Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Radek »

Jak idzie remont Olsztyn Gutkowo - Dobre Miasto? Jest szansa na powrot pociagow w niedalekiej przyszlosci?
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Radek »

I jest odpowiedź, do końca roku powinniśmy dojechać do Dobrego Miasta:

https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-pr ... oleja-8008
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Radek »

Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Radek »

Bedzie 5 par z Olsztyna do Braniewa w tym chyba 4 z Chorzel:

https://warmia.mazury.pl/rozwoj-regionu ... i-mazurach
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Radek »

https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-pr ... niewa-8603

Udostępnienie odcinka Olsztyn Gutkowo – Orneta dla przewoźników planowane jest od wrześniowej korekty rozkładu jazdy, a odcinka Orneta – Braniewo w grudniu br.
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Awatar użytkownika
Stanisław1972
Towarowy
Posty: 24
Rejestracja: 30 kwie 2021, 18:13
Lokalizacja: Dobre Miasto

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Stanisław1972 »

Powoli nadchodzi czas podsumowań. Oczywiście LK221 od dawna zasługiwała na remont, i dobrze, że rewitalizacja doszła w końcu do skutku, ale pochwały pozwolę sobie zachować na finalne zakończenie wszystkich prac, tymczasem zacznę od „ponarzekania”.

Trudno oprzeć się wrażeniu, że planowane otwarcie połączenia Olsztyn – Dobre Miasto – Orneta (we wrześniu, czyli przed 15 października - dniu wyborów parlamentarnych) i w bliskiej perspektywie do Braniewa (planowane na grudzień tego roku) ma wymiar (tak jest to postrzegane przez wielu mieszkańców) czysto propagandowy, zwłaszcza wrześniowy termin robiony jest „na siłę”, zważywszy, że jeszcze daleko jest do końca rewitalizacji i modernizacji całej linii, pomimo że fizycznie remont trwa już od lata 2020 r., a zawieszenie przewozów pasażerskich nastąpiło 4 lata temu.

Niestety bardzo wielu mieszkańców miejscowości położonych przy linii nr 221 i dawnych pasażerów, korzystających z przejazdów do września 2019 r., kiedy to zawieszono ruch pasażerski (z powodu planowanego remontu linii i rozpoczęcia prac na odcinku Olsztyn Zach. - Gutkowo, które jest początkową stacją dla LK221) ma negatywny stosunek do tego, co dzieje się od 4 lat w temacie rewitalizacji. Na obecną chwilę (01.09.2023) jakiekolwiek „połowiczne” uruchomienie przewozów i mówienie o – wg mnie, nierealnym, z powodów czasowych, zmodernizowaniu i oddaniu do użytku ostatniego odcinka Pieniężno - Braniewo, nie zatrze w/w negatywnego postrzegania całej inwestycji z powodu:

1. Czasu jej trwania – ruch pasażerski zawieszono 4 lata temu (!), prace w terenie trwają od ponad 3 lat, a końca nie widać – uwzględniając remonty torowisk, budowę nowych peronów itp. na wszystkich stacjach i przystankach, co przecież było w pierwotnych planach i prędzej czy później odbije się na funkcjonowaniu linii, jeżeli nie zostanie wykonane podczas jej obecnej rewitalizacji. Cztery lata to wystarczający okres aby ludzie w większości "zapomnieli" o kolei, tym bardziej, że kolei "wystawiła ich do wiatru", nie podejmując przewozów zastępczą komunikacją samochodową, docierającą do większości położonych na LK221 zamkniętych przystanków.

2. Ciągłego "krojenia" kosztów i wydaje się "porzucenia" (na tą chwilę ?) modernizacji linii w całości (!), np. stacji Orneta i Pieniężno, wraz z tamtejszą nawierzchnią i infrastrukturą, przystanków i nowych peronów na odcinku Pieniężno – Braniewo, największych na linii obiektów inżynieryjnych takich jak most nad Drwęcą Warmińską w Ornecie, most nad Wałszą w Pieniężnie, wiadukty kolejowe nad DK 530 w Dobrym Mieście, nad S22 / E28 (dawną „Berlinką”) przed Braniewem.

3. Najnormalniejszego robienia ludzi „w konia”, bo za dużo naobiecywano, np. w 2020 mówiono o remoncie dworca w Dobrym Mieście i otwarciu poczekalni, a budynku nie ruszono, wszyscy też oczy mają i dobrze widzą (zwłaszcza mieszkańcy Ornety i Pieniężna), co zrobiono na obecną chwilę, a co już na pewno nie będzie zrobione – jeżeli faktycznie ruch zostanie wznowiony we wrześniu (do Ornety) i grudniu (do Braniewa). Przecież remonty wspomnianych stacji (każdej z osobna) zajmą co najmniej rok (oceniając po tym jak długo trwa remont stacji Dobre Miasto), jeżeli w ogóle do nich dojdzie. Mówiono też, że pociągi pojadą z prędkością 100 km/h aż do Braniewa (tymczasem od Dobrego Miasta, wszystko na to wskazuje, będzie to nadal 70 km/h.). Czas podróży z Braniewa do Olsztyna Gł. ma się skrócić o 25 minut (i podtrzymywane jest to w relacji tv z 31.07.2023), jak będzie, trudno wyrokować, ale biorąc pod uwagę np. to, że po drodze będziemy mieli kilka nowych przystanków, o których przecież wiedziano, że będą – zarówno na linii nr 221: Nowy Dwór koło Ornety (o Bobrowcu raczej musimy już zapomnieć), jak i w samym Olsztynie: Redykajny, Likusy, Jezioro Ukiel, Śródmieście (bo nie wyobrażam sobie aby szynobus nie zatrzymywał się na nich), to tak sobie myślę, oby ten czas podróży pomiędzy dawną, a obecną stolicą Warmii... był porównywalny z tym sprzed 2019 (uśredniając było to ok. 120 minut – 2 godz.).

4. Poczucia „zmarnowanej szansy” jaką były pierwotne plany, z niezrozumiałych powodów (dla przeciętnego mieszkańca Warmii, bo spółki skarbu państwa są podobno w doskonałej kondycji finansowej), „okrojonych”, odłożonych na bliżej nie określony czas, ewentualnie zaniechanych na „dłuższą metę”. Wznowienie ruchu pociągów pasażerskich, bez modernizacji tak ważnych dla LK221 stacji jak Orneta i Pieniężno przypomina nieco farsę, tym bardziej, że tak jak pisałem wyżej, w niedalekiej przyszłości „zemści” się to, bo prędzej czy później taki remont będzie musiał nastąpić.

Przejazd w miejscowości Bobrowiec (84,641 km linii). W tym miejscu miał powstać nowy na LK221 przystanek, oddalony o ok. 3 km od Braniewa, które ostatnimi laty rozbudowuje się m.in. w kierunku Bobrowca. Za kilka lat, miejscowość może być już przedmieściem dawnej stolicy Warmii. Fotografia (widok w kierunku płn.) wykonana 1 sierpnia 2023 r. Jak widać nawierzchnia w tym miejscu nie była jeszcze zmodernizowana i nic nie zmieniło się do chwili obecnej (1.09.2023). Torowisko leżące w Bobrowcu zbudowane jest m.in. z szyn z 1954, 1956, 1963 i 1969 r.
Przejazd w miejscowości Bobrowiec (84,641 km linii). W tym miejscu miał powstać nowy na LK221 przystanek, oddalony o ok. 3 km od Braniewa, które ostatnimi laty rozbudowuje się m.in. w kierunku Bobrowca. Za kilka lat, miejscowość może być już przedmieściem dawnej stolicy Warmii. Fotografia (widok w kierunku płn.) wykonana 1 sierpnia 2023 r. Jak widać nawierzchnia w tym miejscu nie była jeszcze zmodernizowana i nic nie zmieniło się do chwili obecnej (1.09.2023). Torowisko leżące w Bobrowcu zbudowane jest m.in. z szyn z 1954, 1956, 1963 i 1969 r.
Ostatnio zmieniony 23 paź 2023, 12:13 przez Stanisław1972, łącznie zmieniany 1 raz.
To smutne, że tylko chwila dzieli czas, gdy jesteśmy zbyt młodzi, od czasu, gdy jesteśmy zbyt starzy (Monteskiusz)
Pozdrawiam. Stanisław
Awatar użytkownika
Stanisław1972
Towarowy
Posty: 24
Rejestracja: 30 kwie 2021, 18:13
Lokalizacja: Dobre Miasto

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Stanisław1972 »

Plany rewitalizacyjne (sporządzone już 2016 r. uaktualnione w 2018, dostępne swego czasu na stronie PKP PLK), o których, zwłaszcza w latach 2018 - 2020 dyskutowano m.in. na forach o tematyce kolejowej, a przedstawiciele władzy i kolei chętnie mówili o nich w lokalnych mediach, na konferencjach, spotkaniach z mieszkańcami czy w transmisjach nagrywanych bezpośrednio na peronie stacji, przewidywały rewitalizację i modernizację całej linii od Gutkowa do Braniewa, wraz ze wszystkimi stacjami, przystankami i obiektami inżynieryjnymi.

Można nawet "wybaczyć" ślamazarnie toczone postępowania przetargowe (pierwotnie remont całej linii był planowany na lata 2018 – 2020 !), czy opóźnienia w rozpoczęciu konkretnych prac, ale wszystko ma swoje granice, bo trudno „przełknąć”, w związku z informacjami, że już wznawiany będzie ruch, że na dzień 1 września 2023 perony i torowisko stacji Orneta oraz Pieniężno zarastają i niszczeją coraz bardziej, a niemal 1/4 szlaku nadal ma ponad 50-, czy nawet 60- letnią nawierzchnię (zależy od odcinka), a bywa, że jeszcze starszą (np. sporadycznie występujące, ale nadal leżące, szyny z lat 20-tych i 30-tych XX w. pamiętające czasy Deutsche Reichsbahn), choć w tym wypadku, jako miłośnika starych szyn, powinno mnie to w pełni zadowalać, ale trzeźwo spoglądam na świat i wiem jakie są współczesne realia i wymogi dla dróg kolejowych.

Oglądając kolejną relację z peronu stacji Dobre Miasto (nagraną przez TVP3) z dnia 31 lipca 2023, kiedy to oficjalnie podpisano umowę na remont ostatniego odcinka LK221 Pieniężno – Braniewo https://olsztyn.tvp.pl/71671595/ostatni ... o-braniewa mam poczucie, że wypowiadający się albo nie znają stanu prac na linii, tego co zrobiono, a czego jeszcze nie zrobiono i że linia przed remontem była czynna, albo celowo mówią to co mówią. Przykładem powtarzany slogan o walce z wykluczeniem komunikacyjnym, tymczasem takie wykluczenie komunikacyjne zostało przecież spowodowane, może nie tyle przez samą rewitalizację (bardzo potrzebną na LK221, tym niemniej przed remontem pociągi kursowały), a likwidację zastępczej komunikacji kołowej, po zaledwie 6 miesiącach (w marcu 2020) od jej uruchomienia, co dziwne, na niewiele ona się zdała, bo w większości nie docierała do miejscowości, gdzie zamknięto przystanki kolejowe, przez co ludzie zostali pozostawieni "na lodzie" (najbardziej jaskrawe przykłady: Bukwałd, Cerkiewnik, Swobodna, Bzowiec, Rogiedle, Żugienie, Wysoka Braniewska, Jarzębiec). Trudno mi zrozumieć także „chwalenie się” tym, że wracają pociągi pasażerskie, początkowo, we wrześniu w relacji do Ornety, a już pod koniec roku do Braniewa. Czy ktoś myśli, że mieszkańcy Ornety, Pieniężna, Wysokiej Braniewskiej czy Grodzia, nie mają oczu ? Szkoda, że podpisanie stosownej umowy (wyżej wspomnianej) nie odbyło się na zarośniętym peronie w Ornecie. Już widzę entuzjazm mieszkańców tego miasta, którzy zaczną korzystać z kolei we wrześniu, mając do dyspozycji w niczym nie zmieniony peron, dworzec i stację.

Nie wiem też, dlaczego w relacji TVP3 mowa jest o 18-kilometrowym (?) odcinku, bo chyba wszyscy zainteresowani wiedzą, że od Pieniężna do Braniewa linia liczy ok. 27 km. Fakt, prace przy wymianie nawierzchni w kierunku Żugienii wykonano już nieco wcześniej (nie wiem dokładnie gdzie je przerwano), ale nie zmienia to faktu, dlaczego mowa jest tylko o 18 km., no i na podstawie jakiej umowy wykonano prace za Pieniężnem, może aż do Wysokiej Braniewskiej, leżącej w 69 km. LK 221 (stąd prawdopodobnie wzięło się pozostałe 18 km, cała linia ma nieco ponad 87 km długości). O żadnej wcześniejszej umowie nie słyszałem (a dość skrupulatnie czytałem wszystkie informacje medialne, dotyczące LK221), nie licząc tej podpisanej 31.07.2023. Nie wiem też na czym będą polegały prace, ale najszybciej (teoretycznie) wymieniający nawierzchnię SUM, pracował na 23 km. odcinku Dobre Miasto – Gutkowo przez ok. 9 miesięcy (od listopada 2021 do sierpnia 2022), ok. 10 miesięcy (od połowy 2020 do lata 2021) potrzebowano na wymianę nawierzchni na ok. 22 km. odcinku Dobre Miasto – Orneta, nieco krócej trwało to (w 2021, ok. 7 miesięcy) na ok. 15,5 km. odcinku Orneta - Pieniężno. Oczywiście nie wliczam tu modernizacji i budowy nowych przystanków i peronów, a także przebudowy obiektów inżynieryjnych na wspomnianych odcinkach, bo z nią remonty trwały / trwają ponad rok. Jakim cudem do grudnia ma być wyremontowany szlak do Braniewa ? Wiem, że profil linii i warunki terenowe przed Braniewem są łatwiejsze, tym niemniej, aby skończyć prace w terminie trzeba by było wymieniać ponad 4 km nawierzchni na miesiąc, tymczasem na odcinku Dobre Miasto – Gutkowo robiono ok. 2,5 km miesięcznie. Mówimy oczywiście o stanie tzw surowym, nie pozwalającym jeszcze na wjazd pociągów planowych. A co ze szlifowaniem szyn, przepustami ? Prace na samej stacji Dobre Miasto prowadzone są od końca maja 2022 i jeszcze nie są finalnie zakończone (na 1.09.2023 – czyli trwają rok i 3 miesiące). W związku z tym, czy ktoś z w/w wypowiadających się uwzględnia remont stacji Orneta i Pieniężno w trakcie tej wyjątkowo długo trwającej rewitalizacji ? Oceniając po remontach innych linii / odcinków, mających poniżej 100 km. długości, jakie prowadzono w ciągu ostatniej dekady na sieci kolejowej Polski, można stwierdzić, że LK221 ma wyjątkowego pecha. Przecież nie ulega wątpliwości, że nie wyremontowanie w/w stacji „zemści” się za jakiś czas, a i rewitalizacja LK221 na tą chwilę przyjmuje zupełnie inny obraz, niż ten, jaki był nakreślany w 2018 czy 2020.

2023.07.30 szlak za Pieniężnem. Przejazd drogowy w 61,737 km. linii nr 221. Nie wiadomo dokładnie dokąd sięgał zmodernizowany tor przed podpisaniem umowy z 31.07.2023. Prawdopodobnie aż do Żugienii lub nawet Wysokiej Braniewskiej, zważywszy, że wg doniesień medialnych, pozostało 18 km szlaku do wymiany.
2023.07.30 szlak za Pieniężnem. Przejazd drogowy w 61,737 km. linii nr 221. Nie wiadomo dokładnie dokąd sięgał zmodernizowany tor przed podpisaniem umowy z 31.07.2023. Prawdopodobnie aż do Żugienii lub nawet Wysokiej Braniewskiej, zważywszy, że wg doniesień medialnych, pozostało 18 km szlaku do wymiany.
To smutne, że tylko chwila dzieli czas, gdy jesteśmy zbyt młodzi, od czasu, gdy jesteśmy zbyt starzy (Monteskiusz)
Pozdrawiam. Stanisław
Awatar użytkownika
Stanisław1972
Towarowy
Posty: 24
Rejestracja: 30 kwie 2021, 18:13
Lokalizacja: Dobre Miasto

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Stanisław1972 »

Przyjrzyjmy się zatem sytuacji na linii nr 221 wg stanu na 1 wrzesień 2023.

Odcinek Gutkowo – Dobre Miasto.
W Gutkowie prowadzone są jeszcze prace, choć wydaje się, że wszystko zbliża się do finału (nie wiem np. na jakim etapie jest przystosowanie nastawni do obsługi odcinka do Dobrego Miasta). W sierpniu szyny nowej nawierzchni były jeszcze intensywnie szlifowane na szlaku przez maszynę torową. Peron w Bukwałdzie ukończono, perony przystanków Cerkiewnik i Swobodna (w nowej lokalizacji) były na ukończeniu. Na stacji Dobre Miasto zbliża się finał modernizacji, np. na peronie nie ma jeszcze oszklenia wiat i trwają prace ziemne nad rozprowadzeniem m.in. przewodów instalacji sterowania zdalnego, które ma odbywać się z nastawni z Gutkowa (swoją drogą, czy LCS nie miało objąć całej linii ?). Na całym odcinku wymieniono obiekty inżynieryjne (w tym wszelkie przepusty), ale np. wiaduktu kolejowego nad DK530 w Dobrym Mieście nie ruszono, choć jest już wyraźnie „nadgryziony zębem czasu”.

2023.07.27 nowy peron przystanku Cerkiewnik. Widok w kierunku Dobrego Miasta. W sierpniu odbywały się jeszcze prace wykończeniowe m.in. na fotografii (z końca lipca) nie ma jeszcze wiaty przystankowej.
2023.07.27 nowy peron przystanku Cerkiewnik. Widok w kierunku Dobrego Miasta. W sierpniu odbywały się jeszcze prace wykończeniowe m.in. na fotografii (z końca lipca) nie ma jeszcze wiaty przystankowej.

2023.07.27 nowy peron przystanku Swobodna, zlokalizowany ok. 500 m na południe, w pobliżu wiaduktu nad lokalna drogą. Widok w kierunku Olsztyna. Wg stanu na koniec lipca, peron wymagał jeszcze wielu prac wykończeniowych. Stary peron został w całości rozebrany, obecnie nie ma nawet śladu po dawnej lokalizacji.
2023.07.27 nowy peron przystanku Swobodna, zlokalizowany ok. 500 m na południe, w pobliżu wiaduktu nad lokalna drogą. Widok w kierunku Olsztyna. Wg stanu na koniec lipca, peron wymagał jeszcze wielu prac wykończeniowych. Stary peron został w całości rozebrany, obecnie nie ma nawet śladu po dawnej lokalizacji.

2023.08.19 nowy peron stacji Dobre Miasto. Widok w kierunku Olsztyna.
2023.08.19 nowy peron stacji Dobre Miasto. Widok w kierunku Olsztyna.

2023.08.19 nowy peron stacji Dobre Miasto. Widok w kierunku Braniewa. Widać wejście na peron zlokalizowane obok południowej ściany budynku dworca.
2023.08.19 nowy peron stacji Dobre Miasto. Widok w kierunku Braniewa. Widać wejście na peron zlokalizowane obok południowej ściany budynku dworca.

2023.08.19 tarcze ostrzegawcze przejazdowe z masztami w biało-czarne pasy leżące przy magazynie stacji Dobre Miasto. Na dzień 1 września, sygnalizatory dalej leżały w tym samym miejscu, kiedy zostaną zamontowane na szlaku - trudno powiedzieć.
2023.08.19 tarcze ostrzegawcze przejazdowe z masztami w biało-czarne pasy leżące przy magazynie stacji Dobre Miasto. Na dzień 1 września, sygnalizatory dalej leżały w tym samym miejscu, kiedy zostaną zamontowane na szlaku - trudno powiedzieć.

2023.09.01 nowy, szeroki peron stacji Dobre Miasto. Na dzień 1 września peron ciągle nie wykończony, m.in. brak oszklenia wiat. Prace prowadzone są również przy rogatkach zabezpieczających przejście na peron przez tory.
2023.09.01 nowy, szeroki peron stacji Dobre Miasto. Na dzień 1 września peron ciągle nie wykończony, m.in. brak oszklenia wiat. Prace prowadzone są również przy rogatkach zabezpieczających przejście na peron przez tory.

2023.09.01 nowy, szeroki peron stacji Dobre Miasto. Na nim w dniu 31.07.2023 uroczyście podpisano umowę na rewitalizację ostatniego odcinka LK221 Pieniężno - Braniewo.
2023.09.01 nowy, szeroki peron stacji Dobre Miasto. Na nim w dniu 31.07.2023 uroczyście podpisano umowę na rewitalizację ostatniego odcinka LK221 Pieniężno - Braniewo.

Odcinek Dobre Miasto – Orneta.
Wymianę nawierzchni przed Ornetą zakończono na wysokości semafora wjazdowego na stację, od strony Dobrego Miasta. Całe torowisko stacji Orneta, jak i peron nie są ruszone. Nowe perony w Bzowcu, Rogiedlach i Lubominie ukończono. Nowe obiekty inżynieryjne zastąpiły stare. Wydaje się, że odcinek ten jest w całości ukończony i najbardziej przygotowany na powrót pociągów, jedynie (a może aż) stacja Orneta pozostawiona jest na tę chwilę „samej sobie”, stąd nieco dziwne będzie uruchomienie pociągów we wrześniu (jeżeli się ziści) w odniesieniu do mieszkańców Ornety, którzy nie doczekali się remontu swojej stacji. O tym, że zabytkowy budynek dworca dalej będzie popadał w „ruinę” (podobnie jak w Dobrym Mieście i Pieniężnie), trudno coś powiedzieć. Myślę jednak, że nie wyremontowanie wspomnianych dworców jest dużym błędem, choć prawdopodobnie wszystko rozbiło się o udział poszczególnych samorządów w partycypacji kosztów. Czy jednak budynki te nie są nadal własnością PKP ?


2021.11.13 nowy peron przystanku Bzowiec (w starej lokalizacji). Obecnie ukończony w całości.
2021.11.13 nowy peron przystanku Bzowiec (w starej lokalizacji). Obecnie ukończony w całości.

2022.08.18 nowy peron przystanku Rogiedle. Zlokalizowany bliżej przejazdu drogowego. Obecnie ukończony w całości.
2022.08.18 nowy peron przystanku Rogiedle. Zlokalizowany bliżej przejazdu drogowego. Obecnie ukończony w całości.

2022.06.27 nowy peron przystanku Lubomino. Zlokalizowany bliżej przejazdu drogowego. Obecnie ukończony w całości. Nie można oprzeć się wrażeniu, że wejście na peron jest w dość niebezpiecznej lokalizacji, tym bardziej, że nie ma jakiegoś rozsądnego dojścia do niego.
2022.06.27 nowy peron przystanku Lubomino. Zlokalizowany bliżej przejazdu drogowego. Obecnie ukończony w całości. Nie można oprzeć się wrażeniu, że wejście na peron jest w dość niebezpiecznej lokalizacji, tym bardziej, że nie ma jakiegoś rozsądnego dojścia do niego.

2023.07.27 peron stacji Orneta wg stanu na koniec lipca. Widok w kierunku płn.-wsch. Na obecną chwilę nic się nie zmieniło. Czy Orneta doczeka się remontu stacji ? Czy będzie on trwał ponad rok, tak jak w Dobrym Mieście ?
2023.07.27 peron stacji Orneta wg stanu na koniec lipca. Widok w kierunku płn.-wsch. Na obecną chwilę nic się nie zmieniło. Czy Orneta doczeka się remontu stacji ? Czy będzie on trwał ponad rok, tak jak w Dobrym Mieście ?


Ponizej seria kolejnych zdjęć stacji Orneta z 27 lipca 2023 r. Na dzień 1 września sytuacja wygląda identycznie.


Peron stacji Orneta. Widok w kierunku Dobrego Miasta - Olsztyna.
Peron stacji Orneta. Widok w kierunku Dobrego Miasta - Olsztyna.

Peron stacji Orneta. Widok w kierunku Pieniężna - Braniewa.
Peron stacji Orneta. Widok w kierunku Pieniężna - Braniewa.

Peron stacji Orneta. Widok w kierunku Pieniężna - Braniewa. Zniszczona tablica informacyjna (ktoś ją podpalił) i zaniedbane ławki.
Peron stacji Orneta. Widok w kierunku Pieniężna - Braniewa. Zniszczona tablica informacyjna (ktoś ją podpalił) i zaniedbane ławki.

Czy Orneta doczeka się remontu stacji kolejowej takiego jak Dobre Miasto ?
Czy Orneta doczeka się remontu stacji kolejowej takiego jak Dobre Miasto ?

Ornecka nastawnia i pędnie, rzadki widok jak na standard 2023 r.
Ornecka nastawnia i pędnie, rzadki widok jak na standard 2023 r.
To smutne, że tylko chwila dzieli czas, gdy jesteśmy zbyt młodzi, od czasu, gdy jesteśmy zbyt starzy (Monteskiusz)
Pozdrawiam. Stanisław
Awatar użytkownika
Stanisław1972
Towarowy
Posty: 24
Rejestracja: 30 kwie 2021, 18:13
Lokalizacja: Dobre Miasto

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Stanisław1972 »

Odcinek Orneta – Pieniężno.
Nowa nawierzchnia zaczyna się za wiaduktem nad DK513 w Ornecie, i kończy przed mostem na Wałszy w Pieniężnie. Dalszy odcinek oraz całe torowisko i perony stacji Pieniężno nie są ruszone. Pomimo zapowiedzi remontu zabytkowego mostu nad Wałszą, obiekt stoi jak stał (przypomnę w planach była np. nowa kratownica itp.). Być może wykonano tylko "kosmetykę". Ukończono natomiast nowe przystanki wraz z peronami. Nowy Dwór koło Ornety i Henrykowo (w nowej lokalizacji) to dobre pomysły, ale szczerze mówiąc do tego pierwszego nie ma żadnej ścieżki, chodnika, a nawet miejsca parkingowego, gdzie mogli by wysiąść potencjalni podróżni. Przystanek zlokalizowano przy dość ruchliwej drodze. Podobna sytuacja jest w Henrykowie i Lubominie – brak bezpiecznego dojścia). Przebudowa stacji Pieniężno „odłożona” jest na bliżej nie sprecyzowany termin.


2022.07.14 nowy peron nowego na LK221 przystanku Nowy Dwór koło Ornety.
2022.07.14 nowy peron nowego na LK221 przystanku Nowy Dwór koło Ornety.


2022.07.14 nowy peron przystanku Henrykowo. Przesunięty ok. 1 km. na południe w stosunku do dawnej lokalizacji, tuż obok wiaduktu drogowego.
2022.07.14 nowy peron przystanku Henrykowo. Przesunięty ok. 1 km. na południe w stosunku do dawnej lokalizacji, tuż obok wiaduktu drogowego.


2023.07.30 stacja Pieniężno. Peron - widok w kierunku Braniewa. Wg stanu na 1 września żadne prace na stacji w kierunku modernizacji torowiska czy peronu nie są prowadzone.
2023.07.30 stacja Pieniężno. Peron - widok w kierunku Braniewa. Wg stanu na 1 września żadne prace na stacji w kierunku modernizacji torowiska czy peronu nie są prowadzone.

Poniżej seria zdjęć stacji Pieniężno wykonana 30 lipca 2023. Identyczna sytuacja jak w Ornecie. Stare, niskie perony zarosły, budynek dworca niszczeje, szyny torów stacyjnych pamiętają lata 50-, 60- i 70-te XX w. (nie licząc nieużywanego już wcześniej toru nr 2, i płn. części toru nr 3, gdzie dominują szyny z czasów Deutsche Reichsbahn, a nawet KPEV).

W oczekiwaniu na remont.
W oczekiwaniu na remont.

Widok w kierunku Ornety. W dali elewator.
Widok w kierunku Ornety. W dali elewator.

W Pieniężnie nadal można podziwiać semafory kształtowe. Widok w kierunku Braniewa.
W Pieniężnie nadal można podziwiać semafory kształtowe. Widok w kierunku Braniewa.

Widok na torowisko w pobliżu elewatora zbożowego w kierunku Ornety. Oba przejazdy drogowe w Pieniężnie wydaje się wymagają remontu, jak nie teraz, to kiedy ?
Widok na torowisko w pobliżu elewatora zbożowego w kierunku Ornety. Oba przejazdy drogowe w Pieniężnie wydaje się wymagają remontu, jak nie teraz, to kiedy ?

Widok z przejazdu w stronę stacji, w kierunku Braniewa. Po lewej nastawnia, w związku z medialnie nagłośnioną rezygnacją z LCS-u na tym odcinku, powróci zapewne do regularnej służby, po wznowieniu ruchu pociągów pasażerskich.
Widok z przejazdu w stronę stacji, w kierunku Braniewa. Po lewej nastawnia, w związku z medialnie nagłośnioną rezygnacją z LCS-u na tym odcinku, powróci zapewne do regularnej służby, po wznowieniu ruchu pociągów pasażerskich.

Odcinek Pieniężno – Braniewo.
Za Pieniężnem, od semafora wjazdowego od strony Braniewa, w kierunku Żugienii leży nowa nawierzchnia (prace rozpoczęto jeszcze w ubiegłym roku), trudno jednak sprecyzować gdzie się kończy nowy tor i na podstawie jakiej umowy wykonano wymianę (skoro dopiero 31.07.2023 podpisano umowę na rewitalizację odcinka Pieniężno – Braniewo). Podejrzewam, że skoro w medialnych przekazach mowa o 18 km. (o których wspominałem wyżej, cały odcinek ma ok. 27 km.) to nowa nawierzchnia może leżeć do okolic Wysokiej Braniewskiej. W sierpniu tego roku na odcinku pomiędzy Jarzębcem przez Grodzie do Braniewa pracowały pociągi robocze firmy Moris, które rozłożyły nowe, 120 m. długości szyny, pomiędzy stare. Nawierzchnia czeka na wymianę. Prace od strony Pieniężna (Żugienii) zapewne już ruszyły. Czy realna jest wymiana 18 km nawierzchni przez 4 miesiące (do grudnia) – oceniając po długości prac na innych odcinkach linii, bardzo wątpliwa. A co z pozostałymi pracami ? Obiekty inżynieryjne, w tym wiadukt nad „berlinką”, który w planach z 2018 był do wymiany. Wszystkie przystanki na tym odcinku (Żugienie, Wysoka Braniewska, Jarzębiec, Grodzie) prawdopodobnie czekają na modernizację i nowe perony. W planach z 2018 była też budowa zupełnie nowego przystanku Bobrowiec (przed Braniewem). Jak na razie żadne prace w tym kierunku nie są prowadzone. Wydaje się, że cały odcinek Pieniężno – Braniewo, nie licząc rozpoczętej wymiany nawierzchni, chyba sobie „odpuszczono”.

2023.08.29 km. 77.2 linii nr 221, na odcinku Jarzębiec - Grodzie. Nowe szyny rozłożono w sierpniu. Na dzień 1 września nawierzchnia czeka na wymianę.
2023.08.29 km. 77.2 linii nr 221, na odcinku Jarzębiec - Grodzie. Nowe szyny rozłożono w sierpniu. Na dzień 1 września nawierzchnia czeka na wymianę.

2023.08.29 przystanek Grodzie. Smutny widok nieczynnego od 4 lat peronu. Czy doczeka się modernizacji ? Jeżeli tak, to kiedy ?
2023.08.29 przystanek Grodzie. Smutny widok nieczynnego od 4 lat peronu. Czy doczeka się modernizacji ? Jeżeli tak, to kiedy ?
To smutne, że tylko chwila dzieli czas, gdy jesteśmy zbyt młodzi, od czasu, gdy jesteśmy zbyt starzy (Monteskiusz)
Pozdrawiam. Stanisław
Awatar użytkownika
Stanisław1972
Towarowy
Posty: 24
Rejestracja: 30 kwie 2021, 18:13
Lokalizacja: Dobre Miasto

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Stanisław1972 »

Podsumowując.
Nie wiem czy LK221 nie przejdzie do historii jako jedna z najdłużej remontowanych linii kolejowych (w przeliczeniu na 1 km szlaku) w powojennej historii PKP. Pierwotne plany, zakładające rewitalizację całości przewidywały, że prace będą wykonane w ciągu dwóch lat (!) (2018 – 2020) . Tymczasem we wrześniu miną 4 lata od wstrzymania ruchu pociągów. Wiele osób „zapomniało” już o szynobusach. Bardzo wątpliwe jest, że szybko powrócą pasażerowie, tym bardziej, że lukę w przewozach wypełniły prywatne busy, korzystające z dotacji państwowych, w ramach walki z wykluczeniem komunikacyjnym kraju. Odstawiając na bok terminy, czas trwania przebudowy itp. można zastanowić się, jak finalnie będzie wyglądała linia – w stosunku do planów – po uruchomieniu przewozów na całej trasie do Braniewa. Wymieniona nawierzchnia poleży pewnie i 100 lat, ale czy nie trzeba będzie wkrótce zawieszać połączeń aby umożliwić ukończenie modernizacji torowisk i peronów stacji Orneta i Pieniężno. Z perspektywy 4-letniej obserwacji tego co się dzieje z LK221, trudno wyzbyć się myśli, że stracono szansę na kompleksową „odnowę” całej linii, w trakcie jednej, konkretnej modernizacji (co w 4 lata chyba było do zrobienia), odnowę ukierunkowaną na wygodę i przyciągnięcie pasażerów. Niestety wynik końcowy jest taki, że bardzo wielu potencjalnych klientów kolei, słysząc o wznowieniu przewozów, choćby z ciekawości przyjdzie na peron swojej miejscowości... i niestety zastanie tam obraz, jeszcze bardziej przygnębiający niż ten, który był w 2019 r. Czy tak to miało wyglądać ? Ktoś może powie, że przemawia przez mnie malkontent i czepiam się, że przecież dużo zrobiono. Racja. Chodzi tylko o to, że skoro obiecywano „pełną szklankę wody”, trudno zaakceptować, że dostanie się ją napełnioną w 2/3. Tej „wody” (jak na razie) zabraknie dla mieszkańców Ornety, Pieniężna, Grodzia czy Bobrowca. Dlatego uważam, że trzeba krytycznie spojrzeć na to, że przysłowiowa szklanka jest w 1/3 pusta, a nie chwalić, że jest w 2/3 pełna...

Na marginesie, na stacji Dobre Miasto nawierzchnię wymieniono tylko na dwóch torach (nr 2 i nr 1 – przesuwając go bliżej dworca, z powodu wybudowania nowego, szerokiego peronu), a tor nr 4 pozostał niewyremontowany, pomimo że wymieniono rozjazdy (z obu stron) prowadzące do niego (nowe szyny od łączników mają tylko prowizoryczne złączki w miejscu połączenia ze starymi szynami toru nr 4). Dawny tor nr 3 łączący się z torem prowadzącym na bocznicę do elewatora / Agrochemu skrócono, kończy się on kozłem oporowym tuż za budynkiem dworca (w kierunku Braniewa, na wysokości placu ładunkowego). Obserwując od lat ruch pociągów na stacji (zwłaszcza towarowych), jakoś nie „spina” mi się to wszystko, zwłaszcza, że tor nr 4 wydaje się będzie niedostępny (?). Czy zrobienie z Dobrego Miasta właściwie mijanki, przy ruchu pociągów towarowych na bocznicę i pod plac ładunkowy (zwłaszcza węglarek dostarczających węgiel do kotłowni miejskiej i okolicznych punktów handlu opalem) nie przyniesie w pewnym momencie trudności w manewrach i w dostępności miejsca do odstawiania np. wagonów i lokomotyw ? Nie wyrokuję, ale przecież na LK221 ma być 5 par pociągów pasażerskich, a linia w domyśle miała w pewien sposób odciążyć ruch towarowy prowadzony z Braniewa do Elbląga (przez Bogaczewo). Obecnie z powodu embarga i wojny jaką prowadzi Rosja jest on znikomy, ale przecież wojna nie będzie trwała wiecznie i prędzej czy później LK221 może generować spory ruch towarowy, jak na 2-rzedną, lokalną linię. Czy dwa wyremontowane tory wystarczą ?

2023.09.01 stacja Dobre Miasto, widok w kierunku Ornety na świetlną tarczę manewrową Tm3 ustawioną w nowej lokalizacji (dawniej stała przy przejeździe). A propos przejazdu - widocznego w dali - w dniu 1 września odbywały się prace polegające na wylewaniu nowego asfaltu w miejscu gdzie położono (kilka miesięcy temu) nowe płyty przejazdowe.
2023.09.01 stacja Dobre Miasto, widok w kierunku Ornety na świetlną tarczę manewrową Tm3 ustawioną w nowej lokalizacji (dawniej stała przy przejeździe). A propos przejazdu - widocznego w dali - w dniu 1 września odbywały się prace polegające na wylewaniu nowego asfaltu w miejscu gdzie położono (kilka miesięcy temu) nowe płyty przejazdowe.
Ostatnio zmieniony 08 wrz 2023, 09:41 przez Stanisław1972, łącznie zmieniany 1 raz.
To smutne, że tylko chwila dzieli czas, gdy jesteśmy zbyt młodzi, od czasu, gdy jesteśmy zbyt starzy (Monteskiusz)
Pozdrawiam. Stanisław
Radek
InterCity
Posty: 303
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Radek »

Szkoda, ja myslalem, ze chociaz Orneta jest wyremontowana. Ale dobre jest to, ze przynajmniej do Dobrego Miasta ruch juz nie bedzie zamykany. Przy 5 parach pociagow to moze tez nie trzeba bedzie calkiem wstrzymywac ruchu w razie przebudowy peronow w przyszlosci. Jechalem ta trasa tuz przed jej zamknieciem i chetnie sie przejade jak juz ja otworza.
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Awatar użytkownika
Stanisław1972
Towarowy
Posty: 24
Rejestracja: 30 kwie 2021, 18:13
Lokalizacja: Dobre Miasto

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Stanisław1972 »

Niestety nawet przy hipotetycznej jednej parze pociągów ruch trzeba będzie wstrzymać (i to na dłuższy czas), przy modernizacji zarówno stacji Orneta jak i Pieniężno. To nie Olsztyn Główny, gdzie dostępna jest większa ilość peronów i torów, przez co - pomimo trwającej modernizacji - ruch prowadzony jest nadal.

Budowa nowych, szerokich i wysokich peronów [wg planów z 2017 (porzuconych ?) w Ornecie peron taki miał powstać w miejscu starego, w Pieniężnie pomiędzy istniejącymi dwoma peronami] oraz modernizacja torowiska po ich obu stronach, to jedna sprawa, która jest teoretycznie (ale chyba tylko teoretycznie, bo zwiększyłoby to koszty) w jakiś tam sposób do "obejścia". Druga sprawa, nie do "ominięcia", to wymiana rozjazdów i ułożenie nowej nawierzchni. Wymiana na każdej ze stacji co najmniej czterech rozjazdów - po obu jej stronach, po dwa, wraz z nowymi, sterowanymi elektrycznie zwrotnikami (bo inaczej trudno to sobie wyobrazić, obecnie zarówno w Ornecie jak i Pieniężnie, zwrotnice sterowane są mechanicznie, i ręcznie, a na obu stacjach są jeszcze pędnie), a na pewno tych rozjazdów, które pozwalają na zmianę kierunku jazdy ze szlaku na pierwsze dwa tory stacyjne, bez wątpienia spowoduje wstrzymanie ruchu pociągów. Oprócz tego są odcinki (przed obiema stacjami) niewyremontowanego, pojedynczego toru szlakowego, który w Ornecie rozpoczyna się na wysokości semafora wjazdowego od strony Dobrego Miasta i ciągnie się przez ok. 250 m., do pierwszego rozjazdu stacji, a w Pieniężnie, jest to niemal kilometr toru za mostem na Wałaszy (a co z przebudową samego obiektu ?). Nieco lepsza sytuacja jest, za wspomnianymi stacjami, bo w Ornecie, nowa nawierzchnia rozpoczyna się bezpośrednio za wiaduktem nad DK513, na którym leży już pierwszy rozjazd od strony Braniewa, a w Pieniężnie, od tego typu rozjazdu jest ok. 100 m. toru do początku wyremontowanego szlaku, który rozpoczyna się na wysokości semafora wjazdowego i biegnie w kierunku Żugienii. Wymiana nawierzchni na 100, 250, a zwłaszcza 1000 m. szlaku nie potrwa dzień, dwa, tylko o wiele dłużej, a spowoduje to niestety wstrzymanie ruchu pociągów.

Dlatego pisałem, że rewitalizacja LK221 i uruchomienie przewozów pasażerskich, bez "zrobienia" stacji Orneta i Pieniężno przypomina nieco farsę. Zainteresowanym, mogę np. napisać, że na niezmodernizowanym, krótkim odcinku toru szlakowego w Ornecie, który znajduje się za semaforem wjazdowym od strony Dobrego Miasta, i biegnie w kierunku pierwszego rozjazdu stacyjnego i orneckiej nastawni, leżą głównie szyny z lat 50- i 60-tych XX w. (na 46-letnich podkładach strunobetonowych typu INBK-7 z 1977 r.)... ale też poniemieckie, niemal 100-letnie (!) HOESCH 1929, B.V.G. BOCHUM 1927 i UNION 1926 oraz ponad 80-letnie M.H.U. 1940. Będzie to swoista ciekawostka (pod względem technicznym i tego, że LK221 poddano przecież rewitalizacji), jeżeli wznowiony we wrześniu ruch pociągów pasażerskich, w tym konkretnym miejscu, będzie odbywał się po tak starych szynach.

W tym miejscu ukończono rewitalizację odcinka Dobre Miasto - Orneta. Nowa nawierzchnia (szyny typu 49E1 Huty Katowice z 2020 r. i podkłady typu PS83 z 2019 i 2020) kończy się na wysokości semafora wjazdowego stacji Orneta od strony Dobrego Miasta (fotografia z sierpnia 2023, widok w kierunku Dobrego Miasta).
W tym miejscu ukończono rewitalizację odcinka Dobre Miasto - Orneta. Nowa nawierzchnia (szyny typu 49E1 Huty Katowice z 2020 r. i podkłady typu PS83 z 2019 i 2020) kończy się na wysokości semafora wjazdowego stacji Orneta od strony Dobrego Miasta (fotografia z sierpnia 2023, widok w kierunku Dobrego Miasta).

Tuż za semaforem wjazdowym od strony Dobrego Miasta, w kierunku orneckiej nastawni, na szlaku leżą nadal m.in. poniemieckie szyny z lat 20-tych XX wieku i 1940 r.
Tuż za semaforem wjazdowym od strony Dobrego Miasta, w kierunku orneckiej nastawni, na szlaku leżą nadal m.in. poniemieckie szyny z lat 20-tych XX wieku i 1940 r.

Kolejną rzeczą są np. duże obiekty inżynieryjne. Np. w raporcie z 2022, po badaniach i inwentaryzacji mostu nad Wałszą w Pieniężnie, stwierdzono m.in. korozję elementów stalowych, odspojenie i przemieszczenie części skrzydeł obu przyczółków mostu, ubytki w spoinowaniu ciosów kamiennych przyczółka płn., powierzchniowe uszkodzenia i ubytki powierzchni betonowej obu filarów mostu, oraz pęknięcia powierzchni betonowej filaru płd. Stan mostu oceniony jako dostateczny, zapewne spowodował w ostatecznym rozrachunku jedynie mniejszą lub większą "kosmetykę" obiektu, ale czy nie "zemści" się to, za jak nie 10 to np. 20 lat ? Ktoś powie, że to odległa perspektywa, ale biorąc pod uwagę, że akurat wymienioną / wymienianą nawierzchnię, nikt nie "ruszy" zapewne przez następne 50, a może i 100 lat, trudno wyzbyć się myśli, że stan techniczny mostu kiedyś stanie się problemem dla funkcjonowania LK221. Czy nie można było podjąć bardziej zaawansowanych prac, kompleksowego remontu mostu, w trakcie obecnie trwającej rewitalizacji linii ?
To smutne, że tylko chwila dzieli czas, gdy jesteśmy zbyt młodzi, od czasu, gdy jesteśmy zbyt starzy (Monteskiusz)
Pozdrawiam. Stanisław
Awatar użytkownika
Stanisław1972
Towarowy
Posty: 24
Rejestracja: 30 kwie 2021, 18:13
Lokalizacja: Dobre Miasto

Re: Modernizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo - Braniewo

Post autor: Stanisław1972 »

W dniu 23 października 2023 (dzisiaj - wg daty wpisu) PKP wznawiają ruch pociągów towarowych (z maks. prędkością 70 km/h.) na odcinku Olsztyn Gutkowo - Pieniężno, a przynajmniej tak wynika z pisma, które zostało rozesłane do odpowiednich instytucji i urzędów m.in. Zarządu Dróg Wojewódzkich, Powiatowych, urzędów gmin i miast przez które przebiega linia czy Komendy Wojewódzkiej Policji. Od wiosny tego roku, do czasu zamknięcia dla ruchu odcinka Pieniężno - Braniewo, ruch towarowy do Ornety czy Dobrego Miasta prowadzony był od strony Braniewa. Obecnie na odcinku Pieniężno (w praktyce Wysoka Braniewska) - Braniewo odbywa się wymiana nawierzchni. Planowane na wrzesień jakiekolwiek wznowienie ruchu pasażerskiego (od wrześniowej korekty rozkładu jazdy, czy od 20-21 września itp. jak informowano w niektórych mediach) okazało się mrzonką. Obecnie, wg wstępnych założeń, wznowienie regularnych kursów pociągów pasażerskich planowane jest od 10 grudnia 2023, oczywiście na odcinku Olsztyn Główny - Pieniężno. Dalszy odcinek nie jest uwzględniony z powodu trwania remontu. Wstępny rozkład jazdy można obejrzeć w linku poniżej. Jak widać planowane czasy przejazdu nie uległy poważniejszym zmianom, choć nieco się skróciły, w zależności od danego punktu o ok. 4 - 6 min. (w porównaniu do ostatnich rozkładów jazdy, sprzed rozpoczęcia rewitalizacji linii). Ogłaszane skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Braniewem a Olsztynem Gł. aż o 25 min. jest już wydaje się nierealne, a czas podroży będzie porównywalny z tym sprzed modernizacji, czyli będzie wynosił ok. 120 min.

http://dobremiasto.net/index.php/item/3 ... ja-na-tory

Wg stanu na 22 października 2023 stare perony stacji Orneta i Pieniężno (na których przecież będzie odbywał się ruch pasażerów po wznowieniu przewozów), są zarośnięte, zaniedbane i jeszcze bardziej "zdziadziałe".

Fot. Dobre Miasto 28.07.2023. ST48-006 ze składem platform, na których dostarczyła nawozy rolnicze na bocznicę do dobromiejskiego Agrochemu, udaje się z pustymi wagonami w drogę powrotną, w stronę Braniewa.

ST48-006 Dobre Miasto 2023.07.28.jpg


PS. W zaprezentowanym, w podanym wyżej linku, rozkładzie jazdy, "rzuca" się w oczy, pomimo planowanych 5 par pociągów, brak połączenia, którym można by było dojechać do Olsztyna np. do pracy, na godz. 7.00. Tego typu połączenie było swego rodzaju normą w ostatnich dekadach XX w. (poranny pociąg, którym można było dojechać do Olsztyna 20-30 minut przed godz. 7.00). Zaproponowany rozkład jazdy pomija te wczesnoporanne połączenie, którego likwidacja ponad 20 lat temu przyczyniła się m.in. do spadku frekwencji w pociągach popołudniowych jadących w kierunku Braniewa.
To smutne, że tylko chwila dzieli czas, gdy jesteśmy zbyt młodzi, od czasu, gdy jesteśmy zbyt starzy (Monteskiusz)
Pozdrawiam. Stanisław
ODPOWIEDZ