Strona 2 z 6

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

: 23 mar 2022, 09:55
autor: Adam Dąbrowski
SD70 pisze: 23 mar 2022, 03:07U naszych zachodnich sąsiadów, przykładem linii jednotorowej z prędkością 160 km/h jest Münster-Dortmund. Pociągi regionalne linii RB50 jeżdżą co 2 godziny w oknach czasowych pomiędzy pociągami IC. Jednotorowość linii uniemożliwia stworzenie skondensowanej oferty pociągów regionalnych. Linia ma być modernizowana, z dobudową drugiego toru i podwyższeniem prędkości do 200 km/h.
Fajnie, że przytoczyłeś przykład zagraniczny, możemy mu się przyjrzeć w poszukiwaniu dobrych wzorców dla kolei regionalnej. Na wskazanej przez Ciebie linii (a dokładniej na odcinku Lünen - Münster) faktycznie jest jeden tor i prędkość dopuszczalna pociągów 160 km/h, czyli rozwiązanie przymierzane do odcinka linii nr 38 Ełk - Korsze. Natomiast uparcie wchodzi mi, że pociągi regionalne kursują tamtędy jednak w takcie godzinnym (między Lünen a Münster ok. 20 par połączeń na dobę w dni robocze), zaś szybsze pociągi dalekobieżne kategorii IC oraz ICE jadą trasą przez przez Hamm.

Zamieszczam skróty do tabel sieciowego rozkładu jazdy:

:arrow: Münster - Lünen - Dortmund RB 50 Der Lüner (1-5)
:arrow: Dortmund - Lünen - Münster RB 50 Der Lüner (1-5)
:arrow: Münster - Lünen - Dortmund RB 50 Der Lüner (6-7)
:arrow: Dortmund - Lünen - Münster RB 50 Der Lüner (6-7)

Można pobrać również schemat komunikacyjny dla całej sieci kolejowej Nadrenii Północnej - Westfalii:
https://assets.static-bahn.de/dam/jcr:2 ... W_2022.pdf

Dortmund liczy sobie 587 696 mieszkańców, zaś Münster - 316 403 mieszkańców. Nawet położone po drodze Lünen to 87 530 dusz, czyli również nie w kij dmuchał. Do tego odległość między Dortmundem a Münster to niecałe 60 km. Wydaje się, że tam dwa tory to absolutne minimum.

Nasza linia nr 38 to jednak trochę inny kaliber. :wink: Co więcej, przewozy kolejowe w głównej relacji Olsztyn - Ełk można realizować dwiema trasami, a w przyszłości - miejmy nadzieję - nawet trzema, uzyskując łącznie bardzo przyzwoitą liczbę połączeń.

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

: 23 mar 2022, 18:51
autor: SD70
Adam Dąbrowski pisze: 23 mar 2022, 09:55
SD70 pisze: 23 mar 2022, 03:07U naszych zachodnich sąsiadów, przykładem linii jednotorowej z prędkością 160 km/h jest Münster-Dortmund. Pociągi regionalne linii RB50 jeżdżą co 2 godziny w oknach czasowych pomiędzy pociągami IC. Jednotorowość linii uniemożliwia stworzenie skondensowanej oferty pociągów regionalnych. Linia ma być modernizowana, z dobudową drugiego toru i podwyższeniem prędkości do 200 km/h.
Fajnie, że przytoczyłeś przykład zagraniczny, możemy mu się przyjrzeć w poszukiwaniu dobrych wzorców dla kolei regionalnej. Na wskazanej przez Ciebie linii (a dokładniej na odcinku Lünen - Münster) faktycznie jest jeden tor i prędkość dopuszczalna pociągów 160 km/h, czyli rozwiązanie przymierzane do odcinka linii nr 38 Ełk - Korsze. Natomiast uparcie wchodzi mi, że pociągi regionalne kursują tamtędy jednak w takcie godzinnym (między Lünen a Münster ok. 20 par połączeń na dobę w dni robocze), zaś szybsze pociągi dalekobieżne kategorii IC oraz ICE jadą trasą przez przez Hamm.

Zamieszczam skróty do tabel sieciowego rozkładu jazdy:

:arrow: Münster - Lünen - Dortmund RB 50 Der Lüner (1-5)
:arrow: Dortmund - Lünen - Münster RB 50 Der Lüner (1-5)
:arrow: Münster - Lünen - Dortmund RB 50 Der Lüner (6-7)
:arrow: Dortmund - Lünen - Münster RB 50 Der Lüner (6-7)

Można pobrać również schemat komunikacyjny dla całej sieci kolejowej Nadrenii Północnej - Westfalii:
https://assets.static-bahn.de/dam/jcr:2 ... W_2022.pdf

Dortmund liczy sobie 587 696 mieszkańców, zaś Münster - 316 403 mieszkańców. Nawet położone po drodze Lünen to 87 530 dusz, czyli również nie w kij dmuchał. Do tego odległość między Dortmundem a Münster to niecałe 60 km. Wydaje się, że tam dwa tory to absolutne minimum.

Nasza linia nr 38 to jednak trochę inny kaliber. :wink: Co więcej, przewozy kolejowe w głównej relacji Olsztyn - Ełk można realizować dwiema trasami, a w przyszłości - miejmy nadzieję - nawet trzema, uzyskując łącznie bardzo przyzwoitą liczbę połączeń.
Dziękuję za przybliżenie tematu linii odcinka Lünen - Münster. W moim poście pojawił się błąd. Na wspomnianej trasie, RB50 kursuje co godzinę, jak przedstawił to Adam w rozkładzie jazdy, IC co dwie. Reszta IC jedzie przez Hamm gdzie linia jest dwutorowa. Znalazłem jeszcze Weddeler Schleife, okolice Lehre, jednotorowa linia kolejowa z prędkością maksymalną 160 km/h, aktualnie zamknięta do 2023 roku. Dobudowywany jest tam drugi tor. Wczoraj pozwoliłem sobie podyskutować z emerytowanym inżynierem kolei niemieckich na temat koncepcji modernizacji odcinka linii kolejowej 38, Korsze - Ełk. Dwugodzinna dyskusja opierała się na przebiegu linii, gęstości mijanek i odległości między nimi a także liczby pociągów kursujących w ciągu doby. Poruszyliśmy też kwestię dostępności taboru z prędkością maksymalną 160 km/h u regionalnego przewoźnika i w IC. Linie jednotorowe z prędkością maksymalną 160km/h były rozwiązaniem stosowanym w Niemczech w latach 80 i 90 ubiegłego wieku. Większość z nich była wcześniej dwutorowa. Obecnie jednotorowe z v max 160 km/h są modernizowane, ponieważ 99% z nich stała się wąskimi gardłami. Po zapoznaniu się ze wszystkimi materiałami, stwierdził: Zu der eingleisigen Strecke: ja,hört sich ziemlich unvernünftig an.

Drugi przetarg na modernizację i elektryfikację odcinka Giżycko – Korsze

: 07 maja 2022, 15:48
autor: Stellwerk
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły właśnie drugi przetarg na modernizację i elektryfikację odcinka Giżycko – Korsze na linii 38. Ma on być elektryfikowany i przygotowany do kursowania pociągów pasażerskich prędkością 160 km/h. Takie prace pozwolą skrócić podróż z Olsztyna do Ełku o około 50 minut, a czas przejazdu na tym odcinku, dla najszybszych pociągów, ma wynieść poniżej 2 godzin. Stanie się to m.in. dzięki temu, że w Korszach nie będzie konieczności zamiany lokomotywy elektrycznej na spalinową.

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 07952.html

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

: 08 maja 2022, 14:10
autor: Radek
Lokomotyw już od jakiegoś czasu nie zmienia się w Korszach - cała trasa jest obsługiwana spalinówkami :-)

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

: 14 gru 2022, 15:48
autor: Paweł Wagner
Załączam aktualne zdjęcia z postępu prac na stacji w Giżycku. Rozebrana została większość bocznych torów, na rampie od strony Wydmin zgromadzone są podstawy słupów trakcyjnych, z drugiej strony stacji stoi maszyna do ich palowania. O postępach postaram się informować na bieżąco.

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

: 15 gru 2022, 11:54
autor: Adam Dąbrowski
Paweł Wagner pisze: 14 gru 2022, 15:48 Załączam aktualne zdjęcia z postępu prac na stacji w Giżycku. Rozebrana została większość bocznych torów, na rampie od strony Wydmin zgromadzone są podstawy słupów trakcyjnych, z drugiej strony stacji stoi maszyna do ich palowania. O postępach postaram się informować na bieżąco.
Witaj Pawle! :)
Dzięki za tę relację i zdecydowanie proszę o więcej! Relacji z terenu potrzeba nam tutaj jak tlenu... :wink:

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

: 16 gru 2022, 00:14
autor: Radek
Ciekawe, jak caly szlak, za chwile minie rok od zamkniecia. A przydaloby sie, zeby zamkniecie Korsze - Gizycko zeszlo sie z otwarciem Gizycko - Elk. Chociaz i tak pewnie zamykane bedzie Elk - Bialystok.

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

: 30 gru 2022, 23:08
autor: Kruglanken
Są może zdjęcia z dalszego postępu prac. Od poprzednich minęło pół miesiąca. Z góry dziękuję.

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

: 05 sty 2023, 09:59
autor: Paweł Wagner
Załączam kolejną porcję zdjęć. Stan z ostatniego tygodnia 2022 roku. Na początek Stare Juchy.

W kolejnym poście zamieszczę zdjęcia z Wydmin.

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

: 15 sty 2023, 11:26
autor: wczesniej
Projekt elektryfikacji linii kolejowej między Ełkiem a Korszami znajduje się obecnie na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego, jednak nadal istnieje szansa na jego realizację, jeśli uda się zaoszczędzić środki na innych projektach i jeśli projekt ten uznany zostanie za dobrze przygotowany i będą dostępne środki finansowe. PKP PLK, polskie przedsiębiorstwo kolejowe również przygotowuje się na możliwość realizacji tego projektu w przyszłości, składając wniosek o dofinansowanie jak najszybciej.

Administracja: usunięto podpis z linkiem komercyjnym. Na użytkownika nałożona blokada.

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

: 28 sty 2023, 09:12
autor: Paweł Wagner
Kolejna porcja zdjęć. 28 grudnia 2022 - Siedliska, Wydminy, odcinek za Wydminami w stronę Starych Juch.

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

: 28 sty 2023, 13:50
autor: Radek
Równolegle z modernizacją Ełk - Giżycko trwa też przebudowa samej stacji w Ełku. Po jej zakończeniu ruszy przebudowa całego odcinka Białystok - Ełk:
https://olsztyn.tvp.pl/65881934/prace-n ... w-tym-roku

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

: 04 lut 2023, 00:30
autor: Radek
Od korekty marcowej ZKA Sterlawki Wielkie - Gizycko - Elk, Niegocin wylatuje, Mamry skrocone do Olsztyna, zamiast przez Szczytno (i Elk lub Ostroleke) do Bialegostoku.

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

: 06 lut 2023, 12:59
autor: Matiq
Pytanie czy będą w stanie wyrobić się w terminie. Wiadomo w zimę na pewno mają przestój, ale nie wygląda to ciekawie na zdjęciach. Jeżdżę codziennie w okolicy remontowanego odcinka do Giżycka. Mam nadzieję, że wraz z pojawieniem się cieplejszego okresu widzieć będę postęp tych prac.

Re: Modernizacja z elektryfikacją linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze

: 07 lut 2023, 12:58
autor: pawel_zielony
Radek pisze: 04 lut 2023, 00:30 Od korekty marcowej ZKA Sterlawki Wielkie - Gizycko - Elk, Niegocin wylatuje, Mamry skrocone do Olsztyna, zamiast przez Szczytno (i Elk lub Ostroleke) do Bialegostoku.
A nie od 4 maja?