Uwaga! W nocy 5/6.12.2020 (sob./niedz.) w godz. 22:00 - 2:00 przewidywane jest zamknięcie Forum z uwagi na konieczność wykonania prac serwisowych.

Młynary - nastawnie: przebudowana i zlikwidowana

Książki, filmy, dokumenty, zabytkowe eksponaty;

Moderatorzy: kuba_mk, Sebastian Marszał, bastard, ksiezyc

bastard
ZWROTNICZY
Posty: 326
Rejestracja: 2007-03-06, 20:29

Młynary - nastawnie: przebudowana i zlikwidowana

Post autor: bastard »

W temacie tym chciałbym zamieszczać zdjęcia i ewentualnie inne dokumenty obrazujące wnętrza nastawni które zostały zlikwidowane lub zmodernizowane po przebudowie urządzeń srk. W większości będą to zdjęcia urządzeń mechanicznych. Nie posiadam zdjęć wnętrz wszystkich nastawni które uległy likwidacji lub zostały zmienione, ale jakąś choć cześć ich tutaj zamieszczę. Jeżeli ktoś posiada zdjęcia (mogą być pojedyncze) takich nastawni to zachęcam do oddzielenia się nimi na tym forum.
Proszę o nie zamieszczanie zdjęć ukazujących aktualne wnętrza nastawni – nawet jeżeli są tam kilkudziesięcioletnie urządzenia. Wiele linii w najbliższych latach będzie zmodernizowanych – co pociągnie za sobą modernizację urządzeń srk i likwidację nastawni (zostanie utworzonych sporo LCS-ów). I po rozpoczęciu takich robót lub po ich zakończeniu będę sukcesywnie zamieszał kolejne zdjęcia.

Na początek zamieszczam zdjęcia z wnętrza nastawni dysponującej stacji Młynary. Oprócz widoków urządzeń srk zamieszczam (jako ciekawostki) zdjęcie byłego już grzejnika z ˶dochówką˝ oraz dwa pokrętła od zaworów na grzejnikach – wyprodukowane przed wojną w Królewcu.
Załączniki
001.JPG
002.JPG
003.JPG
004.JPG
005.JPG
006.JPG
007.JPG
008.JPG
009.JPG
010.JPG
011.JPG
012.JPG

Awatar użytkownika
Piotr Janik
Ekspres
Posty: 296
Rejestracja: 2004-09-29, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Nastawnie - zlikwidowane lub przebudowane

Post autor: Piotr Janik »

Czołem.
Pozwolę sobie uzupełnić obraz nastawni Mn, starając się nie dublować ujęć z ciasnego (złe słowo, nie zasługuje onaż wszakoż, z kolei 'przytulnego' byłoby nazbyt intymnym, nie licującym z powagą miejsca, nadużyciem) wnętrza. Zdjęcia są z sierpnia 2009 r. Mam wielką nadzieję, że Gospodarz tej przestrzeni - personalia znane m.in. autorom monografii 'Młynary. Małe miasto' - cieszy się dobrym zdrowiem i niesłabnącą werwą, a tzw. społeczne efekty modernizacji są mu już obojętne.
Pochwalę się też, że co najmniej w roku następnym kilka wydruków moich fotek ze stacji i szlaku wisiało na ścianie pomiędzy oknami naprzeciwko nastawnicy. A zganię za nie zdejmowanie tulipana z obiektywu, zwłaszcza przy użyciu flesza podczas krótkiej wizyty na dole.
Autorze wątku, dzięki za wszystkie bezcenne wieści z regionu, za zdjęcia z 221 i Młynar - jak dalekie bicie zegara... Czy zechciałbyś napisać więcej o zmianach w prowadzeniu ruchu, np. które posterunki utracą obsadę?
Załączniki
908n 514 s.jpg
908n 516 s.jpg
908n 518 s.jpg
908n 517 s.jpg
908n 523 s.jpg
908n 513 s.jpg
Freien Strecken für freien Menschen!

bastard
ZWROTNICZY
Posty: 326
Rejestracja: 2007-03-06, 20:29

Re: Młynary - nastawnie: przebudowana i zlikwidowana

Post autor: bastard »

Zmieniłem nazwę tematu.
Początkowo chciałem zamieszczać zdjęcia zlikwidowanych lub przebudowanych nastawni w jednym temacie jako kolejne wątki. Widzę jednak, że temat każdej stacji/nastawni może być kontynuowany, więc będę zakładał oddzielne tematy dla każdej stacji. Będzie czytelniej i łatwiej odszukać dane i zdjęcia.
Co do stacji Młynary. To uzupełnię, że po likwidacji urządzeń mechanicznych oraz wcześniejszym zamknięciu nastawni wykonawczej na nastawni dysonującej zostały zamontowane urządzenia przekaźnikowe i sterowanie cała stacja odbywa się z nastawni dysponującej.
Zdjęcia z ostatnich chwil nastawni wykonawczej zamieszczę w dziale Kolej wczoraj gdzie jest oddzielny temat poświęcony tej nastawni.
Piotr Janik pisze:
2020-10-25, 20:39
Czy zechciałbyś napisać więcej o zmianach w prowadzeniu ruchu, np. które posterunki utracą obsadę?
Trudne pytanie, choć z pozoru odpowiedź jest prosta. Trudno mi wskazać dokładny przedział czasowy, ale zanosi się że wszystkie nastawnie - z urządzeniami mechanicznymi (choć nie tylko) wcześniej czy później zostaną w głównej mierze zlikwidowane. Obecną tendencją jest budowa dużych LCS-ów - więc na większości stacji nie będzie już nastawni.
W najbliższym czasie będzie to dotyczyło:
1. Stacji Gutkowo (będzie siedzibą LCS-u) i linii 221 (stacje Dobre Miasto, Orneta i Pieniężno).
2. Linia 038 na odcinku Ełk - Giżycko - tutaj siedzibą LCS-u będzie Ełk. Jednak stacja Ełk będzie przebudowywana/modernizowana później - w ramach modernizacji RAIL BALTICA.
3. Stacja Olsztyn - będzie siedzibą LCS-u.

ODPOWIEDZ