Haffuferbahn-wczoraj i dziś
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Haffuferbahn-wczoraj i dziś
Witajcie.Linię te przejechałem zimą 1994.Mam krótkie pytanie.Czy do dziś stoi magazyn z blachy falistej na przystanku Kamienica Elbląska?Może jakieś foto,jeżeli ktoś posiada.Pozdrawiam.
Resztka fot z kolejki nadbrzeżnej z różnych źródeł:
Tak wyglądał początkowy dworzec HUB czyli chyba obecny Elbląg Zdrój [dopisek: chodzi jednak o nieistniejącą stację Elbląg-Miasto]
Elbląski browar. Wagony z jego nazwą. Podejrzewam, że nazwa ostatnio zapomnianego piwa EB wywodzi sie nie tylko z Elbrewery, ale ma też związek z przedwojenną nazwą browaru Englisch Brunnen (dosł. 'angielska studnia'). Choc EB akurat robili w Braniewe, teraz podobno braniewski browar jest zamknięty. Na bocznicy manewruje ostatni nabytek HUB - parowóz typu ELNA3 z 1922.
Ten sam parowóz na zdjęciu fabrycznym z firmy Krauss-Maffei. Parowozy HUB (w sumie przewineło sie z 11 sztuk) były zbieraniną przeróżnych maszyn, odkupionych od KPEV lub DRG za wyjatkiem poniższego.
W Kadynach była do I wojny letnia rezydencja cesarza Wilhelma. Na czas jego przyjazdów stacja (właściwie mijanka) nie była dostepna publicznie. Miejscowa bocznica służyła wyłącznie prywatnym celom kajzera. Pobliska cegielnia, słynna z wyrobu cegły majolikowej (niemcy do dzisiaj kojarzą co to za cegła) też podlegała pod bezpośredni zarząd kajzera. Jego pociąg wyglądał tak:
Parę ujeć Tolkmicka:
Ciekawe wagony:
A tu drezynka i zeszwabaszony szyld
Jaki tu ruch!
Most na Pasłece przy Braniewie. Świeżo zbudowany - jeszcze nie zdjęto rusztowań. Na moście jest pociąg roboczy. Wygląda na wąskotorowy!
Ostatnia stacja przed Braniewem właściwym. Do złudzenia przypominała Tolkmicko.
Na koniec najbardziej charakterystyczny motyw linii:
Tak wyglądał początkowy dworzec HUB czyli chyba obecny Elbląg Zdrój [dopisek: chodzi jednak o nieistniejącą stację Elbląg-Miasto]
Elbląski browar. Wagony z jego nazwą. Podejrzewam, że nazwa ostatnio zapomnianego piwa EB wywodzi sie nie tylko z Elbrewery, ale ma też związek z przedwojenną nazwą browaru Englisch Brunnen (dosł. 'angielska studnia'). Choc EB akurat robili w Braniewe, teraz podobno braniewski browar jest zamknięty. Na bocznicy manewruje ostatni nabytek HUB - parowóz typu ELNA3 z 1922.
Ten sam parowóz na zdjęciu fabrycznym z firmy Krauss-Maffei. Parowozy HUB (w sumie przewineło sie z 11 sztuk) były zbieraniną przeróżnych maszyn, odkupionych od KPEV lub DRG za wyjatkiem poniższego.
W Kadynach była do I wojny letnia rezydencja cesarza Wilhelma. Na czas jego przyjazdów stacja (właściwie mijanka) nie była dostepna publicznie. Miejscowa bocznica służyła wyłącznie prywatnym celom kajzera. Pobliska cegielnia, słynna z wyrobu cegły majolikowej (niemcy do dzisiaj kojarzą co to za cegła) też podlegała pod bezpośredni zarząd kajzera. Jego pociąg wyglądał tak:
Parę ujeć Tolkmicka:
Ciekawe wagony:
A tu drezynka i zeszwabaszony szyld
Jaki tu ruch!
Most na Pasłece przy Braniewie. Świeżo zbudowany - jeszcze nie zdjęto rusztowań. Na moście jest pociąg roboczy. Wygląda na wąskotorowy!
Ostatnia stacja przed Braniewem właściwym. Do złudzenia przypominała Tolkmicko.
Na koniec najbardziej charakterystyczny motyw linii:
Ostatnio zmieniony 17 paź 2006, 22:11 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
O k... jak tu pięknie było (i jest)!!!
Piotrek! Początkowa stacja Haffuferbahn była nie w Zdroju - (ta nazywała sie jak pobliski browar - to zdjęcie poniżej!!!) tyko w samym Elblągu - tzw. Elbing-Stadt (ok 3 km od stacji Ostbahnu) - na północ od zabytkowej bramy miejskiej (ta wypalona).
Co ciekawe Braniewo Brama najpierw pisana była jako Oberthor - a potem Obertor (na pocztówkach). Thor - to germański bóg, Tor to "nasza" brama...
Według map i rozkładów:
Bhf. Elbing - Elbląg (stacja DR/DRG)
-----------------------------------------------
00,0 km Bhf. Elbląg Stadt - Elbląg Miasto (na starej linii gdzieś przy ul. Pocztowej/Królewieckiej) *
01,8 km HSt. Englisch Brunnen (!) - Elbląg Zdrój
06,5 km HSt. Gross Robern - Rubno Wielkie
08,5 km HSt. Wogenab - Jagodna
11,5 km HP. Steinort (Gross) - Kamiennica Elbląska
12,9 km HP. Retmannsfelde - Nadbrzeże
~ 14 km HSt. Succase ? - Suchacz (stary port i cegielnia między Nadbrzeżem i Suchaczem) *
14,9 km HP. Succase Haffschlossen - Suchacz (ośr. wyp. i plaże przed Suchaczem) *
15,4 km HP. Succase - Suchacz Zamek (PKP przeniosły nazwę powyższego przystanku?)
16,6 km HP. Panklau - Pęklewo (koło cegielni, zlikwidowany w latach 80?) *
17,4 km Bhf. Cadinen - Kadyny
21,8 km Bhf. Tolkemit - Tolkmicko
25,5 km HP. Wieck Forsthaus - leśniczówka Nowy Wiek (500m na zachód od kultowego kamienia) *
28,7 km Bhf. Wieck Louisenthal - Święty Kamień
33,4 km Bhf. Frauenburg - Frombork
36,8 km HP. Sankau - zniszcz. (przy przejeździe z leśną drogą za mostem na Baudzie) *
39,8 km HP. Stangendorf - Stępień
45,8 km Bhf. Braunsberg Obertor - Braniewo Brama
---------------------------------------------------------
Bhf. Braunsberg - Braniewo (stacja DR/DRG)
[Gwiazdki * oznaczają niestniejące już przystanki. Bhf.-stacja, HSt.-przystanek z bocznicą, HP.-przystanek osobowy]
Piotrek! Początkowa stacja Haffuferbahn była nie w Zdroju - (ta nazywała sie jak pobliski browar - to zdjęcie poniżej!!!) tyko w samym Elblągu - tzw. Elbing-Stadt (ok 3 km od stacji Ostbahnu) - na północ od zabytkowej bramy miejskiej (ta wypalona).
Co ciekawe Braniewo Brama najpierw pisana była jako Oberthor - a potem Obertor (na pocztówkach). Thor - to germański bóg, Tor to "nasza" brama...
Według map i rozkładów:
Bhf. Elbing - Elbląg (stacja DR/DRG)
-----------------------------------------------
00,0 km Bhf. Elbląg Stadt - Elbląg Miasto (na starej linii gdzieś przy ul. Pocztowej/Królewieckiej) *
01,8 km HSt. Englisch Brunnen (!) - Elbląg Zdrój
06,5 km HSt. Gross Robern - Rubno Wielkie
08,5 km HSt. Wogenab - Jagodna
11,5 km HP. Steinort (Gross) - Kamiennica Elbląska
12,9 km HP. Retmannsfelde - Nadbrzeże
~ 14 km HSt. Succase ? - Suchacz (stary port i cegielnia między Nadbrzeżem i Suchaczem) *
14,9 km HP. Succase Haffschlossen - Suchacz (ośr. wyp. i plaże przed Suchaczem) *
15,4 km HP. Succase - Suchacz Zamek (PKP przeniosły nazwę powyższego przystanku?)
16,6 km HP. Panklau - Pęklewo (koło cegielni, zlikwidowany w latach 80?) *
17,4 km Bhf. Cadinen - Kadyny
21,8 km Bhf. Tolkemit - Tolkmicko
25,5 km HP. Wieck Forsthaus - leśniczówka Nowy Wiek (500m na zachód od kultowego kamienia) *
28,7 km Bhf. Wieck Louisenthal - Święty Kamień
33,4 km Bhf. Frauenburg - Frombork
36,8 km HP. Sankau - zniszcz. (przy przejeździe z leśną drogą za mostem na Baudzie) *
39,8 km HP. Stangendorf - Stępień
45,8 km Bhf. Braunsberg Obertor - Braniewo Brama
---------------------------------------------------------
Bhf. Braunsberg - Braniewo (stacja DR/DRG)
[Gwiazdki * oznaczają niestniejące już przystanki. Bhf.-stacja, HSt.-przystanek z bocznicą, HP.-przystanek osobowy]
Cześć fot powyżej pochodzi z przebogatej strony o okolicach Elbląga:
http://www.aefl.de/ordld/indexer.html
Z fot niekolejowych najbardziej podoba mi się chyba ta:
"Święte Hale" koło Pęklewa, czyli wysokopienne lasy bukowe na wysoczyźnie elbląskiej - po dziś dzień coś pięknego, szczególnie jesienią. Dla Prusów - 1000 lat temu - pewnie faktycznie były święte. Taki elbląski odpowiednik lasu w Sherwood - tylko Robin Hooda brak
Co do stacji początkowej, to faktycznie, nie spojrzałem na rozkład, że to Elbląg-Miasto (czerwone kółko):
Obecny Elbląg Zdrój jest na górze mapki.
Na koniec wrócę do HUB. Kolejka miała bardzo duże przewozy towarowe i aż 28 prywatnych bocznic (w tym 10 w samym Elblągu). Podczas budowy 2,5 km odcinek miejski w Elblągu pochłonął tyle samo pieniędzy, co 45 km pozostałych torów. Podobno HUB miała rówież pasażerski wagon silnikowy, ale nic o nim nie wiadomo. Za to po liniach autobusowych obsługiwanych przez HUB pozostało zdjęcie:
http://www.aefl.de/ordld/indexer.html
Z fot niekolejowych najbardziej podoba mi się chyba ta:
"Święte Hale" koło Pęklewa, czyli wysokopienne lasy bukowe na wysoczyźnie elbląskiej - po dziś dzień coś pięknego, szczególnie jesienią. Dla Prusów - 1000 lat temu - pewnie faktycznie były święte. Taki elbląski odpowiednik lasu w Sherwood - tylko Robin Hooda brak
Co do stacji początkowej, to faktycznie, nie spojrzałem na rozkład, że to Elbląg-Miasto (czerwone kółko):
Obecny Elbląg Zdrój jest na górze mapki.
Podejrzewam, że nic nie robili. Serio. To naturalny proces zarastania płytkich zbiorników tylko trochę przyśpieszony przez ścieki i nawozy z pól. Zalew jest niby słony, ale jak na zatokę morską - to wyjatkowo marnie - przypomina np. niegdyś wielkie jez. Druzno (koło Elbląga) albo Oświn koło Węgorzewa [wcześniej napisałem Rydzówka - ale to akurat bzdura sprowokowana bliskością tych jezior]. Oba te zbiorniki mają teraz mniej niż połowę przedwojennej powierzchni. No ale zalew nie wyschnie, bo jednak ma te wątłe połączenie z morzem. Powojenny upadek rangi Elbląga (zniknięcie portu morskiego, stocznia w większej części leżąca odłogiem) i związane z tym zaprzestanie pogłębiania toru wodnego do Piławy (Bałtijska) i brak ruchu statków pełnomorskich - też pewnie miało wpływ.Do ostatniego zdjęcia: Jak Niemcy to robili, że brzegów zalewu nie porastała trzcina???
Na koniec wrócę do HUB. Kolejka miała bardzo duże przewozy towarowe i aż 28 prywatnych bocznic (w tym 10 w samym Elblągu). Podczas budowy 2,5 km odcinek miejski w Elblągu pochłonął tyle samo pieniędzy, co 45 km pozostałych torów. Podobno HUB miała rówież pasażerski wagon silnikowy, ale nic o nim nie wiadomo. Za to po liniach autobusowych obsługiwanych przez HUB pozostało zdjęcie:
Ostatnio zmieniony 02 kwie 2005, 19:15 przez lyck, łącznie zmieniany 2 razy.
Swoją drogą to ciekawe, dlaczego PKP, po zamknięciu starej trasy przez miasto, nie używało stacji Elbląg Miasto do ruchu pasażerskiego. Pociągi z Braniewa kończyły bieg na stacji Elbląg Zdrój aż do czasu wybudowania linii przez Tropy (obwodnicy). Kawał drogi ze Zdroju do centrum!!!
Jeszcze w latach 90 widziałem leżące szyny w rejonie Elbląga Miasto i na południe od stacji (myślałem wóczas że to jakaś bocznica przemysłowa) - i dalej ulicami, jakimś brukiem (nawet z przecięciem szyn tramawajowych !) Niestety do dworca głownego już nie dochodziły - kawałków brakowało (jakieś bramy, murki po drodze). Ciekawe ile z tego jeszcze zostało... i czy wogóle?
Jeszcze w latach 90 widziałem leżące szyny w rejonie Elbląga Miasto i na południe od stacji (myślałem wóczas że to jakaś bocznica przemysłowa) - i dalej ulicami, jakimś brukiem (nawet z przecięciem szyn tramawajowych !) Niestety do dworca głownego już nie dochodziły - kawałków brakowało (jakieś bramy, murki po drodze). Ciekawe ile z tego jeszcze zostało... i czy wogóle?