Zapomniane linie kolejowe w Olsztynie
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Zapomniane linie kolejowe w Olsztynie
Witam, jestem tu pierwszy raz
Mam pytanie do Was, czy wiecie coś na temat lini kolejowej która biegła w pobliżu ulicy wiosennej (jakieś zabudowania "przemysłowe") a potem odbijałą przez ulicę zimowa w kierunku indykpolu? Na wielu mapach olsztyna ta linia jest zaznaczona, ostatnio tam byłem i faktycznie są tam ślady po nasypie kolejowym a nawet drewniane podkłady. moje pytanie, to po co ta linia tam była, do czego słuzyła, kiedy zostałą rozebrana. Moze ktoś ma jakeiś zdjęcia?
Mam także pytanie dotyczące lini kolejowej przechodzącej przez ulicę Zientary Malewskiej i Letniej, która później biegnie do Zakłądu Energetycznego. Kiedy ostatnio tam jechał pociąg, czy ta linia jest wykorzystywana przez Energę?
Bardzo dziękuje za odpowiedzi
Mam pytanie do Was, czy wiecie coś na temat lini kolejowej która biegła w pobliżu ulicy wiosennej (jakieś zabudowania "przemysłowe") a potem odbijałą przez ulicę zimowa w kierunku indykpolu? Na wielu mapach olsztyna ta linia jest zaznaczona, ostatnio tam byłem i faktycznie są tam ślady po nasypie kolejowym a nawet drewniane podkłady. moje pytanie, to po co ta linia tam była, do czego słuzyła, kiedy zostałą rozebrana. Moze ktoś ma jakeiś zdjęcia?
Mam także pytanie dotyczące lini kolejowej przechodzącej przez ulicę Zientary Malewskiej i Letniej, która później biegnie do Zakłądu Energetycznego. Kiedy ostatnio tam jechał pociąg, czy ta linia jest wykorzystywana przez Energę?
Bardzo dziękuje za odpowiedzi
- Sebastian Marszał
- ZWROTNICZY
- Posty: 637
- Rejestracja: 30 paź 2004, 21:59
- Lokalizacja: Olsztyn
- Kontakt:
Linia do jak to nazwałeś Zakładu Energetycznego, a raczej Głównego Punktu Zasilania była wykorzystywana sporadycznie. Ucząc się jeszcze w Technikum Kolejowym byłem na wycieczce w GPZ i pracownicy mówili, że linia służyła do transportu transformatorów do GPZ. Ile faktycznie przejechało pociągów tego nie wiadomo. Jednak do każdego takiego obiektu budowano linii w celu zapewnienia transportu urządzeń.
mgr inż. Sebastian Marszał
- Terebesz68
- Towarowy
- Posty: 23
- Rejestracja: 01 mar 2012, 14:25
Odgrzewam stary kotlet (wcześniej jakoś umknął mi ten wątek).
Były na tym terenie dwie linie: jedna to normalnotorowa bocznica do GPZ, ku mojemu zdumieniu na zdjęciach satelitarnych ciągle leżą tam tory! Z tego co wiem, była użyta zgodnie ze swoim przeznaczeniem tylko raz, gdy transportowano transformatory na budowę GPZ-u. Później, czyli w latach 80. służyła jako składowisko taboru przeznaczonego do złomowania. Pamiętam, że w pewnym momencie była już wypełniona taborem na całej długości, z przerwami na przejazdach drogowych. Po obu stronach ul. Zientary-Malewskiej stały Teigreki i było ich chyba ze 20. Kiedy uprzątnięto ten bałagan, nie pamiętam, ale szacowałbym, że było to około roku '86 albo '87.
Druga linia to przemysłowa "sześćsetka" należąca do cegielni w Zalbkach, która znajdowała się przy ul. Wiosennej gdzieś na południe od skrzyżowania z Jesienną. Tory prowadziły wzdłuż Wiosennej do wyrobisk, pamiątką po jednym z nich są stawy. Pamiętam dwie lokomotywy WLS i sporo koleb. W ostatnich latach istnienia cegielnia produkowała silikaty.
Zakład rozebrano w latach 90., kolejkę nieco wcześniej.
Jak będę w Olsztynie,możemy umówić się na eksplorację
Były na tym terenie dwie linie: jedna to normalnotorowa bocznica do GPZ, ku mojemu zdumieniu na zdjęciach satelitarnych ciągle leżą tam tory! Z tego co wiem, była użyta zgodnie ze swoim przeznaczeniem tylko raz, gdy transportowano transformatory na budowę GPZ-u. Później, czyli w latach 80. służyła jako składowisko taboru przeznaczonego do złomowania. Pamiętam, że w pewnym momencie była już wypełniona taborem na całej długości, z przerwami na przejazdach drogowych. Po obu stronach ul. Zientary-Malewskiej stały Teigreki i było ich chyba ze 20. Kiedy uprzątnięto ten bałagan, nie pamiętam, ale szacowałbym, że było to około roku '86 albo '87.
Druga linia to przemysłowa "sześćsetka" należąca do cegielni w Zalbkach, która znajdowała się przy ul. Wiosennej gdzieś na południe od skrzyżowania z Jesienną. Tory prowadziły wzdłuż Wiosennej do wyrobisk, pamiątką po jednym z nich są stawy. Pamiętam dwie lokomotywy WLS i sporo koleb. W ostatnich latach istnienia cegielnia produkowała silikaty.
Zakład rozebrano w latach 90., kolejkę nieco wcześniej.
Jak będę w Olsztynie,możemy umówić się na eksplorację