Dworzec Główny przed 1945r.
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
Dworzec Główny przed 1945r.
Witam serdecznie! Nazywam się Łukasz, jestem nowum użytkownikiem forum. Koleją podróżuję i interesuję się od najmłodszych lat w związku z bogatą tradycją rodzinną
Ostatnimi czasy natknąłem się na liczne komentarze w sieci oraz na samym dworcu dotyczące przebudowy dworca zachodniego oraz planów przebudowy dworca głównego, z których wynika, że społeczność Olsztyna jest przywiązana do "starej" architektury miasta i sprzeciwia się w mniejszym bądź większym stopniu planom przebudowy owych obiektów zaproponowanych przez PKP. Ludziom podoba się dworzec z pocztówek. Osobiscie zetknąłem się z opiniami podróżnycj, że fajnie byłoby odtworzyć te budynki. Stare dworce to piękne dworce, niepowtarzalny klimat i pierwsze wrażenie dla turystów.
Nadszedł dla mnie czas wyboru tematu pracy dyplomowej. Zainteresowany tematem kolejnictwa i mentalnym przywiązaniem chcę na podstawie zdjęć, starych pocztówek i innych dostępnych mi materiałów odtworzyć wygląd i zaprojektować budynek dworca głównego w nawiązaniu do pierwotnego kształtu i architektury.
Zdaję sobię sprawę, że projekt pozostanie w sferze marzeń w związku choćby nawet sprawami czysto finansowymi czy obecną zabudową otaczającą dworzec - pomijając inne aspekty. Istnieje również druga opcja - wykonanie rewitalizacji obiektu i terenu przyległego. Istnieją conajmniej dwa (jeśli więcej, proszę o informację?) projekty przebudowy dworca głównego. Chciałbym zaproproponować coś ze swojej strony, przeciwstawić się współczesnemu pojęciu budowania i przebudowy obiektów niegdyś będących wizytówką a dziś odstraszających. Chcę pokazać, że można projektować zgodnie z opinią mieszkańców miasta i użytkowników dworca.
Przechodząc do sedna. Potrzebuję jak już wcześniej wspominałem jak najwięcej zdjęć i innych materiałów, opisów starego dworca sprzed 1945r. Przydatne byłyby dla mnie informacje, gdzie mógłbym się zwrócić w celu uzyskania informacji o dworcu - lokalni historycy, miłośnicy, może jakieś archiwa? Z góry dziękuję za wszelkie materiały, pozdrawiam, Łukasz
Ostatnimi czasy natknąłem się na liczne komentarze w sieci oraz na samym dworcu dotyczące przebudowy dworca zachodniego oraz planów przebudowy dworca głównego, z których wynika, że społeczność Olsztyna jest przywiązana do "starej" architektury miasta i sprzeciwia się w mniejszym bądź większym stopniu planom przebudowy owych obiektów zaproponowanych przez PKP. Ludziom podoba się dworzec z pocztówek. Osobiscie zetknąłem się z opiniami podróżnycj, że fajnie byłoby odtworzyć te budynki. Stare dworce to piękne dworce, niepowtarzalny klimat i pierwsze wrażenie dla turystów.
Nadszedł dla mnie czas wyboru tematu pracy dyplomowej. Zainteresowany tematem kolejnictwa i mentalnym przywiązaniem chcę na podstawie zdjęć, starych pocztówek i innych dostępnych mi materiałów odtworzyć wygląd i zaprojektować budynek dworca głównego w nawiązaniu do pierwotnego kształtu i architektury.
Zdaję sobię sprawę, że projekt pozostanie w sferze marzeń w związku choćby nawet sprawami czysto finansowymi czy obecną zabudową otaczającą dworzec - pomijając inne aspekty. Istnieje również druga opcja - wykonanie rewitalizacji obiektu i terenu przyległego. Istnieją conajmniej dwa (jeśli więcej, proszę o informację?) projekty przebudowy dworca głównego. Chciałbym zaproproponować coś ze swojej strony, przeciwstawić się współczesnemu pojęciu budowania i przebudowy obiektów niegdyś będących wizytówką a dziś odstraszających. Chcę pokazać, że można projektować zgodnie z opinią mieszkańców miasta i użytkowników dworca.
Przechodząc do sedna. Potrzebuję jak już wcześniej wspominałem jak najwięcej zdjęć i innych materiałów, opisów starego dworca sprzed 1945r. Przydatne byłyby dla mnie informacje, gdzie mógłbym się zwrócić w celu uzyskania informacji o dworcu - lokalni historycy, miłośnicy, może jakieś archiwa? Z góry dziękuję za wszelkie materiały, pozdrawiam, Łukasz
Ciekawe, że chcesz zrobić dworzec jeszcze wcześniejszy niż ja. Ale ten sprzed 1945 to chyba ten sam co stał do 1971. Jakieś plany powinny być do odnalezienia w archiwum państwowym w Olsztynie. Szukam wszystkiego o dworcu po 1971 r. Jeśli masz cokolwiek, prywatne zdjęcie z choćby fragmentem dworca, albo pocztówkę z tego okresu, daj mi znać, proszę.
Czytałem Pański wątek, jednak niestety, nie posiadam materiałów Pana interesujących. Być może w domu się coś znajdzie, ale zweryfikuję to dopiero za 2-3 tygodnie, gdy będę miał taką możliwość.
Dworzec stał po wojnie, jednak został przebudowany. Poniżej zamieszczam wygląd dworca sprzed 1945r. Niestety, w internecie jest zbyt mało materiałów, na podstawie których możliwe byłoby wykonanie projektu architektonicznego. Ujęcia przedstawiają frontową elewację. Nie mam pojęcia jak wyglądały pozostałe. Tak samo z wnętrzem dworca. Czy ktoś z użytkowników forum pamięta czasy dworca - oczywiście po przebudowie? Takie materiały też się przydadzą. Ucieszyłbym się nawet z prostego szkicu wykonanego na kartce odręcznie z orientacyjnym układem pomieszczeń. Opisu, wspomnień. Potrzebuję jak najwięcej danych, dlatego jeszcze raz proszę o cokolwiek.
Widzę również, że wyświetleń wątku jest kilkadziesiąt, a głosów w ankiecie tylko 2. Zapraszam serdecznie do udziału. To dla Państwa tylko jeden klik, a dla mnie ważna informacja.
Dworzec stał po wojnie, jednak został przebudowany. Poniżej zamieszczam wygląd dworca sprzed 1945r. Niestety, w internecie jest zbyt mało materiałów, na podstawie których możliwe byłoby wykonanie projektu architektonicznego. Ujęcia przedstawiają frontową elewację. Nie mam pojęcia jak wyglądały pozostałe. Tak samo z wnętrzem dworca. Czy ktoś z użytkowników forum pamięta czasy dworca - oczywiście po przebudowie? Takie materiały też się przydadzą. Ucieszyłbym się nawet z prostego szkicu wykonanego na kartce odręcznie z orientacyjnym układem pomieszczeń. Opisu, wspomnień. Potrzebuję jak najwięcej danych, dlatego jeszcze raz proszę o cokolwiek.
Widzę również, że wyświetleń wątku jest kilkadziesiąt, a głosów w ankiecie tylko 2. Zapraszam serdecznie do udziału. To dla Państwa tylko jeden klik, a dla mnie ważna informacja.
- Terebesz68
- Towarowy
- Posty: 23
- Rejestracja: 01 mar 2012, 14:25
Witam serdecznie i na dzień dobry gratuluję Koledze pomysłu i odwagi, których mi zabrakło, gdy w roku 1993 wybierałem temat swojej pracy dyplomowej na PG (ostatecznie zrobiłem projekt rozbudowy dworca we Wrzeszczu). Inna sprawa, że w tamtych czasach dostęp do poniemieckiej ikonografii był znacznie gorszy, niż obecnie.
Olsztyński dworzec jest bliski memu sercu, gdyż dzieciństwo i młodość spędziłem w jego okolicy, niestety starego budynku nie pamiętam, byłem za mały.
Parę być może pomocnych sugestii:
- duża przebudowa dworca miała miejsce pod koniec lat 30, nie znam precyzyjnej daty, ale na pewno jeszcze przed wojną. Pojawiły się wówczas wysokie dachy, wieża zegarowa i otynkowano elewację. Taki dworzec uległ częściowemu spaleniu po "wyzwoleniu" i bez większych zmian został odbudowany. Co ciekawe, zachowano przy tym sporo oryginalnego detalu - pamiętam elewację frontową podczas rozbiórki i zaskakujący widok ozdobnych płycin z rozetami poniżej okien parteru, stolarka też musiała być oryginalna.
- warto przejrzeć "Stawkę większą niż życie" - w którymś odcinku pojawia się wnętrze dworca.
- istotną pomocą w wymiarowaniu i odtwarzaniu fragmentów bez dokumentacji jest to, że dworzec zbudowany był według projektu typowego. Podobne budynki w niezłym stanie zachowania mamy np. w Ostródzie i Starogardzie Gd.
Życzę powodzenia i będę śledził wątek, jak znajdę jeszcze jakieś materiały, podeślę z przyjemnością
Olsztyński dworzec jest bliski memu sercu, gdyż dzieciństwo i młodość spędziłem w jego okolicy, niestety starego budynku nie pamiętam, byłem za mały.
Parę być może pomocnych sugestii:
- duża przebudowa dworca miała miejsce pod koniec lat 30, nie znam precyzyjnej daty, ale na pewno jeszcze przed wojną. Pojawiły się wówczas wysokie dachy, wieża zegarowa i otynkowano elewację. Taki dworzec uległ częściowemu spaleniu po "wyzwoleniu" i bez większych zmian został odbudowany. Co ciekawe, zachowano przy tym sporo oryginalnego detalu - pamiętam elewację frontową podczas rozbiórki i zaskakujący widok ozdobnych płycin z rozetami poniżej okien parteru, stolarka też musiała być oryginalna.
- warto przejrzeć "Stawkę większą niż życie" - w którymś odcinku pojawia się wnętrze dworca.
- istotną pomocą w wymiarowaniu i odtwarzaniu fragmentów bez dokumentacji jest to, że dworzec zbudowany był według projektu typowego. Podobne budynki w niezłym stanie zachowania mamy np. w Ostródzie i Starogardzie Gd.
Życzę powodzenia i będę śledził wątek, jak znajdę jeszcze jakieś materiały, podeślę z przyjemnością
Jak chcesz zdjęcia w powiększeniu to wejdz tutaj bo większość zdjęć jest z tej strony. Tylko musisz sobie poszukać zdjęć dworca bo tam są różne http://www.bildarchiv-ostpreussen.de/su ... xte.text#1
z wnętrza znalazłem tylko jedno zdjęcie pokoju w hotelu dworcowym
http://www.bildarchiv-ostpreussen.de/su ... i&id=26614
http://www.bildarchiv-ostpreussen.de/su ... i&id=26614
- Terebesz68
- Towarowy
- Posty: 23
- Rejestracja: 01 mar 2012, 14:25
Poniżej dwa zdjęcia dotyczące dworca i okolic (najprawdopodobniej z okresu jego przebudowy) oraz jedno z nieistniejacego kina Dworcowego - znalezione jakiś czas temu w internecie - chyba na forum o Olsztynie.
A kino Dworcowe pamiętam doskonale. Często tam chodziłem na filmy. Pamiętam, że był nietypowy układ siedzeń. Ekran był stosunkowo blisko pierwszego rzędu, kolejne rzędy były niżej (co czasami uniemożliwiało wręcz oglądanie). Jednak było coś za coś. Bilety w pierwszych 4 rzędach były tańsze.Od piatego rzędu pochylenie było już właściwe (do góry) i tutaj mozna było normalnie oglądać. Ilość miejsc chyba nie przekraczała 200.
A kino Dworcowe pamiętam doskonale. Często tam chodziłem na filmy. Pamiętam, że był nietypowy układ siedzeń. Ekran był stosunkowo blisko pierwszego rzędu, kolejne rzędy były niżej (co czasami uniemożliwiało wręcz oglądanie). Jednak było coś za coś. Bilety w pierwszych 4 rzędach były tańsze.Od piatego rzędu pochylenie było już właściwe (do góry) i tutaj mozna było normalnie oglądać. Ilość miejsc chyba nie przekraczała 200.
- Terebesz68
- Towarowy
- Posty: 23
- Rejestracja: 01 mar 2012, 14:25
Mam nadzieję, że Autor tego wątku nie będzie miał żalu za zaśmiecanie, ale mam jeszcze parę ujęć z okolic dworca i pozwolę sobie je tu załączyć. Po poprzednim wpisie kol. bastarda uświadomiłem sobie, że da się odtworzyć przeciwległą pierzeję ul. Partyzantów i ogarnęła mnie obsesyjna myśl wykonania dioramy, oczywiście z tramwajem.
- Załączniki
Serdecznie dziękuję za zainteresowanie tematem i za tyle załączonych obrazów. Oczywiście, że się nie obrażę za fotografie okolicy dworca. Odtworzenie obrazu otoczenia poszerza moje myślenie, stwarza możliwość przeniesienia się choćby na chwilę do minionych czasów i daje szersze wyobrażenie całej okolicy dworca. Niezmiernie cieszę się, gdyż właśnie o takie z życia wzięte historie mi chodziło (czasy dzieciństwa, wypady do kina). Panowie, Terebesz68 i bastard, serdecznie dziękuję za dzielenie się swoimi wspomnieniami. komel11, tropiciel, dziękuję za załączniki. To wszystko bardzo mi się przyda.
Wiem już, że odcinek 7. "Stawki większej niż życie" zawiera obrazy dworca, właśnie znalazłem go na stronie pewnego gryzonia Podejrzewam, że jest tam kilka scen, ale być może nie wystarczająco ukazujących wnętrze. Zerknę na to mając cały odcinek. Rezerwuję wolny dzień, by wybrać się do Ostródy w celu szukania wskazówek, zrobienia zdjęć.
Czy istnieją książki na temat początków kolejnictwa na terenach Allenstein? Znają Państwo takie pozycje? Albumy, kroniki. Jeśli znacie Państwo kawałek historii związanej z miejscem dworca, również zachęcam do podzielenia się.
Jest mi niezmiernie miło w związku z zainteresowaniem tematem. Zauważyłem, że Pan Terebesz68 specjalnie zarejestrował się na forum, by uczestniczyć w wątku. Poczułem jeszcze większą odpowiedzialność za doprowadzenie do skutku tego projektu, gdy przeczytałem, że Pan również miał podobne plany co do pracy dyplomowej. W nadchodzącym tygodniu idę na spotkanie z prowadzącym w celu omówienia szczegółów i przedstawienia zebranych informacji. To dopiero początek, a już czuję, jak wciąga mnie temat. Dobrej nocy
Wiem już, że odcinek 7. "Stawki większej niż życie" zawiera obrazy dworca, właśnie znalazłem go na stronie pewnego gryzonia Podejrzewam, że jest tam kilka scen, ale być może nie wystarczająco ukazujących wnętrze. Zerknę na to mając cały odcinek. Rezerwuję wolny dzień, by wybrać się do Ostródy w celu szukania wskazówek, zrobienia zdjęć.
Czy istnieją książki na temat początków kolejnictwa na terenach Allenstein? Znają Państwo takie pozycje? Albumy, kroniki. Jeśli znacie Państwo kawałek historii związanej z miejscem dworca, również zachęcam do podzielenia się.
Jest mi niezmiernie miło w związku z zainteresowaniem tematem. Zauważyłem, że Pan Terebesz68 specjalnie zarejestrował się na forum, by uczestniczyć w wątku. Poczułem jeszcze większą odpowiedzialność za doprowadzenie do skutku tego projektu, gdy przeczytałem, że Pan również miał podobne plany co do pracy dyplomowej. W nadchodzącym tygodniu idę na spotkanie z prowadzącym w celu omówienia szczegółów i przedstawienia zebranych informacji. To dopiero początek, a już czuję, jak wciąga mnie temat. Dobrej nocy
- Terebesz68
- Towarowy
- Posty: 23
- Rejestracja: 01 mar 2012, 14:25
Miło, że mogłem pomóc. Szczerze mówiąc, usiłowałem zarejestrować na tym Foru już jakiś czas temu, ale zawsze coś było nie tak z loginem i zapytanie kol. Lucarch'a zmusiło mnie do rejestracji na nowo.
Z wydawnictw książkowych polecam absolutny niezbędnik: Siegfried Bufe: Eisenbahnen in West- und Ostpreussen. Po polsku Andrzej Rzempołuch: Architektura i urbanistyka Olsztyna (choć tam o samym dworcu niewiele, ale daje kontekst historyczno - urbanistyczny).
Z wydawnictw książkowych polecam absolutny niezbędnik: Siegfried Bufe: Eisenbahnen in West- und Ostpreussen. Po polsku Andrzej Rzempołuch: Architektura i urbanistyka Olsztyna (choć tam o samym dworcu niewiele, ale daje kontekst historyczno - urbanistyczny).
Jeszcze mozna polecić album Pana Bętkowskiego "Olsztyn jakiego nie znacie" z widokówkami dawnego Olsztyna tam też jest parę znanych pocztówek dworca z opisami. Ale też są przedwojenne plany miasta i można zobaczyć jak wówczas był usytuowany dworzec. Są dwa wydania. 1 to 2003 r., 2 to 2010 r. Ten drugi lepszy bo tam jest plan z niemieckich lat 40 tych. I chyba zadziałała cenzura wojskowa bo okolice dworca jak i koszary to białe plamy
Z książek polecałbym następujące pozycje:
1. Stanisław Piechocki - "Dzieje Olsztyńskich Ulic"
2. Stanisław Piechocki - "Olsztyn Magiczny"
W obu książkach jest rozdział poświęcony dworcowi i początkom kolei w Olsztynie. W pierwszej pozycji jest opisana cała ulica Partyzantów (przed wojną ul. Dworcowa).
3. "Szkice Olsztyńskie" - praca zbiorowa pod redakcją Janusza Jasińskiego - jest kilka stron historycznych
4. Stanisław Piechocki - "Olsztyn Styczeń 1945 - Portret Miasta"
5. "Olsztyńskie Korzenie - Rok 1945"
w poz. 3-5 nie jest tego dużo, jednak więcej nie ma w innych książkach. Przynajmniej ja się nie spotkałem.
Niestety nie ma oddzielnej publikacji książkowej traktującej wyłącznie o historii kolei w Olsztynie.
1. Stanisław Piechocki - "Dzieje Olsztyńskich Ulic"
2. Stanisław Piechocki - "Olsztyn Magiczny"
W obu książkach jest rozdział poświęcony dworcowi i początkom kolei w Olsztynie. W pierwszej pozycji jest opisana cała ulica Partyzantów (przed wojną ul. Dworcowa).
3. "Szkice Olsztyńskie" - praca zbiorowa pod redakcją Janusza Jasińskiego - jest kilka stron historycznych
4. Stanisław Piechocki - "Olsztyn Styczeń 1945 - Portret Miasta"
5. "Olsztyńskie Korzenie - Rok 1945"
w poz. 3-5 nie jest tego dużo, jednak więcej nie ma w innych książkach. Przynajmniej ja się nie spotkałem.
Niestety nie ma oddzielnej publikacji książkowej traktującej wyłącznie o historii kolei w Olsztynie.