Minispalinówka na stacji Biała Piska
: 04 cze 2005, 21:38
... zrobiłem nowy wątek by zbytnio nie zachwaszczać wątku nadzalewówki...
tak więc jest sobie pocztówka:
Dworzec i dzis wygląda podobnie, za to po lewej stoi na szynach pojazd zupełnie dzis nie znany na mazurskich szlakach. Jest to miniaturowa lokomotywa spalinowa prawdopodobnie serii Köf II. Ich produkcję zaczęto na początku lat 30-ych. Prawdę mówiąc, gdyby nie to zdjęcie, nie podejrzewałbym ich bytnosci w prusach. A jednak. Pojazd wyjątkowo mały i zwarty, przeznaczony do przetoków na małych stacjach. Pierwotnie miał też służyć do podczepiania pojedyńczych wagonów towarowych do pociągów osobowych w czasie ich krótkich postojów. Chodziło o maksymalne skrócenie czasu manewrów i wykorzystanie rozkładowych osobówek też w ruchu towarowym. Oznaczało to zaoszczędzenie na pociągach zbiorowych - zbierających pojedyńcze wagony z kolejnych stacji.
Wedle spisu niemieckich lokomotyw używanych po wojnie w Polsce
http://www.cn.com.pl/~di2/modele/pol-baz-lok.htm
także te drobiazgi znalazły się na PKP jako seria SM01.
Miały silnik dieslowski o mocy 60-105 koni i szerokie pomosty dla obsługi. Podobno hałaśliwe. Było dużo wersji, w tym akumulatorowa. W Niemczech ostatnie egzemplarze wycofano na DB dopiero w 1999r. (!). Rzadki przypadek długowieczności, choć napewno je modernizowano. Musiały być bardzo użyteczne. Trochę fot:
Model w HO firmy Brawa wygląda tak:
http://www.brawa.de/neuheitendetail.php ... &sprache=0
A model firmy Trix tak:
http://tinyurl.com/cvbmc
Najlepsze info o tej serii (niestety po niemiecku) znalazłem tu:
http://www.db-loks.de/tfz/323.html
Na Ebayu jest cała gromada:
http://search.ebay.de/koef-II_W0QQsojsZ ... 6fQ20IIQ22
tak więc jest sobie pocztówka:
Dworzec i dzis wygląda podobnie, za to po lewej stoi na szynach pojazd zupełnie dzis nie znany na mazurskich szlakach. Jest to miniaturowa lokomotywa spalinowa prawdopodobnie serii Köf II. Ich produkcję zaczęto na początku lat 30-ych. Prawdę mówiąc, gdyby nie to zdjęcie, nie podejrzewałbym ich bytnosci w prusach. A jednak. Pojazd wyjątkowo mały i zwarty, przeznaczony do przetoków na małych stacjach. Pierwotnie miał też służyć do podczepiania pojedyńczych wagonów towarowych do pociągów osobowych w czasie ich krótkich postojów. Chodziło o maksymalne skrócenie czasu manewrów i wykorzystanie rozkładowych osobówek też w ruchu towarowym. Oznaczało to zaoszczędzenie na pociągach zbiorowych - zbierających pojedyńcze wagony z kolejnych stacji.
Wedle spisu niemieckich lokomotyw używanych po wojnie w Polsce
http://www.cn.com.pl/~di2/modele/pol-baz-lok.htm
także te drobiazgi znalazły się na PKP jako seria SM01.
Miały silnik dieslowski o mocy 60-105 koni i szerokie pomosty dla obsługi. Podobno hałaśliwe. Było dużo wersji, w tym akumulatorowa. W Niemczech ostatnie egzemplarze wycofano na DB dopiero w 1999r. (!). Rzadki przypadek długowieczności, choć napewno je modernizowano. Musiały być bardzo użyteczne. Trochę fot:
Model w HO firmy Brawa wygląda tak:
http://www.brawa.de/neuheitendetail.php ... &sprache=0
A model firmy Trix tak:
http://tinyurl.com/cvbmc
Najlepsze info o tej serii (niestety po niemiecku) znalazłem tu:
http://www.db-loks.de/tfz/323.html
Na Ebayu jest cała gromada:
http://search.ebay.de/koef-II_W0QQsojsZ ... 6fQ20IIQ22