Zapomniane linie kolejowe w Olsztynie

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

novy
Towarowy
Posty: 6
Rejestracja: 28 mar 2010, 15:55

Zapomniane linie kolejowe w Olsztynie

Post autor: novy »

Witam, jestem tu pierwszy raz :)
Mam pytanie do Was, czy wiecie coś na temat lini kolejowej która biegła w pobliżu ulicy wiosennej (jakieś zabudowania "przemysłowe") a potem odbijałą przez ulicę zimowa w kierunku indykpolu? Na wielu mapach olsztyna ta linia jest zaznaczona, ostatnio tam byłem i faktycznie są tam ślady po nasypie kolejowym a nawet drewniane podkłady. moje pytanie, to po co ta linia tam była, do czego słuzyła, kiedy zostałą rozebrana. Moze ktoś ma jakeiś zdjęcia?
Mam także pytanie dotyczące lini kolejowej przechodzącej przez ulicę Zientary Malewskiej i Letniej, która później biegnie do Zakłądu Energetycznego. Kiedy ostatnio tam jechał pociąg, czy ta linia jest wykorzystywana przez Energę?
Bardzo dziękuje za odpowiedzi :)
Awatar użytkownika
Sebastian Marszał
ZWROTNICZY
Posty: 637
Rejestracja: 30 paź 2004, 21:59
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Post autor: Sebastian Marszał »

Linia do jak to nazwałeś Zakładu Energetycznego, a raczej Głównego Punktu Zasilania była wykorzystywana sporadycznie. Ucząc się jeszcze w Technikum Kolejowym byłem na wycieczce w GPZ i pracownicy mówili, że linia służyła do transportu transformatorów do GPZ. Ile faktycznie przejechało pociągów tego nie wiadomo. Jednak do każdego takiego obiektu budowano linii w celu zapewnienia transportu urządzeń.
mgr inż. Sebastian Marszał
novy
Towarowy
Posty: 6
Rejestracja: 28 mar 2010, 15:55

Post autor: novy »

Dzięki za odpowiedź, ale czy nikt juz więcej nic nie wie na ten temat?
Słyszałem że linia, która biegła koło (do?) Indykpolu była wąskotorowa...?
novy
Towarowy
Posty: 6
Rejestracja: 28 mar 2010, 15:55

Post autor: novy »

Czy naprawdę nikt już nic więcej nie wie na temat tych 2 torów?

Mam jeszcze pytanie dotyczące bocznicy w Marcinkowie. Czy nadal jeżdzą nią pociagi? Bo sam teren, do którego odbija bocznica nadal jest używany przez wojsko. Moze ma ktoś jakieś zdjęcia takiego składu?
novy
Towarowy
Posty: 6
Rejestracja: 28 mar 2010, 15:55

Post autor: novy »

Witam, czy nikt już nic nie wie na ten temat?
prosze o odpowiedź
novy
Towarowy
Posty: 6
Rejestracja: 28 mar 2010, 15:55

Post autor: novy »

Witam, bardzo proszę o odpowiedź, jesli ktoś wie coś więcej, ma zdjęcia, ciekawostki, czekam :)
ramirez
Towarowy
Posty: 22
Rejestracja: 17 lis 2007, 08:37

Post autor: ramirez »

Następnego posta o tej samej treści proponuję ci napisać za 2 lata, nastepnego za 4 itd.
novy
Towarowy
Posty: 6
Rejestracja: 28 mar 2010, 15:55

Post autor: novy »

Witam,
bardzo zależy mi na odpowiedzi na moje pytanie powyżej,
dziękuję
Awatar użytkownika
Terebesz68
Towarowy
Posty: 23
Rejestracja: 01 mar 2012, 14:25

Post autor: Terebesz68 »

Odgrzewam stary kotlet (wcześniej jakoś umknął mi ten wątek).
Były na tym terenie dwie linie: jedna to normalnotorowa bocznica do GPZ, ku mojemu zdumieniu na zdjęciach satelitarnych ciągle leżą tam tory! Z tego co wiem, była użyta zgodnie ze swoim przeznaczeniem tylko raz, gdy transportowano transformatory na budowę GPZ-u. Później, czyli w latach 80. służyła jako składowisko taboru przeznaczonego do złomowania. Pamiętam, że w pewnym momencie była już wypełniona taborem na całej długości, z przerwami na przejazdach drogowych. Po obu stronach ul. Zientary-Malewskiej stały Teigreki i było ich chyba ze 20. Kiedy uprzątnięto ten bałagan, nie pamiętam, ale szacowałbym, że było to około roku '86 albo '87.
Druga linia to przemysłowa "sześćsetka" należąca do cegielni w Zalbkach, która znajdowała się przy ul. Wiosennej gdzieś na południe od skrzyżowania z Jesienną. Tory prowadziły wzdłuż Wiosennej do wyrobisk, pamiątką po jednym z nich są stawy. Pamiętam dwie lokomotywy WLS i sporo koleb. W ostatnich latach istnienia cegielnia produkowała silikaty.
Zakład rozebrano w latach 90., kolejkę nieco wcześniej.
Jak będę w Olsztynie,możemy umówić się na eksplorację :grin:
ODPOWIEDZ