Strona 1 z 6

Kolejowe linie telefoniczne

: 19 lut 2015, 00:38
autor: Bodzio1987
Od dłuższego czasu zastanawia mnie kwestia dawnych linii telefonicznych, biegnących wzdłuż linii kolejowych. Jak to z nimi obecnie jest, wiecie może czy są one jeszcze użytkowane?

: 19 lut 2015, 21:28
autor: Stellwerk
Jeśli wierzyć w każde słowo tej historii to przynajmniej na linii Sierpc-Toruń linia telefoniczna nie jest używana.

: 21 lut 2015, 13:35
autor: Referee
Częściowo są używane. Na takiej linii jak Sokółka - Suwałki to poprowadzono tam nawet kabel światłowodowy. Nie wiem czy już go przełożono do ziemi.

Ełk - Pisz na pewno używany. Nie wszystkie linie, bo tam są łączności strażnicowej, a takich już posterunków nie ma na szlaku, a jedynie zapowiadawcza.

: 21 lut 2015, 22:20
autor: Stellwerk
Referee pisze: Na takiej linii jak Sokółka - Suwałki to poprowadzono tam nawet kabel światłowodowy.
Kolejowy ?

: 22 lut 2015, 00:24
autor: Bodzio1987
Pytam o te linie ponieważ jeżdżąc pociągami po różnych trasach widzę różny stan tej infrastruktury telefonicznej. W niektórych miejscach druty są pozrywane, a słupy leżą na polach ale w innych znowu miejscach stoją nowe słupy. Na trasie Kościerzyna - Gdynia też jest zawieszony światłowód na słupach telefonicznych, wygląda na kolejowy.

: 22 lut 2015, 12:14
autor: Referee
Stellwerk pisze:
Referee pisze: Na takiej linii jak Sokółka - Suwałki to poprowadzono tam nawet kabel światłowodowy.
Kolejowy ?
Tak

: 10 mar 2015, 19:05
autor: PERON
Bodzio1987 pisze:Pytam o te linie ponieważ jeżdżąc pociągami po różnych trasach widzę różny stan tej infrastruktury telefonicznej. W niektórych miejscach druty są pozrywane, a słupy leżą na polach ale w innych znowu miejscach stoją nowe słupy. Na trasie Kościerzyna - Gdynia też jest zawieszony światłowód na słupach telefonicznych, wygląda na kolejowy.
Witam.
Z chwilą cyfryzacji sieci telefonicznej PKP ( Telekomunikacja Kolejowa a obecnie TK Telekom) znaczenie linii napowietrznych przestał być znaczący. Pozostały na mało znaczących szlakach, lub na tych, na których PKP nie zdążyła ułożyć kable dalekosiężne. Prywatyzacja telekomunikacji na kolei doprowadziło do tego, że praktycznie nie ma się kto zajmować liniami napowietrznymi. Za dobrych czasów przy każdym KATS była działka zajmująca się utrzymaniem sieci napowietrznej swojego odcinka. A dziś, dla przykładu Sierpc nr centrali 808, kierunkowy z Torunia 775 było około 100NN. Podejrzewam, że obecnie jest może kilka telefonów kolejowych, góra dwa na nastawniach. Tyle w skrócie.

: 10 mar 2015, 23:20
autor: Bodzio1987
Czyli przy każdej linii kolejowej musi przebiegać albo linia napowietrzna albo kabel podziemny? Czy jest możliwość korzystania tylko z łączności bezprzewodowej? PERON co oznacza skrót KATS ?

: 11 mar 2015, 12:37
autor: PERON
Bodzio1987 pisze:Czyli przy każdej linii kolejowej musi przebiegać albo linia napowietrzna albo kabel podziemny? Czy jest możliwość korzystania tylko z łączności bezprzewodowej? PERON co oznacza skrót KATS ?
Tak. Przy każdej linii kolejowej była prowadzona linia napowietrzna, później kablowa. Kolej to nie tylko parowozy, wagony i tory. Kolej to też skomplikowany system sterowania ruchem i łączności telefonicznej, tej ogólnej jak i wydzielonej. KATS to w dowolnym tłumaczeniu kolejowy węzeł łączności składający się z automatycznej centrali telefonicznej, urządzeń telefonii nośnej i telegraficznej i innych urządzeń towarzyszących. KATS praktycznie znajdował się na każdej większej stacji kolejowej. Każdy KATS ( stacja ) miał własny nr kierunkowy w sieci kolejowej. Duże węzły posiadały dwa nr kierunkowe. Jeden z sieci "wielkiej", drugi z sieci dyrekcyjnej.
Obecnie po cyfryzacji sieci większość torów (par) czy to w kablu, czy na linii słupowej jest nieczynna. Została jeszcze sygnalizacja blokad między nastawniami, przekazywana jest do nastawni informacja o zadziałaniu sygnalizacji na przejazdach i trochę łączności przewodowej.

: 12 mar 2015, 00:19
autor: Bodzio1987
W moich okolicach do dzisiaj przy wszystkich liniach kolejowych znajdują się jeszcze linie napowietrzne ale ich stan jest coraz gorszy i raczej są wyłączone. Zastanawia mnie to, że nie przypominam sobie żeby w momencie rezygnacji z linii napowietrznych w ziemi układano kable.

: 14 mar 2015, 22:05
autor: PERON
Bodzio1987 pisze:W moich okolicach do dzisiaj przy wszystkich liniach kolejowych znajdują się jeszcze linie napowietrzne ale ich stan jest coraz gorszy i raczej są wyłączone. Zastanawia mnie to, że nie przypominam sobie żeby w momencie rezygnacji z linii napowietrznych w ziemi układano kable.
Do Kościerzyny, bo zapewne to Ciebie interesuje, jest ułożony światłowód od Gdyni. Co do stanu wykorzystania pozostałych linii, to niestety nie mam informacji. Ale skoro to jest dział historyczny, to podam trochę informacji. Nr wywoławczy 880. KATS w Kościerzynie posiadał 9 kierunków skrośnych do sąsiednich stacji. Nr kierunkowe od 70 do 79. Może komuś te informacje się przydadzą. :)
Pozdrawiam.

: 14 mar 2015, 23:10
autor: Bodzio1987
Zauważyłem że do Gdyni jest pociągnięty jakiś kabel, ale jest on puszczony po tych starych drewnianych słupach. A czy masz może dokładniejsze dane do jakich stacji były te numery kierunkowe od 70 do 79 w Kościerzynie? Jakoś zawsze mnie interesowała ta kolejowa łączność, a właśnie najmniej informacji może teraz znaleźć na ten temat.

: 15 mar 2015, 10:01
autor: PERON
Bodzio1987 pisze: A czy masz może dokładniejsze dane do jakich stacji były te numery kierunkowe od 70 do 79 w Kościerzynie? Jakoś zawsze mnie interesowała ta kolejowa łączność, a właśnie najmniej informacji może teraz znaleźć na ten temat.
Proszę bardzo.
Połączenia z nr na 7x były realizowane za pośrednictwem automatycznych translacji indukcyjnych. Stan z 1986r.
71 - LIPUSZ (881)
72 - BYTÓW (882) Pomorska DOKP (979)
73 - Kartuzy (838)
74 - GOŁUBIE KASZ. (884)
75 - WIEŻYCA (885)
76 - SKARSZEWY (886)
78 - BĄK (888)
79 - CZERSK (842)
Połączenia skrośne służyły do odciążenia sieci dyrekcyjnej zaczynającej się na 8xx. W większości przypadków były to kierunki jednotorowe, czyli w danej chwili mogła być prowadzona tylko jedna rozmowa. Czasami na kierunkach o dużym ruchu telefonicznym były dwie translacje ( tory ).
Pozdrawiam.

: 15 mar 2015, 23:14
autor: Bodzio1987
Dzięki za odpowiedź. :)
Teraz to już pewnie nic z tej łączności nie pozostało, tylko te niszczejące linie napowietrzne wzdłuż torów. Budynek centrali telefonicznej w Kościerzynie jeszcze istnieje ale chyba jest pusty i nieużytkowany.
PERON a jak wyglądało łączenie z innymi, mniejszymi stacjami np. Skorzewem, Olpuchem Wdzydze, Nowym Barkoczynem? Czy istniał jakiś spis wszystkich numerów do poszczególnych posterunków na danych liniach?

: 16 mar 2015, 21:28
autor: PERON
Witam.
Jak można to proszę stawić zdjęcia budynku KATS.
Bodzio1987 pisze: ...a jak wyglądało łączenie z innymi, mniejszymi stacjami np. Skorzewem, Olpuchem Wdzydze, Nowym Barkoczynem?
Niestety nie mam wykazu numerów wewnętrznych KATS Kościerzyna. Jak mi się uda zdobyć to chętnie się podzielę wiedzą. Poza siecią ogólnoeksploatacyjną na PKP były stosowane jeszcze inne systemy łączności telefonicznej i te właśnie zapewniały łączność telefoniczną z posterunkami. Na każdej nastawni dysponującej znajdowała się centralka dyspozytorska do łączności z nastawnią wykonawczą, z nastawniami dysponującymi w sąsiednich stacjach jak i z dróżnikami, dyżurnym ruchu itp. Była to łączność wydzielona i nie była podawana w ogólnych wykazach numerów telefonicznych. Dodatkowo jeszcze istniał system automatycznej łączności dyspozytory, ale ten na ten poziom nie dochodził, ale za to na pewno był system łączności selektorowej.
A, i na koniec jako ciekawostkę podaję nr dalekopisu w Kościerzynie. 966-425 znak wywoławczy pkp gdan 425.