Daty otwarcia linii dwutorowych w Prusach Wschodnich?

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

CM pisze:W drugiej sprawie jeszcze większa sensacja. Wychodzi na to, że na Marienburg-Mlawaer Eisenbahn...
Taki drobiazg, ale warto o nim wspomnieć. Pierwotnie, prywatna Kolej Malborsko-Mławska nazywała się Marienburg-Mlawkaer Eisenbahn. Ta jedna literka ma istotne znaczenie... Otóż na północ od Mławy, na drodze do Iłowa, jest wieś o nazwie Mławka. Przed 1918 rokiem była tu granica rosyjsko-pruska. Mławka była ostatnią miejscowością po rosyjskiej stronie i to na jej terenie zbudowano transgraniczny odcinek Iłowo-Mława. Gdyby więc ściśle trzymać się pierwotnej nazwy tej kolei, to po polsku brzmiała by ona: Kolej Żelazna Malborsko-Mławecka (od Mławki a nie Mławy). Dawna granica wyglądała tak:

Obrazek

Widok na południe - w stronę Mławki. Dziś to miejsce wygląda całkiem podobnie. Tylko drzewa porosły, no i asfalt na drodze. Ale kręta tak samo.
Awatar użytkownika
Marcin Przegiętka
Pospieszny
Posty: 155
Rejestracja: 10 lip 2006, 14:53
Lokalizacja: Warszawa / Toruń

Post autor: Marcin Przegiętka »

lyck pisze:
CM pisze: Otóż na północ od Mławy, na drodze do Iłowa, jest wieś o nazwie Mławka. Przed 1918 rokiem była tu granica rosyjsko-pruska. Mławka była ostatnią miejscowością po rosyjskiej stronie i to na jej terenie zbudowano transgraniczny odcinek Iłowo-Mława. Gdyby więc ściśle trzymać się pierwotnej nazwy tej kolei, to po polsku brzmiała by ona: Kolej Żelazna Malborsko-Mławecka (od Mławki a nie Mławy).
To mi wyjasnia, dlaczego w prasie w XIX wieku pisano nieraz o kolei "malborsko mławkowskiej". Wcześniej nie zwróciłem na to uwagi...
Pozdrawiam,
Marcin

"Podróż pociągiem skraca czas przejazdu koleją."
Olek
Towarowy
Posty: 10
Rejestracja: 19 lip 2011, 10:29

Re: Daty otwarcia linii dwutorowych w Prusach Wschodnich?

Post autor: Olek »

Odświeżę bardzo stary wątek, może ktoś zechce dodać nieco nowych faktów. Ja mam na tę chwilę pytanie o kolej Malborsko - Mławecką. Czy ktoś może wie, dokąd właściwie otwarto 1 września 1877 linię kolejową? Jest to data otwarcia odcinka, który w Internetach określany jest jako Działdowo - Mława. Tyle że za bardzo nie wierzę w to, że Prusy zbudowały linię normalnotorową do Mławy. Biorąc pod uwagę położenie Mławki względem południowej głowicy stacji Iłowo zastanawiam się, czy 1 września owego roku nie otwarto przypadkiem odcinka Działdowo - Iłowo. Kiedy powstał odcinek Mława - Mławka/Iłowo to ciężko będzie ustalić, ale natknąłem się gdzieś na datę 17.08.1877 jako datę otwarcia całego odcinka Warszawa Praga - Mława przez Koleje Nadwiślańskie. Obstawiam, że tak naprawdę otwarto wówczas cały odcinek do Mławki (a jak mniemam de facto Iłowa, które pasuje mi w tej układance), tyle że nie było tam ruchu póki Prusacy nie ukończyli swojego kawałka.

A jak już odświeżać, to jeszcze przy okazji zapytam o dwa odcinki trzeciego korytarza: Myślice - Małdyty i Małdyty - Morąg. Otwarcie drugiego toru na odcinku z Myślic do Małdyt obstawiam że pokryło się z datą otwarcia linii z Prabut, czyli 24.07.1916, natomiast zadaję sobie pytanie, czy odcinek z Małdyt do Morąga kiedykolwiek był dwutorowy? Ktoś coś?
PiotrSzóstek
Towos
Posty: 33
Rejestracja: 30 lis 2009, 16:16
Lokalizacja: Grudziądz

Re: Daty otwarcia linii dwutorowych w Prusach Wschodnich?

Post autor: PiotrSzóstek »

Olek pisze: 29 sty 2023, 21:36 Otwarcie drugiego toru na odcinku z Myślic do Małdyt obstawiam że pokryło się z datą otwarcia linii z Prabut, czyli 24.07.1916, natomiast zadaję sobie pytanie, czy odcinek z Małdyt do Morąga kiedykolwiek był dwutorowy? Ktoś coś?
Według Atlasu Linii Kolejowych z 2011r II tor z Myślic do Małdyt był otwarty w 1917 r a Myślice-Prabuty w 1916r.
Drugiego toru z Małdyt do Morąga nigdy nie było.Nie wiem czy zdążono z pracami przygotowawczymi do budowy II toru bo powinno to widać do dziś a tego odcinka trasy nie znam osobiście. :)
Tu stacja Grudziądz :-)
Olek
Towarowy
Posty: 10
Rejestracja: 19 lip 2011, 10:29

Re: Daty otwarcia linii dwutorowych w Prusach Wschodnich?

Post autor: Olek »

Po tym poście dyskutowałem o tej sprawie z pewną osobą mającą dostęp do różnych uczonych ksiąg niemieckich. I on w ogóle zaczął zastanawiać, czy kiedykolwiek tak naprawdę położono tam drugi tor.

To pytanie jest bardzo zasadne, ponieważ tak naprawdę sławetny III korytarz tak naprawdę nigdy nie nabrał ostatecznego kształtu. Od Czerska do Smętowa nigdy nie powstał drugi tor, most w Opaleniu owszem zbudowano pod drugi ale czy go położono też chyba nie jest to pewne (wzmianka w Marienwerder Land to nie jest coś, co rozstrzyga). W tym kontekście, położenie drugiego toru na jednym tylko odcinku całego projektu (od Kwidzyna), z zakończeniem go na małej stacji węzłowej jaką były Małdyty ma mocno dyskusyjne uzasadnienie.
ODPOWIEDZ