Czerwonka - Mrągowo - Orzysz - Ełk

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Referee
Ekspres
Posty: 211
Rejestracja: 03 lip 2007, 21:10
Lokalizacja: Wasilków

Re: Czerwonka - Mrągowo - Orzysz - Ełk

Post autor: Referee »

Złożone zostały oferty w tym przetargu?
bastard
ZWROTNICZY
Posty: 362
Rejestracja: 06 mar 2007, 20:29

Re: Czerwonka - Mrągowo - Orzysz - Ełk

Post autor: bastard »

Postępowanie przetargowe dla linii 223 zostało zakończone. Były złożone 4 oferty.
Jako najkorzystniejsza została wybrana oferta firmy Biuro Realizacji Inwestycji KOLTECH Inwestor sp. z o.o.
Awatar użytkownika
Kruglanken
Towos
Posty: 37
Rejestracja: 23 sie 2005, 12:21
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: Czerwonka - Mrągowo - Orzysz - Ełk

Post autor: Kruglanken »

47 z 79 projektów złożono do II etapu programu Kolej Plus w tym 1 z woj. Warmińsko-Mazurskiego Linia Czerwonka - Ełk (Nr. 223). Odcinek linii Czerwonka - Orzysz.

https://www.nakolei.pl/47-z-79-projekto ... 2339AGSFtk
Zapraszam na:
Linia kolejowa nr 49 Śniadowo - Łomża https://www.facebook.com/Linia-kolejowa ... 542631626/
Linia kolejowa nr 36 Ostrołęka - Łapy https://www.facebook.com/Linia-kolejowa ... 365607796/
Awatar użytkownika
Kruglanken
Towos
Posty: 37
Rejestracja: 23 sie 2005, 12:21
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: Czerwonka - Mrągowo - Orzysz - Ełk

Post autor: Kruglanken »

Dlaczego na Mazurach nie będzie Kolei+? Fiasko rewitalizacji linii do Mikołajek i Mrągowa.
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 08366.html
Zapraszam na:
Linia kolejowa nr 49 Śniadowo - Łomża https://www.facebook.com/Linia-kolejowa ... 542631626/
Linia kolejowa nr 36 Ostrołęka - Łapy https://www.facebook.com/Linia-kolejowa ... 365607796/
Awatar użytkownika
Kruglanken
Towos
Posty: 37
Rejestracja: 23 sie 2005, 12:21
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: Czerwonka - Mrągowo - Orzysz - Ełk

Post autor: Kruglanken »

Kolej+
Odrzucone projekty trafiły na listę rezerwową. Istnieje promyk nadziei na ich realizację.
https://www.nakolei.pl/kolej-plus-odrzu ... ealizacje/
Zapraszam na:
Linia kolejowa nr 49 Śniadowo - Łomża https://www.facebook.com/Linia-kolejowa ... 542631626/
Linia kolejowa nr 36 Ostrołęka - Łapy https://www.facebook.com/Linia-kolejowa ... 365607796/
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Czerwonka - Mrągowo - Orzysz - Ełk

Post autor: Radek »

Dobre informacje:

https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-pr ... jowym-8633

Aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego zakłada m.in. rewitalizację linii kolejowej nr 223. To obecnie nieużytkowany szlak kolejowy biegnący od Czerwonki w powiecie olsztyńskim, przez Mrągowo, Mikołajki i Orzysz, do Ełku. Jest to linia, która przebiega najbliżej jeziora Śniardwy i nazywana jest linią wiodącą przez serce Mazur.

Inwestycja będzie miała na celu przywrócenie przejezdności linii kolejowej na całej jej długości, tak aby umożliwić wznowienie przewozów pasażerskich. W ramach projektu odbudowana zostanie infrastruktura pasażerska, która będzie dostosowana do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Realizacja projektu pozwoli na przywrócenie połączeń pasażerskich m.in. do Mrągowa, Mikołajek czy Orzysza.

Przywrócenie do ruchu linii 223 oznaczać będzie, że Olsztyn i Ełk będą połączone już nie dwiema, a trzema liniami kolejowymi. Pozostałe dwie to linia nr 219 przebiegająca przez Szczytno i Pisz oraz linia nr 353 przez Korsze i Giżycko.
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Warmianin
Towarowy
Posty: 15
Rejestracja: 06 maja 2023, 13:53

Re: Czerwonka - Mrągowo - Orzysz - Ełk

Post autor: Warmianin »

To świetna wiadomość, ta linia nigdy nie powinna zostać zamknięta i dziwie się dlaczego do tego w ogóle doszło.
Martwi mnie jednak dość niska prędkość maksymalna, 100km/h (realnie pewnie mniej) gdy tuż obok będzie droga ekspresowa która pozwoli na 120km/h i właśnie przynajmniej taka prędkość na tej linii powinna być. Może być tak, że kolej, zwłaszcza ta regionalna, nie będzie żadną konkurencją dla autobusów i samochodów które będą obok co przełoży się na niską frekwencję. Obym jednak się mylił bo sam szlak jest wytyczony dobrze ale szkoda że ma tak słabe parametry.
No i linia zaczyna się w Czerwonce więc żeby dojechać do Olsztyna pociąg musi częściowo przejechać po linii 353 po której kursują pociągi do Korsz i Ełku, jestem ciekaw jak Polregio rozwiąże sprawę i czy nie odbije się to na kursach które już są. Pamięta może ktoś jak to było kiedyś? Bo ja niestety jestem za młody żeby to pamiętać.
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Czerwonka - Mrągowo - Orzysz - Ełk

Post autor: Radek »

Nic tam nie pisza o zadnych datach, wiec jesli sie to wydarzy do konca tego dziesieciolecia to i tak bedzie wielki sukces. Po linii dlugo kursowaly 2 pary szynobusow w pelnej relacji Elk - Olsztyn - Elk, na koniec chyba jeden kurs Olsztyn - Mragowo.
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
SD70
Towarowy
Posty: 8
Rejestracja: 15 mar 2022, 19:33
Lokalizacja: Washington, DC

Re: Czerwonka - Mrągowo - Orzysz - Ełk

Post autor: SD70 »

Wydawanie dziesiątek milionów złotych na rewitalizację linii po której będą jeździć 4 pary pociągów jest niczym innym jak defraudacją publicznych pieniędzy. Zarządca infrastruktury powinien wymagać od samorządów uruchamiania minimum 10-14 par pociągów regionalnych dziennie na zrewitalizowanych liniach. Na zachodzie Europy, akceptowalna oferta przewozowa to godzinny takt w ruchu regionalnym, również na liniach jednotorowych.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1139
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Czerwonka - Mrągowo - Orzysz - Ełk

Post autor: Adam Dąbrowski »

SD70 pisze: 21 sie 2023, 20:05Wydawanie dziesiątek milionów złotych na rewitalizację linii po której będą jeździć 4 pary pociągów jest niczym innym jak defraudacją publicznych pieniędzy. Zarządca infrastruktury powinien wymagać od samorządów uruchamiania minimum 10-14 par pociągów regionalnych dziennie na zrewitalizowanych liniach. Na zachodzie Europy, akceptowalna oferta przewozowa to godzinny takt w ruchu regionalnym, również na liniach jednotorowych.
Nie chcę wyjść na szastającego publicznym groszem, ale gdyby faktycznie chodziło "tylko" o dziesiątki milionów złotych, to pewnie bym się w tym przypadku nie zgodził. Rozmawiamy raczej o setkach milionów złotych (wspomnijmy podejście do Kolej+). :roll: Dla porównania warto tu też wspomnieć, że np. samo funkcjonowanie PL Olsztyn-Mazury - według informacji prasowych - kosztuje podatników ok. 20 mln złotych rocznie. A, w przeciwieństwie do organizacji publicznego transportu zbiorowego, prowadzenie lotniska nie jest ustawowym obowiązkiem marszałka... Tak to u nas wygląda. :(

Co do zasady zgadzam się z ogólną tezą, że planowanie inwestycji kolejowych i określenie ich skali powinno być wypadkową całościowego i wieloletniego planowania przewozów pasażerskich i towarowych na sieci transportowej, a z tym mamy w Polsce bardzo duży problem. Podzielam pogląd, że w większości przypadków 4 pary połączeń na dobę to żadna oferta, a inwestowanie w linie kolejowe i nowe przystanki bez gwarancji, że zostaną one odpowiednio wykorzystane, jest marnotrawieniem środków publicznych. Ponieważ powołuje się Pan na wzorce zachodnie, proszę o ewentualne przedstawienie materiałów źródłowych z innych krajów, które oficjalnie odnoszą się do kwestii wykluczenia komunikacyjnego i definiują minimalną liczbę połączeń, jaką należy uznać za sensowną. Zachęcam, aby czynić to w otwartym przeze mnie dokładnie w tym celu wątku: viewtopic.php?t=1591 Jeden z dokumentów niemieckich już opisałem, ale czekam na kolejne inspiracje, które bardzo przydają się później w różnych dyskusjach: prywatnych i zawodowych.

I jeszcze jedno. Akurat linia nr 223 posiada tę specyficzną cechę, że oprócz funkcji cywilnych ma też znaczenie wojskowe. Wiemy, że czasy zrobiły się napięte. W latach "spokoju" mogło wydawać się, że w dobie cichego rozwoju nowoczesnych technologii wojskowych kolej utraciła swoje militarne znacznie, ale teraz trzeba to chyba przewartościować, czego dowodzi przykład Ukrainy. Zwracam uwagę, że na dziś dojazd do poligonu w Orzyszu możliwy jest tylko przez Ełk, czyli "w stronę zagrożenia", co na zwykłą logikę ze strategicznego punktu widzenia wydaje się niewystarczające i ryzykowne.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
ODPOWIEDZ