Modernizacja linii kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim

Post autor: Adam Dąbrowski »

Mariusz_G pisze:Linia Czerwonka-Ełk powinna zostać doprowadzona do standardu 80 km/h, to wystarczająco. Bo pociągi dalekobieżne sezonowe na tej linii to byłaby prawdziwa żyła złota..tymczasem wycinka bez żalu i tylko czekać, jak złomiarze rozgrabią.
Nie do końca się zgadzam, to znaczy nie podoba mi się arbitralna akceptacja prędkości drogowej 80 km/h. Kiedyś też tak myślałem, ale zdążyłem zmienić zdanie. Najgorzej się cofać, najlepiej iść do przodu. :smile: Dziś niemal każdy liczy czas, więc jeśli chcemy naprawdę przyciągnąć pasażerów, to tam, gdzie pozwalają na to warunki terenowe, powinno się dążyć do uzyskania wyższych prędkości. Według mnie obecnie w warunkach ruchu lokalnego wskazane byłyby prędkości rzędu 100 - 140 km/h (przykład: modernizacje odcinka linii nr 30 Łuków - Lublin Północny, czy odcinka linii nr 69 Rejowiec - Hrebenne, gdzie wprowadzono prędkość 120 km/h).

Natomiast nie potrafię w tej chwili napisać, ile da się "wycisnąć" z linii 223. Ostatni raz jechałem tamtędy kilka lat temu, linia miejscami jest kręta, ale ma też proste odcinki. Trzeba by po prostu wziąć profil i przeanalizować (przeliczyć) układ geometryczny. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby prędkość drogową różnicować.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Stellwerk

Re: Modernizacja linii kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim

Post autor: Stellwerk »

Adam Dąbrowski pisze:nie podoba mi się arbitralna akceptacja prędkości drogowej 80 km/h. [...]. Według mnie obecnie w warunkach ruchu lokalnego wskazane byłyby prędkości rzędu 100 - 140 km/h
Ta linia ma powiedzmy 120 km. Więc gdyby na całej długości jechać non-stop z prędkością maksymalną, to przy Vmax=80 czas jazdy byłby 1h15 a przy Vmax=120 to oczywiście 1 h. Czy naprawdę kogos to dodatkowe 15 min odstraszyłoby od jechania pociągiem?

Jak dodac przystanki to praktyczna różnica czasu przejazdu będzie nieznacząca. A o ile jest droższa adaptacja do Vmax=120 w porównaniu do Vmax=80?
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim

Post autor: Adam Dąbrowski »

Stellwerk pisze:Ta linia ma powiedzmy 120 km. Więc gdyby na całej długości jechać non-stop z prędkością maksymalną, to przy Vmax=80 czas jazdy byłby 1h15 a przy Vmax=120 to oczywiście 1 h.
Stellwerk, jesteś pewien, że dobrze policzyłeś? :wink:
Stellwerk pisze:Czy naprawdę kogos to dodatkowe [do sprawdzenia] min odstraszyłoby od jechania pociągiem?
Według mnie podejście powinno być trochę inne. Oczywiście ważne, żeby pasażerów nie odstraszać, ale jeszcze lepiej, gdy się ich zachęca!
Stellwerk pisze:A o ile jest droższa adaptacja do Vmax=120 w porównaniu do Vmax=80?
Na to pytanie w tej chwili Ci nie odpowiem, bo to już jest przedmiot dokładnej analizy. Przynajmniej w teorii odpowiedź na pytanie, co się opłaca, a co nie, powinno dać studium wykonalności. Tam powinny być rozpatrywane różne warianty.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Stellwerk

Re: Modernizacja linii kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim

Post autor: Stellwerk »

Przestałem być pewien co do mojego poprzedniego wyliczenia :grin: Ale już nie moge zmienić postu.
A poza tym, cóż to jest kwadrans w te czy wewte przy strategicznych rozważaniach w tym wątku ... :mrgreen:

Co do porównania cen adaptacji do jednej i drugiej prędkości, to moje pytanie było z gatunku retorycznych. Oczywiscie że nie oczekuję natychmiastowej odpowiedzi na tym forum, ale kwestia analizy kosztów i korzyści pozostaje.
TrainzN
Pospieszny
Posty: 101
Rejestracja: 13 wrz 2008, 11:43
Lokalizacja: Mława

Re: Modernizacja linii kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim

Post autor: TrainzN »

najlepsze kolejowe klimaty są na Warmii i Mazurach!
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim

Post autor: Adam Dąbrowski »

A w pamięci nie dasz rady? :wink:
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
2xM
Towos
Posty: 38
Rejestracja: 10 wrz 2008, 23:36
Lokalizacja: Skierniewice

Re: Modernizacja linii kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim

Post autor: 2xM »

Tyle, że w pamięci co innego mi wychodzi ;)
Czas obliczany z drogi i szybkości
Wpisz długość i wybierz jednostkę: 120 Kilometry
Wpisz szybkość i wybierz jednostkę: 120 Kilometry na godzinę
Czas: 0 Godziny 59 Minuty 59 Sekundy
Wyższa matematyka...
tomek1989tadzik
Towos
Posty: 35
Rejestracja: 23 gru 2011, 12:56
Lokalizacja: soldau(działdowo)

Re: Modernizacja linii kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim

Post autor: tomek1989tadzik »

Wracając do samego momentu modernizacji, albo też remontu linii kolejowej nr.38 na odcinku Korsze-Ełk, albo na odwrót, to sama elektryfikacja tej że linii przyniesie dużo korzyści z mojego punktu widzenia przynajmniej, bo jeśli do tego dojdzie to wycofanie z tej linii lokomotywy i szynobusów trafią zupełnie na inne szlaki kolejowe w naszym regionie, ja tak liczę że te wycofane lokuwy i szynobusy trafią na południe województwa, a między innymi na 3 linie kolejowe miedzy innymi na takie jak. Szczytno-Wielbark-Nidzica, i na Działdowo-Lidzbark (Welski)-Brodnica, to bym dołożył wszelkich starań żeby przejechać się pociągami na tych liniach.!
Tomasz Krysman (Krysmann)
Łukasz Jamroz
Pospieszny
Posty: 161
Rejestracja: 11 gru 2007, 15:45
Lokalizacja: Malbork

Re: Modernizacja linii kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim

Post autor: Łukasz Jamroz »

tomek1989tadzik pisze:wycofanie z tej linii lokomotywy i szynobusów trafią zupełnie na inne szlaki kolejowe w naszym regionie
Tak, bo problemem małej ilości połączeń jest brak taboru...
tomek1989tadzik pisze:ja tak liczę że te wycofane lokuwy i szynobusy trafią na południe województwa, a między innymi na 3 linie kolejowe miedzy innymi na takie jak. Szczytno-Wielbark-Nidzica, i na Działdowo-Lidzbark (Welski)-Brodnica
A ja idę o zakład że województwo nie uruchomi żadnej tych linii z sensownym rozkładem. O całkowite uruchomienie się nie spieram, nigdy nie wiadomo kiedy geniusze z UMWM zlikwidują pociągi w jednym miejscu żeby na chwilę rzucić ochłap gdzieś indziej.
Stellwerk

Re: Modernizacja linii kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim

Post autor: Stellwerk »

Łukasz Jamroz pisze: problemem małej ilości połączeń jest brak taboru...
Zakładam, że autor miał na myśli "powodem" a nie "problemem" :grin:
tomek1989tadzik
Towos
Posty: 35
Rejestracja: 23 gru 2011, 12:56
Lokalizacja: soldau(działdowo)

Warmińsko-mazurskie: zmodernizują kluczowe linie kolejowe

Post autor: tomek1989tadzik »

No akurat z tymi słowami ja się zgodzę.
A ja idę o zakład że województwo nie uruchomi żadnej tych linii z sensownym rozkładem. O całkowite uruchomienie się nie spieram, nigdy nie wiadomo kiedy geniusze z UMWM zlikwidują pociągi w jednym miejscu żeby na chwilę rzucić ochłap gdzieś indziej.
Tomasz Krysman (Krysmann)
Mariusz_G
Towarowy
Posty: 13
Rejestracja: 11 cze 2012, 19:44
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Modernizacja linii kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim

Post autor: Mariusz_G »

Połączenie Szczytno-Nidzica ma podobny sens do połączenia Szczytno-Wielbark, a nawet mniejszy niestety. W naszym województwie chyba tak już jest, że każda linia omijająca Olsztyn jest 'nierentowna' i 'niedasię'.
tomek1989tadzik
Towos
Posty: 35
Rejestracja: 23 gru 2011, 12:56
Lokalizacja: soldau(działdowo)

Warmińsko-mazurskie: zmodernizują kluczowe linie kolejowe

Post autor: tomek1989tadzik »

A może te wycofane lokomotywy i szynobusy by puścili na linie kolejową nr.35 kto wie, gdzie by dali te szynobusy lub też lokomotywy.
Tomasz Krysman (Krysmann)
Łukasz Jamroz
Pospieszny
Posty: 161
Rejestracja: 11 gru 2007, 15:45
Lokalizacja: Malbork

Re: Modernizacja linii kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim

Post autor: Łukasz Jamroz »

Stellwerk pisze:Zakładam, że autor miał na myśli "powodem" a nie "problemem"
Jasne :)
Mariusz_G pisze:W naszym województwie chyba tak już jest, że każda linia omijająca Olsztyn jest 'nierentowna' i 'niedasię'.
To akurat bardzo powszechne w Polsce, dominacja stolicy przyciąga ludzi do pracy, szkół, sklepów, jednocześnie wysysając potencjał z innych części województwa. W założeniach ruch pociagów powinien być dopasowany do ruchu ludzi - w przypadku trasy Nidzica - Wielbark - Szczytno mamy połączenie 15 i 25 tysięcznych miast biegnące przez lasy (dodatkowo wyludniony poligon). Odległość to ponad 60km - kto i po co miałby tam jeździć? To potok porównywalny z mieszkańcami Ełku jadącymi pociągiem na samolot do Szyman.
tomek1989tadzik pisze:A może te wycofane lokomotywy i szynobusy by puścili na linie kolejową nr.35
A możesz powiedzieć po co?

Odnoszę wrażenie że coraz mniej na tym forum merytorycznej dyskusji, coraz więcej postów które nic nie wnoszą, jak ten powyżej.
grzegorz1250
Towarowy
Posty: 6
Rejestracja: 06 lut 2012, 14:43

Re: Modernizacja linii kolejowych w województwie warmińsko-mazurskim

Post autor: grzegorz1250 »

Czytając wszystkie posty dotyczące planu transportowego dla naszego województwa dochodzę do wniosku , że tak naprawdę nie ma takiego planu i chyba długo nie będzie. Remonty lini 221 ,38 z jej elektryfikacją na odciku Korsze Ełk, 219 na odcinku Szczytno - Ełk czy 216 podwyższając jej parametry niczego w całym publicznym transporcie wojewodztwa nie zmienią . Jest to tylko udawanie ,że coś się robi w tym zakresie. Brak tu myślenia przyszłościowego gdzie należy uwzględnić , iż perspektywa środków unijnych na lata 2014-2020 będzie ostatnią kiedy będziemy płatnikami brutto a staniemy się netto. Dlatego ten okres należy najlepiej wykorzystać dla kolei w regionie. Wystarczy spojrzeć na mapę województwa aby zauważyc , że większość lini kolejowych tych czynnych i nieczynnych biegnie wzdłuż dróg krajowych i wojewódzkich obecnie przebudowywanych lub ujętych do przebudowy. Lączą one między sąbą największe skupiska miejskie gdzie w większości z nich istnieją podstrefy wolnej strefy ekonomicznej/Pasłęk, Elbłąg,Iława,Olsztyn,Pasłęk,Nowe Miasto Lubawskie,Kurzętnik,Nidzica,Olsztynek,Szczytno,Pisz,Mrągowo,Olecko,Dobre Miasto, Lidzbark Warmiński, Bartoszyce czy Orzysz. Poza tym istnieją prawie we wszystkich miasteczkach istnieją strefy przedsiębiorczości. Każdy inwestor /przedsiębiorca/ wybiera takie miejsca gdzie zaplecze logistyczne jest najlepsze a nie zubożone o brak połączenia kolejowego. Inną sprawą jest sprawne połączenie przynajmniej miast powiatowych z sąsiednimi miastami wzrostu: Elblągiem, Ełkiem i Olsztynem tak aby sprawnie mogli się przemieszczać pracownicy nie tylko do tych trzech silnych ośrodków ale pracownicy podstref ekonomicznych. Ważną rzeczą jest obciążenie teraz remontowych dróg ruchem kłowych , które za kilka lat trzeba będzie znowu remontować Dlatego oprócz wymienionych wcześniej lini kolejowych należy uwzględnić:

budąwę lini kolejowej Dobre Miasto - Bartoszyce przez LIdzbark Warmiński z rewiatalizacją lini 255 Lidzbark Warmiński Bartoszyce
rewitalizację lini kolejowej 259 Kętrzyn Węgorzewo
rewitalizację lini kolejowej 223 Czerwonka Ełk
rewitalizację lini kolejowej 41 Gołdap Olecko walory turystyczne / Gołdap uzdrowiskiem/
rewitalizację lini 254 Braniewo Elbląg przez Frombork walory turystyczne
rewitalizację lini 204 Braniewo Malbork
czy na koniec 353 na odcinku Iława Olsztyn i 35 na odcinku Szymany Ostrołęka-
lotnisko
Dopiero tak odtworzona w części infrastruktura kolejowa może przynieść wymierne efekty ekonomiczne w dłuższej perspektywie czasowej.
NIe może być sprawnego transportu publicznego bez dobrych dróg kolejowych. Trudno wymagać od przwożnika aby uruchamiał przewozy po drodze , która jest dziurawa/ linie zdekapitalizowane/ lub jej wogóle nie ma. Oprócz dbałości o drogi zmniejszy się dopłata samorządu województwa do przwozów regionalnych , które przejmą pasażerów busów czy autobusów. Warunek- sensowna ułożona w takt czasowy/ patrz UBB na Uznamie jako kolej regionalna zawsze wykorzystywana nie tylko w sezonie/ oferta przewozowa między wszystkimi wymienionymi miastami z sensownym /konkurencyjnym dla dróg / czasem przejazdu. O ile to będzie kosztowało? Myślę ,że szacunkowo około 2 mld PLN. To dużo? Chyba w stosunku do sumarycznych wydatków na drogi krajowe i wojewódzkie to wcale nie dużo , Podam przykład. Przubodowa drogi nr 513 Pasłek Lidzbark Warmiński będzie kosztowała 200 mln PLN- odcinek 80 km. Takich przebudów prowadzi się więcej i będzie się prowadzić. Tylko ciekawe kiedy trzeba będzie je remontowć przy wzrastającym ruchu kołowym
belfer
Zablokowany