Pytanie.
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
-
- Towarowy
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 kwie 2007, 09:36
Pytanie.
Witam.
Mam następujące pytania dotyczące kolei( na które nie mogę uzyskać lub znaleźć odpowiedzi),- a w szczególności jej historii - otóż:
1. kiedy nastąpiła zmiana malowania drągów zapór (szlabanów) z białego z trzema czerwonymi pasami na środku słupa na pasiaste biało - czerwone,
2. jak w latach 1970 - 1976 malowano żurawie nawadniające parowozy - obecnie stosowanym wzorem jest niebieski z żółtym zaznaczeniem końca kranu,
3. jak malowano pociągi sieciowe i ratunkowe - na zdjęciach z lat 1972 - 74 widziałem malowanie zielone - obecnie niebieskie.
4. od kiedy na PKP po raz pierwszy zastosowano mechaniczną podbijarkę torową Plassera - znaną choćby z modelu Kribi.
I to chyba wszystko.
Pzdr.
P.S. Szukam planów stacji Grudziądz.
Mam następujące pytania dotyczące kolei( na które nie mogę uzyskać lub znaleźć odpowiedzi),- a w szczególności jej historii - otóż:
1. kiedy nastąpiła zmiana malowania drągów zapór (szlabanów) z białego z trzema czerwonymi pasami na środku słupa na pasiaste biało - czerwone,
2. jak w latach 1970 - 1976 malowano żurawie nawadniające parowozy - obecnie stosowanym wzorem jest niebieski z żółtym zaznaczeniem końca kranu,
3. jak malowano pociągi sieciowe i ratunkowe - na zdjęciach z lat 1972 - 74 widziałem malowanie zielone - obecnie niebieskie.
4. od kiedy na PKP po raz pierwszy zastosowano mechaniczną podbijarkę torową Plassera - znaną choćby z modelu Kribi.
I to chyba wszystko.
Pzdr.
P.S. Szukam planów stacji Grudziądz.
-
- EuroCity
- Posty: 425
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 20:13
- Lokalizacja: Reda
A czy obecnie można gdzies jeszcze spotkac jakieś stare podbijarki lub inne maszyny torowe? Wiem, ze kiedys Pd90 była w jednej z hut a na KPP Kuźnica Wareżynska był wagon do rewizji sieci trakcyjnej zbudowany na bazie podbijarki Matissa.Leszek Lewiński pisze:Pierwszą maszyną była podbijarka0616 SLC. Był to rok 1968.obserwator pisze:4. od kiedy na PKP po raz pierwszy zastosowano mechaniczną podbijarkę torową Plassera
Wcześniej - w roku 1967 - dotarła na polskie tory oczyszczarka podsypki RM.
pozdrawiam
Marek
-
- Towarowy
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 kwie 2007, 09:36
mareksaw napisał
Pzdr.
z Grudziądzem nie mam żadnych szczególnych związków - a co do tej działalności - hmm można byłoby to tak określić - ale nie mam szczególnych upodobań co do konkretnego rejonu po prostu interesuje mnie ta stacja z czystej ciekawości - więc się zapytałem - na wszelakich googlach maps - zumach - geoportalach widziałem satelitarne zdjęcia, ale to nie to co szczegółowy plan - a może kolega ma takowy plan?A jakie są związki Kolegi z Grudziądzem i czy prowadzi Kolega jakąś działalność "historyczno-dokumentującą" w tym rejonie
Pzdr.
-
- Towarowy
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 kwie 2007, 09:36
Warto od czasu do czasu wyjść z aparatem i utrwalić, to co już wkrótce zniknie. Warto też czasem udać się na ul. Hutniczą w Gdyni i skopiować jakiś 1 czy 2 plany. Dzięki temu nasze zasoby stopniowo by rosły. Zatem dla obserwatora na zachętę, a także dla wszystkich zainteresowanych mamy tu plan stacji Grudziądz z 1940 roku (13MB, bo stacja jest długa):obserwator pisze: z Grudziądzem nie mam żadnych szczególnych związków - a co do tej działalności - hmm można byłoby to tak określić - ale nie mam szczególnych upodobań co do konkretnego rejonu po prostu interesuje mnie ta stacja z czystej ciekawości - więc się zapytałem - na wszelakich googlach maps - zumach - geoportalach widziałem satelitarne zdjęcia, ale to nie to co szczegółowy plan - a może kolega ma takowy plan?
Pzdr.
http://www.sawistowski.net/prywatnie/pl ... dziadz.pdf
Plan ten zawiera wiele interesujących szczegółów, m.in. widać pozostałości pierwszej parowozowni w pobliżu dzisiejszej ulicy Hallera, widać szczegóły bocznicy wzdłuż ulicy Dworcowej, wagonownię wagonów akumulatorowych (po której część budynków wciąż stoi) i przygotowane miejsce pod parowozownię B, co świadczy o dużym znaczeniu węzła w tamtych latach. Stan z planu jest bardzo zbliżony do dzisiejszego, jedna z głównych różnic to powstały po wojnie peron 3 wzdłuż Drogi Łąkowej (Wiesenweg) no i oczywiście brak dwóch torów do Laskowic i Jabłonowa...
Ale o tym co było i co jest w Grudziądzu, postaramy się napisać niedługo nieco większy artykuł...
Marek
-
- EuroCity
- Posty: 425
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 20:13
- Lokalizacja: Reda
Marku, dzięki serdeczne za unikalny plan z 1940 r. Jest to jeden z najciekawszych planów w porównaniu do tych, które widziałem. Ta hala Wittfeldów... miód, i jak zwykle obrotnice 16-metrowe... (w przygotowaniu jest wątek na ich temat). Mam trochę starych ujęć dworca i stacji i chętnie wesprzę ewentualny grudziądzki wątek.mareksaw pisze: Warto od czasu do czasu wyjść z aparatem i utrwalić, to co już wkrótce zniknie. Warto też czasem udać się na ul. Hutniczą w Gdyni i skopiować jakiś 1 czy 2 plany. Dzięki temu nasze zasoby stopniowo by rosły. Zatem dla obserwatora na zachętę, a także dla wszystkich zainteresowanych mamy tu plan stacji Grudziądz z 1940 roku (13MB, bo stacja jest długa):
http://www.sawistowski.net/prywatnie/pl ... dziadz.pdf
Plan ten zawiera wiele interesujących szczegółów, m.in. widać pozostałości pierwszej parowozowni w pobliżu dzisiejszej ulicy Hallera, widać szczegóły bocznicy wzdłuż ulicy Dworcowej, wagonownię wagonów akumulatorowych (po której część budynków wciąż stoi) i przygotowane miejsce pod parowozownię B, co świadczy o dużym znaczeniu węzła w tamtych latach. Stan z planu jest bardzo zbliżony do dzisiejszego, jedna z głównych różnic to powstały po wojnie peron 3 wzdłuż Drogi Łąkowej (Wiesenweg) no i oczywiście brak dwóch torów do Laskowic i Jabłonowa...
Ale o tym co było i co jest w Grudziądzu, postaramy się napisać niedługo nieco większy artykuł...
pozdr.
lyck
Chociaż przy planowanej hali B widać już większą obrotnicę. Z powodu braku długiej obrotnicy w Grudziądzu powstał również trójkąt do obracania parowozów (najprawdopodobniej właśnie w czasie II wojny światowej). Niestety nie widać go na tym planie, jest na dalszym fragmencie, położony był przy torze do Malborka. Jeszcze w oklicach lat 1990 leżały tam tory, dziś trudno byłoby wskazać położenie tego trójkąta. Na zdjęciu z Geoportalu widać jednak pozostałości:lyck pisze: i jak zwykle obrotnice 16-metrowe... (w przygotowaniu jest wątek na ich temat). Mam trochę starych ujęć dworca i stacji i chętnie wesprzę ewentualny grudziądzki wątek.
pozdr.
lyck
Obrotnica w Grudziądzu musiała jednak chyba zostać ostatecznie przebudowana, bo codziennie obraca przecież SU45 długości prawie 19 metrów...
Z pomocy przy tworzeniu "grudziądzkiego" artykułu oczywiście chętnie skorzystam. Dzięki!
Marek
Po dokładniejszym przyjrzeniu się sprawie i nałożeniu planu stacji na zdjęcie z Geoportalu, musimy postawić stwierdzenie, że w rzeczywistości dziś w Grudziądzu znajduje się przedstawiona na planie parowozownia B, natomiast parowozownia A musiała zostać zlikwidowana:mareksaw pisze: i przygotowane miejsce pod parowozownię B, co świadczy o dużym znaczeniu węzła w tamtych latach.
http://www.sawistowski.net/prywatnie/pl ... wnanie.jpg
To by wyjaśniało, dlaczego mamy dłuższą obrotnicę, choć o takiej przebudowie nigdy dotąd nie słyszałem...
Marek
W książce A. Adlera "W parowozowni i na szlaku" szopa w Grudziądzu figuruje jako całkowicie zniszczona w trakcie działań wojennych. W sumie to nawet pasuje, bo między 6 lutym a 5 marcem 1945 r. było dosyć czasu na zrównanie jej z ziemią. Najprawdopodobniej ofiarą walk stała się ta starsza szopa (lewa). Być może Niemcy rozpoczęli lub nawet postawili nową halę wachlarzową, ale bardziej prawdobodobne jest, że to PKP ją ukończyły lub odbudowały. Trzeba by obejrzeć obecną halę - mimo przebudów, moze mieć szczegóły charakterystyczne dla szop z wojny.mareksaw pisze: Po dokładniejszym przyjrzeniu się sprawie i nałożeniu planu stacji na zdjęcie z Geoportalu, musimy postawić stwierdzenie, że w rzeczywistości dziś w Grudziądzu znajduje się przedstawiona na planie parowozownia B, natomiast parowozownia A musiała zostać zlikwidowana:
http://www.sawistowski.net/prywatnie/pl ... wnanie.jpg
To by wyjaśniało, dlaczego mamy dłuższą obrotnicę, choć o takiej przebudowie nigdy dotąd nie słyszałem...
A jak inaczej wjechać na stanowisko wewnątrz hali? Obracanie w kółko, jak przy parowozach, oczywiście nie ma sensu.MajkelB1 pisze: Moze glupio pytam, ale po co obracac SU45? Jaki ma to sens?
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1139
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Hehe, niektórzy Mechanicy robią tak przed wyjazdem w dłuższą trasę, żeby jechać w cichej kabinie (dalej od silnika). Ale to tylko taka mała dygresja w ramach historycznego wątku.lyck pisze:Obracanie [SU45] w kółko, jak przy parowozach, oczywiście nie ma sensu.
Pozdrawiam!
PS: Plan faktycznie rewelacyjny!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski
W tym akurat rejonie nie było takich walk jak w mieście. Rzeczywiście w 1945 roku hala B mogła być w budowie lub być prawie ukończona, a stara hala A mogła zostać wysadzona przez Niemców lub spalona przez Zwycięską Armię. Jednak NIGDZIE w materiałach o historii Grudziądza z okresu wojny nie pojawia się informacja o zniszczeniu parowozowni. Czas udać się do muzeum na wystawę "Kolej w Grudziądzu" (czy jakoś tak), być może tam znajdziemy jakieś odpowiedzi...lyck pisze: W książce A. Adlera "W parowozowni i na szlaku" szopa w Grudziądzu figuruje jako całkowicie zniszczona w trakcie działań wojennych. W sumie to nawet pasuje, bo między 6 lutym a 5 marcem 1945 r. było dosyć czasu na zrównanie jej z ziemią. Najprawdopodobniej ofiarą walk stała się ta starsza szopa (lewa). Być może Niemcy rozpoczęli lub nawet postawili nową halę wachlarzową, ale bardziej prawdobodobne jest, że to PKP ją ukończyły lub odbudowały. Trzeba by obejrzeć obecną halę - mimo przebudów, moze mieć szczegóły charakterystyczne dla szop z wojny.A jak inaczej wjechać na stanowisko wewnątrz hali? Obracanie w kółko, jak przy parowozach, oczywiście nie ma sensu.MajkelB1 pisze: Moze glupio pytam, ale po co obracac SU45? Jaki ma to sens?
Co do obracania - obrót nie musi być przecież o 180 albo 360 stopni, ale np. o 30, czyli akurat tyle, by wjechać do hali. Jak pisze Wikipedia: Obrót dookoła punktu P o kąt skierowany α
Marek