Mąkoworski most nad Wałszą / Pieniężno

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Kolejne zdjęcia z Pieniężna.
Dworzec o dość nietypowej bryle. Wygląda jak ciąg kamieniczek na jakimś rynku:

Obrazek

Są nawet ujęcia poczekalni - oddzielnie dla klasy 1 i 2 oraz 3 i 4.
I następna sielanka z cyklu jak to pięknie drzewiej (tzn. w 1899 r.) bywało ;)

Obrazek

I znów pędząca P8/BR38/Ok1

Obrazek

Inne ujęcie dziś leżącego filara. Ta ścieżka i teraz jest uczęszczana, ale nie ma z niej tak szerokiego widoku.

Obrazek

Małe oddalenie:

Obrazek

...i w końcu największa ciekawostka - prace przy budowie nowych przęseł mostu latem 1907 r. Zapewne wstawiono je w związku z przebudową całej linii Olsztyn-Królewiec. Parowóz jest chyba serii G5(4)=BR54 (PKP: Ti4). Przedwojenne PKP posiadało ich prawie 200 sztuk - a więc była to całkiem liczna seria. Nawet po wojnie było ich jeszcze 60.

Obrazek

Obecne przęsła mostu...
http://www.pieniezno.pl/img/V_3/duze/02.jpg
...wyglądają bardzo podobnie do starych, ale maja jakby mniej usztywnień. Prawdopodobnie wysadzone przęsła w większej części odzyskano przy okazji upraszczając uszkodzoną kratownicę. Za rok stuknie jej 100 lat.
Awatar użytkownika
CM
Ekspres
Posty: 270
Rejestracja: 05 cze 2005, 15:23
Lokalizacja: Arys-Posen-Bromberg
Kontakt:

Post autor: CM »

Dworzec o dość nietypowej bryle. Wygląda jak ciąg kamieniczek na jakimś rynku
Pewnie to efekt rozrastania się dworca w miarę rozwoju linii, przejścia w węzeł, no i w końcu linii I-rzędnej. Nieco zwielokrotniony casus Orzysza?
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl
malgos
Osobowy
Posty: 66
Rejestracja: 20 lip 2005, 14:37
Lokalizacja: Kwidzyn
Kontakt:

Post autor: malgos »

Faktem jest iż płyta leży u mnie już od długiego czasu a że zawartość jest imponująca więc co rusz znajduję na niej ciekawostki. Chodzi tu o wydawnictwo "Prusy Wschodnie. Dokumentacja historycznej prowincji".


Panorama miasta od południowego zachodu
Obrazek

Panorama miasta od północnego wschodu
Obrazek

Panorama miasta od północy
Obrazek
Awatar użytkownika
Stacja Krzepielów
Przyspieszony
Posty: 78
Rejestracja: 04 gru 2006, 17:07
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Stacja Krzepielów »

Pozwolę sobie zaryzykować stwierdzenie że jest to Kamienna Góra i pociąg do Okrzeszyna,wieża pasuje, wiata pasuje,widać nawet cienką kreskę bramki trakcji elektrycznej,szkoda że fotograg nie ujął słupa (zdjęcie jest dosyć niewyraźne).Ten tor i peron nadl tam istniej ale jest dokumentnie zasypany ziemią i rozbitymi butelkami po tanim winie.Płotek chyba istnieje a za nim w dole jest obecny PKS

Tu jest adres do stronki na której jest zdjęcie podobnego ujęcia tylko z torów głównych linii do Lubawki http://tiny.pl/9xhp (ostatni rząd,trzecia kolumna)
pozdr
Muzeum Historii Linii Kolejowych
Stacja Chrzypsko Wielkie
--
Czytaj periodyk "Stacja Chrzypsko Wielkie"
na www.muzeumchrzypsko.pl
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Pewna pocztówka zainspirowała mnie od odkurzenia tego wątku. Ale od początku. Na pierwszym zdjęciu widać zbliżenie starego mostu - uwagę zwraca filigranowa konstrukcja dźwigarów. Po lewej budynek pompowni, ciekawostką jest rynna obok schodów po której, według mnie, zsypywano węgiel niezbędny do opalania kotła napędzającego pompy.
W książce Bufego znalazło się zdjęcia z mostem w Pieniężnie podczas wymiany przęseł latem 1907 roku, prezentowane już w tym wątku przez Lycka. Tu z kolei zdjęcie makiety przedstawiającej tę operację ze zbiorów ówczesnego "Verhers ud Bau-Museum" w Berlinie Invalidenstrasse 50/51 (ciekawe czy się zachowała?)
Na koniec trzy inne ujęcia mostu już po przebudowie.
Załączniki
Wyd. Bruno Knobelsdorf. Buchdruckerei u. Papierhandlung Pieniężno
Wyd. Bruno Knobelsdorf. Buchdruckerei u. Papierhandlung Pieniężno
"Nowy" most widziany od strony Pasłęka. Wyd: Mosella Verlag GmbH Trewir
"Nowy" most widziany od strony Pasłęka. Wyd: Mosella Verlag GmbH Trewir
"Nowy" most na pocztówce wysłanej w 1910 r. Wyd. Robert Schubert Braniewo
"Nowy" most na pocztówce wysłanej w 1910 r. Wyd. Robert Schubert Braniewo
Makieta przedstawiająca wymianę przęseł mostowych ze zbiorów Verhers ud Bau-Museum w Berlinie
Makieta przedstawiająca wymianę przęseł mostowych ze zbiorów Verhers ud Bau-Museum w Berlinie
"stary" most na pocztówce wydanej przed 1905 r. Wyd. O. Ziegler Królewiec
"stary" most na pocztówce wydanej przed 1905 r. Wyd. O. Ziegler Królewiec
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Post autor: bastard »

Odświeżam temat tytułowy – mostu w Pieniężnie.
W archiwalnej dokumentacji odnalazłem odręcznie napisane sprawozdanie. Myślę, że fragmenty jego zainteresują szczególnie miłośników mostów kolejowych.

SPRAWOZDANIE
Z podróży służbowej w dniu 6 .III. 1954r do stacji Pieniężno dla zbadania mostu kolejowego przez rz. Wałcz na km 53,315 linii Orneta – Pieniężno – Braniewo.

Most składa się z 3-ch jednakowych przęseł kratowych o dźwigarach parabolicznych o rozpiętościach po 42,40 m, jazda górą, rozstaw dźwigarów 3,1 m, rozstaw podłużnic 1,8 m. Wysokość filarów – ponad 20 m. Most był przeliczony i odbudowany w 1950 r. na obciążenie w/g normy „C”.
W czasie działań wojennych most był zniszczony: uszkodzone i zwalone były I i II kratownica od strony Ornety, III kratownica była zrzucona z łożysk. Zniszczone były filary ceglane: filar od strony Pieniężna był zniszczony do fundamentów. W drugim filarze była zniszczona tylko głowica. Przyczółki pozostały nienaruszone w dobrym stanie i nadawały się w całości do wykorzystania. ……………

……………… Stan jezdni i kratownic nie budzi żadnych zastrzeżeń. Filary odbudowane na starych fundamentach nie wykazują żadnych pęknięć i są w dobrym stanie.
Kilkakrotnie poruszana sprawa pęknięcia przyczółków jest nieistotna. Przyczółki mostu zbudowane przez Niemców jako zatopione ze skrzydłami ujmującymi podsypkę – są w stanie dobrym i nie wykazują żadnych pęknięć ani innych deformacji. Ze względu na to, że skrzydła w przyczółkach zostały przez Niemców pobudowane nieco za krótkie i podsypka w tym miejscu rozsuwała się – wykonali oni za skrzydłami przyczółków ścianki oporowe z podkładów, które przy odbudowie mostu w 1950 r. zostały przez D.F. Starosielce na polecenie W-łu Drogowego zastąpione betonowymi ścianami oporowymi dotykającymi do skrzydeł przyczółków, bez powiązania nowego muru ze starym. Te właśnie szczeliny pomiędzy końcami skrzydeł przyczółków i oddzielnie wykonanymi ścianami oporowymi są mylnie brane za objaw pęknięcia przyczółków. ……………….


Przy tej dokumentacji znalazłem również odręczny szkic z wykonanych w maju 1947 r. pomiarów niwelacyjnych, który potwierdza opisane w pierwszym fragmencie sprawozdania - zniszczenia mostu.
Poniżej załączam 2 zdjęcia pokazujące dobudowane za skrzydłami przyczółków betonowe ściany oporowe ( opisane w drugim fragmencie sprawozdania ).
Załączniki
most2.jpg
most1.jpg
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Pruskie ministerstwo robót publicznych miało w zwyczaju wydawanie własnego informatora (Zentralblatt der Bauverwaltung) z co bardziej interesującymi inwestycjami, w tym kolejowymi. W numerze z 11 kwietnia 1908 r. ukazała się relacja z przebudowy mostu na Wałszy w Pieniężnie. Zawiera nieznane szczegóły. Zamknięcię mocno obciążonej linii (magistrala Olsztyn - Królewiec) na czas przebudowy było wykluczone, opracowano więc oryginalny sposób wymiany przęseł przy minimalnych przerwach w ruchu. Wykonawcą inwestycji była doświadczona firma Gollnow und Sohn ze Szczecina (ta sama firma brała udział np. w budowie 2 mostów na Wiśle w Opaleniu na jesieni 1944 r.). Najpierw zbudowano całkowicie stalowe rusztowanie opasujące filary. Rusztowanie to na szczycie poszerzono na boki, tak że jego szerokość mieściła 3 szerokości przęsła. Na wschodnim boku rusztowania zmontowano nowe, znacznie masywniejsze przęsło. Gdy było gotowe, w nocy, po przejechaniu ostatniego pociągu, prasami podniesiono stare przęsło i przesunięto je na zachodni skraj rusztowania. Przesunięcie przy pomocy wielokrążków trwało tylko 25 min. Przez następne 45 min. demontowano stare i montowano nowe podstawy łożysk na filarach/przyczółkach. Następnie przesunięto nowe przęsło (waga: 125 ton) nad filary i opuszczono przy pomocy pras na łożyska (35 min.). Całkowity czas podmiany jednego przęsła nie przekroczył 2 godzin. Szczegóły ładnie widać na poniższym rysunku:

Obrazek

Kolejne etapy podmiany:

Obrazek Obrazek

A to zdjęcie ładnie pokazuje różnicę między starym (po prawej) a nowym przęsłem (po lewej). Stare jest już odsunięte na bok, a nowe w trakcie nasuwania nad filary - tu mała dygresja: zdjęcie zrobiono za dnia co sugeruje, że przynajmniej jedno przęsło podmieniono wstrzymując planowy ruch pociągów.

Obrazek

I tak wzmocniono jeden z najciekawszych mostów na Warmii. Wysokość filarów to aż 28 m(!), a długość przęseł: 42,6 m (dla porównania w danych zacytowanych przez bastarda jest 42,4 m). Odbudowana po wojnie konstrukcja ma ciągle te same kratownice co na tej pięknej pocztówce:

Obrazek

Ta fotka ma też inne ciekawostki: typowe koleby kolejki budowlanej lub cegielnianej na pierwszym planie, a obok filaru - pompownię. To z niej pompowano wodę do wieży ciśnień na stacji.
Skoro jesteśmy przy stacji. Kolejne foty, które wypłynęły na ebayu:

Obrazek

Przypuszczalnie jesień 1939 r. Załadunek rekrutów?

Obrazek

Zniszczony w 1945 r. dworzec był naprawdę duży. To co widać na tej focie to zaledwie 2/3 budynku. Ciekawy płot.
mateusz6367
Towarowy
Posty: 3
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:07

Post autor: mateusz6367 »

[url=http://prusy.info/Forum/Pieniezno/most/ ... g-1939.jpg]Obrazek[/url]

Przypuszczalnie jesień 1939 r. Załadunek rekrutów?

pociąg stoi na torach Pieniężno-Łajsy-Królewiec. no ale po co niby w 1939 wojska niemieckie mialby sie tam posuwac? wydaje mi sie ze bedzie to 41'
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Janik »

mateusz6367 pisze: pociąg stoi na torach Pieniężno-Łajsy-Królewiec.
Kolega uparł się na te Łajsy, bo być może wie, że to właśnie mieszkańcy Kolonii Łajsy od lat zasypują śmieciem fundamenty dworca Wilknitt. Niemniej właściwa jest raczej nazwa Wilknity a jeśli mówimy o dłuższych relacjach, to lepiej, uwzględniając węzły: Pieniężno - Cynty - Kobylabuda - Królewiec.
mateusz6367 pisze: no ale po co niby w 1939 wojska niemieckie mialby sie tam posuwac?
No, wiadomo, że nie dla prokreacji... Ale wojskom niemieckim generalnie nie wolno się było posuwać. Nie licowało to z naziolską obyczajowością. Natomiast ochoczo i całkiem legalnie posuwały się legiony rzymskie, o czym można tu, półgębkiem, wspomnieć.
mateusz6367 pisze:Załadunek rekrutów?
Przerwa na szamanie. Stoją w kolejce, z próżnymi menażkami we frajerskich, krzyżackich łapach, czego nie mogli by dokonać w czasie biegu pociągu. W otwartych oknach wagonu-kuchni widać właśnie dwie fazy serwowania menażki ładownej.
Freien Strecken für freien Menschen!
mateusz6367
Towarowy
Posty: 3
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:07

Post autor: mateusz6367 »

No wiec powiem tak. jestem z pieniężna i troche sie tu orientuje w histori. wątpie w to ze fundamenty jak to pan określił stacji "wilknity" byly zasypywane smieciami na srodku pola kolo nasypu kolejowego. teraz kolo tych fundamentow rosnie sobie plantacja porzeczek. a fundamenty sa zarośniete trawa i krzewami. yyy kłóciłbym sie co do nazyw stacji poniewaz jest ona na terenie Łajs a bliżej wilknit jest w lesie malutki most kolejowy co prawda tez zarwany w pół...
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

mateusz6367 pisze:No wiec powiem tak. jestem z pieniężna i troche sie tu orientuje w histori. wątpie w to ze fundamenty jak to pan określił stacji "wilknity" byly zasypywane smieciami na srodku pola kolo nasypu kolejowego. teraz kolo tych fundamentow rosnie sobie plantacja porzeczek. a fundamenty sa zarośniete trawa i krzewami. yyy kłóciłbym sie co do nazyw stacji poniewaz jest ona na terenie Łajs a bliżej wilknit jest w lesie malutki most kolejowy co prawda tez zarwany w pół...
Uaa.. Z całym szacunkiem, ale z tą stacją w Łajsach to jakaś miejscowa legenda/mit. Łajsy nigdy nie miały ani stacji ani nawet przystanku. Przypuszczalnie leżały za blisko Melzaku (Pieniężna). Te fundamenty nie mają więc nic wspólnego ze stacją. Dla orientacji planik:

Obrazek

Jeśli te fundamenty są w miejscu liter B.W., to chodzi o były domek toromistrza (lub obchodowego), który miał pod opieką miejscowy tor. Pierwszą stacją od Pieniężna były dopiero Wilknity i potwierdzają to wszystkie dostępne plany:

Obrazek

Obrazek

Nawet na powojennej inwentaryzacji są tylko Wilknity. Łajs brak::

Obrazek

A co do śmieci na byłej stacji, to potwierdzam. To jakieś specyficzne hobby WiM, bo jest więcej takich byłych stacji zamienionych na dzikie wysypiska np. Olszewo Węg., Banie Mazurskie.
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Janik »

mateusz6367 pisze:No wiec powiem tak. jestem z pieniężna i troche sie tu orientuje w histori.
Maestro Mateo! Nikt nie nie podważa Pańskiej orientacji w histori (a zwłaszcza w tejże). Na Bratnim Forum jeden ze współczesnych badaczy histori zalicza Górowo Iławeckie do Mazur - i w zasadzie trudno powiedzieć, czy jest to błąd. Po prostu dziura w ciągłości osadniczej powoduje taki jeszcze skutek, że od podstaw rodzi się nowa historia. Wszyscyśmy trochę z Pieniężna - a żart ten nie dotyczy tylko tych nielicznych, którzy faktycznie mają tu korzenie sięgającej głębiej, poniżej cezury 1945 r. Za dużo patosu? To teraz będzie realny przykład histori, sankcjonowanej przez naprawdę wartościowe źródło sieciowe: http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... okno=start Nie ma żadnych dowodów (nie ma ich nawet na przełomie marca i kwietnia), na istnienie obiektu innego, niż nitka o rozstawie 550 mm, biegnąca od wyrobiska do cegielni pod wiaduktem szlaku Sątopy - Bisztynek. Istnieje natomiast bardzo nieprecyzyjna relacja Pierwszego Osadnika, powtórzona przez Jego Syna oraz głęboka wiara Mieszkańców.
Maestro, niech Pan raczej wątpi i weryfikuje :wink: .
Freien Strecken für freien Menschen!
raspator
Towarowy
Posty: 11
Rejestracja: 27 gru 2009, 12:19
Lokalizacja: Węgorzewo

Post autor: raspator »

Zamieściłem filmik z przejazdu wiaduktem nad Wałszą w Pieniężnie. Szynobusy mają czyste szyby. :smile: http://www.youtube.com/watch?v=SUl1sNHhDac
mateusz6367
Towarowy
Posty: 3
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:07

Post autor: mateusz6367 »

Troche czasu minelo od pogawedki o moscie kolejowym ale mam pytanie z innej polki.wiem ze to nie wojna a PRL ale to jedyne forum gdzie moze ktos miec jakies zdjecia. mianowicie potrzebuje jak najwiecej informacji na temat Elewatora w pienieznie ktory zostal wybudowany 1975r nie ma nic na jego temat w internecie albo jak jest to polowiczne informacje. potrzebowalbym jakis zdjec z jego budowy,wymiary,wysokosc itp ktos pomoze? jedynie co znalalem to taka informacje:
Obrazek
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Lużne dywagacje:
- obecnym właścicielem jest elewarr.com.pl
- został zaprojektowany przez Geoprojekt Olsztyn. Firma o tej nazwie nadal istnieje w Olsztynie i byc może nie wszystkie archiwa wyrzucili na śmietnik

Może któras z tych firm Ci pomoże?
ODPOWIEDZ