Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo
Moderatorzy: Sebastian Marszał, bastard
- Stanisław1972
- Towarowy
- Posty: 24
- Rejestracja: 30 kwie 2021, 18:13
- Lokalizacja: Dobre Miasto
Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo
Dorzucę trochę informacji, dotyczących remontu linii nr 220. Niestety zaburzę tym nieco chronologię wydarzeń prezentowanych we wcześniejszych postach i zdjęciach.
W wakacje roku 2018 przeczytałem gdzieś o zbliżającym się „wielkimi krokami” remoncie linii nr 220. Zapaliła mi się wówczas „czerwona lampka”, bo od jakiegoś czasu planowałem odwiedzić stacyjkę Żabi Róg, położoną na tej linii, tuż przed Morągiem. Powodem głównym, mojego zainteresowania tą stacyjką, były, podobno jedyne wówczas w Polsce, ciągle działające urządzenia nastawcze o mechanizmie korbowym, które znajdowały się we wnętrzu nastawni. Po jakimś czasie zrealizowałem swoje plany, robiąc jesienią 2018 r. kilkadziesiąt zdjęć m.in. infrastrukturze, budynkowi nastawni jak i jej wnętrzu oraz np. ciekawym szynom zlokalizowanym m.in. we wzmocnieniu i zabezpieczeniu rampy budynku - gdzie można podziwiać szyny z roku produkcji 1884, cechowane UNION D 1884 (huty Dortmunder Union ) oraz A.H. 84. E. B. St. VII (z lipca 1884, Alvenslebenhütte – przyszłej Królewskiej Huty). W budynku tym, oprócz nastawni, kiedyś znajdowały się także kasa biletowa, poczekalnia i spedycja towarowa. Przy okazji składam podziękowania dla dyżurującego podczas mojej wizyty pracownika kolei, za wyrozumiałość i umożliwienie wykonania zdjęć we wnętrzu nastawni. Bardzo dziękuję. Po modernizacji linii budynek zamknięto, a sterowanie ruchem odbywa się obecnie na odległość, jednak jaki los spotkał urządzenia o mechanizmie korbowym – tego niestety nie wiem. Modernizacja dotarła do Żabiego Rogu w II połowie 2019 r., jednak już jesienią 2018 przymierzano się do wymiany urządzeń sterowania ruchem, stąd, na poniższych zdjęciach, widać prace ziemne prowadzone na stacji. Wracając jeszcze do wspomnianych wyżej urządzeń o mechanizmie korbowym. Jeżeli faktycznie były to unikaty na skalę kraju, mam tylko nadzieję, że nie trafiły na złom. Być może ciągle znajdują się w zamkniętym budynku byłej już nastawni ŻR .
30 maja 2019 r. odwiedziłem w Olsztynie przejście w ciągu ul. Jeziornej położonej pomiędzy ul. Bałtycką i Żeglarską. Przejście to wybrałem kiedyś jako „obiekt ilustrujący zmiany zachodzące podczas modernizacji odcinka Olsztyn Zach. - Gutkowo”. Poniżej dwa zdjęcia ilustrujące ówczesny wygląd przejścia oraz szyny leżące zarówno na przejeździe jak i szlaku biegnącym w tym konkretnym miejscu. Szyny te cechowane były --> [K] 84 VI S49 [|] = czyli produkt Huty Katowice z czerwca 1984 r., typu S49. Może dodam też, że podkłady strunobetonowe jakie były tam ułożone należały do typu INBK-7, a cechowane były symbolami M-86 i B-86, czyli pochodziły z 1986 r. (-86) z Wytwórni Podkładów Strunobetonowych w Mirosławiu k/Ujścia (M-) oraz z Wytwórni Podkładów Strunobetonowych STRUNBET w Bogumiłowicach (B-) k/Tarnowa. Rok cechowania podkładów i szyn, może świadczyć, że ostatni „poważny” remont na tym konkretnym odcinku odbył się nie wcześniej niż w 1986 r. i prawdopodobnie nie później niż w 1987 r.
W sierpniu 2019 odwiedziłem Gutkowo, gdzie składowano już tłuczeń i nowe podkłady pod mający rozpocząć się remont odcinka Olsztyna Zach. - Gutkowo. Plac ładunkowy niemal w 3/4 zajęty był przez hałdy tłucznia, jedynie w jego zach. części składowano podkłady typu PS-94, cechowane liczbą 60, sygnał, że na odcinku tym pojawi się ciężka nawierzchnia typu S60, a właściwie wg obecnej nomenklatury 60E1. Była to ciekawostka jak na warmińsko-mazurskie, bo nawierzchnia typu S60/60E1 jakoś nie miała szczęścia do dawnego woj. olsztyńskiego, a linia nr 220 była dotychczas zbudowana z typu S49.
Wiosną 2020 remont odcinka Olsztyn Zach. - Gutkowo biegł już „pełną parą”, poniżej zdjęcie mijanki w Likusach w budowie, z klimatyczną, dawną strażnicą przejazdową, która, tak na marginesie, zawsze wzbudzała we mnie sentyment i „zazdrość” w stosunku do jej mieszkańców: „jak fajnie było tam mieszkać w czasach kiedy znajdował się tu przejazd, a pociągi prowadziły parowozy”
W wakacje roku 2018 przeczytałem gdzieś o zbliżającym się „wielkimi krokami” remoncie linii nr 220. Zapaliła mi się wówczas „czerwona lampka”, bo od jakiegoś czasu planowałem odwiedzić stacyjkę Żabi Róg, położoną na tej linii, tuż przed Morągiem. Powodem głównym, mojego zainteresowania tą stacyjką, były, podobno jedyne wówczas w Polsce, ciągle działające urządzenia nastawcze o mechanizmie korbowym, które znajdowały się we wnętrzu nastawni. Po jakimś czasie zrealizowałem swoje plany, robiąc jesienią 2018 r. kilkadziesiąt zdjęć m.in. infrastrukturze, budynkowi nastawni jak i jej wnętrzu oraz np. ciekawym szynom zlokalizowanym m.in. we wzmocnieniu i zabezpieczeniu rampy budynku - gdzie można podziwiać szyny z roku produkcji 1884, cechowane UNION D 1884 (huty Dortmunder Union ) oraz A.H. 84. E. B. St. VII (z lipca 1884, Alvenslebenhütte – przyszłej Królewskiej Huty). W budynku tym, oprócz nastawni, kiedyś znajdowały się także kasa biletowa, poczekalnia i spedycja towarowa. Przy okazji składam podziękowania dla dyżurującego podczas mojej wizyty pracownika kolei, za wyrozumiałość i umożliwienie wykonania zdjęć we wnętrzu nastawni. Bardzo dziękuję. Po modernizacji linii budynek zamknięto, a sterowanie ruchem odbywa się obecnie na odległość, jednak jaki los spotkał urządzenia o mechanizmie korbowym – tego niestety nie wiem. Modernizacja dotarła do Żabiego Rogu w II połowie 2019 r., jednak już jesienią 2018 przymierzano się do wymiany urządzeń sterowania ruchem, stąd, na poniższych zdjęciach, widać prace ziemne prowadzone na stacji. Wracając jeszcze do wspomnianych wyżej urządzeń o mechanizmie korbowym. Jeżeli faktycznie były to unikaty na skalę kraju, mam tylko nadzieję, że nie trafiły na złom. Być może ciągle znajdują się w zamkniętym budynku byłej już nastawni ŻR .
30 maja 2019 r. odwiedziłem w Olsztynie przejście w ciągu ul. Jeziornej położonej pomiędzy ul. Bałtycką i Żeglarską. Przejście to wybrałem kiedyś jako „obiekt ilustrujący zmiany zachodzące podczas modernizacji odcinka Olsztyn Zach. - Gutkowo”. Poniżej dwa zdjęcia ilustrujące ówczesny wygląd przejścia oraz szyny leżące zarówno na przejeździe jak i szlaku biegnącym w tym konkretnym miejscu. Szyny te cechowane były --> [K] 84 VI S49 [|] = czyli produkt Huty Katowice z czerwca 1984 r., typu S49. Może dodam też, że podkłady strunobetonowe jakie były tam ułożone należały do typu INBK-7, a cechowane były symbolami M-86 i B-86, czyli pochodziły z 1986 r. (-86) z Wytwórni Podkładów Strunobetonowych w Mirosławiu k/Ujścia (M-) oraz z Wytwórni Podkładów Strunobetonowych STRUNBET w Bogumiłowicach (B-) k/Tarnowa. Rok cechowania podkładów i szyn, może świadczyć, że ostatni „poważny” remont na tym konkretnym odcinku odbył się nie wcześniej niż w 1986 r. i prawdopodobnie nie później niż w 1987 r.
W sierpniu 2019 odwiedziłem Gutkowo, gdzie składowano już tłuczeń i nowe podkłady pod mający rozpocząć się remont odcinka Olsztyna Zach. - Gutkowo. Plac ładunkowy niemal w 3/4 zajęty był przez hałdy tłucznia, jedynie w jego zach. części składowano podkłady typu PS-94, cechowane liczbą 60, sygnał, że na odcinku tym pojawi się ciężka nawierzchnia typu S60, a właściwie wg obecnej nomenklatury 60E1. Była to ciekawostka jak na warmińsko-mazurskie, bo nawierzchnia typu S60/60E1 jakoś nie miała szczęścia do dawnego woj. olsztyńskiego, a linia nr 220 była dotychczas zbudowana z typu S49.
Wiosną 2020 remont odcinka Olsztyn Zach. - Gutkowo biegł już „pełną parą”, poniżej zdjęcie mijanki w Likusach w budowie, z klimatyczną, dawną strażnicą przejazdową, która, tak na marginesie, zawsze wzbudzała we mnie sentyment i „zazdrość” w stosunku do jej mieszkańców: „jak fajnie było tam mieszkać w czasach kiedy znajdował się tu przejazd, a pociągi prowadziły parowozy”
To smutne, że tylko chwila dzieli czas, gdy jesteśmy zbyt młodzi, od czasu, gdy jesteśmy zbyt starzy (Monteskiusz)
Pozdrawiam. Stanisław
Pozdrawiam. Stanisław
- Stanisław1972
- Towarowy
- Posty: 24
- Rejestracja: 30 kwie 2021, 18:13
- Lokalizacja: Dobre Miasto
Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo
Dokładnie po roku od zrobieniu zdjęć w dniu 30 maja 2019 r. na przejściu kategorii E w ciągu ul. Jeziornej (zaprezentowanych w poście wyżej) powróciłem w to miejsce 30 maja 2020 r. utrwalając m.in. poniższe obrazki. Widać na nich nowy tłuczeń i szyny leżące luzem na torowisku. Ich cecha została już przedstawiona przez Adama Dąbrowskiego we wpisie nr 6 w temacie.
Na południe od przejścia (w stronę st. Olsztyn Zach.) leżą już nowe podkłady, na północ (w stronę Gutkowa) podkładów jeszcze nie ma. W wykopie, widać podziemną infrastrukturę, która bez wątpienia, nie ułatwiła budowy przejścia podziemnego. Na ostatnim zdjęciu pewna zagadka, bo utrwaliłem wówczas także „nowiutkie” szyny typu 49E1 z Huty Katowice, rocznik 2020, leżące obok byłego przejścia, jednak na odcinku tym (jak i pozostałych odcinkach w stronę Gutkowa) ułożone zostały szyny typu 60E1, tak więc nie wiem do końca dlaczego je tu złożono, być może występują gdzieś na szlaku, albo posłużyły np. jako wzmocnienie jakiegoś elementu torowiska lub zabezpieczenie np. przed wykolejeniem (coś w stylu dodatkowych szyn układanych np. na mostach), na odcinku toru położonego nad powstającym tu wówczas przejściem podziemnym. Niestety nie miałem okazji jeszcze tego sprawdzić.
Powróciłem jeszcze w te miejsce w środku wakacji 2020 r., wówczas podkłady ciągle nie leżały na północ od przejścia, ale wszystko wskazywało na to, że już niedługo tam się pojawią. Na zdjęciu szyny typu 60E1 Huty Katowice z 2019 r. leżące przy torowisku oraz cecha na podkładach składowanych obok, -60-19-M- oraz -PS94-205- [60 = typ nawierzchni, dla szyn typu 60E1, 19 = rok produkcji 2019, M = producent, Mirosław k/Ujścia, PS94 = typ podkładu, opracowany w 1994 r., 205 = nr partii]. Pojawił się też w tym miejscu głęboki i szeroki wykop, pod budowane przejście podziemne, ale był on szczelnie osłonięty „parawanami” i zabezpieczony „płotkami” przed wpadnięciem przypadkowego przechodnia.
Zamieszczone wyżej zdjęcia, przebudowy linii w okolicy przejścia w ciągu ul. Jeziornej, poniekąd uzupełniają serię trzech zdjęć tego przejścia, zaprezentowaną w temacie przez Adama Dąbrowskiego, we wpisie nr 2, a przedstawiające stan z 26 stycznia 2020 r. Na wszystkich razem można prześledzić zmiany zachodzące na torowisku, a odzwierciedlające postęp prac jaki zachodził podczas modernizacji całej linii.
Na południe od przejścia (w stronę st. Olsztyn Zach.) leżą już nowe podkłady, na północ (w stronę Gutkowa) podkładów jeszcze nie ma. W wykopie, widać podziemną infrastrukturę, która bez wątpienia, nie ułatwiła budowy przejścia podziemnego. Na ostatnim zdjęciu pewna zagadka, bo utrwaliłem wówczas także „nowiutkie” szyny typu 49E1 z Huty Katowice, rocznik 2020, leżące obok byłego przejścia, jednak na odcinku tym (jak i pozostałych odcinkach w stronę Gutkowa) ułożone zostały szyny typu 60E1, tak więc nie wiem do końca dlaczego je tu złożono, być może występują gdzieś na szlaku, albo posłużyły np. jako wzmocnienie jakiegoś elementu torowiska lub zabezpieczenie np. przed wykolejeniem (coś w stylu dodatkowych szyn układanych np. na mostach), na odcinku toru położonego nad powstającym tu wówczas przejściem podziemnym. Niestety nie miałem okazji jeszcze tego sprawdzić.
Powróciłem jeszcze w te miejsce w środku wakacji 2020 r., wówczas podkłady ciągle nie leżały na północ od przejścia, ale wszystko wskazywało na to, że już niedługo tam się pojawią. Na zdjęciu szyny typu 60E1 Huty Katowice z 2019 r. leżące przy torowisku oraz cecha na podkładach składowanych obok, -60-19-M- oraz -PS94-205- [60 = typ nawierzchni, dla szyn typu 60E1, 19 = rok produkcji 2019, M = producent, Mirosław k/Ujścia, PS94 = typ podkładu, opracowany w 1994 r., 205 = nr partii]. Pojawił się też w tym miejscu głęboki i szeroki wykop, pod budowane przejście podziemne, ale był on szczelnie osłonięty „parawanami” i zabezpieczony „płotkami” przed wpadnięciem przypadkowego przechodnia.
Zamieszczone wyżej zdjęcia, przebudowy linii w okolicy przejścia w ciągu ul. Jeziornej, poniekąd uzupełniają serię trzech zdjęć tego przejścia, zaprezentowaną w temacie przez Adama Dąbrowskiego, we wpisie nr 2, a przedstawiające stan z 26 stycznia 2020 r. Na wszystkich razem można prześledzić zmiany zachodzące na torowisku, a odzwierciedlające postęp prac jaki zachodził podczas modernizacji całej linii.
To smutne, że tylko chwila dzieli czas, gdy jesteśmy zbyt młodzi, od czasu, gdy jesteśmy zbyt starzy (Monteskiusz)
Pozdrawiam. Stanisław
Pozdrawiam. Stanisław
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo
Od 13 czerwca 2021 r. funkcjonują w Olsztynie na linii kolejowej nr 220 trzy nowe handlowe punkty eksploatacyjne:
w km 3,676 - przystanek osobowy Olsztyn Jezioro Ukiel,
w km 4,343 - mijanka z przystankiem osobowym Olsztyn Likusy (mijanki nie otwarto jeszcze dla potrzeb ruchowych),
w km 5,426 - przystanek osobowy Olsztyn Redykajny.
Kilka zdjęć z tych punktów - już po ich uruchomieniu - przedstawiam poniżej. Zdjęcia wykonałem w ramach krótkiego rekonesansu w dniu 3 lipca 2021 r.
Nowe perony powstały, ale do Olsztyńskiej Kolei Miejskiej, a nawet jej zalążków - droga jeszcze daleka. Przy obecnej bardzo ubogiej ofercie przewozowej i braku integracji taryf Polregio oraz ZDZiT w Olsztynie można mieć obawy, że perony najczęściej będą świeciły pustkami.
w km 3,676 - przystanek osobowy Olsztyn Jezioro Ukiel,
w km 4,343 - mijanka z przystankiem osobowym Olsztyn Likusy (mijanki nie otwarto jeszcze dla potrzeb ruchowych),
w km 5,426 - przystanek osobowy Olsztyn Redykajny.
Kilka zdjęć z tych punktów - już po ich uruchomieniu - przedstawiam poniżej. Zdjęcia wykonałem w ramach krótkiego rekonesansu w dniu 3 lipca 2021 r.
Nowe perony powstały, ale do Olsztyńskiej Kolei Miejskiej, a nawet jej zalążków - droga jeszcze daleka. Przy obecnej bardzo ubogiej ofercie przewozowej i braku integracji taryf Polregio oraz ZDZiT w Olsztynie można mieć obawy, że perony najczęściej będą świeciły pustkami.
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski
Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo
W uzupełnieniu postu Adama Dąbrowskiego - dodaję, że oprócz opisanych punktów eksploatacyjnych oddano do eksploatacji jeszcze jeden peron:
w km 1,045 Olsztyn Śródmieście (przystanek osobowy istniejący z peronem przy linii 216)
Poniżej kilka zdjęć z tego przystanku - wykonanych przed jego otwarciem.
w km 1,045 Olsztyn Śródmieście (przystanek osobowy istniejący z peronem przy linii 216)
Poniżej kilka zdjęć z tego przystanku - wykonanych przed jego otwarciem.
- Adam Dąbrowski
- DYŻURNY RUCHU
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 wrz 2004, 17:26
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo
O, faktycznie zupełnie zapomniałem o Śródmieściu! A przecież to przystanek, który ze wszystkich nowych rokuje najwyższą frekwencję!
Dziękuję za uzupełnienie fotorelacji!
Pozdrawiam serdecznie,
Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski