Strona 2 z 3

: 08 lip 2009, 12:21
autor: kuba_mk
maczy pisze: Czy można prosić o wskazówki, jak tam dotrzeć z drogi Brodnica - Lidzbark? Gdzie trzeba odbić w lewo - czy niemal na początku Grążaw? Tak przynajmniej sugerowałaby mapa satelitarna. Też chętnie zobaczę to miejsce na żywo.
Sugeruję dojechać raczej z drugiej strony - od Janówka (Brzozia). Z Grążaw jest licha droga. No chyba że się jedzie rowerem albo traktorem :)

P.S. Myślę, że nie ma sensu pisać w dwóch wątkach na ten sam temat, dlatego proszę administratorów o połączenie tej dyskusji ze wskazaną przez lycka

: 09 lip 2009, 14:07
autor: thering25
Zgodnie ze wskazowka Kuby_MK - prosilbym adm o przerzecenie tego watku w jedno miejsce.
Z gory dziekuje

: 07 sie 2009, 18:38
autor: thering25
NIESAMOWITE ODKRYCIE!

Nie dalem za wygrana i dlugo i namietnie wiercilem temat odnogi kolejowej miedzy Brodnica a Dzialdowem. Otoz dzis udalo mi sie dotrzec do artykulu p. Jerzego Wultanskiego ktory na lamach gazetki Ziemia Michalowska porusza temat Dlugiego Mostu.

Niestety tekst zrodlowy jest w formie pdf i nie mam teraz mozliwosci go przepisac - ale uczynie to jak tylko bede mial okazje - w ten weekend. Obiecuje ze nadrobie to tak szybko jak sie da.

Dla podniesienia cisnienia - powiem ze artykul jest niesamowity!

Pozdrawiam
Krzysztof

: 07 sie 2009, 23:46
autor: feyg
thering25 pisze: udało mi się dotrzeć do artykułu p. Jerzego Wultanskiego który na lamach gazetki Ziemia Michałowska porusza temat Długiego Mostu.

Niestety tekst źródłowy jest w formie pdf i nie mam teraz możliwości go przepisać - ale uczynię to jak tylko będę miał okazje
Chodzi o ten artykuł?
LINK (str 11)

: 08 sie 2009, 11:56
autor: thering25
Tak Feyg - to jest ten artykul.

Widze, ze co niektorzy potrafia naprawde szybko dzialac! Brawo!
Mnie jest niestety bardzo trudno - ze wzgldu na to ze mieszkam poza granicami Polski i nie moge wybrac sie do bibliotek, archiwow i tego typu miejsc osobiscie by poszperac na miejscu. Bede grzebal dalej - moze cos jeszcze sie uda wykopac.


Z powyzszego artykulu wynika zatem, ze posterunek Dlugimost podobnie jak Nowy Dwor pod Brodnica mialy przyjmowac sklady z wschodniego frontu. A skoro obie mijanki byly tak blisko siebie i praktycznie nie wiecej niz w odleglosci 4 km od Tamy Brodzkiej - moglo to swiadczyc o bardzo duzym natezeniu ruchu z kierunku wschodniego. Takze znaczenie linii Dzialdowo - Brodnica musialo byc duzo wieksze niz sadzilem.

: 10 sie 2009, 22:41
autor: lyck
Jest jedno duże albo małe "ale" - autor artykułu odnosi się tylko do czasu wojny, a przecież bocznica Długi Most wraz z mostem na kanale Brynicy jest zaznaczona na przedwojennej mapie WIG i wygląda na to, że największą długość osiągnęła w czasach przedwojennego PKP, gdy drugowojenny front wschodni był sajnsfikszen. Jaki interes miało ówczesne PKP w budowie mostu? Co takiego cennego było na północ od kanału? No chyba, że ta bocznica to spadek po schyłkowym kajzerze z lat 1914-18, ale no to dowodów brak. Sama mijanka Długi Most mogła powstać ze względów wojskowych na długo przed I wojną, bo i cała linia Jabłonowo - Brodnica - Działdowo powstała głównie na żądanie wojska jako część przygranicznej rokady. Dziś przebieg pod dyktando wojska sprzed 122 lat jest gwoździem do trumny, bo kto będzie jeździł pociągami pośród lasów z rzadkimi osadami? Wojskowe transporty były na niej czymś oczywistym w czasie obu wojen. Miało to duży sens, bo linia ta była o wiele ważniejsza niż dziś. Prusacy zbudowali ją na przedłużeniu mostu na Wiśle w Grudziądzu. Most ten zbudowano jako trzeci po Tczewie i Toruniu. W II RP linia ta awansowała do roli głównego połączenia Warszawy z Pomorzem. Świadczy o tym choćby oznaczenie szlaku Warszawa - Działdowo - Laskowice - Danzig(Gdańsk) - Gdynia - Hel numerem 1(!) w przedwojennym rozkładzie. Ciekawe co by było gdyby protesty niemieckojęzycznej większości w Działdowie zostały uwzględnione i po 1920 r. zostałoby ono w Prusach Wsch. Pewnie łącznica przez Żuromin stałaby się ciałem. Z kolei w czasie okupacji Niemcy włączyli szlak Brodnica - Działdowo w nieco inny ciąg komunikacyjny: Bydgoszcz - Kowalewo - Brodnica - Działdowo ( tabela 132s w Kursbuchu z 1944 r. ). Po wojnie zostały resztki z dawnej rangi.

: 11 sie 2009, 13:11
autor: thering25
Szukalem i znalazlem fotki dziwnego czegosc nad Brynica w Dlugim Moscie.
Poniewaz fotki nie sa moje - nie za bardzo chce je wklejac do tego watku - zamiast tego posluze sie linkami:

Pozostałości mostu nad Brynicą w Długim Moście
http://www.brodnica-online.pl/cpg/displ ... um=5&pos=0

Most - z innego ujecia
http://www.brodnica-online.pl/cpg/displ ... um=5&pos=2



Ale to jest nic! Powiedzcie mi Drodzy Forumowicze - CO TO JEST????
(to nie jest zwirownia - co najwyzej miejsce gdzie spozytkowano kruszec ze zwirowni)

http://www.brodnica-online.pl/cpg/displ ... um=5&pos=7

http://www.brodnica-online.pl/cpg/displ ... um=5&pos=8

http://www.brodnica-online.pl/cpg/displ ... um=5&pos=9

: 11 sie 2009, 22:54
autor: Peter Gondeck
Sądzę, że to są pozostałości infrastruktury żwirowni. W Złotowie przy tzw. Górze Wilhelma też są podobne fundamenty. Z opowiadań ojca wiem, że tam były filary kolejki napowietrznej przewożącej urobek żwirowni. Być może tutaj było podobnie?

: 12 sie 2009, 10:37
autor: feyg
Przykład takiej kolejki z kruszarni kamienia w Mojuszu koło Kartuz

Obrazek

: 12 sie 2009, 13:30
autor: thering25
Feyg - zwroc tylko uwage na jedna rzecz, wszystkie zwirownie jaki ja znam, sa na otwartej przestrzeni. Punkt przeladunkowy tez zwykle jest zwykle umiejscowiony na srodku pola a nie w lesie. A w Dlugim Moscie bloki betonowe stoja w samym srodku lasu. No chyba ze wegetacja postepuje az tak szybko... i cos co kiedys bylo polana, dzis jest wielkim lasem.

Cos mi tu caly czas nie pasuje. Ale niestety bez wizji lokalnej nie da rady.

Czy ktos bedzie mial mozliwosc pojawienia sie w tamtym rejonie i popstrykania troche cyfrowka? Zalezy mi przede wszystkim na ustalaniu czy teren zwirowni jest faktycznie pokryty lasem (w tym samym wieku) i po drugie - gdzie dokladnie na mapie wypadaja te betonowe "kloce"

Pozdrawiam

: 12 sie 2009, 21:06
autor: kuba_mk
Faktycznie teren żwirowni jest pokryty lasem w podobnym wieku. Leśnikiem nie jestem, ale wydaje mi się, że drzewa mają około 40... góra 50 lat (piewsze zdjęcie w załączniku) Także wyszystko się potwierdza. Teren jest także nieźle rozkopany przez indywidualny pobór kruszywa.

Kolejne obrazki, to wykonany przeze mnie model 3D zachowanych betonowych budowli. Ja również skłaniam się ku wesji, że była to jakaś stacja końcowa kolejki linowej. Innych podpór, czy chociażby ich findamentów jednak w terenie nie stwierdziłem.

A ostatnie zdjęcie to taka ciekawostka z okolic Długiego Mostu. Konkretnie droga z Janówka do Brzozia. Pobocza dosyć stromego jak na nizinne warunki zjazdu zabezpieczone zostały staroużytecznymi szynami. Być może pochodzą one z rozebranej bocznicy... Dla kolejowych archeologów dodam, że znajdują się tam całkiem niezłe perełki. Najstarsza szyna z której udało się odczytać datę pochodzi z 1875 roku! Większość to lata osiemdziesiąte i trochę dziewięćdziesiątych XIX wieku.

: 13 sie 2009, 08:16
autor: kuba_mk
gdzie dokladnie na mapie wypadaja te betonowe "kloce"
Mniej więcej tam gdzie zaznaczyłem strzałką na mapce poniżej. Tak, nad samym zbiornikiem wodnym. Najprawdopodobniej jest to dawne wyrobisko, które zalała woda. Wskazywałby na to brak zarośli na brzegach. Niepozorne leśne jeziorko musi być wieć dosyć głębokie...

: 13 sie 2009, 11:10
autor: thering25
Brawo Panie Kubo!
Dobra robota. Zaluje, ze nie moglem sie sam tam wybrac. Ale odrobie te zaleglosci przy najblizszej okazji.

I dziekuje za model! Mysle ze to rzuca nieco wiecej swiatla na cala sprawe.

PS. Mapa na dole sie nie otwiera. Czy bylaby mozliwosc, przeslania jej mailem?
thering25(at)o2.pl

Dziekuje

: 13 sie 2009, 14:56
autor: maczy
Pozwolę sobie w nawiązaniu do meritum wątku, na mały "spam":

Pociąg pośpieszny Warmia w Długim Moście

Obrazek

: 19 maja 2012, 18:12
autor: thering25
Witajcie po dosc dlugim czasie i wielu zmianach osobistych :)

Wiem, ze byc moze poruszany w tym momencie watek nie ma za duzo wspolnego z posterunkiem Dlugi Most - ale sprawa dotyczy tego samego regionu. Otoz ostatnio przegladalem Messtischblatt'y i na jednej z nich dotyczacej Brodnicy (Strassburg Westpr) trafilem na calkiem ciekawe znalezisko.
Mapa pochodzi z 1911 roku i widac na niej brak linii kolejowej do Rypina. Wzamian widnieje odnoga ktora prowadzi do ... No wlasnie i tu pytanie dokad to prowadzi?

Podejrzewam ze odpowiedz jest duzo bardziej kuriozalna niz ta w sprawie Dlugiego Mostu - bo tu widac wyraznie, ze tory prowadza do wyrobisk piachu, zwiru ... (tak to przynajmniej wyglada na mapie).
Czy ktos ma jakies materialy na ten temat?
I czy ktos jest w stanie powiedziec, czy cokolwiek w terenie sie uchowalo z poczatku XX wieku? Slupki, mosty, przepusty, jakies slady starotorza ...???

Pytam, bo sam niepredko bede w Polsce (a spodziewajac sie dziecka juz lada chwila, podroze do kraju utna sie na dobre kilka miesiecy - nim Mloda dorosnie do takich wypraw).