Czwartek - rusza Olecko!
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Czwartek - rusza Olecko!
Hej!
W "Olsztyńskiej" wyczytałem, że już w najbliższy czwartek, 17 lutego, z pompą rusza kursowanie szynobusów między Ełkiem a Oleckiem. Ponoć ma być Ryński, ma być orkiestra.
Czy ktoś może potwierdzić info? I czy ktoś ma ochotę na przejażdżkę? Ja chyba się skuszę. Takiej okazji nie można przepuścić. Jechałbym porannym szynobusem przez Mrągowo.
Pozdrawiam!
W "Olsztyńskiej" wyczytałem, że już w najbliższy czwartek, 17 lutego, z pompą rusza kursowanie szynobusów między Ełkiem a Oleckiem. Ponoć ma być Ryński, ma być orkiestra.
Czy ktoś może potwierdzić info? I czy ktoś ma ochotę na przejażdżkę? Ja chyba się skuszę. Takiej okazji nie można przepuścić. Jechałbym porannym szynobusem przez Mrągowo.
Pozdrawiam!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
relacja
W ostatnich latach polska kolej przyzwyczaiła nas do autodestruktywnych zabiegów. Co roku czytaliśmy o dziesiątkach, jeśli nie setkach kilometrów linii, na których ruch pasażerski zawieszono „do odwołania”. Z bólem serca i niemalże łzami w oczach żegnaliśmy nasze ukochane szlaki, albo przyglądaliśmy się ich beznadziejnej agonii. Prężne węzły zatraciły swój blask, a infrastruktura o wielkim potencjale została porzucona na pastwę losu. Rozpanoszyło się złodziejstwo i „prywatyzacja” w najgorszym, bo prywatnym, wydaniu… Nie inaczej było na Warmii i Mazurach. Tempo likwidacji w pewnym momencie osiągnęło tu poziom zatrważający. Pociągi osobowe (a rychło po nich – towarowe) zaczęły schodzić nie tylko z linii o fatalnym stanie nawierzchni, ale także ze szlaków o zupełnie przyzwoitych parametrach. Problem ten dotknął między innymi Olecka… Stało się to dokładnie 24 maja 1998 roku, od kiedy ustał ruch pasażerski na odcinkach Olecko – Ełk i Olecko – Suwałki. Linię do Gołdapi zamknięto znacznie wcześniej, chociaż nie tak znowu dawno, aby zapomnieć o docierających tam „Mazurach” z Łodzi Fabrycznej…
Rok 2005 zaczął się jakoś inaczej, niż zwykle. Z kolejowego światka na Warmii i Mazurach zaczęły napływać same dobre wieści, co nas, przyzwyczajonych do karteczek A4 z nekrologami „zawiadamia się, że od dnia…” i olbrzymiej ilości literek G w SRJP, wprowadziło w duże zdumienie… No bo jak to?! Reaktywacje?! InterCity w Olsztynie?! Remont torów na linii lokalnej?! Czy to sen?!
Nie! To nie sen! Dzieje się coś dobrego, co pozwala wierzyć, że kolej nie powiedziała ostatniego słowa, i że najgorsze mamy już za sobą.
Wspomnijmy najważniejsze fakty: 7 lutego powróciły pociągi na linię Działdowo – Brodnica. Trwa remont nawierzchni w okolicach Ornety. W sezonie ma kursować tamtędy specjalny pociąg IC z Berlina do Kaliningradu (na zamówienie, niedostępny w komunikacji krajowej; czas jazdy między Olsztynem a Dobrym Miastem – 30 minut). Do Olsztyna docierają kolejne szynobusy. Już teraz mamy trzy (SA106-003, SA106-007, SA106-008), a docelowo ma ich być podobno aż dwanaście.
Najważniejszym jednak dowodem na sprzyjające kolei wiatry jest wczorajsze przywrócenie ruchu pasażerskiego między Ełkiem a Oleckiem. Po 7 latach… O tym właśnie, abstrahując od przydługiego i patetycznego wstępu, chciałem napisać.
O godzinie 13:00 rozpoczęły się uroczyste obchody. Autobus szynowy SA106-008 ze specjalnie pomalowaną „bonanzą” wyruszył do Olecka. Po drodze mogliśmy podziwiać między innymi nowiutki przejazd kolejowy na ełckiej obwodnicy, wyposażony w samoczynną sygnalizację przejazdową i półrogatki. Na przystanku Kijewo do pociągu wsiadł Marszałek Województwa Warmińsko – Mazurskiego, pan Andrzej Ryński oraz inni przedstawiciele władz lokalnych i spółek kolejowych.
W Olecku wyszło na jaw, że czeka na nas kilka tysięcy osób. Rozpoczęły się przemówienia. Słuchaliśmy pana Marszałka Ryńskiego, Prezesa Zarządu PKP Przewozy Regionalne, pana Henryka Szklarskiego, Dyrektora Przewozów Regionalnych w Olsztynie, pana Stanisława Rychlewskiego… Nie zabrakło również uroczystej mowy pana Sawczyńskiego:
Dzień 17 lutego 2005 roku jest dniem szczególnym. Po wielu latach zostaje przywrócony kolejowy ruch pasażerski między Ełkiem i Oleckiem. Stało się to możliwe dzięki wysiłkom wielu ludzi, jak i Pana Marszałka. Duży wysiłek w przygotowanie tego pierwszego uroczystego przejazdu wnieśli ełccy kolejarze, na których zawsze można liczyć. Łączność kolejowa między Ełkiem, Oleckiem, a w przyszłości Gołdapią przyczyni się do rozwoju regionalnej turystyki „Szlakiem bocianich gniazd”.
Proszę w imieniu bracie kolejarskiej przyjąć ten skromny upominek.
Upominkiem okazała się kolejowa figurka (miniaturowy parowóz na prawdziwej szynie oraz tradycyjny, mazurski bocian). Marszałek Ryński również wręczał prezenty, a Prezesowi PKP PR podarował symboliczne kluczyki do najnowszego szynobusu SA106-008.
Po przemówieniach nastąpiła część artystyczna (orkiestra młodzieżowa, zespół młodzieżowy, występy breakdance, pokaz formacji folklorystycznej), a następnie – przejazdy szynobusem po stacyjnych torach dla wszystkich chętnych.
O godzinie 15:30 pociąg odjechał do Ełku.
Uruchomienie zawieszonych kilka lat temu kolejowych przewozów pasażerskich to wielkie święto warmińsko – mazurskiej kolei. Święto tym większe, że krążą już plotki o następnych tego typu pomysłach. Ponoć Starostwo Powiatu Gołdap zgromadziło 67 milionów złotych na remont nawierzchni szlaku do Olecka (obecnie znajduje się on w stanie wręcz katastrofalnym), a wojsko zgodziło się wykonać robociznę. Ptaszki ćwierkają też o rozmowach na temat linii Iława – Nowe Miasto Lubawskie – Tama Brodzka – Brodnica, a także o rozmowach między województwami Warmińsko – Mazurskim oraz Mazowieckim w kwestii ewentualnego wznowienia przewozów między Szczytnem a Ostrołęką.
Należy jednak się cieszyć z tego, co mamy. I liczyć po cichu, że wkrótce...
Pozdrawiam!
PS: Obszerny fotoreportaż zamieszczę po wtorku.
ROZKŁAD JAZDY DLA LINII EŁK - OLECKO:
Ełk 06:05
Olecko 06:35
Olecko 06:50
Ełk 07:20
Ełk 14:45
Olecko 15:15
Olecko 15:30
Ełk 16:00
Rok 2005 zaczął się jakoś inaczej, niż zwykle. Z kolejowego światka na Warmii i Mazurach zaczęły napływać same dobre wieści, co nas, przyzwyczajonych do karteczek A4 z nekrologami „zawiadamia się, że od dnia…” i olbrzymiej ilości literek G w SRJP, wprowadziło w duże zdumienie… No bo jak to?! Reaktywacje?! InterCity w Olsztynie?! Remont torów na linii lokalnej?! Czy to sen?!
Nie! To nie sen! Dzieje się coś dobrego, co pozwala wierzyć, że kolej nie powiedziała ostatniego słowa, i że najgorsze mamy już za sobą.
Wspomnijmy najważniejsze fakty: 7 lutego powróciły pociągi na linię Działdowo – Brodnica. Trwa remont nawierzchni w okolicach Ornety. W sezonie ma kursować tamtędy specjalny pociąg IC z Berlina do Kaliningradu (na zamówienie, niedostępny w komunikacji krajowej; czas jazdy między Olsztynem a Dobrym Miastem – 30 minut). Do Olsztyna docierają kolejne szynobusy. Już teraz mamy trzy (SA106-003, SA106-007, SA106-008), a docelowo ma ich być podobno aż dwanaście.
Najważniejszym jednak dowodem na sprzyjające kolei wiatry jest wczorajsze przywrócenie ruchu pasażerskiego między Ełkiem a Oleckiem. Po 7 latach… O tym właśnie, abstrahując od przydługiego i patetycznego wstępu, chciałem napisać.
O godzinie 13:00 rozpoczęły się uroczyste obchody. Autobus szynowy SA106-008 ze specjalnie pomalowaną „bonanzą” wyruszył do Olecka. Po drodze mogliśmy podziwiać między innymi nowiutki przejazd kolejowy na ełckiej obwodnicy, wyposażony w samoczynną sygnalizację przejazdową i półrogatki. Na przystanku Kijewo do pociągu wsiadł Marszałek Województwa Warmińsko – Mazurskiego, pan Andrzej Ryński oraz inni przedstawiciele władz lokalnych i spółek kolejowych.
W Olecku wyszło na jaw, że czeka na nas kilka tysięcy osób. Rozpoczęły się przemówienia. Słuchaliśmy pana Marszałka Ryńskiego, Prezesa Zarządu PKP Przewozy Regionalne, pana Henryka Szklarskiego, Dyrektora Przewozów Regionalnych w Olsztynie, pana Stanisława Rychlewskiego… Nie zabrakło również uroczystej mowy pana Sawczyńskiego:
Dzień 17 lutego 2005 roku jest dniem szczególnym. Po wielu latach zostaje przywrócony kolejowy ruch pasażerski między Ełkiem i Oleckiem. Stało się to możliwe dzięki wysiłkom wielu ludzi, jak i Pana Marszałka. Duży wysiłek w przygotowanie tego pierwszego uroczystego przejazdu wnieśli ełccy kolejarze, na których zawsze można liczyć. Łączność kolejowa między Ełkiem, Oleckiem, a w przyszłości Gołdapią przyczyni się do rozwoju regionalnej turystyki „Szlakiem bocianich gniazd”.
Proszę w imieniu bracie kolejarskiej przyjąć ten skromny upominek.
Upominkiem okazała się kolejowa figurka (miniaturowy parowóz na prawdziwej szynie oraz tradycyjny, mazurski bocian). Marszałek Ryński również wręczał prezenty, a Prezesowi PKP PR podarował symboliczne kluczyki do najnowszego szynobusu SA106-008.
Po przemówieniach nastąpiła część artystyczna (orkiestra młodzieżowa, zespół młodzieżowy, występy breakdance, pokaz formacji folklorystycznej), a następnie – przejazdy szynobusem po stacyjnych torach dla wszystkich chętnych.
O godzinie 15:30 pociąg odjechał do Ełku.
Uruchomienie zawieszonych kilka lat temu kolejowych przewozów pasażerskich to wielkie święto warmińsko – mazurskiej kolei. Święto tym większe, że krążą już plotki o następnych tego typu pomysłach. Ponoć Starostwo Powiatu Gołdap zgromadziło 67 milionów złotych na remont nawierzchni szlaku do Olecka (obecnie znajduje się on w stanie wręcz katastrofalnym), a wojsko zgodziło się wykonać robociznę. Ptaszki ćwierkają też o rozmowach na temat linii Iława – Nowe Miasto Lubawskie – Tama Brodzka – Brodnica, a także o rozmowach między województwami Warmińsko – Mazurskim oraz Mazowieckim w kwestii ewentualnego wznowienia przewozów między Szczytnem a Ostrołęką.
Należy jednak się cieszyć z tego, co mamy. I liczyć po cichu, że wkrótce...
Pozdrawiam!
PS: Obszerny fotoreportaż zamieszczę po wtorku.
ROZKŁAD JAZDY DLA LINII EŁK - OLECKO:
Ełk 06:05
Olecko 06:35
Olecko 06:50
Ełk 07:20
Ełk 14:45
Olecko 15:15
Olecko 15:30
Ełk 16:00
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski
- Sebastian Marszał
- ZWROTNICZY
- Posty: 637
- Rejestracja: 30 paź 2004, 21:59
- Lokalizacja: Olsztyn
- Kontakt:
http://www.olecko.pl/ogloszenia25/17_02/img27.jpg
A oto media Olsztynskie i KMK Olsztyn ktore urosło do roli mediów [/img]
A oto media Olsztynskie i KMK Olsztyn ktore urosło do roli mediów [/img]
mgr inż. Sebastian Marszał
Cześć . Jestem tu nowicjuszem i narazie studiuję całe forum ale jestem zainteresowany jakimiś wieściami na temat lini Kętrzyn - Węgorzewo ??
Interesują mnie całe koleje w północnej Polsce i wogóle jestem maniakiem kolejnictwa jak pewnie wiekszość z was , ale do tej linii mam szczególny sentyment ponieważ właśnie w Węgorzewie spędziłem lata dzieciństwa u babci i całymi dniami siedziałem na dworcu by podziwiać " czajniki " których na dobę było w ltach 80-tych 5 par. Co roku jestem na stacji i żal serce sciska a to co zobaczyłem miesiąc temu to wogóle tragedia . las na całej stacji !!!! Czy coś tam się zmieni czy nie ??? Może macie jakieś info na ten temat !! Z góry dzięki.
To właśnie na mazurach zaraziłem się miłością do kolei !!!
Interesują mnie całe koleje w północnej Polsce i wogóle jestem maniakiem kolejnictwa jak pewnie wiekszość z was , ale do tej linii mam szczególny sentyment ponieważ właśnie w Węgorzewie spędziłem lata dzieciństwa u babci i całymi dniami siedziałem na dworcu by podziwiać " czajniki " których na dobę było w ltach 80-tych 5 par. Co roku jestem na stacji i żal serce sciska a to co zobaczyłem miesiąc temu to wogóle tragedia . las na całej stacji !!!! Czy coś tam się zmieni czy nie ??? Może macie jakieś info na ten temat !! Z góry dzięki.
To właśnie na mazurach zaraziłem się miłością do kolei !!!
Temat węgorzewski kolega już chyba znalazł...
http://www.anduril.linuxpl.com/kmk/viewtopic.php?t=147
http://www.anduril.linuxpl.com/kmk/viewtopic.php?t=147
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl