Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Obecne oblicze stalowych szlaków;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1114
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Adam Dąbrowski »

SD70 pisze: 23 mar 2022, 03:07U naszych zachodnich sąsiadów, przykładem linii jednotorowej z prędkością 160 km/h jest Münster-Dortmund. Pociągi regionalne linii RB50 jeżdżą co 2 godziny w oknach czasowych pomiędzy pociągami IC. Jednotorowość linii uniemożliwia stworzenie skondensowanej oferty pociągów regionalnych. Linia ma być modernizowana, z dobudową drugiego toru i podwyższeniem prędkości do 200 km/h.
Fajnie, że przytoczyłeś przykład zagraniczny, możemy mu się przyjrzeć w poszukiwaniu dobrych wzorców dla kolei regionalnej. Na wskazanej przez Ciebie linii (a dokładniej na odcinku Lünen - Münster) faktycznie jest jeden tor i prędkość dopuszczalna pociągów 160 km/h, czyli rozwiązanie przymierzane do odcinka linii nr 38 Ełk - Korsze. Natomiast uparcie wchodzi mi, że pociągi regionalne kursują tamtędy jednak w takcie godzinnym (między Lünen a Münster ok. 20 par połączeń na dobę w dni robocze), zaś szybsze pociągi dalekobieżne kategorii IC oraz ICE jadą trasą przez przez Hamm.

Zamieszczam skróty do tabel sieciowego rozkładu jazdy:

:arrow: Münster - Lünen - Dortmund RB 50 Der Lüner (1-5)
:arrow: Dortmund - Lünen - Münster RB 50 Der Lüner (1-5)
:arrow: Münster - Lünen - Dortmund RB 50 Der Lüner (6-7)
:arrow: Dortmund - Lünen - Münster RB 50 Der Lüner (6-7)

Można pobrać również schemat komunikacyjny dla całej sieci kolejowej Nadrenii Północnej - Westfalii:
https://assets.static-bahn.de/dam/jcr:2 ... W_2022.pdf

Dortmund liczy sobie 587 696 mieszkańców, zaś Münster - 316 403 mieszkańców. Nawet położone po drodze Lünen to 87 530 dusz, czyli również nie w kij dmuchał. Do tego odległość między Dortmundem a Münster to niecałe 60 km. Wydaje się, że tam dwa tory to absolutne minimum.

Nasza linia nr 38 to jednak trochę inny kaliber. :wink: Co więcej, przewozy kolejowe w głównej relacji Olsztyn - Ełk można realizować dwiema trasami, a w przyszłości - miejmy nadzieję - nawet trzema, uzyskując łącznie bardzo przyzwoitą liczbę połączeń.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
SD70
Towarowy
Posty: 5
Rejestracja: 15 mar 2022, 19:33
Lokalizacja: Washington, DC

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: SD70 »

Adam Dąbrowski pisze: 23 mar 2022, 09:55
SD70 pisze: 23 mar 2022, 03:07U naszych zachodnich sąsiadów, przykładem linii jednotorowej z prędkością 160 km/h jest Münster-Dortmund. Pociągi regionalne linii RB50 jeżdżą co 2 godziny w oknach czasowych pomiędzy pociągami IC. Jednotorowość linii uniemożliwia stworzenie skondensowanej oferty pociągów regionalnych. Linia ma być modernizowana, z dobudową drugiego toru i podwyższeniem prędkości do 200 km/h.
Fajnie, że przytoczyłeś przykład zagraniczny, możemy mu się przyjrzeć w poszukiwaniu dobrych wzorców dla kolei regionalnej. Na wskazanej przez Ciebie linii (a dokładniej na odcinku Lünen - Münster) faktycznie jest jeden tor i prędkość dopuszczalna pociągów 160 km/h, czyli rozwiązanie przymierzane do odcinka linii nr 38 Ełk - Korsze. Natomiast uparcie wchodzi mi, że pociągi regionalne kursują tamtędy jednak w takcie godzinnym (między Lünen a Münster ok. 20 par połączeń na dobę w dni robocze), zaś szybsze pociągi dalekobieżne kategorii IC oraz ICE jadą trasą przez przez Hamm.

Zamieszczam skróty do tabel sieciowego rozkładu jazdy:

:arrow: Münster - Lünen - Dortmund RB 50 Der Lüner (1-5)
:arrow: Dortmund - Lünen - Münster RB 50 Der Lüner (1-5)
:arrow: Münster - Lünen - Dortmund RB 50 Der Lüner (6-7)
:arrow: Dortmund - Lünen - Münster RB 50 Der Lüner (6-7)

Można pobrać również schemat komunikacyjny dla całej sieci kolejowej Nadrenii Północnej - Westfalii:
https://assets.static-bahn.de/dam/jcr:2 ... W_2022.pdf

Dortmund liczy sobie 587 696 mieszkańców, zaś Münster - 316 403 mieszkańców. Nawet położone po drodze Lünen to 87 530 dusz, czyli również nie w kij dmuchał. Do tego odległość między Dortmundem a Münster to niecałe 60 km. Wydaje się, że tam dwa tory to absolutne minimum.

Nasza linia nr 38 to jednak trochę inny kaliber. :wink: Co więcej, przewozy kolejowe w głównej relacji Olsztyn - Ełk można realizować dwiema trasami, a w przyszłości - miejmy nadzieję - nawet trzema, uzyskując łącznie bardzo przyzwoitą liczbę połączeń.
Dziękuję za przybliżenie tematu linii odcinka Lünen - Münster. W moim poście pojawił się błąd. Na wspomnianej trasie, RB50 kursuje co godzinę, jak przedstawił to Adam w rozkładzie jazdy, IC co dwie. Reszta IC jedzie przez Hamm gdzie linia jest dwutorowa. Znalazłem jeszcze Weddeler Schleife, okolice Lehre, jednotorowa linia kolejowa z prędkością maksymalną 160 km/h, aktualnie zamknięta do 2023 roku. Dobudowywany jest tam drugi tor. Wczoraj pozwoliłem sobie podyskutować z emerytowanym inżynierem kolei niemieckich na temat koncepcji modernizacji odcinka linii kolejowej 38, Korsze - Ełk. Dwugodzinna dyskusja opierała się na przebiegu linii, gęstości mijanek i odległości między nimi a także liczby pociągów kursujących w ciągu doby. Poruszyliśmy też kwestię dostępności taboru z prędkością maksymalną 160 km/h u regionalnego przewoźnika i w IC. Linie jednotorowe z prędkością maksymalną 160km/h były rozwiązaniem stosowanym w Niemczech w latach 80 i 90 ubiegłego wieku. Większość z nich była wcześniej dwutorowa. Obecnie jednotorowe z v max 160 km/h są modernizowane, ponieważ 99% z nich stała się wąskimi gardłami. Po zapoznaniu się ze wszystkimi materiałami, stwierdził: Zu der eingleisigen Strecke: ja,hört sich ziemlich unvernünftig an.
Stellwerk
Towarowy
Posty: 7
Rejestracja: 10 wrz 2020, 23:11

Drugi przetarg na modernizację i elektryfikację odcinka Giżycko – Korsze

Post autor: Stellwerk »

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły właśnie drugi przetarg na modernizację i elektryfikację odcinka Giżycko – Korsze na linii 38. Ma on być elektryfikowany i przygotowany do kursowania pociągów pasażerskich prędkością 160 km/h. Takie prace pozwolą skrócić podróż z Olsztyna do Ełku o około 50 minut, a czas przejazdu na tym odcinku, dla najszybszych pociągów, ma wynieść poniżej 2 godzin. Stanie się to m.in. dzięki temu, że w Korszach nie będzie konieczności zamiany lokomotywy elektrycznej na spalinową.

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 07952.html
Radek
Ekspres
Posty: 243
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Radek »

Lokomotyw już od jakiegoś czasu nie zmienia się w Korszach - cała trasa jest obsługiwana spalinówkami :-)
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Awatar użytkownika
Paweł Wagner
EuroCity
Posty: 452
Rejestracja: 16 maja 2005, 22:45
Kontakt:

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Paweł Wagner »

Załączam aktualne zdjęcia z postępu prac na stacji w Giżycku. Rozebrana została większość bocznych torów, na rampie od strony Wydmin zgromadzone są podstawy słupów trakcyjnych, z drugiej strony stacji stoi maszyna do ich palowania. O postępach postaram się informować na bieżąco.
Załączniki
Widok z przejazdu na ul. Dąbrowskiego w kierunku dworca/Wydmin. Zdemontowany dojazd do placu ładunkowego. Rozebrano również tory przy nabrzeżu.
Widok z przejazdu na ul. Dąbrowskiego w kierunku dworca/Wydmin. Zdemontowany dojazd do placu ładunkowego. Rozebrano również tory przy nabrzeżu.
Widok w kierunku Sterławek Wielkich i zdemontowany tor wyciągowy. W miejscu gdzie się kończył - na wysokości ul. Unii Europejskiej, po powstać tunel po torami-przejście dla pieszych.
Widok w kierunku Sterławek Wielkich i zdemontowany tor wyciągowy. W miejscu gdzie się kończył - na wysokości ul. Unii Europejskiej, po powstać tunel po torami-przejście dla pieszych.
Maszyna do palowania (?) na torze od strony ul. Kolejowej.
Maszyna do palowania (?) na torze od strony ul. Kolejowej.
Widok z przejazdu na ul. Dąbrowskiego w kierunku Sterławek Wielkich.
Widok z przejazdu na ul. Dąbrowskiego w kierunku Sterławek Wielkich.
Nastawnia wykonawcza Go1. Przejazd na ul. Dąbrowskiego ze znakami stop.
Nastawnia wykonawcza Go1. Przejazd na ul. Dąbrowskiego ze znakami stop.
Nastawnia dysponująca Go.
Nastawnia dysponująca Go.
Widok z przejazdu przy nastawni Go. W tle szopa drogowców i wagony wczasowe.
Widok z przejazdu przy nastawni Go. W tle szopa drogowców i wagony wczasowe.
Fundamenty palowe zgromadzone na rampie przy nastawni Go.
Fundamenty palowe zgromadzone na rampie przy nastawni Go.
Okolice nastawni dysponującej Go. Widok w kierunku Wydmin.
Okolice nastawni dysponującej Go. Widok w kierunku Wydmin.
Awatar użytkownika
Adam Dąbrowski
DYŻURNY RUCHU
Posty: 1114
Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Adam Dąbrowski »

Paweł Wagner pisze: 14 gru 2022, 15:48 Załączam aktualne zdjęcia z postępu prac na stacji w Giżycku. Rozebrana została większość bocznych torów, na rampie od strony Wydmin zgromadzone są podstawy słupów trakcyjnych, z drugiej strony stacji stoi maszyna do ich palowania. O postępach postaram się informować na bieżąco.
Witaj Pawle! :)
Dzięki za tę relację i zdecydowanie proszę o więcej! Relacji z terenu potrzeba nam tutaj jak tlenu... :wink:
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Radek
Ekspres
Posty: 243
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Radek »

Ciekawe, jak caly szlak, za chwile minie rok od zamkniecia. A przydaloby sie, zeby zamkniecie Korsze - Gizycko zeszlo sie z otwarciem Gizycko - Elk. Chociaz i tak pewnie zamykane bedzie Elk - Bialystok.
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
Awatar użytkownika
Kruglanken
Towos
Posty: 37
Rejestracja: 23 sie 2005, 12:21
Lokalizacja: Łomża
Kontakt:

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Kruglanken »

Są może zdjęcia z dalszego postępu prac. Od poprzednich minęło pół miesiąca. Z góry dziękuję.
Zapraszam na:
Linia kolejowa nr 49 Śniadowo - Łomża https://www.facebook.com/Linia-kolejowa ... 542631626/
Linia kolejowa nr 36 Ostrołęka - Łapy https://www.facebook.com/Linia-kolejowa ... 365607796/
Awatar użytkownika
Paweł Wagner
EuroCity
Posty: 452
Rejestracja: 16 maja 2005, 22:45
Kontakt:

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Paweł Wagner »

Załączam kolejną porcję zdjęć. Stan z ostatniego tygodnia 2022 roku. Na początek Stare Juchy.

W kolejnym poście zamieszczę zdjęcia z Wydmin.
Załączniki
Stare Juchy. Wejście do dawnej nastawni dysponującej. Widok w kierunku Wydmin.
Stare Juchy. Wejście do dawnej nastawni dysponującej. Widok w kierunku Wydmin.
Widok sprzed budynku dworca w kierunku Wydmin.
Widok sprzed budynku dworca w kierunku Wydmin.
Miejsce nowego peronu (?).
Miejsce nowego peronu (?).
Informacja o ZKA.
Informacja o ZKA.
Nowe szyny.
Nowe szyny.
Elementy nowego peronu (?).
Elementy nowego peronu (?).
Budynek dworcowy od strony peronów.
Budynek dworcowy od strony peronów.
Dawna nastawnia dysponująca.
Dawna nastawnia dysponująca.
Widok z dawnego peronu w kierunku Woszczel.
Widok z dawnego peronu w kierunku Woszczel.
Widok w kierunku Woszczel.
Widok w kierunku Woszczel.
W tle nowa podstacja trakcyjna.
W tle nowa podstacja trakcyjna.
Rozebrany most kolejowy na rzece Gawlik.
Rozebrany most kolejowy na rzece Gawlik.
Widok z okolicy mostu w kierunku Woszczel.
Widok z okolicy mostu w kierunku Woszczel.
Sąsiadujący z mostem wiadukt w ciągu ulicy Ełckiej (Długiej?).
Sąsiadujący z mostem wiadukt w ciągu ulicy Ełckiej (Długiej?).
wczesniej
Towarowy
Posty: 5
Rejestracja: 11 paź 2022, 13:09

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: wczesniej »

Projekt elektryfikacji linii kolejowej między Ełkiem a Korszami znajduje się obecnie na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego, jednak nadal istnieje szansa na jego realizację, jeśli uda się zaoszczędzić środki na innych projektach i jeśli projekt ten uznany zostanie za dobrze przygotowany i będą dostępne środki finansowe. PKP PLK, polskie przedsiębiorstwo kolejowe również przygotowuje się na możliwość realizacji tego projektu w przyszłości, składając wniosek o dofinansowanie jak najszybciej.

Administracja: usunięto podpis z linkiem komercyjnym. Na użytkownika nałożona blokada.
Awatar użytkownika
Paweł Wagner
EuroCity
Posty: 452
Rejestracja: 16 maja 2005, 22:45
Kontakt:

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Paweł Wagner »

Kolejna porcja zdjęć. 28 grudnia 2022 - Siedliska, Wydminy, odcinek za Wydminami w stronę Starych Juch.
Załączniki
Siedliska. Widok z przejazdu na DW655 w kierunku Wydmin.
Siedliska. Widok z przejazdu na DW655 w kierunku Wydmin.
Widok z przejazdu na DW655 w kierunku przystanku/Giżycka.
Widok z przejazdu na DW655 w kierunku przystanku/Giżycka.
Przejazd na DW655.
Przejazd na DW655.
Siedliska. Budowa podstacji trakcyjnej (?).
Siedliska. Budowa podstacji trakcyjnej (?).
Siedliska. Budowa podstacji trakcyjnej (?).
Siedliska. Budowa podstacji trakcyjnej (?).
Wydminy. Nastawnia dysponująca Wd.
Wydminy. Nastawnia dysponująca Wd.
Nowe szyny.
Nowe szyny.
Rozebrany tor przy placu ładunkowym.
Rozebrany tor przy placu ładunkowym.
Rozebrany tor przy placu ładunkowym.
Rozebrany tor przy placu ładunkowym.
Tor nr 1. Widok w kierunku Siedlisk.
Tor nr 1. Widok w kierunku Siedlisk.
Tor nr 1. Widok w kierunku Starych Juch.
Tor nr 1. Widok w kierunku Starych Juch.
Budynek dworcowy.
Budynek dworcowy.
Widok w kierunku Siedlisk.
Widok w kierunku Siedlisk.
Plac ładunkowy.
Plac ładunkowy.
Widok w kierunku Starych Juch.
Widok w kierunku Starych Juch.
Przejazd na ul. Ełckiej. W tym miejscu na powstać wiadukt drogowy.
Przejazd na ul. Ełckiej. W tym miejscu na powstać wiadukt drogowy.
Widok z przejazdu na ul. Ełckiej w kierunku Starych Juch.
Widok z przejazdu na ul. Ełckiej w kierunku Starych Juch.
Tłuczeń zgromadzony na placu ładunkowym
Tłuczeń zgromadzony na placu ładunkowym
Tłuczeń zgromadzony na placu ładunkowym.
Tłuczeń zgromadzony na placu ładunkowym.
Widok w kierunku Wydmin od strony Starych Juch.
Widok w kierunku Wydmin od strony Starych Juch.
Przejazd w okolicy dawnej tarczy ostrzegawczej do Wydmin od strony Starych Juch.
Przejazd w okolicy dawnej tarczy ostrzegawczej do Wydmin od strony Starych Juch.
ST48-017 przy rozładunku składu z tłuczniem.
ST48-017 przy rozładunku składu z tłuczniem.
ST48-017 przy rozładunku składu z tłuczniem.
ST48-017 przy rozładunku składu z tłuczniem.
Wężówka. Rozładunek tłucznia. Dokładnie w tym miejscu w 6 lat temu wykoleił się skład cystern.
Wężówka. Rozładunek tłucznia. Dokładnie w tym miejscu w 6 lat temu wykoleił się skład cystern.
Kolejne miejsce, gdzie wyładowano tłuczeń.
Kolejne miejsce, gdzie wyładowano tłuczeń.
Tarcza D1 w km 128,200.
Tarcza D1 w km 128,200.
Km 128,200.
Km 128,200.
Km 128. Podstawy słupów trakcyjnych.
Km 128. Podstawy słupów trakcyjnych.
Km 128. Widok w kierunku Wydmin.
Km 128. Widok w kierunku Wydmin.
Km 128. Widok w kierunku Starych Juch.
Km 128. Widok w kierunku Starych Juch.
Radek
Ekspres
Posty: 243
Rejestracja: 18 paź 2004, 12:52
Lokalizacja: Ostróda / Kraków

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

Post autor: Radek »

Równolegle z modernizacją Ełk - Giżycko trwa też przebudowa samej stacji w Ełku. Po jej zakończeniu ruszy przebudowa całego odcinka Białystok - Ełk:
https://olsztyn.tvp.pl/65881934/prace-n ... w-tym-roku
Tu stacja Iława, tu stacja Iława Główna...:-)
ODPOWIEDZ