linia Chełmża-Mełno

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Wojtek pisze: Przypominam, że chodzi o ten drugi parowóz. Proszę przypatrz się uważnie jaka to seria i jaki to jest tender.
Parowóz ma tender 34D44. Zdjęcie jest mocno nieczytelne, ale stawiam na Ty4.
Otatnie z nich skreślili w połowie lat 70-tych, czyli 1979 to napewno nie jest.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Wojtek
Towarowy
Posty: 4
Rejestracja: 31 maja 2006, 15:58

Post autor: Wojtek »

Parowóz ma tender 34D44. Zdjęcie jest mocno nieczytelne, ale stawiam na Ty4.[/quote]
No właśnie! W dodatku sądząc po wysokości tendra, który jest równy, lub nieco nawet wyższy od budki maszynisty może to być "czwóra" mazutowa z MD Toruń. Górna krawędź skrzyni węglowej "normalnego" 2'2'T34 (34D44) znajduje wyrażnie poniżej górnej krawędzi budki maszynisty. Poza tym widać po wysokości zasp śnieżnych, że przy odśnieżaniu musiał być użyty naprawdę silny parowóz aby wspomóc "dwójkę", która do najsilnieszych maszyn przecież nie należy.
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Objawiła się ładna panorama stacji sprzed 1914 r. Ostatni budynek po prawej to obecny dworzec. Z tego co kojarzę, to prawie wszystkie widoczne tu budynki istnieją do dziś - duża rzadkość! Widoczny komin na pierwszym planie może należeć do stacji pomp związanej z wieżą. Zdaje się jest teraz niższy. Za torami po lewej stoi spora buda z blachy falistej (coś jak ta w Ornecie).

Obrazek

No i zdjęcie dworca z lat 20 lub 30-ych. Zmiany w porównaniu do czasów pruskich kosmetyczne. W prawdopodobnej poczekalni po prawej okna zakryte firankami albo zamalowane na biało - mogła to nie być już poczekalnia. Szyld w kształcie karmnika dalej wisi na latarni. Tylko nazwa się spolszczyła. Na prawo od zegara wisi chyba rozkład.

Obrazek

I jeszcze ciekawa fota cukrowni. Za płotem po prawej zaczynały się tory stacyjne.

Obrazek
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Dziś jadąc rowerem przez miejscowość Krusin znalazłem relikt linii: Szyny w przejeździe na drodze w kierunku Bartlewa i Wrocławek.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
mareksaw
Towarowy
Posty: 14
Rejestracja: 19 wrz 2005, 08:08
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Post autor: mareksaw »

Witam,

dla zainteresowanych tematem dwa plany:

Radzyń Chełm.:

http://www.sawistowski.neostrada.pl/cm/radzyn.pdf

Dębieniec (wcześniej też Dębiniec)

http://www.sawistowski.neostrada.pl/cm/debieniec.pdf

Pozdrawiam

Marek
Marek
Leszek Lewiński
EuroCity
Posty: 425
Rejestracja: 24 wrz 2004, 20:13
Lokalizacja: Reda

Post autor: Leszek Lewiński »

Pod tymi linkami są rzeczywiście PLANY (a jakieś tam lichutkie schemaciki).
Małe i piękne. Dla modelarzy "miodzio" - jak mawiają obecnie młodzi ludzie. Warto popatrzeć i ściągnąć sobie.
L.L.
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Piękne, precyzyjne plany. I do tego z pokręconą przeszłoscią. Dębieniec ze stycznia 1936 r., pokreślony ręką okupacyjnego urzędnika zapewne z odcinka drogowego w Grudziądzu (BA=Betriebsamt Graudenz). W swoim zapale zniemczania przekreślił nawet skalę! Z kolei Radzyń, datowany na 29 styczeń 1943 r., wygląda na okupacyjny, wykreślony od podstaw oryginał...

Dzięki!
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

lyck pisze:Dworzec w Płużnicy dziś wygląda tak:

[img]http://[/img] Obrazek

Torowisko zostało zaanektowane przez duże już brzozy. Peron ciągle istnieje:

Obrazek

Na starej mapce widać znacznie mniejszy budynek niż obecny:

Obrazek

Podejrzewam, że widoczny dworzec zbudowano między 1940-43. Jest to na oko typowy poniemiecki budynek z lat wojny (charakterystyczny lekko podwinięty dach na końcach). Podobnych w stylu budynków powstało w czasie wojny mnóstwo. Np. w Ciechanowie - prawie cała ul. Sienkiewicza (ta przy dworcu) jest gęsto zabudowana urzędniczymi domkami tego typu - scheda bo okupacyjnej rejencji ciechanowskiej (Regierungsbezirk Zichenau - niem. odpowiednik dużego województwa). Również liczne nastawnie między Modlinem a Działdowem mają takie podwinięte dachy - a to już spadek wojennej modernizacji pod nazwą planu Otto.

Obrazek
A tak wyglądał pierwszy dworzec w Płużnicy. Po prawej pociąg z jedną z trzech dwuosiowych maszyn Hohenzollern na czele prawdopodobnie czeka na odjazd w kierunku Mełna.
Załączniki
Płużnica.jpg
Awatar użytkownika
maczy
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 21 lis 2007, 18:24

Re: Chełmża - Mełno: podróż w czasie i przestrzeni

Post autor: maczy »

fgk pisze: Obrazek
W Radzyniu zachował sie, wspominany juz, stary napis z nazwa stacji.
To już - niestety - przeszłość. Obecny właściciel/lokator zdecydował się budynek otynkować i... pomalować. O ile dobrze przyuważyłem (miałem do tego okazję wczoraj po zmroku z jadącego samochodu), otrzymał jakiś pomarańczowy kolor... Hmmm...

Podobnie "przeszłością" jest widoczek ze zdjęcia Lycka z cukrownią Mełno. Ostała się po niej w zasadzie kupa gruzu, resztki bocznicy i... komin, który robi za "maszt" komórkowców.
Zbigniew Łęgowski
Osobowy
Posty: 72
Rejestracja: 28 lis 2004, 13:29
Lokalizacja: Terespol Pomorski

Post autor: Zbigniew Łęgowski »

W miejscowości Bocień, przy dawnej stacji stoją dwa budynki. O ile pierwszy przypomina magazyn-oborę, to drugi jest bardziej tajemniczy. Jakie mogło być jego przeznaczenie? Remiza staży pożarnej.?
Załączniki
Bocień.jpg
Po lewej stronie budynku, w lekkim przekopie- starotorze.
Po lewej stronie budynku, w lekkim przekopie- starotorze.
Bocień-bud2.jpg
Awatar użytkownika
Sławomir Raflewski
Ekspres
Posty: 213
Rejestracja: 06 paź 2010, 21:37
Lokalizacja: Marcinkowo/Olsztyn

Stacja Mełno

Post autor: Sławomir Raflewski »

Tak dziś wygląda kompleks byłej cukrowni w Mełnie ,jak widać nie popadł w ruinę a wręcz przeciwnie od grudnia 2011r działa biogazownia widok imponujący
Załączniki
IMG276.jpg
Grudziądz miastem bez połączeń dalekobieżnych
Awatar użytkownika
Sławomir Raflewski
Ekspres
Posty: 213
Rejestracja: 06 paź 2010, 21:37
Lokalizacja: Marcinkowo/Olsztyn

Tor do Chełmży

Post autor: Sławomir Raflewski »

Stacja Mełno tor odchodzący w lewo był torem początkowym do Chełmży jednak właściwy tor znajduje się za łukiem gdzie istnieje jeszcze jena zwrotnica i kilkanaście metrów porośniętego krzakami torowiska,następnym razem zrobię bardziej szczegółowa fotkę
Załączniki
Obraz 211.jpg
Grudziądz miastem bez połączeń dalekobieżnych
Awatar użytkownika
maczy
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 21 lis 2007, 18:24

Post autor: maczy »

Po semaforze widać, że Mełno wciąż buja się na sygnałach zastępczych. Tak już chyba rok?
Awatar użytkownika
Sławomir Raflewski
Ekspres
Posty: 213
Rejestracja: 06 paź 2010, 21:37
Lokalizacja: Marcinkowo/Olsztyn

Post autor: Sławomir Raflewski »

Właśnie nie wiem czym jest spowodowane to bardzo ślimacze tempo uruchomienia sygnalizacji świetlnej :roll:
Grudziądz miastem bez połączeń dalekobieżnych
Staszek
Towos
Posty: 46
Rejestracja: 23 maja 2007, 08:17

Post autor: Staszek »

Z tego co wiem, to remont jest prowadzony w ramach sekcji eksploatacji i pewnie stąd takie tempo.
ODPOWIEDZ