Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, kuba_mk, bastard

bastard
ZWROTNICZY
Posty: 353
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: bastard »

A ja jeszcze dorzucę swoje:
pawel_zielony pisze: 28 lis 2020, 22:49 szkoda linii Węgorzewo-Kętrzyn, wniosek nie mógł być złożony, bo linia jest w użyczeniu powiatu węgorzewskiego. Powiat w okresie zbierania wniosków do Kolej+ zgłosił do PKP PLK wniosek o rozwiązanie umowy użyczenia linii.
pawel_zielony pisze: 16 lut 2021, 14:52 informację przekazał mi burmistrz Węgorzewa
Ciekawe - skąd takie informacje ? Od Burmistrza Węgorzewa ?
Wniosek o rozwiązanie umowy użyczenia linii nie mógł być złożony do PKP PLK - gdyż PKP PLK nie jest zarządcą ani właścicielem tej linii od km 2,540. Umowa użyczenia była podpisana z PKP S.A. która jest jej właścicielem.
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 353
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: bastard »

W dniu 17.03.2021 r. na antenie TVP3 Olsztyn emitowano program OPINIE w którym był wywiad z Prezesem PLK. Tematem były inwestycje kolejowe na terenie Warmii i Mazur. W końcowej części wywiadu padło pytanie o program Kolej+. Niestety, ale wypowiedź Prezesa nie napawa optymizmem.
Wychodzi, że do II-go etapu są zakwalifikowane projekty z czterech linii: 223, 041, 035 i 208. Jednak tutaj dalszy los projektu/projektów zależy od Samorządów. Muszą one przede wszystkim znaleźć finanse na pokrycie wkładu własnego oraz sporządzić (do końca listopada 2021 r.) studium planistyczne z programem funkcjonalnym. W wielu województwach są już na końcowym etapie wyboru wykonawcy takiej dokumentacji lub jest na końcowym etapie przetarg na wybór takiego wykonawcy.
Dla województwa Warmińsko-Mazurskiego nie ma potwierdzenia (przynajmniej PLK nic nie wie) o zabezpieczeniu finansowym dla zgłoszonych projektów jak również nie ma żadnych ogłoszonych lub planowanych przetargów na wybór wykonawcy studium planistycznego.
W końcówce Prezes PLK podkreśla swoje obawy, że żaden projekt z województwa Warmińsko-Mazurskiego może nie być realizowany.
Poniżej link do opisywanego wywiadu:

https://olsztyn.tvp.pl/52830567/17321

Na początku – niestety - trochę reklam.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1043
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: Adam Dąbrowski »

Dość obszerny artykuł pt. "Kolej Plus na minusie" autorstwa Karola Trammera można znaleźć w najnowszym numerze 112 dwumiesięcznika "Z biegiem szyn" (link). Wnioski nie są optymistyczne, i to nie tylko w odniesieniu do Warmii i Mazur, ale całej Polski... :roll:
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 353
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: bastard »

Może "małe światełko" w tunelu - przynajmniej dla części linii.
Poniżej link do artykułu na stronie Radia Olsztyn:

https://radioolsztyn.pl/polityczny-spor ... j/01562319
pawel_zielony
Towarowy
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2012, 13:21

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: pawel_zielony »

bastard pisze: 16 lut 2021, 19:07 Ciekawe - skąd takie informacje ? Od Burmistrza Węgorzewa ?
Wniosek o rozwiązanie umowy użyczenia linii nie mógł być złożony do PKP PLK - gdyż PKP PLK nie jest zarządcą ani właścicielem tej linii od km 2,540. Umowa użyczenia była podpisana z PKP S.A. która jest jej właścicielem.
Racja, chodzi o PKP S.A. Póki co, powiat czeka na odpowiedź.
Radek
Ekspres
Posty: 203
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: Radek »

S16 nie będzie budowana w miejscu linii Czerwonka - Ełk:

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiad ... 76202.html
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1043
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: Adam Dąbrowski »

Radek pisze: 21 kwie 2021, 09:55 S16 nie będzie budowana w miejscu linii Czerwonka - Ełk:

https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiad ... 76202.html
Rzecznik mówi jedno, ale na rysunkach było coś zupełnie innego. Trochę trudno mi sobie wyobrazić dwupoziomowe przecięcie drogi ekspresowej S16 z linią kolejową nr 223 w sytuacji, gdy pierwsza z nich została zaprojektowana w śladzie drugiej. :lol:

Trzeba poczekać na kolejną wersję dokumentacji, bowiem prawdopodobnie zostaną ogłoszone kolejne konsultacje społeczne:

https://gazetaolsztynska.pl/719437,Czy- ... equot.html
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1043
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: Adam Dąbrowski »

Doczekaliśmy się pierwszego przetargu w ramach programu "Kolej+" w województwie warmińsko-mazurskim. Ogłoszone postępowanie dotyczy opracowania wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla projektu modernizacji linii kolejowej nr 223 na odcinku Czerwonka - Orzysz. Termin składania ofert upływa 5 lipca 2021 r. Link do strony postępowania: https://platformazakupowa.pl/transakcja/466018

Materiały prasowe:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 02843.html
https://www.nakolei.pl/jest-przetarg-na ... MpAJeR901M
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Radek
Ekspres
Posty: 203
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: Radek »

A Orzysz - Ełk jest w tak dobrym stanie (infrastruktura liniowa i punkty obsługi pasażerskiej)?
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 353
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: bastard »

Infrastruktura liniowa (tory, rozjazdy, podtorze) na tym odcinku jest w dobru stanie. Była wymieniona.

Oddzielną sprawą są:
1. Infrastruktura pasażerska – wymaga robót modernizacyjnych. Przed przed ich rozpoczęciem m.in. trzeba dokonać analizy:
• Lokalizacji peronów – czy w tym samym miejscu czy też w nowej lokalizacji
• Czy zachodzi potrzeba budowy nowych przestanków lub/i likwidacji istniejących.
2. Na odcinku Orzysz – Ełk nie ma żadnej stacji lub mijanki. Jest to najdłuższy szlak na tej linii – długość ok. 35 km. Moim zdaniem powinna powstać tutaj min. jedna mijanka (lub stacja) celem zwiększenia przepustowości tego odcinka (szlaku) a tym samym i linii 223.

I pod tym względem należy rozszerzyć opracowanie o odcinek Orzysz - Ełk.
ODPOWIEDZ