Koronowo - stacja prawie jak żywa skamielina...
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Koronowo - stacja prawie jak żywa skamielina...
... no cóż nieco odjadę od WiM, ale obiekt wydaje mi się bardzo pokrewny dawnym klimatom mazurskim... Stacja Koronowo - końcówka ślepej linii z Pruszcza-Bagienicy w byłym bydgoskiem, zbudowana w 1909 roku. Używana do dziś w zasadzie tylko dzięki dużemu elewatorowi. Zero powojennych budynków. Nie widać też śladów większych przebudów, okna nie poszerzane (na WiM - to tragiczna epidemia), bryły nie zniekształcone jakimiś dobudówkami, szopami itp, ponad 90-letnia dachówka:
Od ulicy oczywiście bruk:
Część budynku z ozdobnym szczytem była zapewne WC:
Dziury w dachu nie wróżą długiego żywota.
Unikalną sprawą jest "wieża" ciśnień w Koronowie - tak naprawdę prawie naziemny zbiornik o bardzo małej pojemności (przestrzeń od środkowego wieńca w górę). Zapewne dopasowano ją do potrzeb jednego, może dwóch małych parowozów - tendrzaków:
Stacja normalnotorowa miała niegdyś połączenie z wąskotorówką na Bydgoszcz, ale dworce były oddzielne. Zresztą kolejka dotarła do Koronowa znacznie wcześniej niż "duża" kolej.
Bedąc w okolicy zdecydowanie warto zobaczyć ponad 100-letni most nad Brdą - pamiątkę po kolejce z zachowanymi szynami - robi duże wrażenie:
Stare zdjęcia z pociągiem na moście są np. tu:
http://www.interlok.info/BialosliwieBahn.htm
pozdr
lyck
Od ulicy oczywiście bruk:
Część budynku z ozdobnym szczytem była zapewne WC:
Dziury w dachu nie wróżą długiego żywota.
Unikalną sprawą jest "wieża" ciśnień w Koronowie - tak naprawdę prawie naziemny zbiornik o bardzo małej pojemności (przestrzeń od środkowego wieńca w górę). Zapewne dopasowano ją do potrzeb jednego, może dwóch małych parowozów - tendrzaków:
Stacja normalnotorowa miała niegdyś połączenie z wąskotorówką na Bydgoszcz, ale dworce były oddzielne. Zresztą kolejka dotarła do Koronowa znacznie wcześniej niż "duża" kolej.
Bedąc w okolicy zdecydowanie warto zobaczyć ponad 100-letni most nad Brdą - pamiątkę po kolejce z zachowanymi szynami - robi duże wrażenie:
Stare zdjęcia z pociągiem na moście są np. tu:
http://www.interlok.info/BialosliwieBahn.htm
pozdr
lyck
Ostatnio zmieniony 03 gru 2006, 23:23 przez lyck, łącznie zmieniany 1 raz.
Dworzec normalnotorowy w Koronowie ponad 90 lat temu:
Jak niewiele się zmieniło! Jedyne większe przebudowy to drzwi zamienione na węższe, "nowe" okno od szczytu i przedłużony magazyn:
Stare mapki pięknie pokazują kolejowe Koronowo.
Stacja normalnotorowa była w sporym oddaleniu o wcześniej zbudowanej wąskotorowej. Widać bocznicę wąskotorową do dworca państwowego:
Calość powyższej mapy jest tu:
http://www.mapy.eksploracja.pl/messtisc ... _crone.htm
Stacja Koronowo wąskotorowe należąca do samorządowych kolejek bydgoskich była prawie w środku miasta:
Ten budynek chyba jeszcze stoi.
Wysoki most kolejki na Brdzie był niegdyś częstym motywem pocztówkowym:
Jak niewiele się zmieniło! Jedyne większe przebudowy to drzwi zamienione na węższe, "nowe" okno od szczytu i przedłużony magazyn:
Stare mapki pięknie pokazują kolejowe Koronowo.
Stacja normalnotorowa była w sporym oddaleniu o wcześniej zbudowanej wąskotorowej. Widać bocznicę wąskotorową do dworca państwowego:
Calość powyższej mapy jest tu:
http://www.mapy.eksploracja.pl/messtisc ... _crone.htm
Stacja Koronowo wąskotorowe należąca do samorządowych kolejek bydgoskich była prawie w środku miasta:
Ten budynek chyba jeszcze stoi.
Wysoki most kolejki na Brdzie był niegdyś częstym motywem pocztówkowym:
- Stacja Krzepielów
- Przyspieszony
- Posty: 78
- Rejestracja: 04 gru 2006, 17:07
- Lokalizacja: Zielona Góra
Muzeum Historii Linii Kolejowych
Stacja Chrzypsko Wielkie
--
Czytaj periodyk "Stacja Chrzypsko Wielkie"
na www.muzeumchrzypsko.pl
Stacja Chrzypsko Wielkie
--
Czytaj periodyk "Stacja Chrzypsko Wielkie"
na www.muzeumchrzypsko.pl