Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: Adam Dąbrowski »

Witam!

Dwa dni temu @referee w swoim poście w wątku dotyczącym linii kolejowej nr 223 (klik!) poruszył kwestię zgłoszenia modernizacji fragmentu tej linii do "Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2028 roku". Moim zdaniem temat programu "Kolej+" wymaga jednak utworzenia oddzielnego wątku, ponieważ dotyczy także innych linii w naszym regionie.

Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego zgłosił do programu modernizację następujących ciągów komunikacyjnych:

:arrow: Czerwonka - Orzysz,
:arrow: Gołdap – Ełk,
:arrow: (Ostrołęka) – Chorzele - Szczytno.


Łącznie w Polsce wniosków wpłynęło 6 (klik!), więc na tym tle nasze województwo wygląda całkiem nieźle. Nabór trwa jednak do najbliższej środy 26 sierpnia, więc można spodziewać się jeszcze zgłoszeń "na ostatnią chwilę", co u nas jest zjawiskiem typowym.

Opis programu na stronie Ministerstwa Infrastruktury:
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/p ... -kolejowej

Opis programu na stronie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:
https://www.plk-sa.pl/program-kolej-plus/

W temacie programu "Kolej+" w województwie warmińsko-mazurskim przewinęło się również kilka innych propozycji. W wolnej chwili postaram się je tutaj przedstawić, chyba że ktoś zrobi to przede mną (do aktywności w dyskusjach gorąco namawiam!). :smile:
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: Adam Dąbrowski »

Adam Dąbrowski pisze: 23 sie 2020, 19:21Łącznie w Polsce wniosków wpłynęło 6 (klik!), więc na tym tle nasze województwo wygląda całkiem nieźle. Nabór trwa jednak do najbliższej środy 26 sierpnia, więc można spodziewać się jeszcze zgłoszeń "na ostatnią chwilę", co u nas jest zjawiskiem typowym.
Ale że aż tak typowym? Z 6 wniosków zrobiło się 96... :o Pełna lista projektów to pobrania tutaj.

W województwie warmińsko-mazurskim trzy jednostki samorządu terytorialnego zgłosiły łącznie 6 wniosków.

Wnioski zgłoszone przez Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego:

:arrow: Modernizacja linii kolejowej nr 223 Czerwonka – Biskupiec – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz
:arrow: Modernizacja linii kolejowej nr 041 Gołdap – Olecko – Ełk
:arrow: Modernizacja linii kolejowej nr 035 Ostrołęka – Chorzele – Wielbark – Szczytno (odcinek na terenie województwa warmińsko-mazurskiego)
:arrow: Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania drogowo – kolejowego drogi krajowej nr 16 z linia kolejową nr 9 (E65) Warszawa – Gdynia pomiędzy Iławą i miejscowością Stradomno

Wniosek zgłoszony przez Gminę Iława:

:arrow: Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania drogowo-kolejowego drogi wojewódzkiej nr 536 z linią kolejową nr E-65 przy ul. Grunwaldzkiej i ul. Wyszyńskiego w Iławie

Wniosek zgłoszony przez Powiat Działdowski:

:arrow: Rewitalizacja i odtworzenie linii kolejowej na trasie Działdowo - Toruń na odcinku Działdowo - Brodnica


Złożone wnioski podlegać będą teraz ocenie formalnej i kwalifikacji do kolejnego etapu. Wyników można spodziewać się na koniec listopada.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: Adam Dąbrowski »

Witam!

W oczekiwaniu na wyniki formalnej oceny wniosków zgłoszonych w ramach programu "Kolej+" warto cofnąć się nieco w czasie i spojrzeć, w jaki sposób kształtowała się ostateczna lista projektów. Okazuje się bowiem, że po drodze przewinęło się również kilka innych pomysłów i chyba szkoda by było, aby przeszły one zupełnie bez echa. W niniejszym poście prezentuję uporządkowane zestawienie wybranych dokumentów (głównie interpelacji radnych Sejmiku Wojewódzkiego i odpowiedzi Marszałka Województwa) w porządku tematycznym i chronologicznym.

Ciekawsze dokumenty oznaczyłem symbolem :!:

1A. Budowa linii kolejowej Dobre Miasto - Lidzbark Warm. z odbudową linii kolejowej nr 255 na odcinku Lidzbark Warm. - Bartoszyce:

:arrow: :!: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Marcina Kazimierczuka z dn. 12 grudnia 2018 r. z projektem uchwały i załącznikami
Marcin Kazimierczuk pisze:Bartoszyce zamieszkuje ok. 25 tysięcy mieszkańców, Lidzbark Warmiński zamieszkiwany jest przez ok. 17 tysięcy mieszkańców, co przy wliczeniu mieszkańców okolicznych miejscowości zapewni dostęp do publicznego transportu pasażerskiego koleją dla około 50 tysięcy osób. Obszar ten jest skrajnym obszarem terytorium Polski z siecią kolejową ukształtowaną za czasów pruskich, niedostosowaną do dzisiejszego układu granic i sieci osadniczej. Realizacja projektu pozwoli na uzyskanie dostępności do komunikacji kolejowej oraz ustawienie priorytetów transportowych w kierunku stolicy kraju i województwa.
:arrow: odpowiedź Szefa Kancelarii Sejmiku Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 18 grudnia 2018 r.
(M. Kazimierczuk, 12 grudnia 2018 r., odpowiedź zawiera wyłącznie uwagi formalne)

:arrow: :!: protokół nr 2/2019 z posiedzenia Komisji Strategii Rozwoju Sejmiku Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dnia 11 lutego 2019 r.
Pan Marcin Kuchciński poinformował, iż Radny Marcin Kazimierczuk zgłosił w swojej interpelacji możliwość inwestycji infrastruktury kolejowej z Bartoszyc przez Lidzbark Warmiński do Dobrego Miasta oraz z Elbląga przez Frombork do Braniewa w ramach programu Kolej Plus. Zauważył, że linię Bartoszyce – Lidzbark Warmiński – Dobre Miasto należy rozdzielić na dwa odcinki, tj. trasę Bartoszyce – Lidzbark Warmiński, która w połowie lat 90-tych została rozebrana z powodu braku możliwości jej odnowienia i słabego potoku pasażerów oraz trasę Lidzbark Warmiński – Dobre Miasto, która de facto nigdy nie istniała. Dodał, że w związku z tym musiałaby powstać nowa linia kolejowa na wskazanej trasie, a PKP PLK nie posiada tytułu prawnego do tych nieruchomości, więc mowa jest o wykupie gruntów. [...] Zaznaczył, że biorąc pod uwagę obecne koszty budowy 1 km trasy kolejowej, inwestycja związana z trasą Bartoszyce – Lidzbark Warmiński – Dobre Miasto, może wynieść około 1 mld zł, przy czym samorząd województwa, zgodnie z założeniami programu Kolej Plus, musiałby zabezpieczyć 15% wkładu własnego. Pan Marcin Kuchciński odnosząc się do treści przedmiotowej interpelacji, zwrócił uwagę, że inwestycja rodzi skutki finansowe dla samorządu województwa na poziomie około 150 mln zł. Zauważył, że w przypadku realizacji tej inwestycji, środki musiałyby zostać zapisane w budżecie województwa, w tym w WPF. Podkreślił, że obecnie byłoby niezmiernie trudno wygospodarować takie środki w budżecie.
:arrow: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Marcina Kazimierczuka z dn. 16 lipca 2020 r.
Marcin Kazimierczuk pisze:Szanowny Panie Marszałku, w związku z przypadającym na koniec sierpnia końcem terminu przyjmowania wniosków przez PKP PLK w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej+ do 2028 roku, wnioskuję o podjęcie działań w celu ujęcia w ramach wyżej wymienionego programu przedsięwzięcia polegającego na rewitalizacji linii kolejowej nr 38 i przywrócenia pasażerskich połączeń kolejowych na trasie Bartoszyce - Korsze lub przedsięwzięcia polegającego na przywróceniu pasażerskich połączeń kolejowych na trasie Bartoszyce przez Lidzbark Warmiński do Dobrego Miasta i dalej po istniejącej linii w kierunku Olsztyna, które zostało wpisane do Strategii Rozwoju Województwa Warmińsko- Mazurskiego do 2030 roku.
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 29 lipca 2020 r.
(M. Kazimierczuk, 16 lipca 2020 r.)
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego pisze:Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego pismem z dnia 14 marca 2019 r. nr IG-Bl.8064.1.2019 zgłosił do Ministra lnfrastruktury akces do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej lnfrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2028, pięciu projektów, w tym odbudowo nieistniejącej linii na odcinku Bartoszyce – Lidzbark Warmiński – Dobre Miasto. Jednocześnie wystosował pismo do Zarządcy lnfrastruktury tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z prośbą o oszacowanie inwestycji. Wstępny szacunkowy koszt netto (poziom cen z 2019 r.) został określony na kwotę 780 000 000,00 zł, z czego koszt 15% udziału Województwa w inwestycji to 117 000 000,00 zł. [...]

Z uwagi na obowiązek zapewnienia wkładu własnego w wysokości 15% wartości projektu w styczniu 2020 r. Zarząd Województwa zwrócił się z prośbą do lokalnych samorządów o deklarację wkładu finansowego w celu realizacji projektów realizowanych na obszarach poszczególnych samorządów. W sprawie powyższej inwestycji odpowiedzi nie udzielili Starosta Bartoszycki, Burmistrz Lidzbarka Warmińskiego i Burmistrz Dobrego Miasta. Odpowiedzi udzieliło 5 podmiotów tj. Urząd Gminy Lidzbarka Warmińskiego, Urząd Miasta Bartoszyce, Urząd Gminy Bartoszyce, Starostwo Lidzbarskie, Starostwo Powiatowe w Olsztynie deklarując poparcie dla realizacji inwestycji jednak bez finansowego udziału własnego.
1B. Odbudowa linii kolejowej nr 255 na odcinku Orneta - Lidzbark Warm. - Bartoszyce

:arrow: :!: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Marcina Kazimierczuka z dn. 28 marca 2019 r.
Marcin Kazimierczuk pisze:Szanowny Panie Marszałku, zgłaszam na VI Sesję Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego interpelację w sprawie podjęcia działań w celu ujęcia w ramach Programu „Kolej Plus” przedsięwzięcia polegającego na odbudowie linii kolejowej Bartoszyce – Lidzbark Warmiński – Orneta w trasie kolei rozebranej w latach 1945 (Orneta – Lidzbark Warmiński) oraz 1994 (Bartoszyce – Lidzbark Warmiński) jako alternatywy dla linii Kolejowej Bartoszyce – Lidzbark Warmiński – Dobre Miasto oraz zmniejszenia wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców powiatu bartoszyckiego oraz lidzbarskiego. […] Połączenie kolejowe przez Ornetę mogłoby być prowadzone pociągami rozdzielnej relacji tj. Olsztyn – Orneta – (Braniewo) – Orneta – Bartoszyce, co zmniejszyłoby koszty uruchomienia połączeń, gdyż w jednym koszcie przewozowym, na części trasy, obsługiwane byłyby dwa kierunki.

Dodatkowo analizując kwestię odbudowy linii Bartoszyce – Orneta, należy wskazać na możliwość odtworzenia odcinka Orneta – Słobity (Elbląg – Gdańsk). Połączenie kolejowe Trójmiasta przez Elbląg, Ornetę, Bartoszyce, Korsze, Kętrzyn, Ełk, Olecko, Suwałki – Granica RP z Litwą umożliwiłoby stworzenie nowego towarowego korytarza kolejowego oraz realizację idei przeniesienia przewozów mas towarowych z pojazdów drogowych na wagony kolejowe.
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 11 kwietnia 2019 r.
(M. Kazimierczuk, 28 marca 2019 r.)
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego pisze:Rozebrana linia kolejowa Lidzbark Warmiński – Orneta w 1945 r., to obecnie jeden z popularniejszych szlaków rowerowych Warmii zwany "Kolejowym Szlakiem". Trasa rowerowa prowadzi przez oddalone od zabudowań, zalesione i malownicze tereny Równiny Orneckiej, łącząc ze sobą dwa średniowieczne warmińskie miasta – Lidzbark Warmiński i Ornetę, oddalone od siebie o 30 km. Projekt zrealizowany został w 2011 r. przez Powiat Lidzbarski, wspófinansowany przez Unie Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2007-2013. Całkowity koszt projektu wyniósł 2 665 038,62 zł., z czego dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosło 1 608 350,64 zł. Tytuł prawny do nieruchomości gruntowej na odcinku Lidzbark Warmiński – Orneta pozostaje we własności Skarbu Państwa w gospodarowaniu zasobem przez Starostwo Powiatowe w Lidzbarku Warmińskim.

Na odcinku Bartoszyce — Lidzbark Warmiński ok. 26 km infrastruktura kolejowa ze względu na niedostateczny stan techniczny została rozebrana na przełomie 1995-1996 roku. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie posiada tytułu prawnego do nieruchomości gruntowej (aktualnie ww. nieruchomość gruntowa jest we władaniu PKP S.A.).
1C. Rewitalizacja linii kolejowej nr 38 na odcinku Korsze - Bartoszyce:

:arrow: zapytanie Radnej Woj. Warmińsko-Mazurskiego Jolanty Andruszkiewicz z dn. 18 lutego 2019 r.
Jolanta Andruszkiewicz pisze:Zwracam się z zapytaniem o możliwość przywrócenia ruchu pasażerskiego na trasie Bartoszyce – Korsze. Mieszkańcy Korsz i okolic, którzy chcieliby podjąć pracę w Bartoszycach nie mają możliwości dojazdu w godzinach rannych. Problem jest również z dojazdem popołudniowym. Infrastruktura kolejowa łącząca Bartoszyce - Korsze w jest dobrym stanie technicznym. Przywrócenie połączenia pasażerskiego nie wymaga olbrzymich nakładów. Szynobus jest jedną z propozycji rozwiązania tego problemu. Moim zdaniem reaktywacja połączenia Bartoszyce - Korsze przyczyni się do aktywizacji mieszkańców, którzy pragną podjąć pracę bądź naukę w Bartoszycach.
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 27 lutego 2019 r.
(J. Andruszkiewicz, 18 lutego 2019 r.)
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego pisze:[…] uprzejmie informuję, że decyzją Polskich Kolei Państwowych oraz Przewoźnika, w 2002 r. zaprzestano realizacji kolejowych przewozów pasażerskich na linii nr 38 na odcinku Bartoszyce — Korsze z uwagi na niedostateczny stan techniczny infrastruktury kolejowej, która nie spełniała wymogów dla komunikacji pasażerskiej, w konsekwencji czego bardzo niska prędkość komunikacyjna, relatywnie długi czas podróży, spowodowały znikome zainteresowanie podróżnych, co miało bezpośredni wpływ na bardzo niski stopień pokrycia kosztów przychodami.
[…]
Przedmiotowa linia komunikacyjna nie została ujęta w "Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego” przyjętego Uchwałą Nr XXX/582/1 3 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 24 września 2013 r.
:arrow: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Marcina Kazimierczuka z dn. 18 grudnia 2019 r.
Marcin Kazimierczuk pisze:Głównym celem Programu Kolej Plus jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe (w tym przygotowanie niezbędnej dokumentacji przedprojektowej i projektowej) miejscowości o populacji powyżej 10 tys. osób bez dostępu do kolei pasażerskiej, towarowej z miastami wojewódzkimi. Bartoszyce zamieszkuje ok. 25 tysięcy mieszkańców bez dostępu do pasażerskich przewozów kolejowych. Realizacja projektu rewitalizacji linii kolejowej nr 38 na odcinku Bartoszyce - Korsze w ramach Programu „Kolej Plus” pozwoli na uzyskanie dostępności do komunikacji kolejowej oraz ustawienie priorytetów transportowych w kierunku stolicy województwa.
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 2 stycznia 2020 r.
(M. Kazimierczuk, 18 grudnia 2019 r.)
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego pisze:Dla określenia szacunkowych kosztów modernizacji odcinka linii kolejowej nr 38 Bartoszyce – Korsze przyjęto określony przez PKP PLK szacunkowy koszt modernizacji odcinka linii kolejowej nr 41 Olecko - Gołdap poziom cen z 2019 r., jako równoważny dla przedmiotowego odcina linii 38, w związku z tym należy stwierdzić, że:
- szacunkowy koszt modernizacji infrastruktury kolejowej wyniesie 123 mln zł netto;
- 15% wkład własny wyniesie ok. 19 mln. zł netto;
- szacunkowa roczna kwota rekompensaty dla 4 par pociągów wyniesie 1325 tys. zł.

[…]
W przypadku uzupełnienia listy dot. modernizacji ww. odcinka Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego widzi potrzebę wystąpienia lokalnych samorządów tj. miasta Bartoszyce, gminy Bartoszyce, powiatu bartoszyckiego, miasta Kętrzyn, gminy Kętrzyn, powiatu kętrzyńskiego, miasta Korsze, gminy Korsze, w celu określenia się przez samorządy, co do możliwości partycypowania w sfinansowaniu 15% wkładu własnego w zakresie modernizacji linii, jak również udziału w ponoszeniu kosztów rekompensaty na rzecz Operatora. W zależności od ostatecznego kosztu inwestycji, wielkości rekompensaty i stanowiska jednostek samorządu terytorialnego możliwe bodzie podjęcie działań o przystąpieniu do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej lnfrastruktury Kolejowej „Kolej+”.
:arrow: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Marcina Kazimierczuka z dn. 16 lipca 2020 r.
Marcin Kazimierczuk pisze:Szanowny Panie Marszałku, w związku z przypadającym na koniec sierpnia końcem terminu przyjmowania wniosków przez PKP PLK w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej+ do 2028 roku, wnioskuję o podjęcie działań w celu ujęcia w ramach wyżej wymienionego programu przedsięwzięcia polegającego na rewitalizacji linii kolejowej nr 38 i przywrócenia pasażerskich połączeń kolejowych na trasie Bartoszyce - Korsze lub przedsięwzięcia polegającego na przywróceniu pasażerskich połączeń kolejowych na trasie Bartoszyce przez Lidzbark Warmiński do Dobrego Miasta i dalej po istniejącej linii w kierunku Olsztyna, które zostało wpisane do Strategii Rozwoju Województwa Warmińsko- Mazurskiego do 2030 roku.
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 29 lipca 2020 r.
(M. Kazimierczuk, 16 lipca 2020 r., w odpowiedzi brak odniesienia do wątku poświęconego linii nr 38)

:arrow: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Marcina Kazimierczuka z dn. 31 lipca 2020 r.
Marcin Kazimierczuk pisze:Szanowny Panie Marszalku w związku z tym, że nie odniósł się Pan wyczerpująco do mojej interpelacji złożonej w dniu 16 lipca br. ponownie wnioskuję o podjęcie działań w celu ujęcia w ramach wyżej wymienionego programu Kolej Plus przedsięwzięcia polegającego na rewitalizacji linii kolejowej nr 38 i przywrócenia pasażerskich połączeń kolejowych na trasie Bartoszyce - Korsze.
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 12 sierpnia 2020 r.
(M. Kazimierczuk, 29 lipca 2020 r.)
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego pisze:Zgodnie z informacją przekazaną w odpowiedzi na Pana interpelację złożoną 18 grudnia 2019 r., projekt dot. rewitalizacji linii kolejowej nr 38 na trasie Bartoszyce - Korsze, miał zostać zgłoszony przez Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego do Programu Kolej Plus w sytuacji uzupełniania listy rekomendowanych projektów. Lista rekomendowanych przez Zarząd Województwa projektów nie została rozszerzona. Przeciwnie, z uwagi na możliwości finansowe Województwa i konieczność współfinansowania projektów zapewniających zrównoważony rozwój regionu została w/w lista zawężona.
2. Rewitalizacja linii kolejowej nr 41 na odcinku Olecko - Gołdap:

:arrow: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-mazurskiego Jarosława Słomy z dn. 4 stycznia 2019 r.
Jarosław Słoma pisze:Region Warmii i Mazur, peryferyjnie położony, trudno dostępny komunikacyjnie, przełamujący wykluczenie komunikacyjne, z wieloma miejscowościami powiatowymi pozbawionymi transportu kolejowego musi być beneficjentem tego Programu. Zwracam uwagę na konieczność zwiększenia obecności kolei na terenie Mazur Wschodnich, w tym w subregionie ełckim, jednym z najbardziej niedostępnych komunikacyjnie subregionów w Unii Europejskiej. Program „Kolej Plus" stwarza możliwość odtworzenia linii kolejowej i przewozów na trasie Ełk-Olecko-Gołdap -kręgosłupie transportowym EGO, wzmacniając spójność komunikacyjną, zwiększając mobilność ludności, turystów i kuracjuszy. Jedyne uzdrowisko na Warmii i Mazurach - Gołdap powinno być dostępne koleją dla turystów i kuracjuszy. Stworzy to też perspektywę starań o utworzenie w przyszłości kolejowego przejścia granicznego.
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 17 stycznia 2019 r.
(J. Słoma, 4 stycznia 2019 r.)
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego pisze:Linia nr 41 na odcinku Ełk - Olecko - zaprzestano publicznej komunikacji zbiorowej w roku 2012, a na odcinku Olecko - Gołdap zaprzestano w roku 1993, aktualnie linia nie nadaje się do eksploatacji.
:arrow: :!: protokół nr 2/2019 z posiedzenia Komisji Strategii Rozwoju Sejmiku Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dnia 11 lutego 2019 r.
Kontynuując Radny Jarosław Słoma poinformował, że również złożył interpelacje do Marszałka Województwa w sprawie odtworzenia linii kolejowej i przewozów w relacji Ełk – Olecko - Gołdap, Kętrzyn - Węgorzewo, Czerwonka – Mrągowo – Mikołajki - Ełk przy wykorzystaniu wsparcia programu Kolej Plus. Zwrócił ponadto uwagę na fakt, że część społeczeństwa w regionie, jako podatnicy, dokłada do formy transportu, z której nie korzysta lub korzysta sporadycznie, jak ma to miejsce, m.in. w powiatach węgorzewskim, gołdapskim czy oleckim. Samorząd województwa dofinansowując kilkadziesiąt milionów złotych do przewozów pasażerskich, tym samym dofinansowuje bardziej rozwinięte powiaty naszego województwa, które i tak są lepiej skomunikowane. Na koniec wypowiedzi Radny Jarosław Słoma ponownie wskazał na potrzebę regionalnej analizy, z której wnioski byłyby podstawą do zgłoszenia wybranych linii do programu Kolej Plus.
:arrow: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Pawła Czemiela z dn. 11 lutego 2019 r.
Paweł Czemiel pisze:1. Proszę o informację, czy planowane jest wznowienie połączeń kolejowych pasażerskich Ełk - Olecko?
2. Czy Zarząd Województwa zamierza wpisać linię kolejową nr 41 do priorytetowych planów transportowych województwa?
3. Czy władze województwa kontaktowały się z poszczególnymi gminami w sprawie odtworzenia danej linii?
4. Jakie są koszty utrzymania danej linii zakładając cztery pary pociągów dziennie?
5. Jaki był potok pasażerów w roku 2012 na odcinku Ełk – Olecko?
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 22 lutego 2019 r.
(P. Czemiel, 11 lutego 2019 r.)
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego pisze:Ad. 1 Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego zawarł w dniu 26 października 2015 r. umowę nr IG-I.1/2016-2020 o wykonanie wojewódzkich i międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich w ramach świadczenia usług publicznych na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego i województwach sąsiednich w latach 2016 - 2020, która nie przewiduje wznowienia pasażerskich przewozów kolejowych na linii nr 41 na odcinku Ełk – Olecko.

Ad. 2 Stan techniczny linii nr 41 na odcinku Ełk - Olecko spełnia wymogi w zakresie pasażerskiej komunikacji kolejowej. Nie ma zatem potrzeby umieszczania tego odcinka w zamierzeniach modernizacyjnych zarządcy infrastruktury, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W 2012 r. znaczący spadek potoku podróżnych, a tym samym zmniejszenie się stopnia pokrycia kosztów uzyskanymi przychodami, doprowadziły do zaprzestania realizacji regionalnych przewozów pasażerskich na przedmiotowym odcinku.

Ad. 3 Uwzględniając znaczący spadek potoku podróżnych, znikome zainteresowanie przewozami komunikacji kolejowej na linii nr 41 na odcinku Ełk - Olecko oraz zmniejszenie się stopnia pokrycia kosztów uzyskanymi przychodami, podejmowanie inicjatywy w zakresie utrzymania ww. przewozów byłoby niezgodne z zapisem art. 44 ust. 3 pkt. 1 1. a ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.), który stanowi, że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

Ad. 4 Informacje w zakresie kosztów utrzymania linii nr 41 na odcinku Ełk - Olecko posiada wyłącznie zarządca infrastruktury, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Natomiast, kwota rekompensaty jaką Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego przekazał w 2012 r. Operatorowi na realizację przewozów 3 parami pociągów na linii 41 na odcinku Ełk - Olecko wynosiła 656 352,13 zł.

Ad. 5 W 2012 r. na linii nr 41 na odcinku Ełk - Olecko, łącznie z przystankami pośrednimi, średni potok podróżnych wynosił:
- dla 1 pary pociągów - około 46 osób,
- dla pozostałych 2 par pociągów 6 - 8 osób.
:arrow: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Marcina Kazimierczuka z dn. 27 sierpnia 2020 r.
Marcin Kazimierczuk pisze:Szanowny Panie Marszałku, w związku z deklaracją Zarządu Województwa przesłania do PKP PLK formularza wniosku w ramach projektu modernizacji linii kolejowej nr 041 Gołdap – Olecko – Ełk proszę o odpowiedzi na poniższe pytania:
- jaki jest koszt tej inwestycji? Proszę o dołączenie kopii stosownych opracowań lub kosztorysu inwestorskiego.
- czy samorządy gmin i powiatów Gołdapi, Olecka, Ełku złożyły deklarację wkładu finansowego w celu zapewnienia 15% wartości projektu? Proszę o kopie dokumentów w których samorządy deklarują wysokość swoich wkładów własnych.
- proszę o kopię opracowań na podstawie których Zarząd Województwa oszacował zainteresowanie komunikacją kolejową na tej trasie.
- proszę o kopię analizy na podstawie której Zarząd Województwa uprawdopodobnił rentowność przewozów na przedmiotowej linii kolejowej.
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 4 września 2020 r.
(M. Kazimierczuk, 27 sierpnia 2020 r.)
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego pisze:Zgodnie z Wytycznymi Naboru Projektów, w ramach II etapu obowiązkiem wnioskodawcy jest opracowanie studium planistyczno-prognostycznego. [...] W ramach I etapu naboru projektów nie jest wymagana anliza rentowności przewozów, która zostanie przeprowadzona w kolejnym etapie zgodnie z wytycznymi Programu.
3. Rewitalizacja linii kolejowej nr 259 Kętrzyn - Węgorzewo:

:arrow: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Jarosława Słomy z dn. 4 stycznia 2019 r.
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 17 stycznia 2019 r.
(J. Słoma, 4 stycznia 2019 r., tylko wzmianka)

4. Rewitalizacja linii kolejowej nr 223 Czerwonka - Ełk:

:arrow: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Jarosława Słomy z dn. 4 stycznia 2019 r.
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 17 stycznia 2019 r.
(J. Słoma, 4 stycznia 2019 r., tylko wzmianka)

:arrow: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Marcina Kazimierczuka z dn. 4 marca 2019 r. z propozycją wykorzystania funduszu CEF
Marcin Kazimierczuk pisze:W związku z trwającymi pracami związanymi z przygotowaniem kompleksowej modernizacji linii kolejowych w ciągu RailBaltica na odcinku Białystok - Ełk - Olecko - Suwałki - granica państwa, Zarząd Województwa winien podjąć działania zmierzające do uznania za pożądany wybór wariantu zakładającego tranzytowy przebieg wymienionej linii przez Olecko oraz przygotowanie trasy objazdowej na linii objazdowej nr 223 Czerwonka - Biskupiec Resz. - Mrągowo - Mikołajki - Orzysz - Ełk. Prace na linii nr 223 powinny zostać wykonane jako prace dla linii objazdowej finansowane w ramach funduszy CEF (Connecting Europe Facility - Łącząc Europę). Efektem prac powinno być przystosowanie linii do kursowania pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h oraz pociągów towarowych z prędkością 80 km/h oraz podniesienie maksymalnych dopuszczalnych nacisków do poziomu 221 kN/oś.
[…]
W analogiczny sposób Województwo Podlaskie - bez żadnego wkładu własnego - w ramach modernizacji linii Warszawa - Białystok uzyskało wykonanie remontu lokalnych linii, wskazanych jako objazdowe.
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 11 marca 2019 r.
(M. Kazimierczuk, 4 marca 2019 r., w odpowiedzi informacja o tym, że zwrócono się do PKP PLK S.A. z prośbą o zajęcie stanowiska w tej sprawie)

:arrow: uzupełnienie odpowiedzi Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 3 kwietnia 2019 r.
(M. Kazimierczuk, 4 marca 2019 r.)
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego pisze:W opinii PKP PLK S.A., przy uwzględnieniu obecnych kierunków przewozów zarówno pasażerskich jak i towarowych linia kolejowa nr 223 nie stanowi i nie może stanowić trasy objazdowej dla linii Rail Baltica w czasie objęcia jej pracami inwestycyjnymi.
5. Rewitalizacja linii kolejowej nr 254 Tropy - Braniewo:

:arrow: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Marcina Kazimierczuka z dn. 7 stycznia 2019 r.
Marcin Kazimierczuk pisze:Zgłaszam na IV Sesję Sejmiku Województwa Warmińsko - Mazurskiego interpelację w sprawie przywrócenia połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej na terenie miasta Elbląg, powiatu elbląskiego oraz braniewskiego. Przywrócenie połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej: Elbląg, Tolkmicko, Frombork, Braniewo jest możliwe przy wykorzystaniu rządowego Programu „Kolej Plus".
[…]
Przywrócenie połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej: Elbląg, Tolkmicko, Frombork, Braniewo dzięki wykorzystaniu rządowego Programu „Kolej Plus" będzie także komplementarne z rządowym projektem przekopu Mierzei Wiślanej.
[…]
Od momentu powstania Kolej Nadzalewowa stanowiła ważny fragment lokalnej sieci kolejowej, łącząc dwa większe miasta (Elbląg i Braniewo). Wznowienie połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej daje możliwości stworzenia ciekawych opcji transportowych nie tylko do Braniewa, Tolkmicka czy Fromborka, ale także, z wykorzystaniem promu pasażerskiego przez Zalew Wiślany do Krynicy Morskiej, do której dojazd drogowy jest utrudniony z powodu korków. Taka organizacja transportu służyłaby także ożywieniu miasteczek i miejscowości nad Zalewem Wiślanym.
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 17 stycznia 2019 r.
(M. Kazimierczuk, 7 stycznia 2019 r.)
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego pisze:Linia kolejowa nr 254 Elbląg - Tolkmicko - Frombork - Braniewo ze względu na niedostateczny stan techniczny infrastruktury kolejowej została wyłączona z realizacji regionalnych przewozów pasażerskich w 2006 r. Do tego czasu charakteryzowała się niską prędkością podróży oraz miejscowymi ograniczeniami prędkości, które spowodowały spadek wielkości potoków podróżnych, co przełożyło się na niedopuszczalnie niski poziom pokrycia kosztów przychodami.
[...]
W minionych latach dochodziło do spotkań z reprezentantami lokalnych samorządów, któzy wnosili wnioski w prawie możliwości uruchomienia połączenia przewozów lokalnych na wskazanych terenach. Samorząd Województwa uwarunkował taką możliwość przy wspólnym działaniu w tym zakresie zarówno w aspekcie lobbingowym, co do przeprowadzenia inwestycji, jak i pokrycia kosztów eksploatacyjnych. Niestety formalnych deklaracji miejscowych samorządów w proponowanych kwestiach nie uzyskano.
:arrow: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Marcina Kazimierczuka z dn. 16 grudnia 2019 r.
Marcin Kazimierczuk pisze:Szanowny Panie Marszałku w związku z przyjętą przez Radę Ministrów 3 grudnia 2019 r. uchwałą w sprawie ustanowienia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej+ do 2028 roku, wnioskuję o podjęcie działań w celu ujęcia w ramach wyżej wymienionego programu przedsięwzięcia polegającego na rewitalizacji Kolei Nadzalewowej i przywrócenia połączeń kolejowych na trasie Elbląg - Braniewo.
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 27 grudnia 2019 r.
(M. Kazimierczuk, 16 grudnia 2019 r.)
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego pisze:Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego w marcu 2019 roku podjął działania i zgłosił akces do Ministra lnfrastruktury w celu ujęcia przedmiotowej linii w Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej lnfrastruktury Kolejowej ,,Kolej+”. Szacunkowy koszt realizacji inwestycji to 470 mln zł netto, szacunkowy koszt wkładu własnego samorządów to 15% kosztów inwestycji, czyli 70 mln zł netto. Należy pamiętać także o tym, że z tytułu uruchomienia min. 4 par pociągów na przedmiotowej linii szacunkowy koszt rekompensaty wg cen z 2019 roku wynosiłby 2 mln 300 tys. zł rocznie.

Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego widzi potrzebo wystąpienia do miasta Elbląg, gminy Elbląg, Tolkmicka, Fromborka, Braniewa i powiatu elbląskiego oraz braniewskiego w celu określenia przez samorządy możliwości partycypowania w sfinansowaniu 15% wkładu własnego, jak również udziału w ponoszeniu kosztów rekompensaty na rzecz Operatora (Przewozy Regionalne). W zależności od ostatecznego kosztu inwestycji, wielkości rekompensaty i stanowiska jednostek samorządu terytorialnego możliwe będzie podjęcie decyzji o przystąpieniu do Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej ,,Kolej+”.
:arrow: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Marcina Kazimierczuka z dn. 28 lipca 2020 r.
Marcin Kazimierczuk pisze: Szanowny Panie Marszalku, w związku z przypadającym na koniec sierpnia końcem terminu przyjmowania wniosków przez PKP PLK w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej lnfrastruktury Kolejowej - Kolej+ do 2028 roku, wnioskuje o podjęcie działań w celu ujęcia w ramach wyżej wymienionego programu przedsięwzięcia polegającego rewitalizacji Kolei Nadzalewowej na terenie miasta Elbląg, powiatu elbląskiego oraz braniewskiego w ramach Programu "Kolej Plus", która została wpisana do Strategii Rozwoju Województwa Warmińsko-Mazurskiego do 2030 roku.
:arrow: :!: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 11 sierpnia 2020 r.
(M. Kazimierczuk, 28 lipca 2020 r.)
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego pisze:Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego pismem z dnia 14.03.2019 r., nr IG-BI.8064.1.2019 zgłosił do Ministra Infrastruktury akces do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej lnfrastruktury Kolejowe] Kolej+ do 2028 roku pięciu projektów, w tym inwestycję dot. linii nr 254 na odcinku Elbląg - Frombork - Braniewo.

Posiadając wiedzę od Zarządcy Infrastruktury - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o szacunkowej wartości projektu, tj. 470 mln zł netto, Zarząd Województwa zwrócił się w styczniu 2020 r. z prośbą do lokalnych samorządów o deklarację wkładu finansowego w celu zapewnienia 15% wartości projektu. Burmistrz Fromborka uznał „za słuszną” ideę reaktywacji linii kolejowej zastrzegając, iż „Gmina Frombork ani teraz, ani w najbliższych latach nie będzie mogła partycypować w kosztach sfinansowania wkładu własnego". Starosta Elbląski poinformował, że „będzie wspierał inicjatywę we wszystkich możliwych obszarach, z wyłączeniem angażowania środków finansowych”. Burmistrz Miasta Braniewa napisał „bardzo zależałoby nam na uruchomieniu tej linii, ale nie może się to opierać na udziale lokalnych samorządów, bo koszty są zbyt duże". Starosta Braniewski w swoim piśmie podał, iż ,,decyzja o modernizacji linii 254 powinna być poparta szczegółową analizą, która wskazywałaby w jakim kierunku należałoby się kierować i jak sensownie wydatkować fundusze na ten cel. Wzdłuż linii 254 przebiega zmodernizowana droga wojewódzka nr 503, obecnie trwają prace na drodze nr 504, które zapewnią doskonałą komunikacjo drogowa pomiędzy Elblągiem a Braniewem”. Wójt Gminy Elbląg napisał, iż może rozmawiać o ponoszeniu proporcjonalnych kosztów „o ile wszystkie samorządy również zadeklarują finansowanie tego projektu, i że takie stanowisko podyktowane jest faktem, że wśród mieszkańców Gminy Elbląg obserwujemy znikome zainteresowanie projektem przywrócenia przewozów kolejowych na tym odcinku”. Prezydent Elbląga, Burmistrz Miasta i Gminy Tolkmicko oraz Wójt Gminy Braniewo nie udzielili odpowiedzi.
6. Rewitalizacja linii kolejowej nr 208 Działdowo - Brodnica:

:arrow: :!: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Roberta Gontarza z dn. 18 marca 2019 r.
Robert Gontarz pisze:Zgłaszam na V Sesję Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego interpelację w sprawie przywrócenia regularnych połączeń na odcinku linii kolejowej nr 208 Działdowo - Lidzbark - Brodnica.
[…]
Przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich, na nieczynnym w tej chwili, odcinku linii kolejowej nr 208 Działdowo - Brodnica, przy wykorzystaniu rządowego programu „kolej plus”, będzie odpowiedzią na zapotrzebowanie społeczne mieszkańców, miejscowości znajdujących się na tej trasie jak i w jej sąsiedztwie. Należy nadmienić, że ruch kolejowy na linii 208 jest możliwy, co pokazano 16 czerwca 2018 r. poprzez uruchomienie pociągu specjalnego na odcinku Działdowo - Lidzbark Miasto. W wydarzeniu brało udział ponad 1000 uczestników, którzy oczekują powrotu pociągów na trasie Działdowo - Brodnica. Kolejnym dowodem stanowiącym o społecznym zainteresowaniu tą kwestią są podpisy 1824 osób, chcących przywrócenia połączenia kolejowego na odcinku linii 208. Ponadto oprócz głosu zwykłych obywateli wiele organizacji, przedsiębiorstw i stowarzyszeń jest zainteresowanych przywróceniem połączenia kolejowego na trasie Działdowo - Brodnica. Jednocześnie likwidacja połączenia kolejowego do Lidzbarka negatywnie odbija się na turystyce, tego pięknego miasta, które w aspekcie historycznym stanowiło „wrota Mazur” dla ówczesnych mieszkańców Mazowsza.
[…]
Podsumowując, przywrócenie zawieszonego przed dwunastu laty ruchu kolejowego na trasie Działdowo - Brodnica, byłoby wyjściem naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, którzy już od kilku lat zaangażowani są w walkę o powrót połączeń pasażerskich, gdyż ich brak w sposób szczególny dotyka pracowników, ludzi starszych oraz młodzież szkolną zamieszkującą miejscowości wzdłuż całej trasy kolejowej, a chcącą dojechać do szkół w Działdowie, Lidzbarku czy Brodnicy.
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 3 kwietnia 2019 r.
(R. Gontarz, 18 marca 2019 r.)
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego pisze:Decyzją ówczesnego przewoźnika tj. PKP Przewozy Regionalne, zaprzestano realizacji połączeń kolejowych na linii nr 208 Działdowo - Lidzbark - Brodnica od lutego 2007 roku.
Bardzo niski potok podróżnych (na 8 kursujących pociągów 2 osiągnęły frekwencję na poziomie ok. 60 osób w dobie, pozostałe od 10 do 20 osób), a tym samym zmniejszenie się stopnia pokrycia kosztów uzyskanymi przychodami, doprowadziły do powyższej decyzji.
Zaprzestanie ww. przewozów nastąpiło w porozumieniu z Województwem Kujawsko-Pomorskim, które również uwzględniając niskie potoki podróżnych nie mogło ponosić tak wysokich kosztów utrzymania ww. połączenia.
Podejmowanie inicjatywy w zakresie utrzymania ww. przewozów byłoby niezgodne z zapisem art. 44 ust. 3 pkt. 1 1. a ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.), który stanowi, że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
Uwzględniając powyższe nie zachodzą przesłanki do podjęcia działań mających na celu wznowienie kolejowych przewozów pasażerskich w ramach usług publicznych.
7. Rewitalizacja linii kolejowej nr 35 na odcinku Granica Województwa - Szymany:

:arrow: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Marcina Kazimierczuka z dn. 17 sierpnia 2020 r.
Marcin Kazimierczuk pisze:Szanowny Panie Marszałku, w związku z deklaracją Zarządu Województwa przesłania do PKP PLK formularza wniosku w ramach projektu modernizacji linii kolejowej nr 035 Ostrołęka – Chorzele – Wielbark – Szczytno proszę o odpowiedzi na poniższe pytania:
- jaki jest koszt tej inwestycji? Proszę o dołączenie kopii stosownych opracowań lub kosztorysu inwestorskiego.
- czy samorządy Ostrołęki, Chorzeli, Wielbarka, Szczytna złożyły deklarację wkładu finansowego w celu zapewnienia 15% wartości projektu? Proszę o kopie dokumentów w których samorządy deklarują swój wkład własny.
- proszę o kopię opracowań na podstawie których Zarząd Województwa oszacował zainteresowanie komunikacją kolejową na tej trasie.
- proszę o kopię analizy na podstawie której Zarząd Województwa uprawdopodobnił rentowność przewozów na przedmiotowej linii kolejowej.
- Dlaczego Zarząd Województwa chce inwestować środki Województwa Warmińsko-Mazurskiego w rozwój kolei w Województwie Mazowieckim?
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 2 września 2020 r.
(M. Kazimierczuk, 17 sierpnia 2020 r.)
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego pisze:Na etapie składania formularzy zgłoszeń w ramach I etapu naboru projektów nie jest wymagana deklaracja wkładu finansowego w celu zapewnienia 15% wartości projektu.
[…]
Zgodnie z Wytycznymi Naboru Projektów, w ramach II etapu naboru obowiązkiem Wnioskodawcy jest opracowanie studium planistyczno-prognostycznego. […] Z uwagi na powyższe, Zarząd Województwa oszacuje zainteresowanie komunikacją kolejową na przedmiotowej trasie, gdy uzyska pozytywną ocenę formalną Formularza zgłoszenia Projektu.
W ramach I etapu naboru projektów nie jest również wymagana analiza rentowności przewozów, która zostanie przeprowadzona w kolejnym etapie zgodnie z wytycznymi Programu.
Zarząd Województwa nie inwestuje środków finansowych w rozwój kolei w województwie mazowieckim. Przesłany do PKP PLK S.A. projekt, zgodnie ze szczegółowym opisem zawartym w Formularzu zgłoszenia, dotyczy odcinka linii 035 na terenie województwa warmińsko-mazurskiego i stanowi projekt komplementarny do realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 projektu modernizacji linii kolejowej na odcinku Ostrołęka – Chorzele.
Ponadto informuję, iż zgłoszenie projektu pn.: Modernizacja linii kolejowej nr 035 Ostrołęka – Chorzele – Wielbark - Szczytno (odcinek na terenie województwa warmińsko-mazurskiego) do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + do 2028, zostało szczegółowo skonsultowane z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury oraz Zarządem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
8. Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania drogowo-kolejowego drogi wojewódzkiej nr 536 z linią kolejową nr E-65 w Iławie:

:arrow: interpelacja Radnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego Marcina Kazimierczuka z dn. 7 września 2020 r.
Marcin Kazimierczuk pisze:Szanowny Panie Marszałku, w świetle przywołanego powyżej przepisu § 3 pkt. 11 podpunkt 2 Wytycznych Naboru Projektów (...) budowa bezkolizyjnego skrzyżowania drogowo-kolejowego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 16 z linią kolejową nr 9 (E65) pomiędzy Iławą i miejscowością Stradomno nie kwalifikuje się do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolei+ do 2028 roku. W związku z tym wnoszę o zmianę tego projektu na rewitalizację linii kolejowej nr 38 na trasie Bartoszyce - Korsze.
:arrow: odpowiedź Marszałka Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dn. 17 września 2020 r.
(M. Kazimierczuk, 7 września 2020 r.)
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego pisze:W Wytycznych Naboru Projektów do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + do 2028 wymienione elementy projektu punktowego nie zostały zdefiniowane jako katalog zamknięty. Zgodnie z wytycznymi o dofinansowanie mogą ubiegać się projekty w zakresie infrastruktury kolejowej – celem których jest uzyskanie/usprawnienie/zoptymalizowanie połączenia. Samorządy lokalne argumentowały potrzebę budowy skrzyżowania koniecznością usprawnienia połączeń kolejowych w celu wyeliminowania kolizji poszczególnych torów jazdy oraz optymalizacją połączeń kolejowych poprzez wyeliminowanie kolizji z ruchem samochodowym.
W powyższym zestawieniu został przywołany "Protokół nr 2/2019 z posiedzenia Komisji Strategii Rozwoju Sejmiku Woj. Warmińsko-Mazurskiego z dnia 11 lutego 2019 r.". Komisja Strategii Rozwoju obraduje mniej więcej co miesiąc i na kolejnych jej posiedzeniach poruszane były dalsze wątki związane z programem "Kolej+". Nie sposób tego streścić, dlatego zainteresowane osoby odsyłam do repozytorium protokołów:

:arrow: Protokoły z posiedzeń Komisji Sejmiku w 2019 r.
:arrow: Protokoły z posiedzeń Komisji Sejmiku w 2020 r.

W szczególności polecam protokoły: 2/2019, 4/2019 oraz 6/2019.

Na koniec zachęcam jeszcze do wysłuchania 40-minutowej audycji "Kolej Plus" z 22 września 2020 r. na kanale "Węzeł Przesiadkowy", w której Bartosz Jakubowski o programie "Kolej+" rozmawia z redaktorami Jakubem Madrjasem ("Rynek Kolejowy") i Karolem Trammerem ("Z biegiem szyn"). Warto zderzyć opinie uczestników dyskusji choćby z materiałem, który zaprezentowałem w niniejszym poście.

Rozmowa dostępna również na YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=2l9xjb- ... zesiadkowy
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: Adam Dąbrowski »

Lista wniosków zakwalifikowanych do drugiego etapu programu "Kolej+" ma być ogłoszona 27 listopada. Więcej tutaj.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
kuba_mk
DYŻURNY RUCHU
Posty: 122
Rejestracja: 21 paź 2005, 18:31
Lokalizacja: Lidzbark Welski
Kontakt:

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: kuba_mk »

Lista wniosków zakwalifikowanych do drugiego etapu programu "Kolej+" ma być ogłoszona 27 listopada
A ogłosili 24 listopada... Z terenu województwa warmińsko-mazurskiego do drugiego etapu zakwalifikowały się następujące projekty:
  • Modernizacja linii kolejowej nr 223 Czerwonka – Biskupiec – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz
  • Modernizacja linii kolejowej nr 041 Gołdap – Olecko – Ełk
  • Modernizacja linii kolejowej nr 35 Ostrołęka – Chorzele – Wielbark – Szczytno (odcinek na terenie województwa warmińsko-mazurskiego)
  • Rewitalizacja i odtworzenie linii kolejowej na trasie Działdowo - Toruń na odc. Działdowo - Brodnica
Mnie osobiście najbardziej cieszy ostatnia pozycja. Chociaż mój optymizm jest umiarkowany. To dopiero kwalifikacja do II etapu, który będzie decydujący bo ostatecznie potwierdzi determinację samorządu... Oprócz przygotowania dokumentów planistycznych i przetargowych konieczne będzie także:
  • potwierdzenie zabezpieczenia finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji
  • deklaracja właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat
4 pary to tyle ile zakłada nowa umowa z PRami na linii kolejowej Olsztyn - Działdowo... Zobaczymy.
pawel_zielony
Towos
Posty: 31
Rejestracja: 19 lip 2012, 13:21

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: pawel_zielony »

szkoda linii Węgorzewo-Kętrzyn, wniosek nie mógł być złożony, bo linia jest w użyczeniu powiatu węgorzewskiego. Powiat w okresie zbierania wniosków do Kolej+ zgłosił do PKP PLK wniosek o rozwiązanie umowy użyczenia linii. Ktoś wie, na jakim to jest etapie i czy coś z tego jeszcze będzie?
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: Adam Dąbrowski »

pawel_zielony pisze: 28 lis 2020, 22:49 szkoda linii Węgorzewo-Kętrzyn, wniosek nie mógł być złożony, bo linia jest w użyczeniu powiatu węgorzewskiego. Powiat w okresie zbierania wniosków do Kolej+ zgłosił do PKP PLK wniosek o rozwiązanie umowy użyczenia linii.
Zastanawia mnie, dlaczego istniejący stan własnościowy linii nr 259 miał wykluczać złożenie przez Powiat Węgorzewski wniosku do programu "Kolej+" (np. wzorem Powiatu Działdowskiego)? Zwróćmy uwagę na to, że do II etapu weszły inwestycje rewitalizacyjne również na istniejących liniach niebędących własnością PKP PLK S.A., np. na linii nr 310 Kobierzyce - Piława Górna (zarządzanej przez DSDiK), czy na linii nr 937 Warszawa Okęcie - Jeziorna (PGNiG Termika). @pawel_zielony, jest gdzieś opisana ta sprawa związana z problemem umowy użyczenia?
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: bastard »

Dorzucę trochę innego spojrzenia na sprawę "Kolej+".
Wiele się pisze i mówi o potrzebie:
• rewitalizacji/modernizacji istniejących linii kolejowych
• odtwarzaniu zlikwidowanych lub nieczynnych linii kolejowych
• budowy nowych łącznic (np. opisywane w innym temacie w Korszach lub w Czerwonce)
• nielikwidowania odcinków linii przy modernizacji (np. linia 039 przy modernizacji E-75 Rail Baltica)
• budowy nowych linii kolejowych (np. w ramach CPK)
Ale nie znalazłem praktycznie nic o zapewnieniu/planach czy konkretnych programach – w których przewoźnicy zapewnią większą ilości niezbędnego taboru. Ale to nie wszystko. Wiadomo, że do przewozów regionalnych corocznie Urząd Marszałkowski dopłaca konkretne - wcale niemałe kwoty. Czy tutaj widzieliście konkretne plany czy zapewnienia że Urzędy Marszałkowskie zwiększą ( i to znacznie) dopłaty do większej ilości kurujących pociągów ? A czy np. InterCity jest zainteresowane uruchomieniem pociągów na tych liniach lub części linii ?
Jeżeli chcemy odbudowywać lub remontować linie kolejowe, jeżeli chcemy aby pasażerowie wrócili do pociągów (choć np. na tym forum znajduję liczne pozytywne zapewnienia że frekwencja będzie, że ludzie chcą pociągów) to musi być realne pokrycie w zwiększaniu ilości taboru oraz zapewnieniu środków finansowych na uruchomienie pociągów. Bez tego będzie tak jak w naszym województwie jest ze stacją Szymany. Parę lat temu zmodernizowana – dzisiaj tylko wiatr hula. Podobnie jest z linią 219 na odcinku Szczytno-Pisz-Ełk. Przed modernizacją wszyscy optowali za pilną potrzebą uratowania tej linii. PLK wykonała roboty. Ale pociągów nie jeździ za dużo i w komentarzach (pod artykułami lub na innych forach) już widzę głosy że modernizacja tej linii była niepotrzebna i środki finansowe powinny były być przeznaczone na inne linie. A zasadniczym argumentem jest: mała ilość pociągów oraz niska frekwencja. Kolejnym przykładem jest planowana (a może i nie) Olsztyńska Kolej Aglomeracyjna. PLK buduje nowe przystanki oraz modernizuje odcinek Olsztyn-Olsztyn Gutkowo. Wszystko powinno się zakończyć jeszcze w tym roku, choć modernizacja stacji Olsztyn Gutkowo przeciągnie się jeszcze 1-2 lata. Ale czy przewoźnik lub/i miasto Olsztyn z tego skorzystają. Na razie tylko cisza w tym temacie.
W świetle powyższego nie chciałbym być postrzegany jako przeciwnik programu "Kolej+" czy innych planów. Jestem za. Ale bez zapewnienia (konkretnego) ze strony przewoźników oraz Urzędów Marszałkowskich lub innych samorządów zbudujemy infrastrukturę która nie będzie w pełni wykorzystywana – a może i wcale. Oby to się nie sprawdziło.
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: Radek »

Zakupy taboru nie są wymogiem, ale samorząd zobowiązuje się do uruchomienia min. 4 par pociągów dziennie.
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: bastard »

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała porozumienie o dofinansowaniu prac przygotowawczych dla modernizacji linii 223 na odcinku Czerwonka - Orzysz. Kwota dofinansowania to 20 mln złotych - co ma stanowić cześć wkładu własnego samorządu.
Więcej w artykule - linki poniżej:

https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci/kolej ... -mikolajki

https://radioolsztyn.pl/samorzady-otrzy ... a/01552098

Trochę to dziwne. PLK nic nie wiedziała o tym, również w Urzędzie Marszałkowskim też nie było o tym wiadomo. Wprawdzie linia 223 jest zgłoszona do programu "Kolej+", jednak nie jest jeszcze zakończony ostateczny etap kwalifikacji. Ponoć linia 223 prowadzi w rankingu dla województwa Warmińsko-Mazurskiego jednak ogłaszanie dofinansowania przed końcem kwalifikowania wydaje się dziwne lub jest sygnałem, że ta linia musi zmodernizowana w pierwszej kolejności.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: Adam Dąbrowski »

bastard pisze: 28 sty 2021, 17:35Trochę to dziwne. PLK nic nie wiedziała o tym, również w Urzędzie Marszałkowskim też nie było o tym wiadomo.
Tempo działań CPK jest na tyle wartkie, że czasami chyba ciężko nadążyć. :wink: Widzę, że ta informacja zaskoczyła nie tylko wiele osób, ale również instytucji. Faktem jest, że projektowany ciąg (tzw. szprycha) nr 3 ma przeciąć linię nr 223 w rejonie Orzysza, więc można by się tu doszukiwać znamion komplementarności. Na pewno dobrze będzie, jeśli wizje rozwoju sieci kolejowej CPK oraz PLK (w tym również w ramach programu "Kolej+") oraz idące za nimi działania projektowe będą spójne. A co do przepływów środków finansowych... nie znam się na tym. :D
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: Radek »

Obyśmy się doczekali modernizacji linii Czerwonka - Biskupiec - Mrągowo - Mikołajki - Orzysz - Ełk szybciej niż budowy owej szprychy.
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: Radek »

Przy okazji odbudowy połączenia Chorzele - Wielbark - Szczytno powinno się pomyśleć o łącznicy do lotniska od strony Wielbarka i może nawet drugim torze/peronie przy lotnisku tak, żeby pociągi regionalne (o ile takie się pojawią) mogły kieszeniowo zajeżdżać pod lotnisko tak jak np. w Goleniowie. A drugi tor po to, żeby wjazd pociągu do/z Olsztyna nie blokował czy uniemożliwiał wjazdu pociągu do/z Ostrołęki (czy nawet Białegostoku).
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
pawel_zielony
Towos
Posty: 31
Rejestracja: 19 lip 2012, 13:21

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: pawel_zielony »

Adam Dąbrowski pisze: 06 gru 2020, 19:07
pawel_zielony pisze: 28 lis 2020, 22:49 szkoda linii Węgorzewo-Kętrzyn, wniosek nie mógł być złożony, bo linia jest w użyczeniu powiatu węgorzewskiego. Powiat w okresie zbierania wniosków do Kolej+ zgłosił do PKP PLK wniosek o rozwiązanie umowy użyczenia linii.
Zastanawia mnie, dlaczego istniejący stan własnościowy linii nr 259 miał wykluczać złożenie przez Powiat Węgorzewski wniosku do programu "Kolej+" (np. wzorem Powiatu Działdowskiego)? Zwróćmy uwagę na to, że do II etapu weszły inwestycje rewitalizacyjne również na istniejących liniach niebędących własnością PKP PLK S.A., np. na linii nr 310 Kobierzyce - Piława Górna (zarządzanej przez DSDiK), czy na linii nr 937 Warszawa Okęcie - Jeziorna (PGNiG Termika). @pawel_zielony, jest gdzieś opisana ta sprawa związana z problemem umowy użyczenia?
informację przekazał mi burmistrz Węgorzewa
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Program "Kolej+" na Warmii i Mazurach

Post autor: Adam Dąbrowski »

Radek pisze: 13 lut 2021, 23:12Przy okazji odbudowy połączenia Chorzele - Wielbark - Szczytno powinno się pomyśleć o łącznicy do lotniska od strony Wielbarka i może nawet drugim torze/peronie przy lotnisku tak, żeby pociągi regionalne (o ile takie się pojawią) mogły kieszeniowo zajeżdżać pod lotnisko tak jak np. w Goleniowie. A drugi tor po to, żeby wjazd pociągu do/z Olsztyna nie blokował czy uniemożliwiał wjazdu pociągu do/z Ostrołęki (czy nawet Białegostoku).
@Radek, po pierwsze pytanie, jak w przyszłości będą wyglądały oferty przewozowe na lotnisku i na linii nr 35. Mam pewne obawy.

Po drugie, od strony handlowej lepszym rozwiązaniem byłoby jednak przedłużenie linii nr 747 tak, aby z powrotem włączała się w linię nr 35 gdzieś w okolicach Nowego Dłutówka, a tym samym zapewnienie możliwości przelotowej jazdy pociągów Ostrołęka - Olsztyn oraz Olsztyn - Ostrołęka przez Port Lotniczy Olsztyn-Mazury. Do tego oczywiście konieczna przebudowa przystanku osobowego przy lotnisku na dwutorową mijankę.

Zajazd kieszeniowy to tylko półśrodek, który np. w przypadku Goleniowa bardziej wkurza pasażerów podróżujących ze Szczecina w stronę Kołobrzegu i z powrotem, niż przynosi realny pożytek z tytułu obsługi lotniska. Akurat w tym konkretnym przypadku lepszą opcją byłaby elektryfikacja na odcinku Goleniów - PL Szczecin Goleniów i obsługa lotniska jako stacji końcowej którejś z planowanych linii Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
pawel_zielony pisze: 16 lut 2021, 14:52informację przekazał mi burmistrz Węgorzewa
@pawel_zielony, drążyłbym temat. :)
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
ODPOWIEDZ