawa Dworzec
Kontakt:

Post autor: Marius »

Fotkę znalazłem na niemieckiej stronie internetowej. Bez opisu. Sądząc po mundurze kolejarza - okres międzywojenny.
Numer 17 na ścianie budynku jest numerem stacji kolejowej: Altfelde Prusy Zachodnie / Stare Pole kolo Malborka. Dawna linia numer 17: Marienburg - Konigsberg - Insterburg - Eydtkuhnen. (Dane z wykazów 1937/38).
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Czepiam się:
Marius pisze:Numer 17 na ścianie budynku jest numerem stacji kolejowej: Altfelde Prusy Zachodnie / Stare Pole kolo Malborka.
Przeciez to jest przy stacji Schandau/Skandawa. Co do tego ma Altfelde?
Awatar użytkownika
Marius
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 11 gru 2011, 13:13
Lokalizacja: Skandawa Dworzec
Kontakt:

Post autor: Marius »

Zdjęcie podpisałem "przykład z epoki", żeby dać wyobrażenie, jak kiedyś mogła wyglądać skandawska ruina. Myślałem, że da się to zrozumieć. Ale dobrze, że ktoś się czepia - ktoś czyta...
A i błąd w poprzednim moim poście. Linia kolejowa miała numer 117 a nie 17.
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Nie miałem wątpliwości co do podpisu "z epoki". Zapytałem się tylko po to by sprawdzić czy nie znasz dokładniejszej daty.

Nadal jest dla mnie niejasny związek miedzy Altfelde a Schandau.

A poza tym czy jestes pewien że numery na budkach miały cos wspólnego z numerami stacji? Przecież były stacje z wiecej niz jedną budka dróżnika, i budki w polu poza stacjami. Jak ja miałbym je numerować, to po kolei na danej linii, bez związku ze stacjami.
Awatar użytkownika
Marius
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 11 gru 2011, 13:13
Lokalizacja: Skandawa Dworzec
Kontakt:

Post autor: Marius »

Związek pomiędzy fotografiami współczesnymi a starą jest taki, że widać jak budka dróżnika wyglądała przed dewastacją. Łatwiej wtedy zrozumieć sens przeznaczenia i wagę budynku.

Co do numeracji, przyznam, że nie zagłębiałem się w tym zbytnio. Co do 17 to przypuszczenie poparte wykazami stacji. Obiecywałem sobie, że poszukam wiadomości o numeracjach budek dróżników i koszarek, ale na obietnicach zazwyczaj się kończyło. Tyle jedynie, że mam numery niektórych koszarek w obecnym powiecie kętrzyńskim zdobyte z przedwojennych wykazów spisu ludności.
Awatar użytkownika
Sebastian Marszał
ZWROTNICZY
Posty: 637
Rejestracja: 30 paź 2004, 21:59
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Post autor: Sebastian Marszał »

Proszę o to model w skali 1:87.
mgr inż. Sebastian Marszał
peter47
Towarowy
Posty: 1
Rejestracja: 04 sty 2014, 08:24

Post autor: peter47 »

Numer na budce to kilometr w którym ona stoi na danej linii.
Awatar użytkownika
Marius
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 11 gru 2011, 13:13
Lokalizacja: Skandawa Dworzec
Kontakt:

Post autor: Marius »

A więc coś się wyjaśniło. Dziękuję!
ODPOWIEDZ