Dziwna historia z Siódmakiem

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Dziwna historia z Siódmakiem

Post autor: Adam Dąbrowski »

Hej!

Analizując historyczne rozkłady jazdy można dojść do wielu ciekawych wniosków/spostrzeżeń, albo przyprawić się o ból kolejowej niewiedzy. Ot, chociażby linia Szczytno - Nidzica (a jakże!), która ciagle mnie zaskakuje...

Według letniego rozkładu jazdy z 1908 roku pierwszym przystankiem za Szczytnem (Ortelsburg) jest przystanek Korpele (Korpellen), położony na 3. kilometrze.

Obrazek

Kiedy wspojrzymy na młodszą cegłę, np. z roku 1935, dostrzeżemy, że pierwszym przystankiem za Szczytnem jest już Siódmak (Schodmack), położony na kilometrze 5,4. Stąd rodzi się pytanie: jak, kiedy i dlaczego doszło do przesunięcia przystanku o około 2 kilometry?

Jest jeszcze jedna ciekawa rzecz: otóż według mapy sztabowej z 1908 roku przystanek z dworcem w Siódmaku istnieje!

Obrazek

Nie ma natomiast stacji Korpele:

Obrazek

Skąd ta rozbieżność między rozkładem a topografią? Czy w rozkładzie jest błąd (wątpię), czy też zmiana dokonała się właśnie w 1908 roku? Jeśli tak, to dlaczego? Przez chwilę myślałem, że być może mapa pochodzi z innych lat (mapa oczywiście wzięta z rewelacyjnej strony http://www.posselt-landkarten.de/index_ ... aetter.htm), ale okazuje się, że nie widać na niej ani południowej, ani północnej nitki linii kolejowej Szczytno - Biskupiec, oddanej do użytku na przełomie 1908 i 1909 roku, więc lata chyba się zgadzają.

Czy znane są Wam inne przykłady takich nieścisłości? Jeśli zaś to nie nieścisłość, tylko mój błąd w interpretacji, to proszę o wyjaśnienie. :)

Pozdrawiam gorąco!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
CM

Post autor: CM »

Moze akurat go wybudowano i otwierano? W rozkladzie z 1908 są całe zaginione linie :) Np. jest już opracowany rozkład jazdy dla odcinka Pisz-Dłutowo (z zastrzeżeniem "po ogłoszeniu") a nie ma znacznie niby ważniejszego Kruklanki-Olecko. A przecież oddano je w 1908 roku z różnicą dwóch tygodni!!! Czyli ... jak mówi Michał: "PR-Angerburg" nie wyrobiły się z ułożeniem rozkładu :)

Siódmak moim zdaniem jednak być powinien... No, chyba że okresowo stację zamknięto ze względu na budowę fortyfikacji Pozycji Szczycieńskiej :lol: Trochę tam tego jest w pobliżu... no i daty też jakby się zgadzały (ale to karkołomna hipoteza).

Cezar
CM

Post autor: CM »

Wygląda jakby komuś się linie w rozkładzie pozamieniały (chochliki drukarskie?). Już sama nazwa jest myląca. Jeżeli już, to powinno być to raczej Giżewo lub Mittenwalde!!! Może przystanek Korpele znajdował się 2 km za Szczytnem ale na linii w stronę Olsztyna - czyli gdzieś w rejonie przejazdu drogowego? No tak, ale nie ma takiego również w rozkładzie linii Olsztyn-Szczytno-Ełk. Wot zagadka...

W innym przypadku (przeniesienie) musiałby wcześniej znajdować się gdzieś w rejonie leśniczówki Mittenwalde i szosy nad Jezioro Sędańskie. Pobliskie cegielnie tłumaczyłyby ten fakt! - choć dojazd z Korpeli tam żaden (zero dróg!). Może te cegielnie "należały" administracyjnie do Korpeli?

Inna hipoteza - może Siódmak był stacją sezonowo - "ruchomą"? W lecie były to Korpele (wycieczki nad Jezioro Sędańskie, do lasu miejskiego) - a normalnie Siódmak. Coś jak współczesne Kamionki-Jezioro za Toruniem.

O "fortyfikacyjnej" wersji już wspomniałem. Nieco na północ od Siódmaka biegnie linia umocnień (niemal dokładnie wzdłuż rzeczki) rozbudowanych w latach 1905-1914 (i później również). Może przeniesiono stację aby uławić dowóz materiałów budowlanych?

Takie mam koncepcje... Wybieraj :)
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

CM pisze:Wygląda jakby komuś się linie w rozkładzie pozamieniały (chochliki drukarskie?). Już sama nazwa jest myląca. Jeżeli już, to powinno być to raczej Giżewo lub Mittenwalde!!! Może przystanek Korpele znajdował się 2 km za Szczytnem ale na linii w stronę Olsztyna - czyli gdzieś w rejonie przejazdu drogowego? No tak, ale nie ma takiego również w rozkładzie linii Olsztyn-Szczytno-Ełk. Wot zagadka...
No więc właśnie. Już sama nazwa przystanku jest podejrzana. Korpele faktycznie leżą przy linii do Olsztyna, ale ja również nie spotkałem się z jakimikolwiek przesłankami sugerującymi, że mógł być tam przystanek kolejowy. A więc pomyłka? Jakoś nie mogę w to uwierzyć, żeby perfekcyjni Niemcy mogli puścić w rozkład takiego "bobola". To by było niesłychane.

Korpele na linii do Nidzicy? Faktycznie bywało, że przystanki lokalizowano daleko od samej miejscowości, nadając im mimo wszystko jej nazwę. Może to właśnie przykład takiego zabiegu?
W innym przypadku (przeniesienie) musiałby wcześniej znajdować się gdzieś w rejonie leśniczówki Mittenwalde i szosy nad Jezioro Sędańskie. Pobliskie cegielnie tłumaczyłyby ten fakt! - choć dojazd z Korpeli tam żaden (zero dróg!). Może te cegielnie "należały" administracyjnie do Korpeli?
Myślę, że mógłby leżeć ów przystanek przy drodze odchodzącej ze skrzyżowania przy leśniczówce. Ale to tylko hipoteza, która nie zastąpi badań terenowych (kiedy ostatni raz tamtędy jechałem, podczas "Mazur 2003", nie znałem jeszcze tego rozkładowego paradoksu). Jeśli wszystko dobrze pójdzie, to mogę mieć dwutygodniowe ferie. Chciałbym wtedy wybrać się w teren, właśnie tam oraz w okolice niegdysiejszych Kreuzungstelle: Bartsdorf (Bartoszki) oraz Jagersdorf (Jagarzewo), jak też w stronę przystanku Neidenburg Forst.
Inna hipoteza - może Siódmak był stacją sezonowo - "ruchomą"? W lecie były to Korpele (wycieczki nad Jezioro Sędańskie, do lasu miejskiego) - a normalnie Siódmak. Coś jak współczesne Kamionki-Jezioro za Toruniem.
Aby to potwierdzić, trzeba by znaleźć któryś z rozkładów nie-letnich. Ale jakoś mi się ta hipoteza nie widzi. Rozumiem włączenie latem dodatkowego postoju w quasi-Korpelach, ale po co wyłączać wtedy Siódmak? Zwłaszcza, że około dwukilometrowy dystans między tymi miejscami nie jest niczym szczególnym.
O "fortyfikacyjnej" wersji już wspomniałem. Nieco na północ od Siódmaka biegnie linia umocnień (niemal dokładnie wzdłuż rzeczki) rozbudowanych w latach 1905-1914 (i później również). Może przeniesiono stację aby uławić dowóz materiałów budowlanych?
To jest ciekawa hipoteza. W Siódmaku faktycznie była ładownia, może między innymi w tym celu?

Swoją drogą, może wreszcie zapukam do AP. Tam pewnie coś się znajdzie.

Pozdrooofka!!! :wink:
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
ODPOWIEDZ