Dziwna historia z Siódmakiem
: 23 sty 2005, 23:52
Hej!
Analizując historyczne rozkłady jazdy można dojść do wielu ciekawych wniosków/spostrzeżeń, albo przyprawić się o ból kolejowej niewiedzy. Ot, chociażby linia Szczytno - Nidzica (a jakże!), która ciagle mnie zaskakuje...
Według letniego rozkładu jazdy z 1908 roku pierwszym przystankiem za Szczytnem (Ortelsburg) jest przystanek Korpele (Korpellen), położony na 3. kilometrze.
Kiedy wspojrzymy na młodszą cegłę, np. z roku 1935, dostrzeżemy, że pierwszym przystankiem za Szczytnem jest już Siódmak (Schodmack), położony na kilometrze 5,4. Stąd rodzi się pytanie: jak, kiedy i dlaczego doszło do przesunięcia przystanku o około 2 kilometry?
Jest jeszcze jedna ciekawa rzecz: otóż według mapy sztabowej z 1908 roku przystanek z dworcem w Siódmaku istnieje!
Nie ma natomiast stacji Korpele:
Skąd ta rozbieżność między rozkładem a topografią? Czy w rozkładzie jest błąd (wątpię), czy też zmiana dokonała się właśnie w 1908 roku? Jeśli tak, to dlaczego? Przez chwilę myślałem, że być może mapa pochodzi z innych lat (mapa oczywiście wzięta z rewelacyjnej strony http://www.posselt-landkarten.de/index_ ... aetter.htm), ale okazuje się, że nie widać na niej ani południowej, ani północnej nitki linii kolejowej Szczytno - Biskupiec, oddanej do użytku na przełomie 1908 i 1909 roku, więc lata chyba się zgadzają.
Czy znane są Wam inne przykłady takich nieścisłości? Jeśli zaś to nie nieścisłość, tylko mój błąd w interpretacji, to proszę o wyjaśnienie.
Pozdrawiam gorąco!
Analizując historyczne rozkłady jazdy można dojść do wielu ciekawych wniosków/spostrzeżeń, albo przyprawić się o ból kolejowej niewiedzy. Ot, chociażby linia Szczytno - Nidzica (a jakże!), która ciagle mnie zaskakuje...
Według letniego rozkładu jazdy z 1908 roku pierwszym przystankiem za Szczytnem (Ortelsburg) jest przystanek Korpele (Korpellen), położony na 3. kilometrze.
Kiedy wspojrzymy na młodszą cegłę, np. z roku 1935, dostrzeżemy, że pierwszym przystankiem za Szczytnem jest już Siódmak (Schodmack), położony na kilometrze 5,4. Stąd rodzi się pytanie: jak, kiedy i dlaczego doszło do przesunięcia przystanku o około 2 kilometry?
Jest jeszcze jedna ciekawa rzecz: otóż według mapy sztabowej z 1908 roku przystanek z dworcem w Siódmaku istnieje!
Nie ma natomiast stacji Korpele:
Skąd ta rozbieżność między rozkładem a topografią? Czy w rozkładzie jest błąd (wątpię), czy też zmiana dokonała się właśnie w 1908 roku? Jeśli tak, to dlaczego? Przez chwilę myślałem, że być może mapa pochodzi z innych lat (mapa oczywiście wzięta z rewelacyjnej strony http://www.posselt-landkarten.de/index_ ... aetter.htm), ale okazuje się, że nie widać na niej ani południowej, ani północnej nitki linii kolejowej Szczytno - Biskupiec, oddanej do użytku na przełomie 1908 i 1909 roku, więc lata chyba się zgadzają.
Czy znane są Wam inne przykłady takich nieścisłości? Jeśli zaś to nie nieścisłość, tylko mój błąd w interpretacji, to proszę o wyjaśnienie.
Pozdrawiam gorąco!