Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Stellwerk

Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Stellwerk »

Poseł Tadeusz Iwiński (SLD) pytał w interpelacji o szansę na elektryfikację odcinka pomiędzy Ełkiem a Korszami. Brak sieci trakcyjnej na tym odcinku powoduje konieczność zmiany trakcji z elektrycznej na spalinową, co wpływa na czas przejazdu. Niestety, projekt znalazł się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego, co powoduje uzasadnione pytanie o szanse jego realizacji w najbliższych latach.

Podsekretarz Stanu w MIR Sławomir Żałobka zapewnia jednak, że nie wszystko stracone:
"w przypadku wygospodarowania oszczędności przy realizacji inwestycji z listy podstawowej, realizowane będą projekty z listy rezerwowej. Determinantem wyboru projektów będzie stopień ich przygotowania do realizacji oraz całkowita pula dostępnych środków finansowych. Nadto PKP PLK prowadzi prace przygotowawcze, aby w przypadku uwolnienia środków było możliwe jak najszybsze złożenie wniosku o dofinansowanie i wdrożenie danego projektu do realizacji"

Więcej

Mój komentarz: nie podniecajmy siei....
Referee
Ekspres
Posty: 211
Rejestracja: 03 lip 2007, 21:10
Lokalizacja: Wasilków

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Referee »

Zakup przez PKP IC lokomotyw PESA Gama trochę podważa argument zmiany lokomotywy. :/
Referee
Ekspres
Posty: 211
Rejestracja: 03 lip 2007, 21:10
Lokalizacja: Wasilków

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Referee »

Przez kilka lat w wątku zmieniło się o tyle, że rozpisano przetarg na elektryfikację Ełk-Wydminy z prawem opcji Wydminy-Giżycko: https://platformazakupowa.plk-sa.pl/app ... 45/details Realizacja robót budowlanych dla Etapu I Projektu "Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze" wraz z elektryfikacją.
Stoker
Towarowy
Posty: 24
Rejestracja: 13 lip 2020, 10:51
Lokalizacja: Poznań

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Stoker »

Teoretycznie od połowy stycznia 2021 zamykany jest odcinek Giżycko - Ełk. Ale jak zwykle może się coś omsknąć na późniejszy termin :-)

Paweł
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Radek »

Na plakatach z zestawieniami pociagow IC dla Olsztyna jest zaznaczone, ze przez Szczytno do Bialegostoku od 7.02.
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Referee
Ekspres
Posty: 211
Rejestracja: 03 lip 2007, 21:10
Lokalizacja: Wasilków

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Referee »

Powszechnie była mowa o 12.03.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Adam Dąbrowski »

Referee pisze: 21 sty 2022, 11:19 Powszechnie była mowa o 12.03.
No i zgodnie z Portalem Pasażera ta wersja obowiązuje nadal. Jeśli nic się nie zmieni, przekierowanie dwóch par pociągów pospiesznych na linię nr 219 Olsztyn Gł. - Ełk ma nastąpić z dniem 13 marca 2022 r. (niedziela). Też mnie ten temat interesuje, bo chciałbym jeszcze pożegnać się ze starym wcieleniem linii kolejowej nr 38, najpewniej z wykorzystaniem do tego celu pociągu TLK "Biebrza". :D
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Radek »

Ciekawe, że według rocznego rozkładu jazdy od końca sierpnia ma być remontowany również odcinek Korsze - Kętrzyn - Giżycko, IC Niegocin przestanie kursować, a IC Mamry będzie skrócony do Olsztyna zamiast kursować przez Szczytno do Białegostoku.
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Adam Dąbrowski »

Należy odnotować, że dziś w nocy linia kolejowa nr 38 została zamknięta na odcinku Ełk - Giżycko. Rozpoczynają się wyczekiwane od wielu lat roboty w ramach inwestycji "Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją", w efekcie której zostanie usunięta jedna z bardziej dolegliwych luk w spójności zelektryfikowanej sieci kolejowej w Polsce, a ponadto dopuszczalna prędkość pociągów ma zostać zwiększona do 160 km/h. Ze "starą" linią nr 38 udało mi się pożegnać w ubiegłą niedzielę, w ramach dość długiej podróży z Olsztyna do Warszawy pociągiem TLK "Biebrza". :smile: Pomimo niewątpliwego sentymentu do pięknej i klimatycznej linii nr 38 w starym wydaniu, bardzo się cieszę, że idzie - mam nadzieję - nowa jakość.

Stacja Wydminy, widok ze znajdującego się w trakcie postoju technicznego pociągu TLK "Biebrza" nr 51102 relacji Gdynia Główna - Warszawa Wschodnia prowadzonego lokomotywą SU160-007. Powodem postoju było krzyżowanie z pociągiem Regio nr 90815 relacji Ełk - Olsztyn Główny, obsługiwanym wagonem silnikowym SA133-018.
Stacja Wydminy, widok ze znajdującego się w trakcie postoju technicznego pociągu TLK "Biebrza" nr 51102 relacji Gdynia Główna - Warszawa Wschodnia prowadzonego lokomotywą SU160-007. Powodem postoju było krzyżowanie z pociągiem Regio nr 90815 relacji Ełk - Olsztyn Główny, obsługiwanym wagonem silnikowym SA133-018.

W dniu dzisiejszym pociąg TLK "Biebrza" pojechał już linią nr 219:
https://www.youtube.com/watch?v=38odEP6 ... l=TADZIXpl
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
SD70
Towarowy
Posty: 8
Rejestracja: 15 mar 2022, 19:33
Lokalizacja: Washington, DC

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: SD70 »

Pytanie kluczowe, czy wraz z modernizacją linii 38 dobudowany zostanie drugi tor?
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Radek »

Drugiego toru nie ma w projekcie, ale podniesienie predkosci zwiekszy przepustowosc.
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Adam Dąbrowski »

Radek pisze: 15 mar 2022, 23:54
SD70 pisze: 15 mar 2022, 23:32 Pytanie kluczowe, czy wraz z modernizacją linii 38 dobudowany zostanie drugi tor?
Drugiego toru nie ma w projekcie, ale podniesienie predkosci zwiekszy przepustowosc.
Tak jest, drugiego toru nie ma w projekcie, a ponadto z uwagi na konieczność uzyskania odpowiedniego układu geometrycznego oś projektowanego toru ma być przesunięta o ok. 2 m w stosunku do toru istniejącego. Przewidywana prędkość 160 km/h z lokalnymi ograniczeniami do 120 km/h.

Z dokumentacją można zapoznać się tutaj:
https://platformazakupowa.plk-sa.pl/app ... 19/details
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Radek »

Oczywiście po remoncie Białystok - Ełk i dobudowie tam drugiego toru, odcinek Ełk - Korsze z 1 torem będzie pewnym wąskim gardłem, ale przy obecnym ruchu przepustowość może tak szybko się nie wyczerpie.

Ciekawe, jak zorganizowana zostanie obsługa Ełk - Giżycko w 2024 roku, czy 4 pary Regio z Białegostoku zostaną wydłużone do Giżycka, czy też dalej będą jeździć szynobusy podsyłane przez Szczytno.
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
SD70
Towarowy
Posty: 8
Rejestracja: 15 mar 2022, 19:33
Lokalizacja: Washington, DC

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: SD70 »

U naszych zachodnich sąsiadów, przykładem linii jednotorowej z prędkością 160 km/h jest Münster-Dortmund. Pociągi regionalne linii RB50 jeżdżą co 2 godziny w oknach czasowych pomiędzy pociągami IC. Jednotorowość linii uniemożliwia stworzenie skondensowanej oferty pociągów regionalnych. Linia ma być modernizowana, z dobudową drugiego toru i podwyższeniem prędkości do 200 km/h.
ODPOWIEDZ