Prędkości na terenie DOKP Gdańsk - rok 1963

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Andrzej Massel
Osobowy
Posty: 65
Rejestracja: 11 mar 2006, 20:36
Lokalizacja: Warszawa

Prędkości na terenie DOKP Gdańsk - rok 1963

Post autor: Andrzej Massel »

Poniżej przedstawiam wykaz prędkości, jakie zostały zatwierdzone na letni rozkład jazdy 1963 r. Dokument ten, pisany odręcznie i opatrzony podpisem naczelnika Zarządu Drogowego DOKP Gdańsk, jest datowany na 9 września 1962 r. Jest on szczególnie interesujący także dlatego, że jest to pierwszy taki wykaz sporządzony po "wchłonięciu" przez DOKP Gdańsk terenów administrowanych wcześniej przez DOKP Olsztyn, która w 1962 r została zlikwidowana.
Wykaz podaje także naciski osi, ale te pominąłem. W wykazie prędkości podawane są osobno dla pociągów pasażerskich, osobno zaś dla pociągów towarowych. Ja podałem tylko większe wartości. Wreszcie na niektórych odcinkach dopuszczona była większa prędkość dla pociągów motorowych niż dla pociągów parowych (jest to zaznaczone).

Działdowo - Iława - Malbork 90 pociągi motorowe V=100
Malbork - Tczew 100
Tczew - Gdańsk 100
Gdańsk - Gdynia 90
Gdynia - Lębork 85 pociągi motorowe V=95
Nowa Wieś Wielka - Bydgoszcz Wsch 70 pociągi motorowe V=80
Bydgoszcz Wsch - Kościerzyna 80
Kościerzyna - Osowa 80
Osowa - Gdynia Osobowa 60
Gdynia Osobowa - Gpf 30
Herby Nowe - Wręczyca 100
Wręczyca - Siemkowice 90 (tor 1) 80 (tor 2)
Siemkowice - Karsznice 90
Karsznice - post. Kobyła 90
post. Kobyła - Inowrocław 90 (tor 1) 80 (tor 2)
Inowrocław - Bydgoszcz - Tczew 100
Mogilno - Inowrocław 100
Inowrocław - Toruń - Iława 90
Iława - Olsztyn - Korsze - Skandawa 90
Kutno - Toruń 80
Toruń - Łęgnowo 80 (tor 1) 90 (tor 2)
Łęgnowo - Bydgoszcz Gł 80
Bydgoszcz Gł - Piła 90
Bydgoszcz Przetok - Czyżkówko 50
Toruń Gł - Nieszawka 50
Górki - Zajączkowo Tczewskie 50
Mimowola - Jaksice 80
Zajączkowo Tczewskie - Suchostrzygi 50
Tczew - Zajączkowo Tczewskie 50
Rąbinek - Dziarnowo 60
Tor Królewiecki (węzeł Tczew) 50
Toruń Tr - Toruń Podgórz 50
Go - Gp - odstawczy 30
Go - Gpa 30
Go - Gp - Gpc 30
Tczew - Suchostrzygi 90
Suchostrzygi - Chojnice - Piła 100
Malbork - Elbląg - Bogaczewo 90
Bogaczewo - Braniewo (tor normalny) 80
Elbląg - Kurowo Braniewskie (tor szeroki) 100
Kurowo Braniewskie - Braniewo (tor szeroki) 80
Braniewo - granica 65
Działdowo - Brodnica - Jabłonowo 60 pociągi motorowe V=80
Jabłonowo - Grudziądz - Laskowice 80
Laskowice - Wierzchucin 50 pociągi motorowe V=60
Wierzchucin - Chojnice 60
Chojnice - gr DOKP 50
Toruń Wsch - Grudziądz - Malbork 70
Działdowo - Nidzica - Olsztyn 80
Somonino - Kartuzy 60
Pruszcz Gd - Kartuzy 50
Kartuzy - Lębork 40 pociągi motorowe V=50
Lębork - Łeba 50
Brodnica - Kowalewo Pom 60
Kowalewo Pom - Bydgoszcz Wsch 80
Laskowice - Szlachta 50
Smętowo - Skórcz 50
Skórcz - Szlachta 50 pociągi motorowe V=60
Szlachta - Czersk - Bąk 60
Prabuty - Kwidzyn 60 pociągi motorowe V=70
Opalenie - Smętowo 60 pociągi motorowe V=70
Małdyty - Myślice 75
Myślice - Malbork 60
Nakło - Chojnice 50
Chojnice - Lipusz 60
Lipusz - Kościerzyna 60
Pszczółki - Skarszewy - Kościerzyna 50
Lipusz - Bytów - Sławno 50
Lębork - Bytów (Lębork - Maszewo) 40
Pruszcz Gd - Gdańsk Przeróbka 60
Gdańsk Przeróbka - Westerplatte 30
Tczew - Malinowo (jazda dołem) 90
Gdańsk Gł - Zaspa - Nowy Port Osob 70
Reda - Puck 50
Puck - Swarzewo 50
Swarzewo - Hel 50
Sierpc - Dobrzejewice 90
Dobrzejewice - Grębocin 80
Grębocin - Toruń Wsch 90
Jabłonowo - Kisielice 50
Kisielice - Prabuty 40
Szubin - Bydgoszcz 50
Sierpc - Brodnica 60
Inowrocław - Barcin - Żnin 50
Gdansk Płd - Motława Most 50
Wisła Most - Gdańsk Kanał Kaszubski 50
Zaspa - Gdańsk Wiślany 30
Zaspa - Nowy Port dworzec towarowy 30
Rumia Zagórze Gpf 50 pociągi motorowe V=60
Gpf - Oksywie 50
Lipowa - Szlachta 50
Grobla - Wisła Most 15
Gdańsk Kanał Kaszubski - Gdańska Przeróbka 40
Gdynia Chylonia - Gpf 60
Gdańsk Przetok - Gdańsk Płd 30
Olsztyn - Morąg - Małdyty - Bogaczewo 70
Tama Brodzka - Iława 60
Nowe Miasto Lub - Zajączkowo Lubawskie 30
Zajączkowo Lubawskie - Lubawa 50
Toruń Płn - Czarnowo k/Torunia 30
Toruń Wsch - Unisław 50
Unisław - Chełmno 50
Chełmno - Kornatowo 50
Chełmża - Mełno 50
Gardeja - Łasin 40
Kisielice - Biskupiec Pom Miasto 50
Szymankowo - Nowy Dwór Gd 40
Tuchola - Pruszcz Bagienica 60
Pruszcz Bagienica - Koronowo 50
Świecie - Terespol Pom 50
Terespol Pom - Pruszcz Bagienica 50
Pruszcz Bagienica - Więcbork 60
Więcbork - Złotów 50
Twarda Góra - Nowe 50
Morzeszczyn - Gniew 50
Skórcz - Starogard 50
Starogard - Skarszewy 60
Wejherowo - Garczegorze 40
Swarzewo - Krokowa 40
Inowrocław Rąbinek - Mogilno 50
Kokoszki - Osowa 30
Turza Wielka - Uzdowo 50
Kokoszki - Stara Piła 40
Elbląg - Frombork - Braniewo 50
Gutkowo - Orneta - Pieniężno - Braniewo 70
Wąbrzeźno - Wąbrzeźno Miasto 15
Gdynia gpd - Gdynia gpc 50
łącznica Lipusz 50
Mogilno - Barcin 40
Mogilno - Orchowo 50
Aleksandrów Kuj - Ciechocinek 60
Częstochowa - Siemkowice 70
Karsznice - Zduńska Wola 60
Borszewice - Karsznice 60
Zduńska Wola - Dionizów 60
Ponętów - Barłogi 50
Ponętów - Zamków 40
Białystok - Ełk - Korsze - Bartoszyce - granica 80
Ostrołęka - Wielbark - Szczytno 80
Szczytno - Biskupiec Reszelski 50
Czerwonka - Biskupiec Reszelski 70
Biskupiec Reszelski - Mrągowo 60
Mrągowo - Orzysz 60
Orzysz - Ełk 60
Olsztyn - Szczytno 75
Szczytno - Pisz - Ełk 75
Czerwonka - Lidzbark Warmiński 60
Bartoszyce - Lidzbark Warmiński 50
Giżycko - Kruklanki 50
Nidzica - Wielbark 80
Ostróda - Miłomłyn - Morąg 55
Sągnity - Lidzbark Warmiński 50
Sątopy - Reszel 50
Wiatrowiec Warmiński - Sępopol 40
Ketrzyn - Parcz 40
Parcz - Węgorzewo 30

Warto tutaj dodać parę słów komentarza. Przede wszystkim prędkości pociągów były w tamtym okresie mniej zróżnicowane niż obecnie. W efekcie podróże liniami drugorzędnymi były dość atrakcyjne dla pasażerów, szczególnie jeżeli dodać do tego praktyczny brak alternatywy. Motoryzacja indywidualna na początku lat sześćdziesiątych była powijakach, a komunikacja autobusowa PKS - słabo rozwinięta.
Pozytywny przykład to linia Olsztyn - Szczytno - Ełk. Przyjrzyjny się najszybszemu pociągowi osobowemu nr 5021, który pokonywał tę trasę w 3 godziny 18 minut (Olsztyn 8:47 - Ełk 12:05) czyli z prędkością handlową 48 km/h, przy maksymalnej 75 km/h. Zatrzymywał się wszędzie poza przystankami Jeruty, Kolonia, Karwica Mazuraska, Stare Guty, Kaliszki oraz Ełk Szyba Zachód. Najszybszy pociąg Olsztyn - Ełk przez Mikołajki to 4015, który był w drodze przez 3 godziny 36 minut (Olsztyn 20:27 - Ełk 0:03).
Zaskakująco słabo wypada linia Kętrzyn - Węgorzewo (czas jazdy 1 godzina 17 minut przy odległości 34 km). Z kolei wcale nieźle jechało sie z Giżycka do Kruklanek (13 km w 26 minut).

Na terenie DOKP Gdańsk największa prędkość pociągów wynosiła 100 km/h i dotyczyła linii Warszawa - Gdańsk od granicy DOKP pod Działdowem do Gdańska (z tym że na odcinku Działdowo - Malbork dotyczyła tylko ekspresów obsługiwanych wagonami spalinowymi SN61) a także ciągu (granica z DOKP Poznań) Mogilno - Inowrocław - Bydgoszcz - Tczew.
100 km/h na linii Tczew - Chojnice nie było w rzeczywistości wykorzystywane.

Można też dodać, że w 1963 roku w Polsce większą niż 100 km/h prędkość osiągano wtedy na liniach Warszawa - Katowice (110 km/h na odcinku Warszawa Włochy - Dąbrowa Górnicza), Opole - Wrocław (110 km/h) oraz na linii Warszawa - Poznań (SD80 jako "Lech 115 km/h, w trakcie obowiązywania rozkładu zastąpiony wagonem SN61 - prędkość 105 km/h).

Z wykazu wynika, że w rejonie Olsztyna największa prędkość wynosiła 90 km/h i dotyczyła linii Inowrocław - Toruń - Iława - Olsztyn - Korsze - Skandawa. Rzecz jasna, ze na odcinku Korsze - Skandawa żaden pociąg aż tak szybko nie jechał...
Ostatnio zmieniony 07 maja 2006, 16:11 przez Andrzej Massel, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrowienia z Warszawy
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Widzę, że na linii 229 nie wiele się zmieniło od tamtych lat, do czasu likwidacji ruchu pasażerskiego:

Pruszcz Gd. -Kartuzy 50km/h
kartuzy Lębork 40km/h

Wolniutko. Faktycznie ma to sens przy braku PKS-u i komunikacji indywidualnej w postaci Fiata 126p. :)
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Andrzej Massel
Osobowy
Posty: 65
Rejestracja: 11 mar 2006, 20:36
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Andrzej Massel »

Bernard pisze:Widzę, że na linii 229 nie wiele się zmieniło od tamtych lat, do czasu likwidacji ruchu pasażerskiego:

Pruszcz Gd. -Kartuzy 50km/h
kartuzy Lębork 40km/h

Wolniutko. Faktycznie ma to sens przy braku PKS-u i komunikacji indywidualnej w postaci Fiata 126p. :)
Ponieważ wszystkie pociągi pasażerskie na odcinku Kartuzy - Lębork były obsługiwane wagonami motorowymi, więc w 1963 r jechało się wszędzie 50 km/h.
Zwiększenie prędkości do 60 km/h nastąpiło etapami:
- w 1977 roku na odcinku Pruszcz - Kartuzy,
- w 1979 roku na odcinku Kartuzy - Lębork.
Pozdrowienia z Warszawy
Leszek Lewiński
EuroCity
Posty: 425
Rejestracja: 24 wrz 2004, 20:13
Lokalizacja: Reda

Post autor: Leszek Lewiński »

Andrzejek, znaczy się Pan dr Massel :) napisał o roku 1963.

Ja dodam, że mimo znanych trudności finansowych PKP PLK S.A. staramy się tu i ówdzie, czyniąc drobne zabiegi konserwacyjno-remontowe w ramach posiadanych limitów kosztów, podwyższać prędkości na terenie działania Zakładu Linii Kolejowych w Gdańsku z siedzibą w Gdyni.
Na Reda - Hel jest już na kawałkach 70 i 80 km/h. Docelowo chcemy, aby na odcinku Reda - Władysławowo było 80, a nawet 90 km/h.
Po szlifowaniu szyn pojedziemy szybciej na odcinku Malbork - Stare Pole (od nowego rozkładu jazdy). Będzie 120 km/h.

Niestety będą także zmniejszenia prędkości na ważnych ciągach. :(
Sypie się magistrala (linia 131) i na niektórych jej fragmnetach będzie 100 km/h.
Wali się kościerska (linia 201) i tu pomału osiągamy dno (bo drewno coraz starsze). 50 km/h jest coraz "popularniejszą" prędkością na tej linii.
Może w końcu doczekamy się "kasy" na brakujące 1500 m szlaku Chylonia - Rumia i będzie prawdziwe 120 km/h od Chylonii aż po Lębork a nawet i dalej.

Chcemy też powrócić do 120 km/h na odcinku Tczew - Gdańsk. Będzie to ważne podczas prac modernizacyjnych związanych z E-65. Przy długotrwałym zamknieciu jednego toru ważne jest, aby po tym czynnym jeździć szybko...

Ale jak będzie - czas pokaże.
L.L.
Andrzej Massel
Osobowy
Posty: 65
Rejestracja: 11 mar 2006, 20:36
Lokalizacja: Warszawa

Re: Prędkości na terenie DOKP Gdańsk - rok 1963

Post autor: Andrzej Massel »

Andrzej Massel pisze: Ostrołęka - Wielbark - Szczytno 80...
Szczytno - Pisz - Ełk 75...
Nidzica - Wielbark 80...
Zestawiłem prędkości z wykazu z rozkładem jazdy motorowego pociągu Ex "Mazur", którego jedna grupa kursowała w relacji Warszawa - Ruciane - Warszawa. Pociąg ten jeździł w sezonie letnim (początkowo 3 razy w tygodniu, potem tylko w weekend) w latach 1961 - 1964.

W 1963 roku rozkład tego pociągu był następujący:

Pociąg Ex 15701
(Warszawa Wsch 13:50)
Nidzica (16:13)/16:19
Ruciane 17:44

Z powrotem pociąg Ex 51702
Ruciane 18:30
Nidzica 19:52/ (20:05)
Warszawa Wsch 22:22

Oznacza to, że odległość 104,5 km dzielącą Nidzicę od Rucianego ekspres pokonywał w 82 minuty. Dawało to prędkość handlową 76,5 km/h. Z całą pewnością musiał więć jechać szybciej niż 80 km/h (nie mówiąc już o 75 km/h na odcinku Szczyto - Ruciane). I rzeczywiście: W dodatku II DOKP Warszawa do rozkładu 1962 roku, w wykazie pociągów kursujących z prędkością większą niż 80 km/h jest informacja o pociągu "Mazur" na odcinku Nidzica - Ruciane (V=90km/h).
Jeżeli popatrzymy jak sieć kolejowa Mazur wygląda teraz to może się to wydawać rzeczą niepojętą, ale 43 lata temu po linii Nidzica - Wielbark a także na odcinkach Wielbark - Szczytno oraz Szczytno - Ruciane SN61 z dwoma wagonami doczepnymi rzeczywiscie jechał aż 90 km/h....

Ciekawe tylko, dlaczego w wykazie prędkości na rok 1963 nie ma adnotacji, że dla pociągów motorowych na w/w odcinkach obowiązują zwiększone prędkości?
Pozdrowienia z Warszawy
fastcracker
Pospieszny
Posty: 116
Rejestracja: 25 gru 2011, 20:59
Lokalizacja: koło łodzi

Re: Prędkości na terenie DOKP Gdańsk - rok 1963

Post autor: fastcracker »

A jak wyglądały prędkości w latach 80 i czy istniał zeszyt V-40A zawierający rozkład jazdy tras zapasowych dla łącznicy 732 Działdowo zach/Wsch ?
ksiezyc
Przyspieszony
Posty: 99
Rejestracja: 08 lut 2008, 12:52
Lokalizacja: Ciecierzyn
Kontakt:

Re: Prędkości na terenie DOKP Gdańsk - rok 1963

Post autor: ksiezyc »

fastcracker pisze: 08 maja 2023, 06:52 A jak wyglądały prędkości w latach 80?
Święta Katarzyno Aleksandryjska toż to jest pół dnia grzebania w kwitach osobliwie, że się te prędkości zmieniały. Czasami dość gwałtownie.
Na przykład RJ 83/84 / RJ 89/90
Toruń - Kwidzyn - 80 / 80
Kwidzyn - Malbork - 70 / 80
Malbork - Tczew - 100 / 80
fastcracker pisze: 08 maja 2023, 06:52 Czy istniał zeszyt V-40A zawierający rozkład jazdy tras zapasowych dla łącznicy 732 Działdowo zach/Wsch ?
Chyba raczej nie, bo w RJ 83/84, 84/85, 85/86, 87/88 i 89/90 nie występuje podg. Działdowo Zach.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie podejrzewałem, że na świecie jest tak wielu idiotów (C) Stanislaw Lem (1921-2006)
fastcracker
Pospieszny
Posty: 116
Rejestracja: 25 gru 2011, 20:59
Lokalizacja: koło łodzi

Re: Prędkości na terenie DOKP Gdańsk - rok 1963

Post autor: fastcracker »

Dzięki, także za pomoc w powiększeniu kolekcji RJ z rocznika 1990.
ODPOWIEDZ