Transport kolejowy w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Tomek
Ekspres
Posty: 248
Rejestracja: 25 wrz 2004, 20:32
Lokalizacja: Pisz/Olsztyn
Kontakt:

Transport kolejowy w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna

Post autor: Tomek »

Czyli ładny artykulik Adama do Gazety Olsztńskiej. Gratulacje.

http://www.wm.pl/Index.php?ct=olsztyn&s ... &id=860401
Koleją szybciej

[08.05.2006] Z nieukrywaną radością przeczytałem artykuł pana Kamila Kotlińskiego, dotyczący roli transportu kolejowego w systemie komunikacyjnym Olsztyna. Przyznam, że od dłuższego czasu również zastanawiałem się nad tym, analizując wszelkie "za" i "przeciw".

Dochodzę do wniosku, że przy dobrej organizacji przedsięwzięcie miałoby szansę powodzenia.

Pragnę zauważyć, że idea Olsztyńskiej Kolei Miejskiej wcale nie jest nowa, a obszerna dyskusja na jej temat toczyła się m.in. na na forum portalu www.wm.pl W międzyczasie "Gazeta Olsztyńska" opublikowała list mieszkańca (bodajże Likus), który sugerował możliwość wykorzystania w ruchu podmiejskim istniejącej linii kolejowej na odcinku Gutkowo - Olsztyn Główny, a następnie ciekawy artykuł o planach budowy przez PKP trasy do Pieczewa. Z dużym zainteresowaniem śledziłem zwłaszcza tę drugą sprawę. Niestety nie doczekałem się kontynuacji wątku. Świadczy to chyba o tym, że pomysł upadł w powijakach. Było, nie było, teraz nadszedł czas, by poważnie porozmawiać o Olsztyńskiej Kolei Miejskiej.

Zacznijmy od dworca
Pan Kamil Kotliński proponuje: "Zacznijmy od olsztyńskiego Dworca Głównego PKP - cztery perony. Któryś z nich bez problemów można by wykorzystać na potrzeby na potrzeby kolei miejskiej".

Czy bez problemów, to nie wiem. Na olsztyńskim dworcu mamy do czynienia ze szczytami ruchowymi, kiedy o jednakowej porze podstawia się i przyjmuje kilka pociągów naraz. Wtedy ruch jest duży i potrzeba większej liczby torów. Jeśli mielibyśmy jednak wydzielić peron tylko dla OKM, to zdecydowanie powinien być to peron 1, tor 7. Stąd można przesiąść się w autobusy i busy (przecież kolej miejska musi współpracować z innymi środkami transportu).

"Trzeba tylko przedłużyć przejście podziemne na drugą stronę torów - na Zatorze". Wydaje się, że konfiguracja terenu sprzyjałaby bardziej budowie kładki dla pieszych, łączącej np. wschodni kraniec peronu 4 z ulicą ZientaryMalewskiej. Jest to zresztą już dziś pilna potrzeba, wcale nie związana z OKM. Mieszkańcy Zatorza potrzebują skrótu, gdyż legalnie mogą przejść nad torami dopiero ul. Limanowskiego.

"Drugi przystanek OKM" proponuję umiejscowić przy końcu ul. 1 Maja". Zgadza się! Potrzeba budowy przystanku w tym miejscu jest oczywista. Stąd najbliżej do Centrum. Niestety, torowisko biegnie tam dość wąskim korytarzem, więc mogłyby się pojawić problemy natury technicznej. Ale na pewno warto spróbować.

"Kolejny przystanek to Dworzec Zachodni. Z trzech peronów można by któryś zarezerwować dla OKM." Niestety, w chwili obecnej nie można by. Olsztyn Zachodni to tylko przystanek osobowy (mówiąc prościej: nie ma tam rozjazdów, semaforów i innych urządzeń służących do regulowania kolejności i kierunku ruchu kolejowego; nie można krzyżować, wyprzedzać pociągów). Cztery tory, jakie tam się znajdują, to tak naprawdę trzy oddzielne linie kolejowe, biegnące równolegle. Natomiast obecne natężenie ruchu kolejowego na powyższych liniach z całą pewnością pozwalałoby na wpisanie w rozkład jazdy także kursów OKM.

Mój pomysł na OKM
Założenia. Projekt realizujemy etapami. Każdy etap poprzedzamy badaniami marketingowymi. Projekt realizujemy w taki sposób, by w razie niepowodzenia samej idei Olsztyńskiej Kolei Miejskiej zainwestowane wcześniej pieniądze w jak największym stopniu pozostały dobrze wykorzystane.

Etap 1. Budowa nowych przystanków kolejowych (potrzebnych także dla ruchu regionalnego):

· Olsztyn Dajtki (lokalizacja do ustalenia) · Olsztyn Słoneczny Stok (przystanek należałoby zlokalizować gdzieś w okolicach elektrociepłowni)· Olsztyn Redykajny (lokalizacja przy przejeździe strzeżonym na ulicy Hozjusza) · Olsztyn Likusy (przy byłym przejeździe strzeżonym) · Olsztyn Śródmieście (lokalizacja przy ulicy 1 Maja) · Olsztyn Track (przy kładce dla pieszych, ukłon w stronę "Gazety Olsztyńskiej"... poważnie zaś - obsługa tej części Olsztyna, która do dyspozycji ma tylko linię autobusową numer 16) · Nikielkowo (ta wioska rozrasta się, nowy przystanek jest wskazany);

Etap 2. Zakup dwóch spalinowych lub elektrycznych autobusów szynowych (najważniejszym kryterium technicznym będzie tu przyspieszenie) na poczet taboru Olsztyńskiej Kolei Miejskiej. W razie niepowodzenia przedsięwzięcia, tabor można przekazać do zwykłych przewozów regionalnych.

Etap 3. Próbne uruchomienie przewozów na dwóch odcinkach:

· Barczewo - Łęgajny - Nikielkowo - Olsztyn Track - Olsztyn Główny - Olsztyn Śródmieście - Olsztyn Zachodni - Olsztyn Likusy - Olsztyn Redykajny- Gutkowo,

· Barczewo - Łęgajny - Nikielkowo - Olsztyn Track - Olsztyn Główny - Olsztyn Śródmieście - Olsztyn Zachodni- Olsztyn Dajtki- Naterki;

Etap 4. Ocena funkcjonowania OKM w początkowym kształcie i decyzja co do dalszych jej losów. Jeśli powiemy "TAK", przystępujemy do dalszych działań. Jeśli powiemy "NIE", to i tak odnieśliśmy szereg korzyści - nowe przystanki, nowy tabor dla przewozów regionalnych.

Gdyby okres próbny OKM zakończył się sukcesem, można by pomyśleć o bardziej dalekosiężnym rozwoju tego przedsięwzięcia. Możliwości i pomysłów jest wiele.

Podsumowanie
A teraz analiza możliwości poprowadzenia linii kolejowej w kierunku Jarot i Pieczewa. Dzisiaj nie ma sensu rysować na mapie jej przebiegu, bo to trochę zahacza o fantastykę. Potrzebne są dokładne studia w terenie i studium wykonalności. "Południowa pętla", zaprezentowana wraz z listem pana Kamila Kotlińskiego, wygląda ciekawie (chociaż objazd Skandy trochę wydłuża trasę i czas jazdy), ale czy jest w ogóle możliwa do zrealizowania? Pamiętajmy o dolinie Łyny, między ul. Warszawską a Sadami, pamiętajmy o tym, że Olsztyn leży na terenie pofałdowanym, wahania wysokości względnych są u nas duże. Pamiętajmy wreszcie, że część gruntów jest już przeznaczona pod zabudowę.

Debatując nad Olsztyńską Koleją Miejską trzeba również wziąć pod uwagę argumenty sceptyczne. Olsztyn nie jest tak dużym miastem, jak połączone Gdańsk, Sopot i Gdynia. Podłużny układ Trójmiasta i jego miasteczek satelitarnych (Pruszcz Gdański, Rumia, Reda, Wejherowo) wybitnie sprzyja działalności Szybkiej Kolei Miejskiej, która ma w dodatku własne tory na odcinku Gdańsk GłównyRumia. W Olsztynie należałoby korzystać z torów PKP PLK, co wiąże się z dodatkowymi opłatami. Najgorsze jednak, że obecnie nie ma choćby bocznic wiodących w kierunku Jarot i Pieczewa (a przecież to ruch między Centrum a osiedlamisypialniami jest najintensywniejszy).

Jak widać, pole do dyskusji jest olbrzymie. Byłoby wspaniale, gdyby "Gazeta Olsztyńska" pociągnęła ten wątek i zainteresowała nim lokalnych samorządowców. Nie po raz pierwszy pojawiają się bowiem głosy, że warto w Olsztynie spojrzeć na kolej bardziej przychylnym okiem. Moim zdaniem byłby to przejaw postępowego myślenia, którego dziś w Polsce ciągle za mało.

Adam Dąbrowski

Klub Miłośników Kolei Olsztyn

Pomorskie Towarzystwo Miłośników

Kolei Żelaznych w Gdyni

Koleją szybciej
Moim zdaniem, kolej miejska w Olsztynie to kapitalny pomysł. Godny jak najszybszej realizacji. Na istniejącej bazie można połączyć z Dworcem PKP (i z centrum miasta) wszystkie dzielnice naszego miasta: Gutkowo, Dajtki, Kortowo, Jaroty, Pieczewo. Taki pomysł już osobiście sprawdziłem wybierając kolejowy tramwaj (szynobus - red.) jadący z Olsztyna do Braniewa. Mieszkam na Zatorzu w pobliżu dworca kolejowego. Często muszę jeździć do Gutkowa i - zamiast autobusem MPK (z jedną przesiadką i czasie podróży ok. 40 minut) wybrałem się do Gutkowa kolejowym tramwajem. Okazało się, że czas trwania podróży wyniósł tylko 10 minut. Uważam zatem pomysł pana Kamila za wspaniały i godny nagrody przyznanej przez prezydenta miasta... Chodzi przecież o wygodę mieszkańców, szybki termin realizacji takiego projektu, a - co najważniejsze - niższe koszty (choćby od pomysłu budowy linii tramwajowej). Jest też szansa, że Szybka Kolej Miejska w Trójmieście włączy się do realizacji pomysłu. Mają doświadczenie w tej sprawie i należą do PKP. Pozdrawiam redakcję i pana Kamila.

Jerzy Makiel z Zatorza
Tomek
Ekspres
Posty: 248
Rejestracja: 25 wrz 2004, 20:32
Lokalizacja: Pisz/Olsztyn
Kontakt:

Re: Transport kolejowy w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna

Post autor: Tomek »

I jeszcze coś w okolicy tematu. GW robi ankietę "Czego chce olsztyniak od Olsztyna"

http://miasta.gazeta.pl/olsztyn/1,35191,3328776.html

Oczywiście wszycy wiedzą co zaznaczać :D
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Transport kolejowy w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna

Post autor: Adam Dąbrowski »

Dzięki Tomku! :) Napisałem, bo nie sposób było nie odnieść się do pomysłu pana Kotlińskiego. Swoim artykułem wywołał on niemalże burzę wśród Olsztyniaków, dzisiaj ciąg dalszy opinii, które przychodzą nawet zza granicy:

http://informacje.wm.pl/?main=11&c=44,3,2296

Nawet ja, wieczny i czasem niepoprawny pewnikiem optymista, zaskoczony jestem tak silnym odzewem. Mam tylko obawy, żeby teraz władza nie podchwyciła pomysłu wyłącznie jako przedwyborczej kiełbasy...

Zobaczymy, jaki będzie ciąg dalszy historii.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Referee
Ekspres
Posty: 211
Rejestracja: 03 lip 2007, 21:10
Lokalizacja: Wasilków

Re: Transport kolejowy w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna

Post autor: Referee »

Przez czternaście lat od ostatniego postu w tym temacie dużo się zmieniło. Ostatnie doniesienia ze stron PKP PLK w sprawie kolei w Olsztynie: https://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/inf ... olei-4725/
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Transport kolejowy w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna

Post autor: Adam Dąbrowski »

Ciekawie czyta się własne wywody sprzed 14 lat. :smile: Pewną satysfakcję daje mi to, że rzeczywiście udało mi się "wyprorokować" powstanie kilku nowych przystanków osobowych: Olsztyn Śródmieście, Olsztyn Likusy, Olsztyn Redykajny czy Olsztyn Dajtki, których w trakcie pisania listów do "Gazety Olsztyńskiej" nie było jeszcze w oficjalnych planach. A przystanek osobowy Nikielkowo być może zostanie wybudowany w ramach "Programu budowy 200 przystanków kolejowych". Czy zatem rzeczywiście rodzi nam się Olsztyńska Kolej Miejska?

Chyba nie do końca, klasycznej SKM-ki w Olsztynie nie będziemy mieli. Nie ta wielkość miasta, nie ten układ (główne osiedla-sypialnie pozbawione są dostępu do kolei i obsługuje lub będzie je obsługiwał tramwaj).

Znacznie bardziej realna wydaje mi się wizja Olsztyńskiej Kolei Regionalnej, obejmującej Olsztyn oraz pobliskie sąsiednie miasta: Olsztynek, Ostródę, Morąg, Dobre Miasto, Barczewo/Biskupiec oraz Szczytno. Przy czym ta Olsztyńska Kolej Regionalna nie musi być wcale oddzielnym podmiotem. Chodzi tutaj bardziej o odpowiednią konstrukcję kolejowej oferty przewozowej oraz dostępność zintegrowanej taryfy.

Moim zdaniem działanie systemu powinno opierać się na pociągach regionalnych (które, jak wiemy, są obecnie organizowane przez marszałka województwa warmińsko-mazurskiego, a uruchamiane przez spółkę Polregio Sp. z o.o.), wykorzystujących powstałe lub nowo powstające przystanki osobowe. Można rozważać wydłużenie relacji pociągów nadjeżdżających z kierunku wschodniego do Morąga (ewentualnie tylko do Olsztyna Gutkowa) lub Ostródy (ewentualnie tylko do Naterek), tak aby podróżny jadący z Ełku, Korsz, Pisza czy Szczytna w Olsztynie mógł wysiąść również na Śródmieściu i Zachodnim, a także niepodal atrakcyjnej Plaży Miejskiej, na Likusach i Redykajnach (pod względem ruchowym sprzyja temu odbudowywana mijanka Olsztyn Likusy) lub na Dajtkach.

Siatkę połączeń pociągów regionalnych należałoby dogęścić pociągami "OKR" kursującymi wyłącznie w obszarze OKR, czyli pomiędzy wymienionymi na wstępie miastami sąsiadującymi z Olsztynem. Kto będzie organizował te pociągi i je uruchamiał - rzecz do ustalenia. Przykładowo również może być to marszałek i spółka Polregio, działający w porozumieniu z władzami Olsztyna i sąsiednich powiatów/gmin. W każdym razie efektem tych działań powinien być rozkład jazdy gwarantujący ruch pociągów regionalnych i "OKR" przez olsztyńskie przystanki osobowe z rozsądną częstotliwością i najlepiej w takcie, tak aby podróżnym końcówki minutowe zapisały się w głowach.

No i najważniejsze. Niezbędnym elementem systemu OKR jest integracja oferty i taryfy kolejowej z ofertą i taryfą ZDZiT w Olsztynie oraz zainteresowanych gmin, tak aby pociągi stały się pełnoprawnym elementem systemu komunikacji miejskiej i podmiejskiej/gminnej.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
kuba_mk
DYŻURNY RUCHU
Posty: 122
Rejestracja: 21 paź 2005, 18:31
Lokalizacja: Lidzbark Welski
Kontakt:

Re: Transport kolejowy w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna

Post autor: kuba_mk »

Według mnie, te nowe przystanki posłużą najwyżej osobom dojeżdżającym spoza Olsztyna. I to dopiero przy zapewnieniu sensownej oferty rozkładowej. Bo przy ofercie jak obecnie, np. w kierunku Olsztynka - 4 pary pociągów regionalnych, gdzie pierwszy dzienny wyjeżdża w południe... Nie ma się co dziwić, że do Olsztynka kursuje miejska linia autobusowa. Chyba że organizator, obśmiany w ogólnopolskich mediach, uruchomi piątą parę, [ironia] to rzeczywiście sytuacja ulegnie diametralnej poprawie[/ironia].
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Transport kolejowy w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna

Post autor: Adam Dąbrowski »

Gazeta Olsztyńska pisze:13 czerwca w Olsztynie zostaną otwarte trzy nowe przystanki: Olsztyn Jezioro Ukiel, Olsztyn Likusy i Olsztyn Redykajny — na tych stacjach będą zatrzymywały się pociągi POLREGIO. Ma to pomóc odkorkować miasto oraz zachęcić mieszkańców do rozważenia pociągów jako alternatywy dla samochodu.
Czy Olsztynowi potrzebna jest kolej miejska? Próba spojrzenia na ten temat w artykule:
https://gazetaolsztynska.pl/733377,Czy- ... ejska.html
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Transport kolejowy w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna

Post autor: Radek »

Co ciekawe, choć trasą jeździ tylko kilka pociągów regio dziennie, to nie wszystkie z nich zatrzymają się na nowych przystankach.

Sprawdziłem dokładnie - 7 par regio, z czego po 10 z Olsztyna nie zatrzyma się od Zachodniego do Gutkowa.

Natomiast przez cały lipiec Działdowo i Iława odcięte od Śródmieścia.
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Transport kolejowy w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna

Post autor: Adam Dąbrowski »

Pozwolę sobie na małą autoreklamę, ale tylko dlatego, że w temacie. :wink: Właśnie ukazał się numer 195 czasopisma "Problemy Kolejnictwa", a w nim artykuł autorstwa mgr inż. Szymona Klemby oraz mojego pt. "Ocena stanu transportu kolejowego i możliwości zwiększenia jego roli w systemie publicznego transportu zbiorowego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Olsztyna". Poniżej streszczenie artykułu:
Artykuł wprowadza do tematu integracji transportu kolejowego z lokalnym systemem publicznego transportu zbiorowego na obszarze MOF Olsztyna. W tym celu przedstawiono definicję tego obszaru i dotychczasowe informacje dotyczące możliwości wykorzystania w jego obrębie transportu kolejowego, wynikające z dokumentów strategicznych i debaty publicznej. W dalszej kolejności szczegółowo opisano stan techniczny infrastruktury kolejowej MOF Olsztyna z uwzględnieniem, wykonanych w ostatnich latach, trwających i planowanych inwestycji, a także scharakteryzowano prowadzone przewozy kolejowe. W końcowej części artykułu przedstawiono zasady funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w Polsce i krajowe przykłady integracji organizacyjnej. Autorzy przewidują kontynuację tematu w kolejnej publikacji.
Jak wskazano w streszczeniu, przedstawiony artykuł stanowi bazę dla kolejnej publikacji, która ukaże się w kolejnym numerze PK.

Z treścią artykułu można zapoznać się tutaj:
https://problemykolejnictwa.pl/images/PDF/195_1.pdf

Oczywiście przy okazji gorąco zachęcam również do lektury innych artykułów i numerów przedmiotowego czasopisma (m. in. przywołanej w naszym artykule ciekawej publikacji pt. "Organizacyjne i finansowe warunki wykonywania kolejowych przewozów aglomeracyjnych w Polsce z perspektywą potencjalnych usprawnień" - link), które dostępne są na stronie:
https://problemykolejnictwa.pl/pl/
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Transport kolejowy w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna

Post autor: Adam Dąbrowski »

Z ostatniej chwili: dziś w Olsztynie konferencja pt. "Kolej aglomeracyjna – marzenie czy realna szansa na rozwój?"

https://opinie.olsztyn.pl/olsztyn/zapro ... na-rozwoj/
Konferencja odbędzie się
4 listopada/piątek/2022 r. początek o godz. 17.00
Centrum św. Jakuba – Dom Pielgrzyma
ul. Seweryna Pieniężnego 2A, Olsztyn
Program spotkania:
  • Przywitanie gości w imieniu Zarządu AKO: Prezes – dr hab. Małgorzata Suświłło, prof. em. UWM
  • Wprowadzenie: Jerzy Szmit – Prezes Zarządu Fundacji im. Piotra Poleskiego
  • Przedstawienie technicznych i operacyjnych możliwości uruchomienia Olsztyńskiej Kolei Aglomeracyjnej: Ireneusz Merchel – Prezes Zarządu PKP PLK S.A.
  • Debata panelowa z udziałem przedstawicieli władz samorządowych i przedsiębiorców: Prowadzący – dr Jakub Majewski - Prezes Zarządu Fundacji „Pro Kolej”
  • Dyskusja
Może ktoś jeszcze zdąży?
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Transport kolejowy w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna

Post autor: Adam Dąbrowski »

I jeszcze dzisiejszy artykuł z "Gazety Olsztyńskiej" zapowiadający debatę:
https://gazetaolsztynska.pl/879732,Czy- ... cyjna.html
Przed nami debata nr 4, której tematem będzie kolej aglomeracyjna. Podczas piątkowej konferencji (4 listopada), którą poprowadzi dr Jakub Majewski, prezes Zarządu Fundacji Pro Kolej, przedstawione zostaną m. in. techniczne i operacyjne możliwości uruchomienia Olsztyńskiej Kolei Aglomeracyjnej. Takowej analizy dokona Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK S.A. Gwoli ścisłości podkreślmy, że materiał pod dyskusję został przygotowany właśnie przez przywołany powyżej podmiot. W debacie, skądinąd jak zawsze, wezmą udział przedstawiciele władz samorządowych oraz przedsiębiorcy.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Transport kolejowy w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna

Post autor: Adam Dąbrowski »

I mamy relację prasową z piątkowej debaty. Zachęcam do lektury:
https://opinie.olsztyn.pl/olsztyn/bez-z ... eracyjnej/
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Transport kolejowy w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna

Post autor: Adam Dąbrowski »

Adam Dąbrowski pisze: 09 wrz 2022, 14:41Jak wskazano w streszczeniu, przedstawiony artykuł stanowi bazę dla kolejnej publikacji, która ukaże się w kolejnym numerze PK.
Zgodnie z zapowiedzią ukazał się numer 196 czasopisma "Problemy Kolejnictwa", a w nim artykuł autorstwa mgr inż. Szymona Klemby oraz mojego pt. "Możliwości zwiększenia roli kolei w systemie publicznego transportu zbiorowego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Olsztyna".

Poniżej streszczenie artykułu:
Artykuł przedstawia możliwości zwiększenia znaczenia kolei w systemie publicznego transportu zbiorowego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Olsztyna. Na wstępie określono proponowany zasięg przewozów kolejowych, założenia dla nowej oferty przewozowej oraz zasady kształtowania kolejowego rozkładu jazdy. Uwzględniając istniejący stan infrastruktury, dla każdego kierunku przewozów zbadano możliwości wdrożenia bazowej oferty przewozowej (10 par pociągów na dobę) oraz jej dalszego rozwoju w przyszłości, a także opracowano i zaprezentowano graficzne rozkłady jazdy uwzględniające założenie cykliczności odjazdów (tzn. odjazdy pociągów w takcie). Część artykułu poświęcono także działaniom w obszarze transportu autobusowego w zakresie organizacyjnym i infrastrukturalnym, których podjęcie umożliwiłoby jego lepszą integrację z systemem kolejowym. Uwzględniając obserwacje i wnioski zamieszczone we wcześniejszych rozdziałach, przedstawiono proponowane działania inwestycyjne na infrastrukturze kolejowej niezbędne do wdrożenia i usprawnienia regionalnych przewozów kolejowych, jak również zakreślono szerszą perspektywę dalszych inwestycji umożliwiających rozwój oferty przewozowej oraz zwiększenie dostępności kolei w MOF Olsztyna. Głównym wnioskiem z przeprowadzonych analiz jest potwierdzenie możliwości wdrożenia cyklicznego rozkładu jazdy na badanym obszarze w ramach zakładanej bazowej liczby połączeń.
Z treścią artykułu można zapoznać się tutaj:
https://problemykolejnictwa.pl/images/PDF/196_1.pdf

Oczywiście przy okazji gorąco zachęcam również do lektury innych artykułów i numerów przedmiotowego czasopisma.

Przewidujemy również poprowadzenie otwartego seminarium pt. "Możliwości integracji regionalnego transportu kolejowego z systemem publicznego miejskiego oraz podmiejskiego transportu zbiorowego w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna", które odbędzie się w Instytucie Kolejnictwa w dn. 24 stycznia 2022 r. Szczegóły dotyczące seminarium można znaleźć na stronie:
http://www.ikolej.pl/seminaria-instytut ... 2023-roku/
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Transport kolejowy w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna

Post autor: Adam Dąbrowski »

Adam Dąbrowski pisze: 21 gru 2022, 19:55Przewidujemy również poprowadzenie otwartego seminarium pt. "Możliwości integracji regionalnego transportu kolejowego z systemem publicznego miejskiego oraz podmiejskiego transportu zbiorowego w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Olsztyna", które odbędzie się w Instytucie Kolejnictwa w dn. 24 stycznia 2022 r.
Informacyjnie dodam, że wzmiankowane seminarium odbyło się. Krótkie sprawozdanie oraz prezentacja do pobrania znajdują się tutaj:
http://www.ikolej.pl/seminaria-instytut ... -olsztyna/
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
ODPOWIEDZ