Kolejowe linie telefoniczne

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, kuba_mk, bastard

PERON
Towos
Posty: 40
Rejestracja: 17 wrz 2006, 14:00

Post autor: PERON »

Bodzio1987 pisze: ...Czytałem że sieć dyspozytorska tworzyła na terenie całej Polski wyodrębnioną łączność podobną do sieci ogólnoeksploatacyjnej. Składała się z:
- centralnej sieci dyspozytorskiej,
- okręgowych sieci dyspozytorskich,
Sieć łączności dyspozytorskiej była oparta na osobnych centralach i łączach. Składała się z centrali Głównej Dyspozytury PKP w Warszawie (MK) i central telefonicznych w poszczególnych dyspozyturach.
Kierunki połączeń dalekosiężnych w sieci dyspozytury:
1. Warszawa - 20
2. Lublin - 22
3. Kraków - 23
4. Katowice - 24
5. Gdańsk - 25
6. Wrocław - 26
7. Poznań - 27
Szczecin - 28
Numeracja abonentów przeważnie była dwu cyfrowa i tak Minister Komunikacji miał nr 40 z centrali warszawskiej.
Bodzio1987
Towos
Posty: 42
Rejestracja: 30 sty 2015, 22:16

Post autor: Bodzio1987 »

Łączność ruchowa służyła natomiast tylko do połączeń z sąsiednimi posterunkami, tak? Jak wyglądało więc wyposażenie stanowiska telefonicznego np. u dyżurnego ruchu? Bo tak wyliczając to powinien mieć osobne aparaty do łączności: zapowiadawczej, strażnicowej, stacyjnej, dyspozytorskiej, ogólnoeksploatacyjnej. Całość pewnie była podłączona do jednego większego aparatu i poszczególne łącza wybierało się odpowiednimi włącznikami. Pamiętam że widziałem kiedyś takie urządzenie będąc u dyżurnego ruchu.
PERON
Towos
Posty: 40
Rejestracja: 17 wrz 2006, 14:00

Post autor: PERON »

Bodzio1987 pisze: Jak wyglądało więc wyposażenie stanowiska telefonicznego np. u dyżurnego ruchu?
Podstawowym wyposażeniem każdej nastawni dysponującej była i nadal jest centralka dyspozycyjna typu KTE-101 produkcji KZŁ z Bydgoszczy. W zależności od potrzeby KTE może być jedno lub dwustanowiskowa o pojemności 10, 20 i 30 abonentów (linii).
Pakiety w centralce są uniwersalne i mogą obsługiwać łącza CA, CB, MB, MB-tow. i Sel-WE. (KLU-1502) z tym, że łącza MB-tow. i Sel-WE wymagały dodatkowych podzespołów. Np. Zespół wyróżniacza wywołań (KWW-1503). Zmiana trybu pracy pakietu do odpowiedniego rodzaju łącza odbywało się przez odpowiednie lutowanie mostków na pakiecie.
Na pierwszym zdjęciu pulpit centralki KTE-101. Drugie zdjęcie przedstawia przykładowy pakiet od tej centralki natomiast trzecie zdjęcie przedstawia pulpit nowego systemu łączności IP firmy DGT.
Załączniki
Pulpit DGT 3490KX.jpg
Pakiet KTE-101.jpg
Pulpit KTE.jpg
Bodzio1987
Towos
Posty: 42
Rejestracja: 30 sty 2015, 22:16

Post autor: Bodzio1987 »

No właśnie takie urządzenie jak na pierwszym zdjęciu widziałem. :)
Znalazłem w sieci filmik o łączności kolejowej, oto link:

https://www.youtube.com/watch?v=_LdzpqY4B38

Może nie ma tutaj za wiele ciekawych informacji ale jest trochę zdjęć różnych urządzeń, np. właśnie telefon Selton albo też dalekopis.
Bodzio1987
Towos
Posty: 42
Rejestracja: 30 sty 2015, 22:16

Post autor: Bodzio1987 »

PERON orientujesz się może czy użytkowane są jeszcze gdzieś w Polsce w centralach kolejowych te tradycyjne łącznice z wybierakami elektro-mechanicznymi (Siemensa, Pentaconta)? Czy już wszystkie łącznice zostały wymienione na urządzenia cyfrowe?
PERON
Towos
Posty: 40
Rejestracja: 17 wrz 2006, 14:00

Post autor: PERON »

Bodzio1987 pisze:PERON orientujesz się może czy użytkowane są jeszcze gdzieś w Polsce w centralach kolejowych te tradycyjne łącznice z wybierakami elektro-mechanicznymi (Siemensa, Pentaconta)? Czy już wszystkie łącznice zostały wymienione na urządzenia cyfrowe?
Tego to już niestety nie wiem. Myślę, że powinien ktoś sie wypowiedzieć, kto jeszcze pracuje w łączności kolejowej. O ile wiem, to w zeszłym roku były w użyciu centrale i to zarówno Siemens jak i CK-20 i CK30/60. Z Pentacont to znałem tylko jedną zdaje się PC-18E w wersji kolejowej zainstalowanej w Ełku. Ale nie był to najlepszy pomysł.
Bodzio1987
Towos
Posty: 42
Rejestracja: 30 sty 2015, 22:16

Post autor: Bodzio1987 »

A czy obsługa centrali miała możliwość stwierdzenia uszkodzenia (przerwania) linii? Chodzi mi np. o sytuację w której doszło do zerwania lub kradzieży linii napowietrznej. Czy był jakiś system który sygnalizował taki zdarzenie i wskazywał jego miejsce?
A drugie pytanie, do czego służyły te zielone skrzynki montowane na słupach, które widać na poniższych zdjęciach? One są montowane na końcowych słupach linii napowietrznych.
Załączniki
SAM_4499.JPG
SAM_4527.JPG
PERON
Towos
Posty: 40
Rejestracja: 17 wrz 2006, 14:00

Post autor: PERON »

Bodzio1987 pisze:A czy obsługa centrali miała możliwość stwierdzenia uszkodzenia (przerwania) linii?
A drugie pytanie, do czego służyły te zielone skrzynki montowane na słupach, które widać na poniższych zdjęciach? One są montowane na końcowych słupach linii napowietrznych.
Oczywiście, że mogła i to robiła. Po prostu robiło się pomiary zależnie od typu łącza. Jeżeli było to łącze indukcyjne, to znając parametry sprawnego łącza można było określić gdzie doszło do zwarcia. Gorzej było z przerwami. Po prostu był wysyłany monter na linię i szukał uszkodzenia linii. Czasami obsługa pociągu informowała na którym kilometrze są zerwane druty.
Bodzio1987 pisze:A drugie pytanie, do czego służyły te zielone skrzynki montowane na słupach, które widać na poniższych zdjęciach? One są montowane na końcowych słupach linii napowietrznych.
W tej skrzynce z blachy, nie z żeliwa, znajdowała się głowica zakończenia kablowa. Jest to przejście linii naziemnej na kablową. Czasami były tam montowane transformatory dopasowujące oporność linii napowierznej z linią kablową oraz zabezpieczenia odgromowe.
PERON
Towos
Posty: 40
Rejestracja: 17 wrz 2006, 14:00

Post autor: PERON »

Bodzio1987 pisze:
A drugie pytanie, do czego służyły te zielone skrzynki montowane na słupach, które widać na poniższych zdjęciach? One są montowane na końcowych słupach linii napowietrznych.
W załączeniu zdjęcie głowicy kablowej w takiej "skrzynce". Niestety dość zdewastowana.
Załączniki
Głowica kablowa.jpg
Bodzio1987
Towos
Posty: 42
Rejestracja: 30 sty 2015, 22:16

Post autor: Bodzio1987 »

Przy jednej z takich skrzynek znalazłem takie oto elementy. Wyglądają na jakieś bezpieczniki.
Załączniki
SAM_4538.JPG
SAM_4537.JPG
PERON
Towos
Posty: 40
Rejestracja: 17 wrz 2006, 14:00

Post autor: PERON »

Bodzio1987 pisze:Przy jednej z takich skrzynek znalazłem takie oto elementy. Wyglądają na jakieś bezpieczniki.
Ostatnio zwiedzając upadłe dworce kolejowe natrafiłem na otwartą skrzynkę o dziwo jeszcze z zabezpieczeniami. Było to zabezpieczenie przejścia łącza sygnalizacji przejazdu kolejowego (do nastawni) z linii napowietrznej na kabel. Od góry zabezpieczenie odgromowe poprzeczne, niżej bezpiecznik topikowy - zabezpieczenie podłużne. Ten od prawej oryginalny szklany.
Załączniki
198.JPG
Bodzio1987
Towos
Posty: 42
Rejestracja: 30 sty 2015, 22:16

Post autor: Bodzio1987 »

A oto kolejny rodzaj łączności kolejowej na który niedawno się natknąłem. Z tego co przeczytałem w literaturze jest to łączność ruchowa specjalna - szlakowa wypadkowa. Pamiętam że te gniazdka na słupach montowano u mnie jeszcze w latach 90.
Załączniki
SAM_4497.JPG
SAM_4507.JPG
PERON
Towos
Posty: 40
Rejestracja: 17 wrz 2006, 14:00

Post autor: PERON »

Faktycznie jest to gniazdo do telefonu MB który był na wyposażeniu każdej drużyn pociągowej. W normalnych warunkach w czasie awarii składu, pożaru itp. uzyskiwało się połączenie sąsiednimi nastawniami. Gdy doszło do wypadku, łącze te było na KATS-ie przełączane bezpośrednio do dyspozytora odcinkowego, stąd nazwa łącze wypadkowe.
Bodzio1987
Towos
Posty: 42
Rejestracja: 30 sty 2015, 22:16

Post autor: Bodzio1987 »

A czy te gniazdka były podłączone do osobnego toru na linii napowietrznej? Czy były podłączone do łączności zapowiadawczej?
PERON
Towos
Posty: 40
Rejestracja: 17 wrz 2006, 14:00

Post autor: PERON »

Kolejny element sieci telefonicznej. Transformator liniowy czasami nazywany przenośnik liniowy. Służył do oddzielenia galwanicznego urządzeń stacyjnych od toru dalekosiężnego. W ten sposób tor napowietrzny pozostawał sprzężony z częścią stacyjną jedynie magnetycznie. Dodatkowo zabezpieczał urządzenia stacyjne i obsługę przed groźnymi skutkami przepięć oraz dopasowywał parametry toru napowietrznego do toru kablowego i urządzeń stacyjnych.
Produkowany w trzech wykonaniach oporności uzwojeń, 800/800, 800/1600 oraz 800/400.
Załączniki
Transformator liniowy.jpg
ODPOWIEDZ