[pytanko] Marienwerder-Riesenburg 21n
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
[pytanko] Marienwerder-Riesenburg 21n
Jak wygladały parametry geometryczne trasy? Czy oba tory powstały jednocześnie? Czy na tej trasie są obiekty warte szczególnej uwagi? Zamierzam się wybrać w tamte okolice i stąd moje pytanie
Ostatnio zmieniony 04 cze 2005, 09:27 przez Bernard, łącznie zmieniany 1 raz.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Abecadło i zdjęcie stacji Licze masz tu:
http://www.kolej.one.pl/linia.php/id/120/od/10/do/15
dokładną historię tu:
http://www.kolej.one.pl/linia.php/id/12 ... o/historia
Oczywiste że drugi tor powstał około 1916 roku - jako rozbudowa magitralna. Stare zdjęcia widziałem tylko z Kwidzyna...
http://www.kolej.one.pl/linia.php/id/120/od/10/do/15
dokładną historię tu:
http://www.kolej.one.pl/linia.php/id/12 ... o/historia
Oczywiste że drugi tor powstał około 1916 roku - jako rozbudowa magitralna. Stare zdjęcia widziałem tylko z Kwidzyna...
CM
Tu jeszcze most na Liwie i widok pod Prabutami z wiaduktu...
http://www.kolej.one.pl/linia.php/id/12 ... no/galeria
http://www.kolej.one.pl/linia.php/id/12 ... no/galeria
To pierwotna linia Smętowo-Kwidzyn-Prabuty (44 km). Projekt i rozpoczęcie budowy: 1905r. (zaczęto od mostu w Opaleniu). Kosztorys: 24 160 000 marek z tego aż 9 milionów tylko na sam most. Chyba był wart tych pieniędzy, bo stoi do dziś w niezłym stanie jako drogowy w Toruniu. Od początku budowana jako 2-torowa linia główna o "podwyższonej prędkosci i przepustowosci" (cytat, bo nie wiem co to konkretnie znaczy). Max. wzniesienie: 10 promili, minimalny łuk: 600 m. Odcinek Kwidzyn-Prabuty otwarto 24 czerwca 1909 r., a Kwidzyn-Smętowo - 1 września tego samego roku. Najprawdopodobniej 2 tor był od początku na całej linii z wyjątkiem odcinka z mostem (Opalenie - Nowy Dwór Kwidz.). Najciekawsze jest to, że na mapie z lat 30-ych, choć mostu już nie ma, to 2 tory dalej sięgają Opalenia (po lewej - podwójne kreski na linii oznaczającej torowisko, a w dolnym prawym rogu stacja Nowy Dwór Kwidzyński).Bernard pisze:Jak wygladały parametry geometryczne trasy? Czy oba tory powstały jednocześnie? Czy na tej trasie są obiekty warte szczególnej uwagi? Zamierzam się wybrać w tamte okolice i stąd moje pytanie
Most na Wiśle był tak skonstruowany, że można było bardzo szybko zdemontować jezdnię i zamontować 2 tor:
Wracając do linii Kwidzyn-Prabuty. Nie jest ona bardzo urozmaicona. Najciekawsze miejsca to wg mnie:
- most na Liwą w samym mieście:
- wiadukt drogowy nad łukiem linii tuż przed tym mostem z bardzo ciekawym widokiem na wschód (daleka panorama),
- inne mosty na Liwie, w lasach między Liczami a Gontami (bardzo kiepski dojazd),
- widok na jezioro Liwieniec z wysokiego nasypu pod Prabutami,
- rozwidlenie linii na Kwidzyn i Gdańsk w Prabutach z bliźniaczymi ceglanymi mosto-wiaduktami nad drogą i kanałem młyńskim:
Jadąc pociągiem ich prawie nie widać, z dołu zaś wyglądają bardzo efektownie.
W stanie bliskim do oryginalnego jest stacja Licze. W Gontach w terenie dawnej stacji stoi taki gustowny domek:
Same Prabuty kiedyś wyglądały tak:
Ten Zeppelin jest raczej doklejony zgodnie z panującą ówczesnie modą.
Obecny prabucki dworzec na oko pochodzi z lat 20-ych.
Co do serii Ty5 w Kwidzynie i okolicach to raczej była tu rzadkością. Może w latach 50-ych, zanim zgrupowano je w Poznańskiem, parowozy te tu bywały jako poniemieckie resztówki z szopy w Malborku (do 1945 było w niej trochę BR50), ale to raczej domysły niż fakty.
pozdr.
lyck
ps bardzo ładny model, perfekcyjne ślady "zużycia"
Ostatnio zmieniony 17 gru 2006, 21:37 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
Dziękuję za uznanielyck pisze:ps bardzo ładny model, perfekcyjne ślady "zużycia"
Co do pojawiania się tej serii w kwidzynie, myslałem raczej o okresie DRG w tym rejonie. Po wojnie Ty5 szybko zostały zgrupowane w Poznaniu.
Kurcze przestało wyświetlać zdjęcia
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Piekna ta ozdobna "brama" mostowa do Prus Wschodnich Krotko pozyla biedaczka... Widzialem kiedys wieksze zdjecie z ukosa - potega!!! A tak na prawde, to byly to wedle pruskiego zwyczaju dwa potezne blokhauzy obronne - widac zreszta strzelnice.
Ciekawe z tym dwoma torami... moze jednak na poczatku zbudowano tylko podwojny nasyp, a tor tylko jeden? Casus pozniejszej linii Slobity-Orneta? Czemu tak wielka inwestycja stanela "w pol drogi" i dopiero w czasie I wojny dociagnieto szlak do Myslic? Moze kombinowali na poczatku inne obejscie Malborka?
Dzis, to pewnie juz tego wczesniej zamknietego toru juz nie ma, albo lezy na 50% Zlomiarze nie spia... Pewnie juz sie i do tego "dobrego" toru dobieraja
Ciekawe z tym dwoma torami... moze jednak na poczatku zbudowano tylko podwojny nasyp, a tor tylko jeden? Casus pozniejszej linii Slobity-Orneta? Czemu tak wielka inwestycja stanela "w pol drogi" i dopiero w czasie I wojny dociagnieto szlak do Myslic? Moze kombinowali na poczatku inne obejscie Malborka?
Dzis, to pewnie juz tego wczesniej zamknietego toru juz nie ma, albo lezy na 50% Zlomiarze nie spia... Pewnie juz sie i do tego "dobrego" toru dobieraja
- Piotr Janik
- InterCity
- Posty: 300
- Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
- Lokalizacja: Warszawa
CM pisze:Dzis, to pewnie juz tego wczesniej zamknietego toru juz nie ma, albo lezy na 50% Zlomiarze nie spia... Pewnie juz sie i do tego "dobrego" toru dobieraja
Przecież tam codziennie, jednym torem, jedzie ST43 z długim składem węglarek.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
O to to wrzucił Piotrek. Widzę że się udało z asphost!!! Tylko nie dawaj spacji w nazwie pliku!!! Internet tego nie lubi!
A cóż to za widmo - ten ST43 z węglarkami? Jakiś stały wg słuzbowego RJ? Skąd i dokąd to niby jeździ? ZTCW czasem próbowano pchać tamtędy jakieś ropne cuda, ale węgiel? Do Kwidzyna jeździły zbiorcze składy "drzewne" z Ełku, ale via Malbork...
A cóż to za widmo - ten ST43 z węglarkami? Jakiś stały wg słuzbowego RJ? Skąd i dokąd to niby jeździ? ZTCW czasem próbowano pchać tamtędy jakieś ropne cuda, ale węgiel? Do Kwidzyna jeździły zbiorcze składy "drzewne" z Ełku, ale via Malbork...
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Hej!
Tu Benek ma rację. Napisałbym nawet, że między Prabutami a Kwidzynem ruch jest większy, niż jedna para na dobę (wracając z lub jadąc do Gdańska o róznych porach spotykałem "rumuniątka" w Prabutach). Wygląda to mniej więcej tak, że w określonych godzinach na stacji Prabuty pojawiają się dwa składy, jeden z ET22, drugi z ST43 i podmieniają się taborem, żeby uniknąć przebiegów luzem. Zawsze, gdy widziałem "rumuna", widziałem też "byka". Tor z Prabut do Kwidzyna bez rdzy.
Na pewno jeżdżą Eaosy, ale inne typy wagonów też się pojawiają. Następnym razem przyjrzę się dokładniej.
BTW, czy aby na pewno nie jeździ tamtędy drewno?
Pozdrówka!
Tu Benek ma rację. Napisałbym nawet, że między Prabutami a Kwidzynem ruch jest większy, niż jedna para na dobę (wracając z lub jadąc do Gdańska o róznych porach spotykałem "rumuniątka" w Prabutach). Wygląda to mniej więcej tak, że w określonych godzinach na stacji Prabuty pojawiają się dwa składy, jeden z ET22, drugi z ST43 i podmieniają się taborem, żeby uniknąć przebiegów luzem. Zawsze, gdy widziałem "rumuna", widziałem też "byka". Tor z Prabut do Kwidzyna bez rdzy.
Na pewno jeżdżą Eaosy, ale inne typy wagonów też się pojawiają. Następnym razem przyjrzę się dokładniej.
BTW, czy aby na pewno nie jeździ tamtędy drewno?
Pozdrówka!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski
Tam codziennie wali mocne i czasami nocne brutto z papierówką do Kwidzyna
Ostatnio zmieniony 10 cze 2005, 14:21 przez Bernard, łącznie zmieniany 1 raz.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
-
- Towarowy
- Posty: 3
- Rejestracja: 02 kwie 2005, 18:21
- Lokalizacja: Lidzbark Welski (Gdańsk)
- Kontakt: