Haffuferbahn-wczoraj i dziś

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

lyck pisze:
Wszystko jest pogrodzone paroma płotami. Dawny tor nadzalewówki powoli zarasta. Ta 3 szyna jest dołożona chyba ze wzgledów bezpieczeństwa. Ewentualne wykolejenie na tym dość ostrym łuku mogłoby doprowadzić do utopienia taboru.
Czy tutaj wogle coś jeżdzi dzisiaj?
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Bernard pisze:Czy tutaj wogle coś jeżdzi dzisiaj?
Jeżeli pytasz o kolejową obwodnicę Elbląga - to tak. Ruch jest całkiem spory do Elbląg Zdrój, bo tu jest elbląska elektrociepłownia (komin i węglarki na focie). Elewator też generuje jakiś ruch. Browar - nie wiem. Alstom (dawna stocznia) wyraźnie dał sobie spokój z koleją.
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Chodziło mi o te tory ze zdjecia przecinane płotami pod wiaduktem.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

Eli pisze:Ehhh... :/ Aż się żal robi, jak człowiek widzi takie zdjęcia. :( Wiesz może, kiedy i dlaczego zburzyli ten piękny dworzec?
Okazji była chyba kilka i nazywały się one np. "Rok Kopernikowski" Ponieważ w PRL-u władze przywiązywały bardzo dużą rolę do kultu Kopernika, inwestowano we wszelkie miejsca z nim związane (a więc obowiązkowo też Frombork). Zapewne bez tego zainteresowania, części Fromborka w ogóle by nie odbudowywano, ale skutkiem ubocznym była też chęć "upiększenia" i zamaskowania niechcianej przeszłości. W efekcie ochoczo promowano betonowe "piękno" i dworzec padł jego ofiarą. Prawdopodobnie gdzieś w latach 60-ych lub początku 70-ych.
Eli pisze:Przynajmniej przebieg linii, bo po torach wielu śladów nie ma (oprócz kawałka toru jakiejś bocznicy w bruku w jednym miejscu).
Czy możesz cyknąć to miejsce i wstawić na forum :). Niestety nie miałem czasu na spacer ulicami, a coś tam może i gdzie indziej wystawać. Wyrwanie szyn z bruku nie jest takie proste, więc pewnie leżą miejscami pod asfaltem.
Eli pisze:Oczywiście na bocznicach zakładowych zawsze są jakieś wagony, a i lokomotywy można zobaczyć (lokomotywy to pewnie w ruchu wewnątrzzakładowym używane, ale duże wagony przecież by tam nie przyfrunęły, więc most działa lub działał).
Sądząc ze stanu, to raczej działał niż działa. Wagony i lokomotywy na terenie Alstomu są pewnie jego własnością i służą tylko wewnętrznym celom. Teren w końcu wielki.
Eli pisze:Z racji studiowania Inżynierii Mechanicznej na PWSZ w Elblągu czasem wchodzę też na teren dawnego Zamechu. Co prawda mogę chodzić tylko do miejsc, w których mam zajęcia, ale i tak sporo widzę. Zatem czekam na pytania.
Może warto poszukać resztek obrotnic... Widać je tutaj:

Obrazek

pozdr
lyck
Awatar użytkownika
CM
Ekspres
Posty: 270
Rejestracja: 05 cze 2005, 15:23
Lokalizacja: Arys-Posen-Bromberg
Kontakt:

Post autor: CM »

A miałem tam być tydzień temu... eeeeeeeech, Lyck odbiera mi resztki poszukiwawczego natchnienia :roll:
lyck pisze:Most obrotowy na basenie stoczniowym faktycznie istnieje
:o A jak tyś go sfocił panie paparazzi? Stałeś na drugim brzegu z półmetrowym obiektywem?
lyck pisze:Dawny dworzec miejski HUB może śmiało startować na najszpetniej "zmodernizowany" budynek
No tak - płaskie dachy jednak nie kłamały... Drugie piętro nadbudowano w miejsce efektownego poddasza - i okna szlag trafił. Mówisz że nie wchodziłeś głębiej? Ciekawe byłoby ujęcie identyczne jak na starej pocztówce. Wyrwa w bruku... czyli całkiem niedawno zdjęto stąd resztki szyn? Zła wiadomość dla PJ - nie widać piwnicznych okienek :wink:
Kolejowy elementarz Warmii i Mazur! www.torowiskiem.prv.pl
Awatar użytkownika
lyck
InterCity
Posty: 340
Rejestracja: 15 paź 2004, 22:25
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: lyck »

CM pisze:A miałem tam być tydzień temu... eeeeeeeech, Lyck odbiera mi resztki poszukiwawczego natchnienia
E tam, to nie sklep, gdzie towar polizany należy do liżącego... ;) Każdy może lizać do woli, a lizaków (tj. np. obiektów do focenia) pod dostatkiem mimo, że trochę pomaskowane... Kwestia chęci i ćwiczeń w dostrzeganiu. Każdy dostrzega co innego.
CM pisze::o A jak tyś go sfocił panie paparazzi? Stałeś na drugim brzegu z półmetrowym obiektywem?
Żartujesz. Lunete jeszcze mam, ale kurzem zarasta. Teleobiektyw jest może i fajny ale przyciąga nieporządany wzrok jak magnes. Dałem sobie spokój z lustrzankami, gdy stwierdziłem, że możliwości niektórych cyfrowych "małpek" (niestarszych niż rok) dają mniejszym kosztem porównywalne albo i lepsze efekty. Trzeba tylko trochę wprawy i obycia ze sprzętem. A aparat mam już przeciętnawy... http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp7900/ ...i straszliwie niepozorny. Te powiększenia nie są powiększeniami tylko wycinkami niezmniejszonych zdjęć prosto z aparatu. Trochę je ostrzę i rozjaśniam, ale taka jakość zaczyna się od 7 i więcej megapixeli. Obecnie sprzedawane modele mają coraz częściej stabilizację matrycy - więc jeszcze łatwiej o ostre foty. Ja musiałem się trochę nagimnastykować by ostrość była OK.

Pod estakadą jest parking połączony schodami i kładką z drugim brzegiem. A stamtąd widać wszystko prawie jak na dłoni. Z kładki tez jest piękny widok. Jeszcze lepszy widok jest zapewne z estakady (mostu) ale nie ma chodnika od dobrej strony tylko wąski pas pobocza. Zdjęcie też pewnie można zrobić, ale w porze mniejszego ruchu, irytując przy okazji kierowców...
CM pisze: No tak - płaskie dachy jednak nie kłamały... Drugie piętro nadbudowano w miejsce efektownego poddasza - i okna szlag trafił. Mówisz że nie wchodziłeś głębiej? Ciekawe byłoby ujęcie identyczne jak na starej pocztówce. Wyrwa w bruku... czyli całkiem niedawno zdjęto stąd resztki szyn? Zła wiadomość dla PJ - nie widać piwnicznych okienek :wink:
Tam są jakieś płoty i prywatna posesja. Jakby mocno chcieć to może i się da zrobić zdjęcie pod porównywalnym kątem.

Tak przy okazji dopiero teraz zauważyłem, że na powyższym planie z 1945 r. basen z mostem obrotowym nie zalicza się do stoczni. Co więcej nadzalewówka nie mogła już wówczas biec po tym moście, i musiała wcześniej odgałęzić się na wschód, omijając stocznię od północy. Być może dopiero po rozbiórce odcinka miejskiego Zamech rozbudował się pochłaniając stare torowisko nawet bez rozbiórki torów na zaanektowanym odcinku. No chyba, że jest tu jakieś wielkie uproszczenie. To w końcu szkic.
[dopisek]
Muszę chyba jednak odwołać co wyżej napisałem. To musi być jednak błąd odręcznego szkicu. Porównanie z wczesniej zamieszczoną mapką z lat 70-ych wskazuje, że autor szkicu jednak miał problemy z pamięcią...
Eli
Towarowy
Posty: 18
Rejestracja: 27 lis 2006, 09:56
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: Eli »

lyck pisze:Czy możesz cyknąć to miejsce i wstawić na forum :). Niestety nie miałem czasu na spacer ulicami, a coś tam może i gdzie indziej wystawać. Wyrwanie szyn z bruku nie jest takie proste, więc pewnie leżą miejscami pod asfaltem.
Obiecuję, że jak tylko będę mógł to pstryknę! W ogóle zabieram się od kilku miesięcy za fotografowanie wszystkich takich resztek torów w Elblągu, ale jakoś mi to nie wychodzi, trudno się zmobilizować. :/
lyck pisze:Sądząc ze stanu, to raczej działał niż działa. Wagony i lokomotywy na terenie Alstomu są pewnie jego własnością i służą tylko wewnętrznym celom. Teren w końcu wielki.
Wewnętrzny transport kolejowy działa, ale tylko na terenie Zakładu Metalurgicznego, tzn. części Alstomu z wejściem od ul. Dolnej (tzw. "nowa odlewnia").
lyck pisze:Może warto poszukać resztek obrotnic... Widać je tutaj:
Przykro mi, ale na terenie zakładu przy ul. Stoczniowej próżno szukać obrotnic...
http://i18.tinypic.com/4bylqns.gif
Tutaj mniej więcej zaznaczyłem swoje spostrzeżenia, jeśli chodzi o tory. Te hale należą do różnych zakładów i gdzieniegdzie są wysokie ogrodzenia, ale tyle ile widziałem, tyle zaznaczyłem. Ten most widoczny u góry mapki to nie jest ten most obrotowy, prawda? Tam wyżej jeszcze powinien być kawał zakładu, czy mi się wydaje? A może po prostu hal 28 i 29 już nie ma? Jest jakiś bardziej aktualny plan tych zakładów? W każdym razie ten basen, przy wejściu do którego jest most obrotowy, ma inny kształt niż ten na mapce i chyba jest większy.

Zakład Metalurgiczny (wejście od ul. Dolnej) jest dużo ciekawszy, bo tam są czynne tory (jeździ po nich lokomotywa 409Da-525). Niestety jednak nie wchodziłem tam w ostatnim semestrze, może jeszcze się uda.

IMHO najlepszą pomocą w obserwacji terenu tych zakładów jest kajak, szkoda że teraz tak zimno. :)
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

lyck pisze:
Eli pisze: Wiesz może, kiedy i dlaczego zburzyli ten piękny dworzec?
Okazji była chyba kilka i nazywały się one np. "Rok Kopernikowski" Ponieważ w PRL-u władze przywiązywały bardzo dużą rolę do kultu Kopernika, inwestowano we wszelkie miejsca z nim związane (a więc obowiązkowo też Frombork). Zapewne bez tego zainteresowania, części Fromborka w ogóle by nie odbudowywano, ale skutkiem ubocznym była też chęć "upiększenia" i zamaskowania niechcianej przeszłości. W efekcie ochoczo promowano betonowe "piękno" i dworzec padł jego ofiarą. Prawdopodobnie gdzieś w latach 60-ych lub początku 70-ych.lyck
Stary dworzec "zalewówki" we Fromborku musiał ustąpić nowemu z związku obchodami 500-nej rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika, które to przypadały w roku 1973. Frombork począwszy już od końca lat 60-tych stał się wielkim placem budowy, a nowe budynki niestety z reguły nijak się miały do układu urbanistycznego i zabudowy przed 1945 rokiem. Niestety słowa powyższe dotyczą również dworca :sad:
Załączniki
Parking koło dworca zastawiony autobusami i samotna węglarka w rejonie wyładowni. Fot. F. Zmierzchowski.
Parking koło dworca zastawiony autobusami i samotna węglarka w rejonie wyładowni. Fot. F. Zmierzchowski.
Dworzec i spory tłumek, który być może przed chwilą wysiadł z pociągu. Fot . F. Zmierzchowski.
Dworzec i spory tłumek, który być może przed chwilą wysiadł z pociągu. Fot . F. Zmierzchowski.
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Haffuferbahn-wczoraj i dziś

Post autor: Piotr Janik »

Początek tego wątku - wymiana pierwszych postów - to jest mistrzostwo świata w rozwijaniu tematu i antidotum na wszelkie złe nastroje :grin: ...
Z Łęgowski pisze:Witajcie.Linię te przejechałem zimą 1994.Mam krótkie pytanie.Czy do dziś stoi magazyn z blachy falistej na przystanku Kamienica Elbląska?Może jakieś foto,jeżeli ktoś posiada.Pozdrawiam.
Obrazek

Czy mogę prosić o foty Twoich gwoździ a zwłaszcza o jakiekolwiek zdjęcie jakiejkolwiek żabki? Chętnie się zrewanżuję - może w dziale muzeum, żeby nie mieszać już w Kałudze.
Freien Strecken für freien Menschen!
obserwator
Towarowy
Posty: 15
Rejestracja: 18 kwie 2007, 09:36

Post autor: obserwator »

Witam.
Może mała garść tego co udało mi się zebrać na temat Haffuferbahn-u - jak będę miał większy zapał do działania (obecnie mam strasznego lenia :oops: ) to zeskanuję plan stacji Braniewa z 1905 - gdzie wyraźnie widać rozróżnienie Ostbahnu od Haffuferbahn (co ciekawe w miejscu gdzie obecnie odgałęzia się bocznica do GlobTerminalu - była obrotnica - no może troszkę wcześniej - zresztą widoczne to jest bardziej na planie).
Pozdrawiam.
P.S. Jak znajdę to podeślę zdjęcie z rozbiórki torów z ulic Elbląga - ale to chyba wszyscy widzieli - było to dodatkiem bodajże do Dziennika Elbląskiego - jak historia miasta czy coś w tym stylu.
Załączniki
58913890.jpg
74056060.jpg
74212698.jpg
76630545.jpg
108729881.jpg
07-kolej1.jpg
07-kolej2.jpg
07-kolej3.jpg
07-kolej4dworzec.jpg
Awatar użytkownika
Piotr Janik
InterCity
Posty: 300
Rejestracja: 29 wrz 2004, 16:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Piotr Janik »

Jak znajdę to podeślę zdjęcie z rozbiórki torów z ulic Elbląga - ale to chyba wszyscy widzieli - było to dodatkiem bodajże do Dziennika Elbląskiego
Chyba przeceniasz nasze możliwości tudzież zasięg Dziennika... Pojawiły się kiedyś nadzieje na bieżące informacje o stanie reliktów miejskiego odcinka ale równie szybko się rozwiały – być może autor był zajęty demontażem dodatkowych kółeczek od roweru a potem wyjechał na kolonie letnie.

Wklejaj, co możesz! = niezależnie od intensywności prowadzonej tu dyskusji budujmy bazę danych o Nadzalewówce. Nawiasem: zwłaszcza Ty mógłbyś ją wzbogacić. Wobec hermetyzacji FM, Twoje wspomnienia i zamieszczone tam kiedyś szkice układów torowych mają mniejsze szanse, by zainspirować jakąkolwiek dalszą wymianę zdań.
Freien Strecken für freien Menschen!
obserwator
Towarowy
Posty: 15
Rejestracja: 18 kwie 2007, 09:36

Post autor: obserwator »

Witam ponownie.
Wklejam to co było opublikowane na płytce Dziennika Elbląskiego - wraz z planem miasta, na którym zaznaczyłem miejsca robienia zdjęć.
Dodatkowo zdjęcia złożonego na szybkiego planu miasta Braniewa (oczywiście stacji) z 1905 r.
Cały plan przesyłam lyck-owi jak go obrobi zapewne wklei na forum - i będzie można go podziwiać w pełnej krasie.
Pzdr.
PS. W opisie zdjęć planu pojawia się nazwa Braniewo Gł - oczywiście nigdy nie było takiej stacji - to tylko nazwa robocza, a że nie chciało mi się już zmieniać tak już zostało.
Załączniki
1a.JPG
2a.JPG
3a.JPG
4a.JPG
5a.JPG
6a.JPG
obserwator
Towarowy
Posty: 15
Rejestracja: 18 kwie 2007, 09:36

Post autor: obserwator »

Zdjęcia planów i legenda do w/w zdjęć.
Pzdr.
P.S. W 2001 bądź 2002 roku w Muzeum Miasta Elbląga był wystawa zdjęć nadesłanych przez mieszkańców - niestety nie miałem ze sobą aparatu - było tam zdjęcie przejazdu na ulicy 1 Maja - skrzyżowanie linii kolejowej z tramwajową - na którym to zdjęciu główną postacią był przejeżdżający pociąg z Oi 1 na czele - ciekawe czy mają te zdjęcia w archiwum muzealnym, może, ktoś z Elbląga mógłby zapytać się w tej instytucji o te zdjęcie.
Załączniki
B-wo Gł cz IIa.jpg
B-wo Gł cz IIIa.jpg
Ogólne Braniewo Gł cz Ia.jpg
Zdjęcie ogólne Braniewa Bramy a.jpg
Plan.jpg
obserwator
Towarowy
Posty: 15
Rejestracja: 18 kwie 2007, 09:36

Post autor: obserwator »

Witam.
Znalazłem jeszcze takie coś - pocztówka z około 1964 r. - przed nieszczęśliwą przebudową dworca we Fromborku.
Pzdr.
Załączniki
Frombork.jpg
Awatar użytkownika
feyg
Ekspres
Posty: 247
Rejestracja: 18 gru 2006, 18:29
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: feyg »

Dwa widoki z Fromborka w odstępie około 60-ciu lat: :wink:
Załączniki
Frauenburg.jpg
Frombork.jpg
Ostatnio zmieniony 09 sie 2007, 21:37 przez feyg, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ