Posterunek Długi Most

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

kuba_mk
DYŻURNY RUCHU
Posty: 122
Rejestracja: 21 paź 2005, 18:31
Lokalizacja: Lidzbark Welski
Kontakt:

Post autor: kuba_mk »

maczy pisze: Czy można prosić o wskazówki, jak tam dotrzeć z drogi Brodnica - Lidzbark? Gdzie trzeba odbić w lewo - czy niemal na początku Grążaw? Tak przynajmniej sugerowałaby mapa satelitarna. Też chętnie zobaczę to miejsce na żywo.
Sugeruję dojechać raczej z drugiej strony - od Janówka (Brzozia). Z Grążaw jest licha droga. No chyba że się jedzie rowerem albo traktorem :)

P.S. Myślę, że nie ma sensu pisać w dwóch wątkach na ten sam temat, dlatego proszę administratorów o połączenie tej dyskusji ze wskazaną przez lycka
thering25
Towarowy
Posty: 23
Rejestracja: 12 cze 2009, 14:47
Lokalizacja: Harrow on the Hill

Post autor: thering25 »

Zgodnie ze wskazowka Kuby_MK - prosilbym adm o przerzecenie tego watku w jedno miejsce.
Z gory dziekuje
Pozdrawiam

Krzysztof Gutowski
thering25
Towarowy
Posty: 23
Rejestracja: 12 cze 2009, 14:47
Lokalizacja: Harrow on the Hill

Post autor: thering25 »

NIESAMOWITE ODKRYCIE!

Nie dalem za wygrana i dlugo i namietnie wiercilem temat odnogi kolejowej miedzy Brodnica a Dzialdowem. Otoz dzis udalo mi sie dotrzec do artykulu p. Jerzego Wultanskiego ktory na lamach gazetki Ziemia Michalowska porusza temat Dlugiego Mostu.

Niestety tekst zrodlowy jest w formie pdf i nie mam teraz mozliwosci go przepisac - ale uczynie to jak tylko bede mial okazje - w ten weekend. Obiecuje ze nadrobie to tak szybko jak sie da.

Dla podniesienia cisnienia - powiem ze artykul jest niesamowity!

Pozdrawiam
Krzysztof
Pozdrawiam

Krzysztof Gutowski
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

thering25 pisze: udało mi się dotrzeć do artykułu p. Jerzego Wultanskiego który na lamach gazetki Ziemia Michałowska porusza temat Długiego Mostu.

Niestety tekst źródłowy jest w formie pdf i nie mam teraz możliwości go przepisać - ale uczynię to jak tylko będę miał okazje
Chodzi o ten artykuł?
LINK (str 11)
Załączniki
Wultański artykuł.jpg
thering25
Towarowy
Posty: 23
Rejestracja: 12 cze 2009, 14:47
Lokalizacja: Harrow on the Hill

Post autor: thering25 »

Tak Feyg - to jest ten artykul.

Widze, ze co niektorzy potrafia naprawde szybko dzialac! Brawo!
Mnie jest niestety bardzo trudno - ze wzgldu na to ze mieszkam poza granicami Polski i nie moge wybrac sie do bibliotek, archiwow i tego typu miejsc osobiscie by poszperac na miejscu. Bede grzebal dalej - moze cos jeszcze sie uda wykopac.


Z powyzszego artykulu wynika zatem, ze posterunek Dlugimost podobnie jak Nowy Dwor pod Brodnica mialy przyjmowac sklady z wschodniego frontu. A skoro obie mijanki byly tak blisko siebie i praktycznie nie wiecej niz w odleglosci 4 km od Tamy Brodzkiej - moglo to swiadczyc o bardzo duzym natezeniu ruchu z kierunku wschodniego. Takze znaczenie linii Dzialdowo - Brodnica musialo byc duzo wieksze niz sadzilem.
Pozdrawiam

Krzysztof Gutowski
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Jest jedno duże albo małe "ale" - autor artykułu odnosi się tylko do czasu wojny, a przecież bocznica Długi Most wraz z mostem na kanale Brynicy jest zaznaczona na przedwojennej mapie WIG i wygląda na to, że największą długość osiągnęła w czasach przedwojennego PKP, gdy drugowojenny front wschodni był sajnsfikszen. Jaki interes miało ówczesne PKP w budowie mostu? Co takiego cennego było na północ od kanału? No chyba, że ta bocznica to spadek po schyłkowym kajzerze z lat 1914-18, ale no to dowodów brak. Sama mijanka Długi Most mogła powstać ze względów wojskowych na długo przed I wojną, bo i cała linia Jabłonowo - Brodnica - Działdowo powstała głównie na żądanie wojska jako część przygranicznej rokady. Dziś przebieg pod dyktando wojska sprzed 122 lat jest gwoździem do trumny, bo kto będzie jeździł pociągami pośród lasów z rzadkimi osadami? Wojskowe transporty były na niej czymś oczywistym w czasie obu wojen. Miało to duży sens, bo linia ta była o wiele ważniejsza niż dziś. Prusacy zbudowali ją na przedłużeniu mostu na Wiśle w Grudziądzu. Most ten zbudowano jako trzeci po Tczewie i Toruniu. W II RP linia ta awansowała do roli głównego połączenia Warszawy z Pomorzem. Świadczy o tym choćby oznaczenie szlaku Warszawa - Działdowo - Laskowice - Danzig(Gdańsk) - Gdynia - Hel numerem 1(!) w przedwojennym rozkładzie. Ciekawe co by było gdyby protesty niemieckojęzycznej większości w Działdowie zostały uwzględnione i po 1920 r. zostałoby ono w Prusach Wsch. Pewnie łącznica przez Żuromin stałaby się ciałem. Z kolei w czasie okupacji Niemcy włączyli szlak Brodnica - Działdowo w nieco inny ciąg komunikacyjny: Bydgoszcz - Kowalewo - Brodnica - Działdowo ( tabela 132s w Kursbuchu z 1944 r. ). Po wojnie zostały resztki z dawnej rangi.
thering25
Towarowy
Posty: 23
Rejestracja: 12 cze 2009, 14:47
Lokalizacja: Harrow on the Hill

Post autor: thering25 »

Szukalem i znalazlem fotki dziwnego czegosc nad Brynica w Dlugim Moscie.
Poniewaz fotki nie sa moje - nie za bardzo chce je wklejac do tego watku - zamiast tego posluze sie linkami:

Pozostałości mostu nad Brynicą w Długim Moście
http://www.brodnica-online.pl/cpg/displ ... um=5&pos=0

Most - z innego ujecia
http://www.brodnica-online.pl/cpg/displ ... um=5&pos=2



Ale to jest nic! Powiedzcie mi Drodzy Forumowicze - CO TO JEST????
(to nie jest zwirownia - co najwyzej miejsce gdzie spozytkowano kruszec ze zwirowni)

http://www.brodnica-online.pl/cpg/displ ... um=5&pos=7

http://www.brodnica-online.pl/cpg/displ ... um=5&pos=8

http://www.brodnica-online.pl/cpg/displ ... um=5&pos=9
Pozdrawiam

Krzysztof Gutowski
Awatar użytkownika
Peter Gondeck
Towarowy
Posty: 15
Rejestracja: 26 mar 2009, 14:47
Lokalizacja: Berlin

Post autor: Peter Gondeck »

Sądzę, że to są pozostałości infrastruktury żwirowni. W Złotowie przy tzw. Górze Wilhelma też są podobne fundamenty. Z opowiadań ojca wiem, że tam były filary kolejki napowietrznej przewożącej urobek żwirowni. Być może tutaj było podobnie?
Die Heimat heißt Westpreussen.
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Przykład takiej kolejki z kruszarni kamienia w Mojuszu koło Kartuz

Obrazek
thering25
Towarowy
Posty: 23
Rejestracja: 12 cze 2009, 14:47
Lokalizacja: Harrow on the Hill

Post autor: thering25 »

Feyg - zwroc tylko uwage na jedna rzecz, wszystkie zwirownie jaki ja znam, sa na otwartej przestrzeni. Punkt przeladunkowy tez zwykle jest zwykle umiejscowiony na srodku pola a nie w lesie. A w Dlugim Moscie bloki betonowe stoja w samym srodku lasu. No chyba ze wegetacja postepuje az tak szybko... i cos co kiedys bylo polana, dzis jest wielkim lasem.

Cos mi tu caly czas nie pasuje. Ale niestety bez wizji lokalnej nie da rady.

Czy ktos bedzie mial mozliwosc pojawienia sie w tamtym rejonie i popstrykania troche cyfrowka? Zalezy mi przede wszystkim na ustalaniu czy teren zwirowni jest faktycznie pokryty lasem (w tym samym wieku) i po drugie - gdzie dokladnie na mapie wypadaja te betonowe "kloce"

Pozdrawiam
Pozdrawiam

Krzysztof Gutowski
kuba_mk
DYŻURNY RUCHU
Posty: 122
Rejestracja: 21 paź 2005, 18:31
Lokalizacja: Lidzbark Welski
Kontakt:

Post autor: kuba_mk »

Faktycznie teren żwirowni jest pokryty lasem w podobnym wieku. Leśnikiem nie jestem, ale wydaje mi się, że drzewa mają około 40... góra 50 lat (piewsze zdjęcie w załączniku) Także wyszystko się potwierdza. Teren jest także nieźle rozkopany przez indywidualny pobór kruszywa.

Kolejne obrazki, to wykonany przeze mnie model 3D zachowanych betonowych budowli. Ja również skłaniam się ku wesji, że była to jakaś stacja końcowa kolejki linowej. Innych podpór, czy chociażby ich findamentów jednak w terenie nie stwierdziłem.

A ostatnie zdjęcie to taka ciekawostka z okolic Długiego Mostu. Konkretnie droga z Janówka do Brzozia. Pobocza dosyć stromego jak na nizinne warunki zjazdu zabezpieczone zostały staroużytecznymi szynami. Być może pochodzą one z rozebranej bocznicy... Dla kolejowych archeologów dodam, że znajdują się tam całkiem niezłe perełki. Najstarsza szyna z której udało się odczytać datę pochodzi z 1875 roku! Większość to lata osiemdziesiąte i trochę dziewięćdziesiątych XIX wieku.
Załączniki
Droga Janówko - Brzozie
Droga Janówko - Brzozie
Ładownia
Ładownia
Ładownia
Ładownia
Ładownia
Ładownia
Stacja ładunkowa na końcu bocznicy. Tu gdzie droga biegł tor główny. Po lewej ten podchodzący pod rampę boczną.
Stacja ładunkowa na końcu bocznicy. Tu gdzie droga biegł tor główny. Po lewej ten podchodzący pod rampę boczną.
kuba_mk
DYŻURNY RUCHU
Posty: 122
Rejestracja: 21 paź 2005, 18:31
Lokalizacja: Lidzbark Welski
Kontakt:

Post autor: kuba_mk »

gdzie dokladnie na mapie wypadaja te betonowe "kloce"
Mniej więcej tam gdzie zaznaczyłem strzałką na mapce poniżej. Tak, nad samym zbiornikiem wodnym. Najprawdopodobniej jest to dawne wyrobisko, które zalała woda. Wskazywałby na to brak zarośli na brzegach. Niepozorne leśne jeziorko musi być wieć dosyć głębokie...
Załączniki
mapka.jpg
Ostatnio zmieniony 15 sie 2009, 09:05 przez kuba_mk, łącznie zmieniany 1 raz.
thering25
Towarowy
Posty: 23
Rejestracja: 12 cze 2009, 14:47
Lokalizacja: Harrow on the Hill

Post autor: thering25 »

Brawo Panie Kubo!
Dobra robota. Zaluje, ze nie moglem sie sam tam wybrac. Ale odrobie te zaleglosci przy najblizszej okazji.

I dziekuje za model! Mysle ze to rzuca nieco wiecej swiatla na cala sprawe.

PS. Mapa na dole sie nie otwiera. Czy bylaby mozliwosc, przeslania jej mailem?
thering25(at)o2.pl

Dziekuje
Pozdrawiam

Krzysztof Gutowski
Awatar użytkownika
maczy
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 21 lis 2007, 18:24

Post autor: maczy »

Pozwolę sobie w nawiązaniu do meritum wątku, na mały "spam":

Pociąg pośpieszny Warmia w Długim Moście

Obrazek
thering25
Towarowy
Posty: 23
Rejestracja: 12 cze 2009, 14:47
Lokalizacja: Harrow on the Hill

Post autor: thering25 »

Witajcie po dosc dlugim czasie i wielu zmianach osobistych :)

Wiem, ze byc moze poruszany w tym momencie watek nie ma za duzo wspolnego z posterunkiem Dlugi Most - ale sprawa dotyczy tego samego regionu. Otoz ostatnio przegladalem Messtischblatt'y i na jednej z nich dotyczacej Brodnicy (Strassburg Westpr) trafilem na calkiem ciekawe znalezisko.
Mapa pochodzi z 1911 roku i widac na niej brak linii kolejowej do Rypina. Wzamian widnieje odnoga ktora prowadzi do ... No wlasnie i tu pytanie dokad to prowadzi?

Podejrzewam ze odpowiedz jest duzo bardziej kuriozalna niz ta w sprawie Dlugiego Mostu - bo tu widac wyraznie, ze tory prowadza do wyrobisk piachu, zwiru ... (tak to przynajmniej wyglada na mapie).
Czy ktos ma jakies materialy na ten temat?
I czy ktos jest w stanie powiedziec, czy cokolwiek w terenie sie uchowalo z poczatku XX wieku? Slupki, mosty, przepusty, jakies slady starotorza ...???

Pytam, bo sam niepredko bede w Polsce (a spodziewajac sie dziecka juz lada chwila, podroze do kraju utna sie na dobre kilka miesiecy - nim Mloda dorosnie do takich wypraw).
Załączniki
Tu ta tajemnicza odnoga wraz z kilkoma bocznicami
Tu ta tajemnicza odnoga wraz z kilkoma bocznicami
Raster Mapa - ale zadnej podpowiedzi tutaj nie ma .... Czy te rownolegle linie pod stacja to rowy przeciwczolgowe???
Raster Mapa - ale zadnej podpowiedzi tutaj nie ma .... Czy te rownolegle linie pod stacja to rowy przeciwczolgowe???
Satelite view - tego rejonu.
Satelite view - tego rejonu.
Pozdrawiam

Krzysztof Gutowski
ODPOWIEDZ