PKP - od strony graficznej

Książki, filmy, dokumenty, zabytkowe eksponaty;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

Biblioteka Ossolineum jest oczywiście we Wrocławiu ,- w Warszawie nieuchronne jest szukanie w zbiorach , katalogach :!: BIBLIOTEKI NARODOWEJ , :arrow: - być może ,że trzeba by udać się i do Wrocławia ( Biblioteka Ossolineum), Krakowa( Biblioteka Jagiellońska)- dziękuję za zwrócenie uwagi na ten istotny szczegół
- to materiał (oryginał z 1946 roku), którym dysponuję w swojej bibioteczce - http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtop ... 52&start=0
Awatar użytkownika
joanna.wasz
Towarowy
Posty: 20
Rejestracja: 12 paź 2012, 15:28
Lokalizacja: Wejherowo/Toruń

Post autor: joanna.wasz »

Witam Was znowu :)

Mój temat powoli się krystalizuje,

chciałabym zawrzeć w mojej pracy wątki:

Logo PKP - od początku do teraz;
Typografia - na przykładzie oznaczenia taboru, tablice miejscowości oraz oznaczenia na budynku stacji, rozkłady jazdy;
Plakat i wszelka grafika użytkowa (znaczki, ulotki, kartka okolicznościowa) dotycząca PKP...
Być może pojawią się nowe pomysły na rozwinięcie, ale od czegoś muszę zacząć, eh:)

Nie będzie to bardzo objętościowa praca - liczę max 40-50 stron (min 25) -
jest drugorzędna w procesie całej pracy dyplomowej.
Robię dyplom artystyczny ( chcę zaprojektować nową identyfikację dla ełckiej wąskotorówki :) )
I do tego jest jest uzupełnienie w postaci pracy teoretycznej ( nie musi być pod temat d.a, ale aż się prosi..), jak wcześniej wspomniałam - chciałam ją nawiązać do dyplomu artystycznego.

Zainteresowały mnie 2 książki, czy ktoś miał okazję je czytać:

http://allegro.pl/lokomotywy-parowozy-k ... 03015.html

oraz najbardziej TA książka:

http://allegro.pl/album-historia-kolei- ... 94994.html

Ktoś zna? Czy znalazłabym tam materiał przydatny do mojej pracy?
Kupiłabym, ale bez obejrzenia czy ogólnego pojęcia o zawartości trochę się waham, cena może nie najwieksza, ale i niemała.

Hoart, już miałam okazję wcześniej obejrzeć Twój zbiór.
Te pierwsze zdjęcia z konstrukcją logo są bardzo atrakcyjne :>
Czy pozwoliłbyś mi je użyć w pracy (w katalogu reprodukcji)?

Pozdrawiam serdecznie:)
"Każdy z nas ma swój dworzec główny"
- S. Jasiński
hoart
EuroCity
Posty: 460
Rejestracja: 13 wrz 2008, 10:05
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: hoart »

-jeżeli uznasz ,że te"moje" materiały są niezbędne w Twojej pracy to wykorzystaj je -ja nie mam nic przeciw temu- wiedz jednocześnie o tym materiale ,że wzór (typografia, logo+typ )dotycząca lokomotywy parowej seriiTy246 została przywieziona przez przedstawicieli naszego Ministerstwa Komunikacji do USA w latach 1946 i te materiały ,które zamieściłem kiedyś tu na tym forum są opracowane przez amerykańskich projektantów w trzech firmach , w których te lokomotywy budowano ,-te dokładnie materiały pochodzą z American Locomotive Company, jak będziesz buszowała w archiwum dzisiejszego Ministerstwa Infrastruktury (dawne Ministerstwo Komunikacji) w Warszawie ,-to szukaj między innymi z lat 1945/46 materiałów , dokumentów , które dotyczą wyjazdu polskiej delegacji do USA w sprawie budowy amerykańskich lokomotyw dla PKP w szczególności Twojej pracy,- jak wyglądały materiały -WZORY : typografii , logotypów , ogólnej kolorystyki itd , które przywieżli polscy delegaci -i które to musieli użyć Amerykanie, - przy okazji w tej instytucji również sprawdż jak wyglądała sprawa wcześniejszego oznaczenia a więc znów typografii i logotypu odnośnie parowozów amerykańskich budowanych dla PKP po pierwszej wojnie (seria Tr20) - a wtedy(1920 ) było inaczej poczynając od użycia godła(orzeł legionowy) a na logotypie , typografii PKP kończąc,
- w arch b. MK muszą być materiały , dokumenty (lata 1944,45)dotyczące użycia po raz pierwszy godła państwa w wizerunku modernistycznego orła opracowanego w 1927 roku - bez korony w logotypie PKP do oznaczenia parowozów po zakończeniu IIWŚ- wcześniej ( w międzywojniu)ten rodzaj orła w koronie nie występował na PAROWOZACH ! -a występował na wagonach pasażerskich

* książki o które pytasz nie są mi znane(na razie), zwłaszcza ta ostatnia ten album -świeży -powinien być w Empiku jeśli się nie mylę
Awatar użytkownika
joanna.wasz
Towarowy
Posty: 20
Rejestracja: 12 paź 2012, 15:28
Lokalizacja: Wejherowo/Toruń

Post autor: joanna.wasz »

Wielki ukłon w Twoją stronę Hoart.

Musiałabym ogółem zacząć od tego, jakie lokomotywy PKP wtedy używało -
mimo, że historia kolei w Polsce ma początek w już na początku XIX w, na potrzeby pracy zacznę od 1926 roku, gdy powstały/zostały powołane do życia Polskie Koleje Państwowe.

Prócz wycieczki do Warszawy, mam w planach też wypad do Skansenu w Kościeżynie i Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie (przy okazji wypadu do Warszawy)

Do przeszukania parowozy, wagony, potem tabor na linie zelektryfikowane.
W PKP powstało kilka spółek np Cargo, Intercity, SKM - uważam, że je też warto uwzględnić.
Dylemat: tylko kolej normalnotorowa, czy wraz z wąskotorówkami?
Być może obowiązywały podobne zasady przy oznaczeniach - chyba, że - właśnie są różnice warte rozważenia w pracy.

Udało mi się znaleźć nawet księgę znaku dla lokomotyw PKP Cargo.
Muszę uzyskać dostęp do podobnych dla reszty spółek!

Nie śmiejcie się z mojej niewiedzy, wiem, że sama fascynacja koleją nie wystarczy :P
Pracę zaczynam niemal dosłownie od niczego, bo brak mi rozeznania w taborze oraz istotnych faktach historycznych. Obiecuje, że z czasem to się poprawi :)

Pozdrawiam serdecznie:)
"Każdy z nas ma swój dworzec główny"
- S. Jasiński
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

joanna.wasz pisze: Dylemat: tylko kolej normalnotorowa, czy wraz z wąskotorówkami?
Weź pod uwage, że przed wojną większość (może nawet wszystkie) kolei wąskotorowych nie były częscią PKP.

A z innej beczki: znasz te to zdjęcia eksperymentalnego parowozy z eksperymentalnym logo? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... Pm36-1.jpg
http://www.parowozy.com.pl/pm36/6.jpg
Awatar użytkownika
joanna.wasz
Towarowy
Posty: 20
Rejestracja: 12 paź 2012, 15:28
Lokalizacja: Wejherowo/Toruń

Post autor: joanna.wasz »

Widziałam to, swoją drogą niezły smaczek.
"Każdy z nas ma swój dworzec główny"
- S. Jasiński
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Może uda Ci się odszukać uczestników tej wycieczki i sprawdzić czy ktoś do tej pory zachował cukierek z logo ? :mrgreen:
Uczestnicy wycieczki zostali obdarowani cukierkami z logo PKP Przewozy Regionalne
http://www.przewozyregionalne.pl/w-regi ... ,4332.html
Awatar użytkownika
joanna.wasz
Towarowy
Posty: 20
Rejestracja: 12 paź 2012, 15:28
Lokalizacja: Wejherowo/Toruń

Post autor: joanna.wasz »

super :D cukierki firmowe!

pewnie to te:
Obrazek
"Każdy z nas ma swój dworzec główny"
- S. Jasiński
M.Jarząbek
Osobowy
Posty: 74
Rejestracja: 31 lip 2007, 12:03

Post autor: M.Jarząbek »

Stellwerk pisze: Weź pod uwage, że przed wojną większość (może nawet wszystkie) kolei wąskotorowych nie były częscią PKP.
Chyba coś nie tak. Duża ilość kolei wąskotorowych użytku publicznego była częścią PKP.
W większośći ówczesnych DOKP istniały Wydziały Kolei Wąskotorowych.
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Zgoda, odszczekuję "wszystkie". Były i PKP-owskie i inne. Nie mam porządnych dowodów na "większość" jednych albo drugich.
Awatar użytkownika
Darek
Przyspieszony
Posty: 78
Rejestracja: 28 cze 2009, 11:02
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Darek »

joanna.wasz pisze: mam w planach też wypad do Skansenu w Kościeżynie i Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie (przy okazji wypadu do Warszawy)
Kościerzyna :-)

Co do skansenu,zadzwonił bym przed podróżą, różnie tam teraz jest :-)
Pozdrawiam
Darek
Awatar użytkownika
joanna.wasz
Towarowy
Posty: 20
Rejestracja: 12 paź 2012, 15:28
Lokalizacja: Wejherowo/Toruń

Post autor: joanna.wasz »

Witam wejherowianina :)

Dziekuję za uwagę z literówką, niestety nie mogę już wyedytować posta..
Oglądałam wcześniej tę stronkę, trochę niepokoi mnie, że jakiś czas nieaktualizowana.
http://parowozownia_koscierzyna.republika.pl/

Mam nadzieję, że nie zamknęli (tymczasowo i na długo) Skansenu dla zwiedzających:(
"Każdy z nas ma swój dworzec główny"
- S. Jasiński
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

joanna.wasz pisze: Oglądałam wcześniej tę stronkę, trochę niepokoi mnie, że jakiś czas nieaktualizowana.
http://parowozownia_koscierzyna.republika.pl(
Aktualna wersja to http://muzeum.kna.pl/ , wygląda dość świeżo :smile:
Awatar użytkownika
Stacja Krzepielów
Przyspieszony
Posty: 78
Rejestracja: 04 gru 2006, 17:07
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Stacja Krzepielów »

No niestety mimo poszukiwań, nie znalazłem, tej książki. Za duże mam już zbiory i gubię się w tym powoli :) Może kiedyś znajdę i jeśli będzie to jeszcze aktualne, to napiszę...
Za to dziś przypadkiem znalazłem długi pasek z reklamą "nowego" rozkładu jazdy 1979, na którym występuje znane chyba logo PKP, ale na wszelki wypadek wrzucę to tu.

Cały pasek jest widoczny tu: (strona 10)

http://muzeumchrzypsko.pl/periodyk/numer7.pdf
Załączniki
logo.jpg
Muzeum Historii Linii Kolejowych
Stacja Chrzypsko Wielkie
--
Czytaj periodyk "Stacja Chrzypsko Wielkie"
na www.muzeumchrzypsko.pl
Stellwerk

Post autor: Stellwerk »

Stacja Krzepielów pisze:długi pasek z reklamą "nowego" rozkładu jazdy 1979, na którym występuje znane chyba logo PKP, ale na wszelki wypadek wrzucę to tu.
Cały pasek jest widoczny tu: (strona 10)
Przyczepię się: pasek na str 10 nie ma całego logo, prawy górny róg jest obcięty.

A tak w ogóle to jest filozoficzno-semantyczne pytanie: czy na pewno każda graficzna kombinacja liter "PKP" z jakimś fantazyjnym elementem mniej lub więcej kojarzącym sie (autorowi, niekoniecznie komukolwiek innemu...) z koleją to jest logo PKP? Książkowe wydanie rozkłady jazdy 1979/80 (a więc następnego po tym z "paska") jest dostepne na tym forum http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewtopic.php?t=1083 i nie ma tam żadnego logo [loga??].

No więc joanna.wasz ma dodatkowy problem: które produkte radosnej "tfurczości" róznych artystów ludowych uwzględnić w swojej pracy dyplomowej.
ODPOWIEDZ