SP42 przechodzi do historii

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

SP42 przechodzi do historii

Post autor: Bernard »

Powoli rozstajemy się z serią SP42.
Obecnie wg obserwacji w ruchu planowym pozostają tylko numery 200, 230, 240. Odcinki, które obsługują to Chojnice-Kościerzyna (para popołudniowa) oraz Czersk-Bąk (choć tutaj 9.12.05 widziałem Su45 z wagonem Bh). Szczególnie bliska memu sercu jest SP42-200, która wielokrotnie przewija sie przez moje fotografie.
Zakup kolejnych szynobusów może doprowadzić do ostatecznego wyeliminowania, lub zastąpienie serią SU42. Być może ten sezon zimowy jest ostatnim, w którym planowo wykożystywana jest seria SP42 z wykożystaniem parowego ogrzewania składu.

Tu mam pytanie do Bodka:
Widziałem, że miałeś zdjęcie odstawionych SP42 w Chojnicach. Jakie to były numery??
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Bodek
Pospieszny
Posty: 129
Rejestracja: 12 lip 2005, 14:57
Lokalizacja: Gdynia / Szczecin

Post autor: Bodek »

Hm, było to już dość dawno, konkretnie 19-07-2003 roku.
Przed halą stały wówczas: SP42-056, 057, 110, 116, 121, 133 i SM42-087.
W kolejnych latach, odstawionych maszyn jeszcze przybywało, ale nie zanotowałem konkretnych egzemplarzy, bo nie zrobiłem notatek w ogóle.
Podobnie do Chojnic rzecz się ma w innych szopach - np. w Szczecinku i Szczecinie też stoi ich razem kilkanaście.
Nie wiem, czy MD Grudziądz jeszcze nie ma kilku sprawnych maszyn tej serii, to jest do sprawdzenia przez kogoś z tamtych stron.
USAMORZĄDOWIĆ regionalne linie kolejowe!!!
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=62563#62563
Pozdrowienia z Pomorza!
B. Jędrzejewski
Mateusz Rogowski
Towos
Posty: 30
Rejestracja: 11 gru 2005, 12:19
Lokalizacja: Gdynia- Bory Tucholskie

Post autor: Mateusz Rogowski »

Lokomotywy seri SP42 kursują na wieczornym Laskowice Pomorskie- Czersk, skład składa się z dwóch Bh, przed świętam doczepili nawet Bipę ale po co to nie wiem :(
Poszukuję wszystkiego o lini 215, stacji Czersk oraz Magistrali Węglowej.
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

12.11.2004 W Czersku wykonałem zdjęcie SP42-065, która posiada przydział w... Szczecinie.
Czy to była czasowa delegacja?

Zachęcam także do wklejania zdjęć lokomotyw SP42, żeby tak smutno w tym wątku nie było :)
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
mareksaw
Towarowy
Posty: 14
Rejestracja: 19 wrz 2005, 08:08
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Post autor: mareksaw »

Mateusz Rogowski pisze:Lokomotywy seri SP42 kursują na wieczornym Laskowice Pomorskie- Czersk, skład składa się z dwóch Bh, przed świętam doczepili nawet Bipę ale po co to nie wiem :(
Obecnie wieczorny skład Laskowice - Czersk obsługuje SU46 i dwuczłonowy Bhp. Widzę to 2 - 3 razy w tygodniu od wprowadzenia nowego rozkładu. SP42 nie widziałem od wprowadzenia nowego rozkładu ani razu w Laskowicach. Natomiast czytałem informacje, że egzemplarze będące niedawno na stanie Grudziądza prowadzą pociągi zdawcze Toruń - Chełmża i Toruń - Solec (?)
Marek
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

SP42-065 z wagonem Bh, jako pociąg Czersk-Bąk. 12.11.2004

Obrazek



Ogrzewanie parowe wagonu Bh z SP42-200. Chojnice 12.11.2004

Obrazek


Zdjęcia wykonał Jaciek Świderski
Wszelkie prawa zastrzeżone
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Wg relacji pracowników CM Gdynia w ruchu pozostają także SP42-92 i 222. Lokomotywy odeszły ostatnio z Gdyni i wg relacji znajomego osługiwały pociąg ratunkowy.

Mamy więc na dzień dzisiejszy 5 sprawnych SP42 w naszej okolicy, z tego 3 (te z Chojnic) wykożystywane w miarę regularnie..
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Awatar użytkownika
Tomasz Olszyński
Towarowy
Posty: 12
Rejestracja: 27 lut 2006, 16:11
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Tomasz Olszyński »

no tak, sytuacja łajeczek jest kiepska,
z obecnie czynnych w naszym rejonie wyrozniamy: SP42-200, 230 (obsługa planowa) SP42-093, 222 (pociągi ratunkowe) oraz SP42-240 (oczekuje na decyzję co do dalszej eksploatacji)
obsługiwane relacje to: Czersk - Bąk (sztywna)
Kościerzyna - Chojnice (sporadycznie, w zastępstwach za szynobusy)
i to niestety na dzień dzisiejszy wszystko :(

Bernard, pytałes o łajki w Chojnicach. W rzędzie stoją: SP42-218, 175, 242, 057, 167, 056, 133, 121, 110 SM42-1144, 087
cały ten rząd został jednak przetransportowany na tylne tory postojowe (za rząd wagonów Gags) a w jego miejsce powstał nowy rząd, tym razem złożony z serii lokomotyw SU45 (większość z żółtymi czołami)
Są to skutki wprowadzania kolejnych szynobusów... A pomyśleć, że za cenę jednego pesobusa można by kupić 15 niemieckich jednostek spalinowych (SA110) o ile większych, wygodniejszch i... nie psujących się
pozdr
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Tomasz Olszyński pisze:A pomyśleć, że za cenę jednego pesobusa można by kupić 15 niemieckich jednostek spalinowych (SA110) o ile większych, wygodniejszch i... nie psujących się
pozdr
Tak Tomek (witaj na Forum!), masz rację, tylko zauważ, jak zareagowałyby zaraz media. Już widzę tytuły w stylu "Skupujemy złom" i temu podobne. Takie u nas podejście, że co stare, to musi być złe.

Swoją drogą, na ostatnim spotkaniu w Gdyni wywiązała się dyskusja na podobny temat. Mankamentem polskiej linii produkcyjnej szynobusów jest to, że dominują prototypy, a żadnej serii nie produkuje się jak dotąd masowo. Gdyby zakontraktować powiedzmy 100 jednostek jednej serii, eliminując w kolejnych egzemplarzach mankamenty poprzednich, to gdzieś tak po trzydziestu wyprodukowanych pojazdach skończyłyby się problemy z awaryjnością. Niestety, uczyć się trzeba także na błędach.

Pozdrawiam!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Mateusz Rogowski
Towos
Posty: 30
Rejestracja: 11 gru 2005, 12:19
Lokalizacja: Gdynia- Bory Tucholskie

Post autor: Mateusz Rogowski »

Ja się cieszę ze nasze Polskie autobusy szynowe sie psują ponieważ np. na swojej ulubionej lini Laskowice Pom.- Czersk jeździ SA106 i gdy sie sypnie mogę pofocić SU45 z dwoma Bh.
Poszukuję wszystkiego o lini 215, stacji Czersk oraz Magistrali Węglowej.
Awatar użytkownika
Tomasz Olszyński
Towarowy
Posty: 12
Rejestracja: 27 lut 2006, 16:11
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Tomasz Olszyński »

admk1985 pisze:jak zareagowałyby zaraz media. Już widzę tytuły w stylu "Skupujemy złom" i temu podobne.
niestety takie jest powszechne przekonanie... ja myślę że SA110 pojeżdżą dłużej niż te prototypy pessy, w końcu niemiecka konstrukcja jest niezawodna, dajmy na przykład Bipy - początkowo niepewnie sprowadzane z NRD a tu proszę, za 3 lata Bipa będzie obchodzić 50 lecie służby... jak widać nie do zdarcia
Bodek
Pospieszny
Posty: 129
Rejestracja: 12 lip 2005, 14:57
Lokalizacja: Gdynia / Szczecin

Post autor: Bodek »

Tomasz Olszyński pisze:...dajmy na przykład Bipy - początkowo niepewnie sprowadzane z NRD a tu proszę, za 3 lata Bipa będzie obchodzić 50 lecie służby... jak widać nie do zdarcia
Oby choć kilka zestawów Bhp "dożyło" w ruchu planowym tego pięknego jubileuszu....
Niestety powoli, lecz systematycznie Bipy znikają z polskiego krajobrazu i obecnie można je spotkać regularnie tylko w kilku regionach PL.

Dla zainteresowanych serią SP42 dodam, że regularny ruch pasażerski poza Chojnicami maszyny te obsługują jeszcze w MD Opole (linia Opole - Nysa) i Tomaszów (linia Tomaszów - Skarżysko). W Tomaszowie w ogóle jest obecnie największe skupisko czynnych SP42, coś koło 10 sztuk.
USAMORZĄDOWIĆ regionalne linie kolejowe!!!
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=62563#62563
Pozdrowienia z Pomorza!
B. Jędrzejewski
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Tomasz Olszyński pisze:Bernard, pytałes o łajki w Chojnicach. W rzędzie stoją: SP42-218, 175, 242, 057, 167, 056, 133, 121, 110 SM42-1144, 087
cały ten rząd został jednak przetransportowany na tylne tory postojowe (za rząd wagonów Gags) a w jego miejsce powstał nowy rząd, tym razem złożony z serii lokomotyw SU45 (większość z żółtymi czołami)
Nie wiem czy mówimy o tym samym: Jak byłem w grudniu w Chojnicach, to SP42 stały koło punktu tankowania lokomotyw za grupą towarową. SU45 i ST44 do kasacji stały wzdłuż zasieku węglowego.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
przemas
Towarowy
Posty: 6
Rejestracja: 20 maja 2006, 14:20
Lokalizacja: Chełmża

Post autor: przemas »

mareksaw pisze:Natomiast czytałem informacje, że egzemplarze będące niedawno na stanie Grudziądza prowadzą pociągi zdawcze Toruń - Chełmża i Toruń - Solec (?)
Tak do Solca też dojeżdżają, prowadzą czasami również zdawki Toruń-Chełmża-Unisław. Chodzi o SP42-224 i SP42-248.
Pozdrawiam
Bodek
Pospieszny
Posty: 129
Rejestracja: 12 lip 2005, 14:57
Lokalizacja: Gdynia / Szczecin

Post autor: Bodek »

Nawiązując do wątku o zakupie uzywanych jednostek BR624/SA110 dodam, że nie są one tak bezawaryjne, jak się powszechnie sądzi.
Awarie wbrew pozorom zdarzają się dość często - bądź co bądź, te jednostki mają już ponad 40 lat, jednak z reguły pociągi nimi obsługiwane samodzielnie dojeżdżają do stacji końcowej.
Ich niewątpliwą zaletą jest stosunkowo prosta konstrukcja, minimalne nasycenie elektroniką i modernizacje przeprowadzone jeszcze przez DB. A najważniejszą jest fakt posiadania dwóch zespołów napędowych, mogacych pracować niezależnie. Najczęsciej to sprawia właśnie, iż nie zdarzają się przypadki ściągania ich ze szlaku przez lokomotywy, a co za tym idzie, są postrzegane jako nieawaryjne.
USAMORZĄDOWIĆ regionalne linie kolejowe!!!
http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=62563#62563
Pozdrowienia z Pomorza!
B. Jędrzejewski
ODPOWIEDZ