Oto zaktualizowana wersja zarysu Regulaminu Forum. Na uwagi i propozycje czekamy do końca tygodnia. Konsultacje nad kształtem regulaminu zamykamy
w niedzielę, 19.10.2008 r., o godz. 24:00.
Idea
Naszym, jako Administratorów i Moderatorów, życzeniem jest, aby:
…na Forum panowała jak największa swoboda pisania,
…nasz pozamerytoryczny udział w dyskusji był jak najmniejszy,
…nasze Forum wyróżniało się w Internecie profesjonalizmem i brakiem awanturnictwa;
Niniejszy Regulamin ma być czynnikiem, który ułatwi realizację powyższych założeń.
§1
Zasady naczelne
1. Zabrania się propagowania na Forum treści sprzecznych z prawem, wzywających do nienawiści rasowej, wyznaniowej, etnicznej czy też propagujących przemoc oraz treści powszechnie uznanych za naganne moralnie, społecznie niewłaściwe
i naruszających zasady Netykiety.
2. Zabrania się publikowania na Forum treści o charakterze reklamowym z wyjątkiem działów specjalnie do tego przeznaczonych, o ile takie powstaną. Odstępstwo od tej reguły może nastąpić po uprzednim wyrażeniu zgody przez Administrację Forum.
3. Osoby zamieszczające na Forum treści, o których mowa powyżej, mogą ponieść
z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
§2
Twój profil
1. Pamiętaj, że Twój internetowy profil to Twoja wizytówka.
2. Gorąco zachęcamy do rezygnacji z anonimowego nicku na rzecz własnego imienia i nazwiska. Jednocześnie podkreślamy, że nie jest to wymóg, a jedynie sugestia.
3. Zastanów się dobrze przy wyborze nicku, ponieważ jego samodzielna zmiana nie jest już później możliwa. Administracja Forum nie wyrazi zgody na zmianę nicku z wyjątkiem sytuacji, w której łamie on zasady zawarte w §1 lub zawiera ewidentny i niezamierzony błąd. Ponadto Administracja Forum będzie wspierać zamianę nicku na imię i nazwisko.
4. Prosimy o jak najpełniejsze wypełnienie danych w swoim profilu (miejsce zamieszkania, zawód, zainteresowania, data urodzenia). Pozwoli to innym Użytkownikom dowiedzieć się o Tobie trochę więcej.
5. Dobierając awatar (obrazek) pamiętaj o tym, że niektóre tego typu obiekty mogą być objęte prawami autorskimi. Nie wybieraj obrazków o zbyt dużych rozmiarach albo zbyt mocno rzucających się w oczy (jaskrawych, gwałtownie pulsujących itp.). Mile widziane są awatary związane z tematyką Forum.
§3
Wzajemny szacunek
1. Traktuj innych Użytkowników Forum w taki sposób, w jaki chciałbyś, aby traktowano Ciebie.
2. Dyskutuj przede wszystkim merytorycznie, a wszelkie sprawy osobiste załatwiaj w korespondencji prywatnej (PW, e-mail). Pozamerytoryczne publiczne ataki osobiste świadczą jedynie o tym, że brak Ci wiedzy, by dyskutować na odpowiednim poziomie.
3. Używaj kulturalnego języka, nie wywyższaj się oraz nie naśmiewaj z czyichś błędów. Jeżeli zaś Tobie zostanie zwrócona słuszna uwaga, przyjmij ją z honorem i najlepiej podziękuj osobie, która skorygowała popełniony przez Ciebie błąd. Uczymy się wszyscy każdego dnia.
§4
Porządek tematyczny na Forum
1. Forum wyposażone jest w pomocną funkcję wyszukiwarki. Skorzystaj z niej, aby sprawdzić, czy temat, który chcesz założyć, nie został już poruszony wcześniej, a jeśli tak, to zamiast zakładać nowy wątek, dołącz się do istniejącego.
2. Zakładane tematy umieszczaj w odpowiednich działach.
3. Czuj się odpowiedzialny za założony przez siebie wątek – masz prawo oczekiwać od innych Użytkowników tego, że nie będą uciekali od tematu. Masz nawet prawo wyegzekwować to od nich, prosząc o pomoc Administrację.
§5
Merytoryczna jakość tekstu
1. Nie wysyłaj masowo krótkich i niewiele wnoszących do dyskusji wiadomości (tak zwany
flooding; patrz: między innymi punkty 2 i 3). Zaburza to porządek na Forum.
2. Odpowiedzi na elementarne pytania szukaj w Internecie, chociażby przy pomocy wyszukiwarki
www.google.pl, która z pewnością skieruje Cię do wielu interesujących stron na temat kolejnictwa. Dopiero, gdy w ten sposób nie odnajdziesz pożądanych informacji, decyduj się na zadanie pytania na Forum.
3. Zastanów się, czy wiadomość, którą chcesz podzielić się z czytelnikami Forum, faktycznie ich zainteresuje. Nie przytaczaj informacji, które nie są dla nikogo żadnym zaskoczeniem. Niewiele osób zainteresuje się faktem, że „
w piątek 13 grudnia przez Susz przejechała lokomotywa EU07-214”, ponieważ tego typu pojazdy pojawiają się tam każdego dnia. Pomyśl, zanim napiszesz.
4. W celu umieszczania na Forum kompletnych tekstów prasowych oraz innych materiałów medialnych otwiera się specjalny wątek lub dział (w zależności od decyzji Administratorów). Przytaczając tekst prasowy lub inny materiał medialny koniecznie podaj źródło jego pochodzenia oraz odpowiedni link. Zachęcamy do komentowania przytoczonych artykułów – może się to przyczynić do rozpoczęcia ciekawej dyskusji.
5. Pamiętaj, że pisząc na Forum sam tworzysz. W związku z tym nigdy nie zapomnij o podaniu źródeł – zatajając je lub nieodpowiednio eksponując popełniasz plagiat.
§6
Językowa jakość tekstu
1. Najpierw przemyśl, co chcesz napisać, a dopiero potem pisz. Przeczytaj wiadomość dwa razy przed jej ostatecznym wysłaniem, usuwając zauważone błędy.
2. Korzystaj z narzędzi sprawdzających poprawność ortograficzną wpisanego tekstu (przeglądarka internetowa Firefox, edytory tekstowe). Administratorzy i Moderatorzy nie są terapeutami i w związku z tym nie będzie do nich trafiał argument dysortografii, samo zaś pisanie wiadomości to nie dyktando – wszystko można legalnie skorygować.
3. Posty zawierające dużą ilość rażących błędów ortograficznych, gramatycznych i stylistycznych będą usuwane.
§7
Estetyczna jakość postów
1. Staranna i wyważona forma graficzna postów ułatwia przyswojenie treści. Dziel dłuższe wiadomości na akapity oraz stosuj kursywę lub pogrubienie dla ważniejszych informacji.
2. Nie używaj w jednej wiadomości zbyt dużej ilości różnych stylów.
3. Używaj lecz nie nadużywaj emotikon. Stosowane poprawnie dodają wypowiedzi walorów emocjonalnych, nadużywane – jedynie rozpraszają czytającego i świadczą o niedojrzałości piszącego.
§8
Fotografie
1. Fotografie nie są traktowane podrzędnie i podobnie jak tekst podlegają moderacji.
2. Staraj się, by prezentowane przez Ciebie na Forum zdjęcia były dobrze wykadrowane i czytelne. Unikaj wstawiania zdjęć z telefonów komórkowych, zwłaszcza, jeśli ich jakość jest niewystarczająca. Pamiętaj, że jedno dobrze przemyślane zdjęcie potrafi zastąpić kilka kiepskich.
3. Za ocenę jakościową zdjęć odpowiadają Administratorzy i Moderatorzy Forum.
4. Zdjęcia uznane za słabe będą usuwane, a w przypadku nagminnego publikowania zdjęć o niewystarczającej jakości artystycznej, graficznej czy merytorycznej ich autor otrzyma ostrzeżenie.
§9
Konsekwencje łamania Regulaminu
1. W przypadku łamania zapisów zawartych w Regulaminie Administracja Forum zastrzega sobie prawo do:
a)ostrzeżenia Użytkownika naruszającego Regulamin w formie:
publicznej (dopisek do postu lub oddzielny post),
prywatnej (wiadomość na PW lub e-mail);
b)usunięcia lub przesunięcia wiadomości naruszającej Regulamin w formie:
„głośnej” (z ostrzeżeniem i uzasadnieniem),
„cichej” (bez dodatkowych uzasadnień – w przypadku gdy zasadność takiego działania nie podlega żadnej dyskusji);
c)zawieszenia Użytkownika na czas nieokreślony (do wyjaśnienia sprawy):
z powiadomieniem (e-mail),
bez powiadomienia (wówczas inicjatywa w kwestii wyjaśnienia problemu leży po stronie Użytkownika);
d)usunięcia Użytkownika wraz z blokadą adresu IP, ograniczającą możliwość założenia nowego konta;
e)zamknięcia Forum w przypadku pojawienia się rażących naruszeń Regulaminu, a w szczególności przewinień wymienionych w §1;
2. Administracja Forum zastrzega sobie prawo do uruchomienia w dowolnym momencie funkcji automatycznych ostrzeżeń oraz utworzenia specjalnego działu, w którym gromadzone i publicznie dostępne będą wiadomości naruszające zasady Regulaminu.
3. Administracja Forum zastrzega sobie prawo do samodzielnego decydowania o systemie rang związanych z liczbą napisanych postów oraz o ewentualnym wyłączeniu naliczania wysłanych wiadomości.
4. Inne formy sankcji za naruszanie Regulaminu zostaną uprzednio skonsultowane ze społecznością Forum.