Linia Morąg - Miłomłyn - Ostróda

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Marcin Przegiętka
Pospieszny
Posty: 155
Rejestracja: 10 lip 2006, 14:53
Lokalizacja: Warszawa / Toruń

Post autor: Marcin Przegiętka »

bastard pisze: Ciekawe, że zamknięcie stacji z powodu małego ruchu pociągów – tak powszechne dzisiaj – miało miejsce już w 1946 r., niespełna 2 miesiące po oddaniu jej do użytku.
Domyślam się, że po wojnie były to bardzo wyludnione tereny. Ludność niemiecka już w dużej części wyjechała, a polskich osadników nie było jeszcze zbyt wiele. Może to stanowi wytłumaczenie małego ruchu i zamknięcia stacji?
Pozdrawiam,
Marcin

"Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją."
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Post autor: bastard »

Poniżej zamieszczam szkic stacji Jominek ( Miłomłyn ) - sporządzony w 1946 r. Położenie stacji - jeszcze wg kilometracji od stacji Myślice.
Załączniki
1946 r. - Jominek szkic.jpg
MajkelB1
Osobowy
Posty: 56
Rejestracja: 29 lis 2006, 19:45

Post autor: MajkelB1 »

Witam!

Ciekawe szkice.

Gdyby kiedys Kol. Bastard mial chwilke i znalzl cos co dotyczy Maldyt (dawne schematy ukl. torow, inwentaryzacje, itp.) i zamiescil na forum to bylbym wdzieczny. Widze, ze Kol. ma dostep do takich informacji wiec moze przypadkiem Maldyty wpadna w rece...

Pozdr. Michal
MB
antrad
Towarowy
Posty: 6
Rejestracja: 04 mar 2011, 21:28

Post autor: antrad »

Załączam dwa zdjęcia obiektów kolejowych istniejących w pobliżu Tardy. Zdjęcia pochodzą chyba jeszcze z lat 50-tych. W okolicach Tardy linia kolejowa przebiegała w szczególnie pięknej scenerii. Jako dziecko jeździłem bardzo często na tej trasie (od stacji Tarda do Miłomłyna, bądź w przeciwnym kierunku do Słonecznika). Czasm do Ostródy i dalej, bądź do Morąga.
Obecność kolei nobilitowała wówczas małe nawet miejscowości na tej trasie. Po likwidacji linii kolejowej to wszystko się zmieniło.
Pozdrawiam,
Henryk
antrad
Towarowy
Posty: 6
Rejestracja: 04 mar 2011, 21:28

Post autor: antrad »

Niestety, nie potrafię dodać załączników.
Awatar użytkownika
krzysztoforek
Ekspres
Posty: 215
Rejestracja: 22 maja 2006, 14:04
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: krzysztoforek »

antrad
Towarowy
Posty: 6
Rejestracja: 04 mar 2011, 21:28

Post autor: antrad »

Jeszcze próba dodania załączników.
antrad
Towarowy
Posty: 6
Rejestracja: 04 mar 2011, 21:28

Post autor: antrad »

Zdjęcia miały chyba za duży rozmiar.
antrad
Towarowy
Posty: 6
Rejestracja: 04 mar 2011, 21:28

Post autor: antrad »

Tarda - wiadukt 1.
Valec75
Towarowy
Posty: 21
Rejestracja: 22 sty 2010, 13:21

Post autor: Valec75 »

antrad pisze:Załączam dwa zdjęcia obiektów kolejowych istniejących w pobliżu Tardy. Zdjęcia pochodzą chyba jeszcze z lat 50-tych. W okolicach Tardy linia kolejowa przebiegała w szczególnie pięknej scenerii. Jako dziecko jeździłem bardzo często na tej trasie (od stacji Tarda do Miłomłyna, bądź w przeciwnym kierunku do Słonecznika). Czasm do Ostródy i dalej, bądź do Morąga.
Obecność kolei nobilitowała wówczas małe nawet miejscowości na tej trasie. Po likwidacji linii kolejowej to wszystko się zmieniło.
Pozdrawiam,
Henryk
Załączniki
Tarda_1_male.JPG
Tarda_2_male.JPG
mati67
Towarowy
Posty: 3
Rejestracja: 07 kwie 2011, 19:49

Post autor: mati67 »

Moja mama z tamtąd pochodzi kiedyś była linia małdyty - połowite i zniszczyli a dworzec zdemolowany
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Post autor: bastard »

W najnowszym numerze KURIERA KOLEJOWEGO ( nr 31 z dnia 31.07.2011 r. ) na stronie 22 jest artykuł poświęcony historii linii Elbląg - Ostróda - Olsztynek ze zdjęciami ( współczesnymi ) dworców w Miłomłynie i Lichtajnach.
Awatar użytkownika
Sławomir Raflewski
Ekspres
Posty: 213
Rejestracja: 06 paź 2010, 21:37
Lokalizacja: Marcinkowo/Olsztyn

Post autor: Sławomir Raflewski »

A ja miałem okazję podróżować tą trasą był to trok 1984 lub 85 ,Jechałem pociągiem Ołsztyn-Łódz Kaliska który kursował przez Ostródę- Iławę ,tego dnia miało niejsce wykolejenie składu towarowego w okolicach Samborowa i pociąg został przekierowany objazdem z Ostródy właśnie przez Morąg -Elbląg-Malbork do Iławy ,pamiętam że do Morąga jechaliśmy bardzo wolno a miejscami końcówki krzewów ocierały się o szyby ,tak jak wspominałem był to rok 1984lub1985 i było to latem
Grudziądz miastem bez połączeń dalekobieżnych
antrad
Towarowy
Posty: 6
Rejestracja: 04 mar 2011, 21:28

Dewastacja cd.

Post autor: antrad »

Rozebrano zabytkowy wiadukt znajdujący się w lesie, w okolicy dawnej stacji kolejowej Tarda.
Był wykonany z pięknie ociosanych granitowych bloków.
Czy ktoś może wie, gdzie trafił ten kamień i od nowa uświetnia wygląd budowli, do wzniesienia której został użyty?
Pozdrawiam
RomNK
Towarowy
Posty: 1
Rejestracja: 30 cze 2012, 10:34

Post autor: RomNK »

Valec75 pisze: Dorzucam jeszcze kilka zdjęć ode mnie (3 x Słonecznik, 1 x Morąg Kudypy) i proszę o więcej...
Witajcie. Znalazlem takie zdjecie. Z 2010, zd z drogi. Stacja byla w Kudypach, teraz prywatne, "modernizowane" :shock:
Obrazek
Babcia mowila mi ze zaraz po wojnie ta stacja juz stala. Myslalem ze to zabytek, a tu dach wygolony na rowno, okna plastiki blyszcza sie, wszystkie ozdobniki zniknely.
Rozmawialem ze znajoma z urzedu, (wykupila to rodzina Dowiedcz..cos tam) niezle jaja,
ponoc bez przetargu od PKP, i za grosze. W dodatku z droga brukowana ktora byl dojazd do lasu. Sasiedzi ponoc w sadzie przegrali, i dzis juz tam przejezdu nie ma, ploty stoja,
do swoich dzialek ludzie dojazdu nie maja.
(a wszystko takie cuda bo ponoc tam byly radny ma jakis interes, ale to takie sluchy tylko)

Tarda. Rozebrany wiadukt i znikajace kamienie tez mnie zdziwily. Szybko znikneo, to ponoc teren gminy Milomlyn, tam w urzedzie trzeba pytac.

Co do stacji w Sloneczniku, to rudera straszna byla. Jak bylem maly to widzialem rozbiorke,
dach zdjeli, zolta koparka lina pociagnela, i pierdyklo wszystko. Sporo kurzu bylo, strach ze tam ludzie wogle mieszkali. Kamazem cegly do Moraga wywozili, na kosciol poszlo.
Chyba w 1 dzien to wysprzatali. Mnie zaciekawie co innego, bo skoro to bylo takie ciekawe, to czemu nikt nie remontowal tej stacji? Czemu pkp to tak zapuscilo ze tylko do rozborki poszlo? Ponoc byl przetarg na to i wcale nie duze pieniadze. To czemu nie wykupili tego jacys od ochrony zabytkow, miejszosc niemiecka, czy urzednicy z gminy Morag.
Mozna by bylo dom dla 3 rodzin zrobic. Wogle Morag do przetargu nie przystapil i olal wszystko i wszystkich. Wystarczy sie spytac jak bylo naprawde. Niezle jaja.
ODPOWIEDZ