Most w Piszu

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Tomek
Ekspres
Posty: 248
Rejestracja: 25 wrz 2004, 20:32
Lokalizacja: Pisz/Olsztyn
Kontakt:

Most w Piszu

Post autor: Tomek »

Znalazłem taką fotkę

Obrazek

Może ktoś coś wie więcej o niej (źródło, kiedy mogła być zrobiona).
Tomek
Ekspres
Posty: 248
Rejestracja: 25 wrz 2004, 20:32
Lokalizacja: Pisz/Olsztyn
Kontakt:

Post autor: Tomek »

A to rzekomo Ruciane :?:

Obrazek

Nie pasuje mi wcale. CM pomocy!!!

Fotki z dyskusji "Ucieka nam kolej"

http://www.piszanin.pl/forum/viewtopic.php?t=637
CM

Post autor: CM »

Pytaj Breyta :) To on tak preparuje zdjęcia z Ebaya i innych usuwając z nich napisy... Pisz jest cyknięty od południowo zachodniej strony. Na czele tendrzak (?) wygląda to na most sprzed zniszczenia (czyli sprzed I wojny). To drugie zdjęcie zabija. Wygląda to jak Pisz he he - tylko takiego mostu tu nigdy nie było. Mowy nie ma o Rucianem (tam nie ma drogi!) - Breyt chyba nie podał odpowidzi na swoje kąśsliwe zagadki. Rzuca nimi - a potem zero odpowiedzi.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Post autor: Adam Dąbrowski »

CM pisze: To drugie zdjęcie zabija. Wygląda to jak Pisz he he - tylko takiego mostu tu nigdy nie było.
Wczoraj, kiedy pierwszy raz zerknąłem na fotę, pomyślałem dokładnie to samo. :)
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Pierwszy most faktycznie pasuje do Pisza:

Obrazek

Druga fota to nawet nie są Mazury.... Mam wersję nie uciętą - ale już nie pamiętam skąd:

Obrazek

A więc Suwalszczyzna pełną gębą. Parowozik zdecydowanie rosyjski z charakterystyczną obszerną budką. Dzis to miejsce wygląda tak:

http://www.dziecionline.pl/Suwalki/star ... i/sso2.htm

pozdr
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Kolejna fota z mostem na Hańczy koło Suwałk:

Obrazek

Czerwiec 1916 roku - czyli 6 lat później. Jakże inny widok. Przesło starego mostu pewnie jeszcze leżało w rzece - jego przyczółki prześwitują przez kratownicę. Most prowizoryczny jest zbudowany obok - stąd dosypane nasypy. Oba parowozy są napewno normalnotorowe. Pierwszy przypomina serię G3 - był to koń roboczy kolei pruskich przed I wojną. Drugi to prawie napewno rozwinięcie G3, czyli maszyna G4(2). W Niemczech wycofano je z ruchu jeszcze w latach 20-ych. W Polsce zostało przynajmniej kilkanaście (może nawet kilkadziesiąt) sztuk oznaczonych odpowiednio jako: Th1 i Th3. Z tego przynajmniej 2 Th1 i 5 Th3 dotrwało do września 1939r.

Most niczego sobie... Ten drewniany szalunek nasypu mógł przetrzymać z 1 zimę i niewiele więcej...

pozdr
lyck
Ostatnio zmieniony 17 gru 2006, 21:18 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Most wygląda na szalenie prowizoryczny.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
CM

Post autor: CM »

Gdzie tam prowizoryczny! Takie konstrukcje sluzyly niekiedy i kilkadziesiat lat :) Prowizorki to filary z podkladow poukladanych w sztaple. Taki most mial stabilnosc konstrukcji zapalczanej :)

Prowizorki to budowali saperzy na wojnie. Zobaczcie po czym jezdzily pociagi w 1915 na linii Gizycko-Milki-Orzysz. Wiaduktomost w Konopkach Wielkich zbudowany przez Eisenbahnpionierow w lutym marcu 1915 roku

Obrazek
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Dla mnie z punktu widzenia mechaniki, te zastrzały opierające sie na prętach w połowie ich długości, to jakiś dziwny pomysł.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Prowizorki to filary z podkladow poukladanych w sztaple. Taki most mial stabilnosc konstrukcji zapalczanej
No nie przesadzaj - jak widać niżej da się po czyms takim przejechać bez katastrofy. Co prawda z V max. 5 km/h:

Obrazek

To rzeka Ełk miedzy Ełkiem a Prostkami. Parowóz serii G5 (PKP: Ti2 albo Ti3 lub Ti4). Prowizorka jest na 1 tor, ale widać przygotowania do odbudowy drugiego. Trochę więcej szczegółów jest tu:

Obrazek
Dla mnie z punktu widzenia mechaniki, te zastrzały opierające sie na prętach w połowie ich długości, to jakiś dziwny pomysł.
A co powiesz na taką konstrukcję:

Obrazek

To Bartoszyce, most na Łynie po cofnięciu się Rosjan w 1914r. Prowdopodobnie wysadzony jednak przez samych Niemców. Parowóz to rzadka sztuka: pruski P2, wczesniej należący do prywatnej Wschodniopruskiej Kolei Południowej, na której leży ten most.
Ostatnio zmieniony 17 gru 2006, 21:20 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Niezła kratownica. Ciekawe, czy ktoś liczył taką kratownicę drewniana, czy budowali "na pałę".
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
CM

Pisz czy nie?

Post autor: CM »

Bartoszyce mnie całkiem zabiły (niczym RAID "na smierć"). No właśnie - 5 km/h, bo inaczej sam wiatr pociągu by to wszystko przewrócił ;)

Pozostając przy mostownictwie - znowu gwóźdź. Podobno jest to zdjęcie pierwszego kolejowego mostu w Piszu??? Tak niby głosi podpis - który niestety zatarto. Teren jakby podobny - ale ikonografia (zniszczony most i jego zdjęcia) całkiem tu nie pasuje. Co o tym myslicie? Może to Johannisburg w RPA?

Obrazek
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Pozostając przy mostownictwie - znowu gwóźdź. Podobno jest to zdjęcie pierwszego kolejowego mostu w Piszu??? Tak niby głosi podpis - który niestety zatarto.
Tylko, że to jest most drogowy. Świadcza o tym barierki na nasypie (nikt by ich nie robił, gdyby tam był tor) i jego typowo drogowy spadek. Gdyby kolej mogła tak się wspinać, to 2/3 nasypów byłoby zbędne. Czy to Pisz -nie wiem. To nie jest rzadka konstrukcja. Inna sprawa, że trochę za filigranowa jak na kolej.
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Jeszcze jedna fota mostu w Piszu:

Obrazek

Prawdopodobnie tak wyglądał most międzywojenny. Różni się od mostu na początku wątku (sprzed 1914r.) łagodnym zaokrągleniem góry kratownicy.
Awatar użytkownika
pucior
Towos
Posty: 43
Rejestracja: 17 lut 2007, 19:22
Lokalizacja: Pozezdrze / Sopot
Kontakt:

Post autor: pucior »

Ciekawostka aukcyjna - most saperski. Na odwrocie daty: 11-18.2.1915, być może dotyczą wybudowania mostu po wyparciu Rosjan podczas tzw. bitwy zimowej.

Jak się tak dobrze przypatrzeć to ów most jest widoczny po prawej na pierwszej widokówce wrzuconej przez Lycka 2005-04-26, 21:51.
Załączniki
Johannisburg Ostpr - Pisz Mazury.jpg
ODPOWIEDZ