[?] Lokomotywownia Olsztyn i Grudziądz- oznakowanie taboru

Historia dróg żelaznych;

Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard

Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

[?] Lokomotywownia Olsztyn i Grudziądz- oznakowanie taboru

Post autor: Bernard »

Mam pytanie do starszych bywalców lokomotywowni Olsztyn i Grudziądz. W jaki sposób były nanoszone przydziały dyrekcji i lokomotywowni w Olsztynie i Grudziądzu do roku 1990? Wiadomo, przepisy przepisami, a życie - życiem.

Powinno być na ramie na białym tle DOKP Północna, lokom (a może lok.???) Olsztyn.

Podobno w Grudziądzu białego tła nie stosowano. W skansenie na SP45-139 jest napis czarną czcionką bezpośrednio na ramie. Na ile forma oznakowania jest zgodna z prawdą - tego nie wiem. Wiadomo, że do czasu administracyjnego zlikwidowania oznaczenia MD..... SP45-139 była przydzielona do MD Sierpc, potem po zmianach administracyjnych do MT Kutno i dopiero do MT Toruń. Zatem oznakowanie jest fikcyjne. Pytanie, czy jest w tym analogia do oznaczeń maszyn Grudziądzkich z lat funkcjonowania oznakowań MD i DOKP???

W Wielkopolsce, np. w szopie w Zbąszynku wyglądało to podobnie jak na załączonym zdjęciu, ale czcionka była biała.

A może ktoś wykonał zdjęcie w tamtych czasach , gdzie "załapało" się w kadrze to oznaczenie?
Załączniki
Znalezione w necie. SP45-139. Oznakowanie skansenowe.
Znalezione w necie. SP45-139. Oznakowanie skansenowe.
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
grzebacz
Osobowy
Posty: 53
Rejestracja: 12 lut 2012, 21:01
Lokalizacja: prabuty

Post autor: grzebacz »

bywałem dość często w Malborku w latach 90-tych i właśnie napisy czarną farbą widywałem ,szczególnie że SP-45 stało naprzeciwko ławek na których czekałem ze składem do Kwidzyna ,uwielbiałem się im przyglądać ,czytać wszystkie napisy ,ale były i takie z białym tłem ,jednak nrów nie pamiętam ...ba widziałem takie napisy jeszcze w 2001 roku!
vagerryds
Towos
Posty: 32
Rejestracja: 24 wrz 2012, 12:40
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: vagerryds »

Tego typu napisy były różne. Np. na SP45-131 "Dyr. warszawa Lok. Sierpc". Białą farbą wymalowane. "DOKP Centralna Lok. Czeremcha" czarną farbą na białym prostokącie na SP45-249, albo "DOKP Północna, Zakład Taboru Malbork" na SU45-006, też na białym prostokącie czarną farbą.... Czasem lokomotywy przyozdobione były herbem, szczególnie w przypadku SP45 z Sierpca, ST43 czy SU46 z Nysy, ale nie tylko...
vagerryds
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

grzebacz pisze: ...ba widziałem takie napisy jeszcze w 2001 roku!
Ale zapewne był to wtedy napis Zakład Taboru Malbork. Miałem na myśli opisy zanim wprowadzili do oznaczeń zakłady taboru.
vagerryds pisze:Tego typu napisy były różne. Np. na SP45-131 "Dyr. warszawa Lok. Sierpc".
dzięki, cenna informacja :smile:
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
vagerryds
Towos
Posty: 32
Rejestracja: 24 wrz 2012, 12:40
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: vagerryds »

Tak, wtedy - nim wprowadzili pojęcie "Zakład Taboru" najczęściej było pisane skrótem, np. "Lok. Olsztyn", "Lok. Rybnik" itp. Jeszcze wcześniej - jak zauważyłem na archiwalnych zdjęciach pisano np. "Par. Toruń" (Par. - parowozownia). Mnie natomiast ciekawi to "Dyr. Warszawa". Tu było różnie w każdej DOKP, np: "Dyr. Warszawa", "DOKP Warszawa" lub DOKP Centralna. Ciekawe to, naprawdę! Pozdrawiam.
vagerryds
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

vagerryds pisze:Tu było różnie w każdej DOKP, np: "Dyr. Warszawa", "DOKP Warszawa" lub DOKP Centralna. Ciekawe to, naprawdę! Pozdrawiam.
To była zwykła samowola w oznakowaniu. W Drugiej połowie lat 70-tych nie istniała już DOKP Warszawa, a jedynie DOKP Centralna.

Co do skrótów "lokomotywownia" to w Olsztynie i Grudziądzu spotykano namalmowany skrót Lokom. (o co zresztą pytałem w pierwszym poście - vide zdjęcie SP45-139 ;-)). Czy na wszystkich maszynach tak pisano - tego nie wiem i chętnie bym się dowiedział. :smile:
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
vagerryds
Towos
Posty: 32
Rejestracja: 24 wrz 2012, 12:40
Lokalizacja: Rybnik

Post autor: vagerryds »

Lokom. widziałem też na kilku SN61. zatem - jestem pewny, że tak TEŻ pisano, ale czy na wszystkich maszynach? Tego nie potwierdzę. Na pewno pisano i Lok.
vagerryds
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

żeby było trudniej i śmieszniej to w obrębie jednej jednostki np. lokomotywowni Olsztyn, znalazłem zdjęcie opisu lok. i lokom. vide książka lokomotywy spalinowe produkcji HCP
vagerryds pisze:Lokom. widziałem też na kilku SN61. zatem - jestem pewny, że tak TEŻ pisano, ale czy na wszystkich maszynach? Tego nie potwierdzę. Na pewno pisano i Lok.
Jeżeli maszyny były z szopy z Grudziądza, to być może to jest odpowiedź na moje pytanie z pierwszego postu :-)
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Czy ktoś orientuje się kiedy lokomotywownia Malbork została przekształcona w Zakład Taboru? Było to najprawdopodobniej w okresie 1990-95, ponieważ w roku 1995 Malbork przechodzi pod Zajączkowo Tczewskie. Na taborze przez pewien czas funkcjonowały oznaczenia czarną farbą na białym tle: "DOKP Północna, Zakład Taboru Malbork".
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
Awatar użytkownika
ArTuR
Przyspieszony
Posty: 79
Rejestracja: 18 wrz 2005, 23:32
Lokalizacja: Kwidzyn

Post autor: ArTuR »

Z wczesnego dzieciństwa, czyli połowa lat 90 kojarzę napis na lokomotywach w Kwidzynie "Zakład taboru w Chojnicach" i zawsze się dziwiłem, że jakieś Chojnice, które nie bardzo wiedziałem gdzie leżą mają tyle lokomotyw :wink:
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Tu akurat odpowiedź jest banalna. Po styczniu 1995 Malbork jest przejęty przez Zajczkowo Tczewskie, a te traci niezależność na rzecz Zakładu taboru w Chojnicach 01.07.1997. Potem w 1999 roku Malbork przechodzi to Zakładu Taboru Olsztyn. Pytanie co się działo w latach 1989-1995???
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
rumpo9
Towarowy
Posty: 10
Rejestracja: 20 lip 2008, 17:36
Lokalizacja: Kwidzyn

Post autor: rumpo9 »

Z posiadanych przeze mnie dekretów o zatrudnieniu (prawdopodobnie nie wszystkich, gdyż szalała wówczas inflacja i w chwili odbioru, dekret był już nieaktualny, więc wystawiano nowy) wynika tak:
a) 01.02.1991 Lokomotywownia Malbork ; Naczelnik Zbigniew Rekowski
b) 01.09.1992 Zakład Taboru Malbork ; Naczelnik Adam Sikora
c) 09.05.1994 Zakład Taboru Malbork ; Naczelnik Adam Sikora
d) 01.05.1995 Zakład Taboru Zajączkowo Tczewskie filia Malbork ; Z-ca Naczelnika Adam Sikora
e) 01.11.1997 Zakład Taboru w Chojnicach Gniazdo Drużyn Trakcyjnych Malbork ; Dyrektor Jan Połomski
SP42-168,SU46-030,SU45-082,SU45-162
Bernard
High-speed
Posty: 701
Rejestracja: 02 paź 2004, 10:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Bernard »

Dziękuję za odpowiedź. Wszystko zostało wyjaśnione :smile: Zatem w 1993 roku oznaczenia na Taborze musiały być "Zakład Taboru Malbork".

PS. Czy posiadasz może zdjęcia SU46-030, z czasów stacjonowania w Malborku?
"Uwaga Grupa! Kierunek wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja!"
rumpo9
Towarowy
Posty: 10
Rejestracja: 20 lip 2008, 17:36
Lokalizacja: Kwidzyn

Post autor: rumpo9 »

Niestety nie. Nie przyszło mi do głowy, że takie fotografie będą kiedyś poszukiwane, a zainteresowań takich nie miałem, no i cyfrówek nie było, żeby pstrykać do woli.
SP42-168,SU46-030,SU45-082,SU45-162
ODPOWIEDZ