Wojna Wenzla z Walluhnem, czyli dowalić konkurencji??? PISZ
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
III WorldWar - Wenzel vs. Walluhn (cd.)
OK. Poniżej będą lepsze dowody
III WorldWar - Wenzel vs. Walluhn (cd.)
Sejmowa Komisja Śledcza odbyła kolejne posiedzenie. W wyniku analizy tajnych akt SB "EK-Special 52" przez śledczego PJ doszło do konfrontacji publikacji Wenzla ze spisem loków wg stanu na lato 1925 z "fałszywym-zmyślonym" spisem Walluhna z jesieni 1925. Ogólne porównianie obu spornych spisów wypada dość zbieżnie - jeśli przyjąć - że w sezonie letnim dokonano niewielkich zmian. Pokrywają się np. w 100% typy parowozów występujących w Rbd Konigsberg (przypadek?). Ilość parowozów pospiesznych jest niemal identyczna 54 - 52, osobowych podobna 226 - 235, wśród towarowych największa różnica 198 - 163, tendrzaki zbliżone 120 - 127. Dokładniejsze porównania ilostanów (dla ułatwienia nie rozbijałem serii na podtypy *) :
Seria Wenzel Walluhn różnica
--------------------------------------------------
13 27 29 +2
17 25 25 0
37 152 142 -10
38 83 84 +1
54* 6 12 +6
55* 80 85 +5
57* 77 101 +24
74 18 8 -10
91 50 45 -5
92 42 42 0
93* 9 8 -1
94* 8 17 +9
---------------------------------------------------
Razem: 577 598 +21
H.J.Wenzel, choć pisze wcześniej dokładnie o wprowadzeniu wagonów akumulatorowych AT do Rbd Konigsberg już od 1908 roku, ale nie wymienia ich wcale w swych spisach (VT również)! Czyli coś tu brakuje i się nie zgadza! Tymczasem Walluhn wymienia ilostany AT w 1925... ciekawe, kto miał lepsze źródła?
No to popatrzmy jeszcze na stare zdjęcia ze zbiorów Wenzla w "EK-Special 52". I cóż tam mamy... czyżby znów same przypadkowe zbieżności?
- BR38-2032 w Kobellbude (olsztyński lok w spisie Walluhna!)
- BR37-060 w Węgorzewie (wystrućski lok w spisie Walluhna!)
- BR37-050 w Kętrzynie/Piszu? (ełcki lok w spisie Walluhna!)
- BR92-1034 w Królewcu (dokładnie tak samo w spisie Walluhna!)
- BR37-073 w Malborku (kwidzyński lok ze spisu Walluhna!)
- BR37-066 w Morągu (kwidzyński lok ze spisu Walluhna!)
- BR37-023 w Olsztynie (kwidzyński lok ze spisu Walluhna!)
- BR57-1973 w ??? (olsztyński lok w spisie Walluhna!)
- BR37-114 w albumie Pozezdrza (w spisie Walluhna na stanie Bw Pillkallen ob. Dobrowolsk!)
- na zdjęciu u Piotra Gawrysiaka - dwa węgorzewskie BR57 podczas próby obciążeniowej mostu pod Kruklankami w 1924 (bez numerów - ale Węgorzewo miało 4 takie loki według Walluhna)
"Nieomylny" H.J.Wenzel sam niestety popełnia szkolne błędy. Firmując mapki dołączone do własnych tekstów nie wie widać, gdzie leży Ostróda czy Myślice (zamienia je, myli z Ornetą!?), to znów "gubi" linię Morąg-Olsztyn (a co mu jakaś tam bocznica), nie wie też - że Bergfriede to polskie Samborowo - "fachowo" podaje nam w tekscie że to stacja... U W A G A ... Pikus! Literówek i przekręceń polskich i rosyjskch nazw nie będę się czepiał, ale zaznaczyć trzeba, że to nie były to nazwy w stylu "Grzegorza Brzęczyszczykiewicza ur. w Chrząszczyżeboczycach pow. Łękołody"
Kolejne posiedzenie komisji... za pewien czas
III WorldWar - Wenzel vs. Walluhn (cd.)
Sejmowa Komisja Śledcza odbyła kolejne posiedzenie. W wyniku analizy tajnych akt SB "EK-Special 52" przez śledczego PJ doszło do konfrontacji publikacji Wenzla ze spisem loków wg stanu na lato 1925 z "fałszywym-zmyślonym" spisem Walluhna z jesieni 1925. Ogólne porównianie obu spornych spisów wypada dość zbieżnie - jeśli przyjąć - że w sezonie letnim dokonano niewielkich zmian. Pokrywają się np. w 100% typy parowozów występujących w Rbd Konigsberg (przypadek?). Ilość parowozów pospiesznych jest niemal identyczna 54 - 52, osobowych podobna 226 - 235, wśród towarowych największa różnica 198 - 163, tendrzaki zbliżone 120 - 127. Dokładniejsze porównania ilostanów (dla ułatwienia nie rozbijałem serii na podtypy *) :
Seria Wenzel Walluhn różnica
--------------------------------------------------
13 27 29 +2
17 25 25 0
37 152 142 -10
38 83 84 +1
54* 6 12 +6
55* 80 85 +5
57* 77 101 +24
74 18 8 -10
91 50 45 -5
92 42 42 0
93* 9 8 -1
94* 8 17 +9
---------------------------------------------------
Razem: 577 598 +21
H.J.Wenzel, choć pisze wcześniej dokładnie o wprowadzeniu wagonów akumulatorowych AT do Rbd Konigsberg już od 1908 roku, ale nie wymienia ich wcale w swych spisach (VT również)! Czyli coś tu brakuje i się nie zgadza! Tymczasem Walluhn wymienia ilostany AT w 1925... ciekawe, kto miał lepsze źródła?
No to popatrzmy jeszcze na stare zdjęcia ze zbiorów Wenzla w "EK-Special 52". I cóż tam mamy... czyżby znów same przypadkowe zbieżności?
- BR38-2032 w Kobellbude (olsztyński lok w spisie Walluhna!)
- BR37-060 w Węgorzewie (wystrućski lok w spisie Walluhna!)
- BR37-050 w Kętrzynie/Piszu? (ełcki lok w spisie Walluhna!)
- BR92-1034 w Królewcu (dokładnie tak samo w spisie Walluhna!)
- BR37-073 w Malborku (kwidzyński lok ze spisu Walluhna!)
- BR37-066 w Morągu (kwidzyński lok ze spisu Walluhna!)
- BR37-023 w Olsztynie (kwidzyński lok ze spisu Walluhna!)
- BR57-1973 w ??? (olsztyński lok w spisie Walluhna!)
- BR37-114 w albumie Pozezdrza (w spisie Walluhna na stanie Bw Pillkallen ob. Dobrowolsk!)
- na zdjęciu u Piotra Gawrysiaka - dwa węgorzewskie BR57 podczas próby obciążeniowej mostu pod Kruklankami w 1924 (bez numerów - ale Węgorzewo miało 4 takie loki według Walluhna)
"Nieomylny" H.J.Wenzel sam niestety popełnia szkolne błędy. Firmując mapki dołączone do własnych tekstów nie wie widać, gdzie leży Ostróda czy Myślice (zamienia je, myli z Ornetą!?), to znów "gubi" linię Morąg-Olsztyn (a co mu jakaś tam bocznica), nie wie też - że Bergfriede to polskie Samborowo - "fachowo" podaje nam w tekscie że to stacja... U W A G A ... Pikus! Literówek i przekręceń polskich i rosyjskch nazw nie będę się czepiał, ale zaznaczyć trzeba, że to nie były to nazwy w stylu "Grzegorza Brzęczyszczykiewicza ur. w Chrząszczyżeboczycach pow. Łękołody"
Kolejne posiedzenie komisji... za pewien czas
Co do lokomotywy to niesmiało wyrażam zdanie że może być to 74, ale mi nos podpowiada że jest to maszyna serii 93 ( a więc maszyny równie rzadkiej)...na dwoje babka wrózyła, a zdjęcie jest wyjątkowo kiepskie... tyle Przemek.
Wrzucam rzeczone zdjęcie spod Pieczonek, żeby i inni mogli sie przyjrzeć:
Za teorią Przemka (BR93) przemawia już fakt ilości ciągniętych wagonów - 93 to była silna bestia, używana u nas w górach.
Za 74 jest jednak więcej argumentów:
Charakterystycznie wypłaszczony dach, z dodatkową, charakterystyczną nadbudówką (widać jej zarys), niewielka odległość pomiędzy buforami a reflektorami - BR74 ma wszystko właśnie takie:
Natomiast BR93 wydaje się mieć bardziej zaokrąglony dach, wyżej umieszczone reflektory, no i praktycznie nie ma nadbudówki na budzie maszynisty. Look:
Wrzucam rzeczone zdjęcie spod Pieczonek, żeby i inni mogli sie przyjrzeć:
Za teorią Przemka (BR93) przemawia już fakt ilości ciągniętych wagonów - 93 to była silna bestia, używana u nas w górach.
Za 74 jest jednak więcej argumentów:
Charakterystycznie wypłaszczony dach, z dodatkową, charakterystyczną nadbudówką (widać jej zarys), niewielka odległość pomiędzy buforami a reflektorami - BR74 ma wszystko właśnie takie:
Natomiast BR93 wydaje się mieć bardziej zaokrąglony dach, wyżej umieszczone reflektory, no i praktycznie nie ma nadbudówki na budzie maszynisty. Look:
Po obejżeniu tej fotografi w trochę wiekszym rozmiarze i jaśniejszych barwach od posiadanej przeze mnie dotychczas wychwyciłem kilka szczegułów wcześniej dla mnie nie rozpoznowalnych takich jak wywietrznik dachowy, oraz kształt i wielkość okna nad kotłem. W tej sytuacji również przychylam się do zdania że lokomotywa na zdjęciu to
Br 74 ( O-3) czyli pruska T11 o czym może świadczyć ukształtowanie dolnej części skrzyni wodnej i pomostu.
pzdr
Br 74 ( O-3) czyli pruska T11 o czym może świadczyć ukształtowanie dolnej części skrzyni wodnej i pomostu.
pzdr
U Bufego także są dwa zdjęcia parowozów, potwierdzające spis Walluhna: BR17 o numerze 1037 w Ostródzie, BR38 o numerze 1770 w Królewcu. W EK-Special nr 52 jest również wzmianka o zakupie parowozu BR91 numer 1228 dla potrzeb Interburger Kleinbahn - a i ten znajduje się w "całkowicie zmyślonym" spisie Walluhna
Witajcie,
Co prawda nie moge uczestniczyc w tej ciekawej dyskusji z powodu nie posiadania zadnej wiedzy na poruszany temat, jednak nasunal mi sie pomysl metody ktora moze pomoc w analizie zdjec.
Otoz co sadzicie o tym, aby w przypadku slabej jakosci fotografii parowozu, na temat ktorego jednak istnieja pewne przypuszczenia co do typu i serii sprobowac zrobic zdjecie odpowiadajacego mu modelu.
Oczywiscie model musialby byc produkowany. Zdjecie modelu musialoby byc zrobione pod dokladnie takim samym katem jak okreslanego oryginalu, a nawet wartoby dodac dodatkowe elementy w takim samym ustawieniu np wagony. Wtedy moznaby sprobowac komputerowo nalozyc dwie fotografie i ustalic krawedzie ktore sie naloza na siebie.
W tym przypadku chyba nie byloby problemu, poniewaz br 74 i br 93 sa dostepne.
A moze ta metoda jest juz stosowana przez osoby w tej branzy?
pozdrawiam
grabol
Co prawda nie moge uczestniczyc w tej ciekawej dyskusji z powodu nie posiadania zadnej wiedzy na poruszany temat, jednak nasunal mi sie pomysl metody ktora moze pomoc w analizie zdjec.
Otoz co sadzicie o tym, aby w przypadku slabej jakosci fotografii parowozu, na temat ktorego jednak istnieja pewne przypuszczenia co do typu i serii sprobowac zrobic zdjecie odpowiadajacego mu modelu.
Oczywiscie model musialby byc produkowany. Zdjecie modelu musialoby byc zrobione pod dokladnie takim samym katem jak okreslanego oryginalu, a nawet wartoby dodac dodatkowe elementy w takim samym ustawieniu np wagony. Wtedy moznaby sprobowac komputerowo nalozyc dwie fotografie i ustalic krawedzie ktore sie naloza na siebie.
W tym przypadku chyba nie byloby problemu, poniewaz br 74 i br 93 sa dostepne.
A moze ta metoda jest juz stosowana przez osoby w tej branzy?
pozdrawiam
grabol
Pomysł świetny, rzadko można bowiem znaleźć stare fotografie o identycznym ustawieniu parowozu (czy innych elementów taboru). Tu jednak musieliby wkroczyć do akcji koledzy modelarze
Akurat tu większość danych wskazuje na BR74. Gorzej z zagadkami dużego kalibru - gdy nawet orientacyjnie nie wiadomo co za lok widnieje na fotce...
Tak jak tu (epoka Ost. Sudbahn, koniec XIX wieku) :
http://www.anduril.linuxpl.com/kmk/view ... =2211#2211
Akurat tu większość danych wskazuje na BR74. Gorzej z zagadkami dużego kalibru - gdy nawet orientacyjnie nie wiadomo co za lok widnieje na fotce...
Tak jak tu (epoka Ost. Sudbahn, koniec XIX wieku) :
http://www.anduril.linuxpl.com/kmk/view ... =2211#2211
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl