Perspektywy węzła ostrołęckiego

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
laczor
Pospieszny
Posty: 109
Rejestracja: 19 sty 2011, 20:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: laczor »

Znowu niewesołe wieści krążą po eterze....
http://rozmaitosci.com/kiedy-ostatni-pociag-do-ostroleki/
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Ok, ale to cytowane źródło jest niekonsekwentne:
Kolejom Mazowieckim nie opłaca się jeździć do Ostrołęki. O ile jeszcze w okolicach Wyszkowa i Tłuszcza pociągami podróżuje sporo pasażerów, to już na ostatnim odcinku między Pasiekami a Ostrołęką pociągi wożą głównie powietrze. [...] polityka zniechęcania pasażerów do podróżowania kolejami (horrendalnie drogie bilety, długie czasy kursów, niedostosowane do potrzeb godziny odjazdów, likwidacja kas na stacjach) zrobiła swoje
Dlaczego ta polityka nie zniechęca do jeżdżenia w okolicach Wyszkowa i Tłuszcza, a zniechęca między Pasiekami a Ostrołęką??

A poza tym, czy to takie dziwne, że na końcowym odcinku trasy jest mniej pasażerów niż na poczatkowym??
Awatar użytkownika
laczor
Pospieszny
Posty: 109
Rejestracja: 19 sty 2011, 20:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: laczor »

Stellwerk pisze: Dlaczego ta polityka nie zniechęca do jeżdżenia w okolicach Wyszkowa i Tłuszcza, a zniechęca między Pasiekami a Ostrołęką??
Tu zdaje się jest problem innego gatunku. O ile okolice Tłuszcza i Wyszkowa to tereny dosyć gęsto zaludnione (Jarzębia łąka, Grzegorzewo, Mostówka) to ostatni odcinek tej linii kolejowej przebiega pośrodku niczego, a przystanki leżą w miejscu kompletnie niedogodnym na dzisiejsze czasy dla potencjalnych pasażerów (Goworowo,Gierwaty). Jest to od dawna najmniej oblegany fragment linii 29. Kolejnym argumentem zniechęcającym do podróży pociągiem do tych miejscowości jest to że równolegle do toru przebiega szosa którą częściej, szybciej, taniej i prosto do centrum miasta można przemieścić się autobusem. Dlatego odkrycie, że pociągi wożą "powietrze" na ostatnim odcinku nie jest zupełnie niczym nowym.
Na początek nie kusiłbym się o zabieranie wszystkiego naraz, zresztą nie bardzo chce mi się w to wierzyć. Relacja Tłuszcz - Pasieki na niektórych obiegach szczególnie poza szczytem powinna być początkowo uzasadniona. Skoro podróżni z Goworowa i Gierwat nie są zainteresowani pociągami to dlaczego tym kosztem ucierpieć mają pasażerowie z innych przystanków jak np. Przetycz, Dalekie, Mostówka i Jarzębia Łąka którzy korzystają z nich bardzo licznie.
Awatar użytkownika
SP45-166
Przyspieszony
Posty: 97
Rejestracja: 21 wrz 2005, 12:37
Lokalizacja: WARSZAWA URSUS
Kontakt:

Post autor: SP45-166 »

Bardzo nieciekawe wieści przytaczasz Pawle. Według pisma nie chodzi tylko o Ostrołęka-Wyszków, ale o linie 22, 27, 29, 31, 33, także pociągi Radom-Pionki, i wszystkie pary na odcinku Działdowo-Mława, kilka innych kursów z pozostałych linii, oraz wszystkie pociągi wyjeżdżające poza granice województwa.
Jeżeli ten plan doszedłby do skutku to byłby koniec kolei w wielu miejscach. Węzeł Czeremcha w ciągu kilku lat przestanie istnieć, bo po zawieszeniu par uzupełniajacych na 31, zostaną dwie pary PRów- pełne dzięki temu że jest duży wachlarz oferty w drugą stronę. Gdy te pociagi opustoszeją, to PR zlikwiduje swoje dwa pustawe już kursy bo przecież nie będzie sensu jeździć w relacji gdzie prawie 70% odcinka jest za granicą podlaskiego. Padnie wtedy Hajnówka, bo przecież toto jeździ raczej pustawe, a pociągi do Białegostoku już praktycznie nie istnieją (jedna para?)

Gdy padnie 33+27 to w zasadzie koniec kolei pasażerskiej w Sierpcu ale także i Płocku. Miasto ponad 100 000 ludzi będzie bez kolei pasażerskiej. Dodajmy z winy kolejarzy a nie pasażerów. Bo cena biletu w stosunku do czasu jazdy jest zdecydowanie nieadekwatna. Oczywiście na kolei jak zwykle panuje zdziwienie, że do Wyszkowa są pasażerowie, a do Ostrołęki nie.... No cóż skoro do wyszkowa jedzie 13 par z prędkością 70-80-100, za dalej 9 par z prędkością 40-50 to nie dziwne że nie ma chętnych na podróż rodem z XIX wieku. Ale tego samego nie mogą zrozumieć włodarze na Białystok-Czeremcha, ten sam problem uśpił linię do Łomży i Wielbarka. I ten sam problem ma też Płock ze zniszczoną zaniedbaną 33 w kierunku Kutna jak i Sierpca

Słowem realizacja tego programu oszczędnościowego to byłaby katastrofa. Dodajmy o tyle katastrofa, że KM jeździł od dłuższego czasu bez większych wpadek, bez ruchów pozorowanych, wycinania par. Stała oferta w sile 5-6 par spowodowała że na linii np 27 obserwuję 2, 3 krotnie większą liczbę pasażerów niż po reaktywacji. W pociągach które kiedyś woziły 10-15 osób, obecnie jeździ 30-40 a czasem nawet 70 osób...
Podsumowując- Sokołów możemy narazie między bajki włożyć, a wszystko dzięki kryzysowi i Janosikowemu- które dodajmy znów uderzy w najbiedniejszą część województwa bo przecież nikt nie będzie ciął pociągów na linii Skierniewickiej (chociaż to poza granicą województwa, to kto wie czy nie skończą biegu w Radziwiłłowie)

Wydzieliłem wątek. "Tam" - historia, "tu" - teraźniejszość i przyszłość, ok? :smile: Pozdr. AD
Ostatnio zmieniony 02 sty 2014, 18:36 przez SP45-166, łącznie zmieniany 1 raz.
NASIELSK-SIERPC FOREVER!!!
MAZOWSZE Pozdrawia!!!!!
Awatar użytkownika
laczor
Pospieszny
Posty: 109
Rejestracja: 19 sty 2011, 20:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: laczor »

Upadek stacji Ostrołęka postępuje. Nie więcej jak kilka miesięcy temu zamknięto nastawnię wykonawczą od strony wagonówki - http://linia29.cal.pl/galeria/displayimage.php?pos=-2573. Są więc tylko dwie czynne nastawnie. Z tego co mi się wydaje to ten grzybek nie brał udziału w prowadzeniu ruchu po liniach 29,34, bo jak dobrze pamiętam wjazd podaje dyżurny dysponujący.
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Zaraz, zaraz, czego tu nie rozumiem.... Jeśli zamknięto nieczynną nastawnię, to nie jest to dalszy ciąg upadku stacji Ostrołęka, tylko całkiem sensowna decyzja.
Awatar użytkownika
SP45-166
Przyspieszony
Posty: 97
Rejestracja: 21 wrz 2005, 12:37
Lokalizacja: WARSZAWA URSUS
Kontakt:

Post autor: SP45-166 »

laczor pisze:Upadek stacji Ostrołęka postępuje. Nie więcej jak kilka miesięcy temu zamknięto nastawnię wykonawczą od strony wagonówki - http://linia29.cal.pl/galeria/displayimage.php?pos=-2573. Są więc tylko dwie czynne nastawnie. Z tego co mi się wydaje to ten grzybek nie brał udziału w prowadzeniu ruchu po liniach 29,34, bo jak dobrze pamiętam wjazd podaje dyżurny dysponujący.
Szczerze mówiąc to ostatnio nastawniczy tam nie miał zbyt wiele roboty. A układ torowy jest na tyle ciekawy że w przypadku małego ruchu umożliwia przyjmowanie i wyprawianie pociągów grupy torów (zmodernizowanych zresztą) naprzeciw budynku dworcowego. Zachodnia grupa rozrządowo wyjazdowa jak przypuszczam jest teraz już nieużywana do wyprawiania pociągów. Była tam na 5 z 9 torów możliwość wyprawienia pociągu w kierunku l. 29 i 34 (z drugiej strony tory osłonięte były na wszyskich 9 torach TM-kami). Skoro ruch mały to i zaprzestano tego, a z powodu sytuacji opisanej w nawiasie w poprzednim zdaniu, wjeżdżąjąc od strony Małkinii po mimo anglika w torze jest semafor 4 komorowy (ziel, czer, zółt, biał) nie zakładający przebiegów innych niż na wprost. Więc teraz pewnie semafory zostały przełączone na blokadę, a na prawy tor z l. 29 nie zjeżdża się wcześniej niż pod nastawnią dysp. :)
Słowem oszczędności...
NASIELSK-SIERPC FOREVER!!!
MAZOWSZE Pozdrawia!!!!!
Awatar użytkownika
laczor
Pospieszny
Posty: 109
Rejestracja: 19 sty 2011, 20:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: laczor »

Kilka dni temu odwiedziłem na dłużej stację Gierwaty. Byłem tam pierwszy raz po otwarciu (listopad) i wszystko sprawia bardzo optymistyczne wrażenie. Peron, który latem 2013 porastały metrowe zarośla został oczyszczony zarówno od strony toru 1 jak i 2. Są dwie nowe tablice z nazwą, gablota z rozkładem i informacjami. Semafory czyściutkie, świeżo odmalowane, nastawnia czynna, w oknach firanki. Do pełni szczęścia brakuje tylko czynnej poczekalni. Do Gierwat powrócił dawny klimat. Tylko pasażerów jak nie było tak nie ma.
Poniżej kilka aktualnych zdjęć:
Załączniki
Tor nr 3
Tor nr 3
Peron, widok w kierunku Ostrołęki
Peron, widok w kierunku Ostrołęki
Wyjazd do Ostrołęki
Wyjazd do Ostrołęki
Awatar użytkownika
laczor
Pospieszny
Posty: 109
Rejestracja: 19 sty 2011, 20:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: laczor »

Ostatnio odbyło się głosowanie w plebiscycie "Kolej na 2022". Dwa projekty były szczególnie ciekawe:

http://kolej2022.pl/projekty/mazowieckie/400-projekt-nr-maz-3-kolej-polnocno-wschodnia

oraz

http://kolej2022.pl/projekty/mazowieckie/401-projekt-nr-maz-4-doprowadzenie-kolei-do-centrum-ostroleki

Szczególnie ciekawie wygląda drugi projekt zakładający budowę nowej linii i stacji/przystanku Ostrołęka Śródmieście, oraz łącznice umożliwiające zjazd bezpośrednio na linię do Szczytna, oraz na obecną stację Ostrołęka. Zapewne krok ten mógłby dużo usprawnić i otworzyć dostępność kolei dla większej rzeszy mieszkańców.
Awatar użytkownika
Gagarin323
Osobowy
Posty: 73
Rejestracja: 02 cze 2012, 20:32
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Gagarin323 »

Moim zdaniem Ostrołęka już dawno umarła. Mieszkańcy tego miasta przyzwyczaili się do komunikacji samochodowej i autobusowej. Nie ma się co oszukiwać, ale projektów była zawsze dużo, lecz mało który został zrealizowany. Pomysł z budową odgałęzienia od stacji w Ostrołęce do centrum miasta jest już dawno nieaktualny i nierealny.

W Ostrołęce nie ma już nawet kasy biletowej, lokomotywowni, a wagonówkę zaczynają powoli rozkradać. Na tym węźle nastąpił już zbyt duży regres. Wydawać by się mogło że iskrą nadziei jest (było?) Towarzystwo Dróg Żelaznych, które miało uruchomić przejazdy turystyczne na odcinku Ostrołęka - Wielbark. Są tego jakieś efekty?

Ostrołęka to zapomniana kurpiowska kraina, z której ludzie uciekają bo nie mogą liczyć na dobre zarobki i miejsce pracy. Dla większości ludzi z tego regionu transport kolejowy nie ma już znaczenia.
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Czy na pewno (potencjalni) podróżni z Ostrołęki marzą o lokomotywowni i wagonowni?
Awatar użytkownika
Gagarin323
Osobowy
Posty: 73
Rejestracja: 02 cze 2012, 20:32
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Gagarin323 »

Stan infrastruktury ma chyba wpływ na przyszłość stacji?
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Nie chodzi o (abstrakcyjną) przyszłość stacji, tylko czy będa pasażerowie. Im są potrzebne pociągi, niekoniecznie obsługiwane przez 'lokalne" lokomotywy czy wagonownie.
Awatar użytkownika
Gagarin323
Osobowy
Posty: 73
Rejestracja: 02 cze 2012, 20:32
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Gagarin323 »

Racja, lokomotywownia czy wagonownia przydała by się gdyby w Ostrołęce istniał jakiś lokalny przewoźnik kolejowy (raczej niemożliwe). Mimo to szkoda że takie obiekty niszczeją, a z czasem zapewne zostaną sprzedane i rozebrane.

Dlatego najbardziej potrzebna w tej sytuacji jest modernizacja linii kolejowych, a zwłaszcza 29. Jednak za nim doczekamy się zmodernizowania całej linii z Ostrołęki do Tłuszcza, co pozwoli na szybkie połączenie z Warszawą, to ostrołęczanie już zupełnie zapomną o kolei (o ile takowa będzie jeszcze w tym mieście istniała).
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

Gagarin323 pisze:Racja, lokomotywownia czy wagonownia przydała by się gdyby w Ostrołęce istniał jakiś lokalny przewoźnik kolejowy (raczej niemożliwe). Mimo to szkoda że takie obiekty niszczeją, a z czasem zapewne zostaną sprzedane i rozebrane.

Dlatego najbardziej potrzebna w tej sytuacji jest modernizacja linii kolejowych, a zwłaszcza 29. Jednak za nim doczekamy się zmodernizowania całej linii z Ostrołęki do Tłuszcza, co pozwoli na szybkie połączenie z Warszawą, to ostrołęczanie już zupełnie zapomną o kolei (o ile takowa będzie jeszcze w tym mieście istniała).
@Gagarin! :smile:

To nie działa tak, że ludzie zapominają o kolei "na amen". Pasażerowie to istoty racjonalnie myślące i kierujące się określonymi kryteriami. Jeśli kolej w przyszłości będzie w stanie zagwarantować im szybki i dostępny transport - szczególnie do i z Warszawy - wielu z nich z chęcią wróci do pociągów. Najważniejsze warunki to oczywiście infrastruktura i oferta, a nowoczesny i wygodny tabor też może poprawić efekt oddziaływania. Były czasy, że i na linii otwockiej w Warszawie pociągi woziły powietrze. Dziś jeżdżą tłumy, ludzie przypomnieli sobie o kolei i z chęcią wybierają ją jako alternatywa dla samochodu.

W Ostrołęce problemem jest słaba dostępność transportu kolejowego - ze względu na niekorzystną lokalizację dworca. Z tego powodu przytoczony wyżej projekt wejścia z koleją bliżej centrum miasta jest w moim odczuciu warty uwagi - budowa niewielkiego odcinka torów mogłaby znacząco poprawić rangę transportu kolejowego w tym miejscu.

Także nie łam się, nie wszystko jeszcze stracone! :wink:

Pozdrawiam!

Adam
Ostatnio zmieniony 25 lis 2014, 15:26 przez Adam Dąbrowski, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
ODPOWIEDZ