Radziecki zarząd polskich kolei 1944-1945...

Książki, filmy, dokumenty, zabytkowe eksponaty;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Marcin Przegiętka
Pospieszny
Posty: 155
Rejestracja: 10 lip 2006, 14:53
Lokalizacja: Warszawa / Toruń

Radziecki zarząd polskich kolei 1944-1945...

Post autor: Marcin Przegiętka »

Radziecki zarząd polskich kolei 1944-1945...
Temat raczej słabo do tej pory zbadany.

Może kogoś zainteresują te dwie umowy, które opublikowano na stronie MSZ.

Umowa między PKWN a Rządem ZSRR o trybie eksploatacji i zarządu kolejami Polskimi na czas wojny. 1944-11-05

http://www.traktaty.msz.gov.pl/fd.aspx? ... 012666.pdf

Umowa między Polskim Tymczasowym Rządem Jedności Narodowej i Rządem ZSRR o przekazaniu Ministerstwu Komunikacji RP zarządu nad kolejami żelaznymi w Polsce. 1945-07-11

http://www.traktaty.msz.gov.pl/fd.aspx? ... 012671.pdf

Szczególnie ciekawy jest art. 5 drugiej umowy:
"Rząd Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich [...] przerywa natychmiast w Polsce wszelki demontaż warsztatów i parowozowni, środków łączności, sygnalizacji i przekazuje odcinki kolejowe, warsztaty i parowozownie pod zarząd administracji polskich kolei."
Pozdrawiam,
Marcin

"Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją."
Hamburger
Pospieszny
Posty: 168
Rejestracja: 07 lip 2008, 10:02

Post autor: Hamburger »

... ale nie ma słowa o przerwaniu demontażu torów !
Ciekawe że na koncu drugiego dokumentu brak jest daty.
yahya
Towarowy
Posty: 10
Rejestracja: 05 lut 2012, 14:34

Radziecki zarząd polskich kolei 1944-1945... - umowy

Post autor: yahya »

Sprawa wojskowego zarządu radzieckiego na PKP oraz skala grabieży mienia i infrastruktury kolejowej przez RKKA na dobrą sprawę nie są dokładnie przebadane. Rosjanie oczywiście z trudem respektowali umowy zawarte z rządem PKWN, a "trofiejne bataliony" czerwonoarmistów poczynały sobie dość swobodnie na Ziemiach Odzyskanych, które traktowały jako zdobyte terytorium III Rzeszy, a nie RP.

W popularnej literaturze kolejowej pojawia się np. wątek grabieży przez RKKA trakcji 15 kV na Dolnym Śląsku na mocy rzekomego "porozumienia nr 9484 z 8 VII 1945 r. między rządem polskim i radzieckim". Sprawa tej umowy, która ewidentnie nigdy nie istniała, pojawia się o dziwo nawet w publikacjach naukowych (np. Przegląd Geograficzny 76(2), 2004, art. Z. Taylora pt. Demontaż linii kolejowych przez Armię Czerwoną na ziemiach polskich). Umowy między Polską a ZSRR nigdy nie były numerowane, a datowane. Zresztą nie było ich aż tak dużo, by osiągnęły nr 9484. Jeśli ktoś jest zainteresowany, mogę podzielić się danymi nt. tropienia tej sprawy swego czasu i to wówczas na zupełnie oficjalnym gruncie.

Warto pamiętać, że w AAN są dokumenty Rządu Lubelskiego (transport), w których pojawiają się raporty o ogromnej skali grabieży w wydaniu czerwonoarmistów na ziemiach polskich od 1944 r., która mogła przekraczać skalę grabieży w wydaniu Niemców. Dotyczyło to także spraw kolejowych.
grzebacz
Osobowy
Posty: 53
Rejestracja: 12 lut 2012, 21:01
Lokalizacja: prabuty

Post autor: grzebacz »

witam
jestem zainteresowany dokumentami o wywozie mienia,chciałbym skonfrontować je z relacjami(ciekawymi!)naocznych świadków.
ODPOWIEDZ