linia Chełmża-Mełno

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Sławomir Raflewski
Ekspres
Posty: 213
Rejestracja: 06 paź 2010, 21:37
Lokalizacja: Marcinkowo/Olsztyn

Tor właściwy do Chełmży

Post autor: Sławomir Raflewski »

Odchodzacy tor w kierunku na lewo jest (był) torem właściwym do Chełmży ,oczywiście cały czas mowa o stacji Mełno ,dzis to własnie wygląda w ten sposób ten tor jeszcze kilkadziesiąt metrów biegnie w takich zaroślach aż do zapory na wysokości zabudowań hurtowni nawozów sztucznych itp
Załączniki
Obraz 232.jpg
Grudziądz miastem bez połączeń dalekobieżnych
Awatar użytkownika
maczy
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 21 lis 2007, 18:24

Post autor: maczy »

Zapraszam w imieniu Marka Sawistowskiego na wirtualną przechadzkę m.in. po nieistniejących dziś (tak jak nie istnieje sama linia) stacjach Radzyń Chełmiński i Dębieniec:

http://www.sawistowski.net/prywatnie/ko ... /index.htm
Awatar użytkownika
Marcin Przegiętka
Pospieszny
Posty: 155
Rejestracja: 10 lip 2006, 14:53
Lokalizacja: Warszawa / Toruń

Post autor: Marcin Przegiętka »

Bardzo ciekawe materiały, brawa dla Autora strony! Plan stacji Grudziądz z 1899 r. potwierdza istnienie dwóch torów również na moście. Na planie z 1936 r. jeden z nich nazwano "martwym", więc wówczas był już przykryty jezdnią.
Pozdrawiam,
Marcin

"Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją."
mareksaw
Towarowy
Posty: 14
Rejestracja: 19 wrz 2005, 08:08
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Post autor: mareksaw »

Marcin Przegiętka pisze:Plan stacji Grudziądz z 1899 r. potwierdza istnienie dwóch torów również na moście.
Według mnie ta sprawa nie jest do końca jasna. Sam plan potwierdza tylko, że do mostu prowadziły dwa tory. Co było na samym moście jest sprawą otwartą. Jednak dostępne materiały pozwalają mieć pewne bardzo prawdopodobne przypuszczenia.

Pierwszy dostępny opis budowy grudziądzkiego mostu zawarty w Zeitschrift fuer Bauwesen z roku 1882 pokazuje, że jezdnia mostu była podzielona podobnie jak dziś, czyli na odgrodzony, pojedynczy (a w zasadzie podwójny, ale o tym później) tor oraz część przeznaczoną dla ruchu kołowego.

Obrazek

Na temat podziału jezdni mostu opis mówi:

Obrazek

"Jezdnia mostu pomiędzy głównymi dźwigarami ma szerokość 11 m i podzielona jest siatką (płotem) żelaznym na dwa pasy o szerokości odpowiednio 6,6 m i 5 m, z których pierwszy, położony w kierunku dolnego biegu rzeki, przeznaczony jest do ruchu kołowego, a drugi służy wyłącznie dla ruchu kolejowego i przeznaczony jest na dwa splecione tory, których osie leżą w odległości 156 mm od siebie".

Można to sobie wyobrazić - aż do samego mostu biegną dwa normalne tory, następnie tuż przed mostem, bez użycia rozjazdów, splatają się, aby za mostem ponownie przejść w normalne dwa tory (podobnie ma (miała) wyglądać po przebudowie część torów tramwajowych w Grudziądzu). Nie wiadomo, czy ten projekt był w ogóle zrealizowany. Plan w "Zeitschrift..." pokazuje linię jednotorową. Jeżeli była później przebudowywana na dwutorową, to być może zrealizowano to w powyższy sposób, a być może inaczej.

Naoczni świadkowie (w tym m.in. mój tata) mówili, że (do 1945 roku) przed i za mostem stały "budki z których przestawiano znajdujące się przed mostem zwrotnice". Wygląda to na sprzeczność z powyższym opisem, ale jednak w jakimś stopniu jest to prawda. Potwierdziło to niespodziewanie pewne zdjęcie:

Obrazek

Po lewej stronie widoczna "budka" w typowo pruskim stylu "domku dróżnika". Może to być właśnie miejsce sterowania rozjazdem przed mostem (lub dróżnik zamykający przejazd przez tor, ale to chyba robił poborca myta). Być może system "toru splecionego" miał wady, z powodu których wbudowano rozjazdy, a może nigdy na moście nie było splecionego toru, tylko jeden zwykły z wjazdem regulowanym z wspomnianych "budek" ("budki" oczywiście nie były używane, kiedy na moście były dwa tory).

Kiedy na moście pojawiły się "normalne" dwa tory? Według mnie mogło to się stać dopiero w 1914 roku. Potrzeby wojny w Prusach Wschodnich spowodowały zajęcie całego mostu pod ruch kolejowy i wybudowanie tymczasowego mostu drogowego w centrum miasta.

Po I wojnie władze polskie nie zdecydowały się demontaż drugiego toru, ale na przykrycie go drewnianą jezdnią. Jednak wtedy (sugerując się planem stacji z 1936 roku) pociągi poruszały się jednym torem już od stacji Grudziądz, aż do (prawdopodobnie) stacji Dragacz.

W czasie II wojny most ponownie był dwutorowy, wyłącznie dla ruchu pociągów (nie było ruchu kołowego i pieszego na moście, odbywał się on na wojennym moście bliżej centrum miasta).

M

P.S. Rozumiem, że wątek nie jest odpowiedni na taką dyskusją. Jakby co, możemy przenieść się w inne miejsce...
Marek
mareksaw
Towarowy
Posty: 14
Rejestracja: 19 wrz 2005, 08:08
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Post autor: mareksaw »

Potwierdzeniem, że był okres, kiedy na moście był tylko jeden tor jest ta pocztówka:

Obrazek

W lewym dolnym roku widoczna jakby podwójna szyna. Zakończenie rozjazdu?

Rok wydania pocztówki, ani wykonania zdjęcia nieznany. Przypuszczam jednak przełom wieków...

M
Marek
ODPOWIEDZ