Re: Modernizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn Główny - Bogaczewo
: 09 maja 2021, 16:42
Dorzucę trochę informacji, dotyczących remontu linii nr 220. Niestety zaburzę tym nieco chronologię wydarzeń prezentowanych we wcześniejszych postach i zdjęciach.
W wakacje roku 2018 przeczytałem gdzieś o zbliżającym się „wielkimi krokami” remoncie linii nr 220. Zapaliła mi się wówczas „czerwona lampka”, bo od jakiegoś czasu planowałem odwiedzić stacyjkę Żabi Róg, położoną na tej linii, tuż przed Morągiem. Powodem głównym, mojego zainteresowania tą stacyjką, były, podobno jedyne wówczas w Polsce, ciągle działające urządzenia nastawcze o mechanizmie korbowym, które znajdowały się we wnętrzu nastawni. Po jakimś czasie zrealizowałem swoje plany, robiąc jesienią 2018 r. kilkadziesiąt zdjęć m.in. infrastrukturze, budynkowi nastawni jak i jej wnętrzu oraz np. ciekawym szynom zlokalizowanym m.in. we wzmocnieniu i zabezpieczeniu rampy budynku - gdzie można podziwiać szyny z roku produkcji 1884, cechowane UNION D 1884 (huty Dortmunder Union ) oraz A.H. 84. E. B. St. VII (z lipca 1884, Alvenslebenhütte – przyszłej Królewskiej Huty). W budynku tym, oprócz nastawni, kiedyś znajdowały się także kasa biletowa, poczekalnia i spedycja towarowa. Przy okazji składam podziękowania dla dyżurującego podczas mojej wizyty pracownika kolei, za wyrozumiałość i umożliwienie wykonania zdjęć we wnętrzu nastawni. Bardzo dziękuję. Po modernizacji linii budynek zamknięto, a sterowanie ruchem odbywa się obecnie na odległość, jednak jaki los spotkał urządzenia o mechanizmie korbowym – tego niestety nie wiem. Modernizacja dotarła do Żabiego Rogu w II połowie 2019 r., jednak już jesienią 2018 przymierzano się do wymiany urządzeń sterowania ruchem, stąd, na poniższych zdjęciach, widać prace ziemne prowadzone na stacji. Wracając jeszcze do wspomnianych wyżej urządzeń o mechanizmie korbowym. Jeżeli faktycznie były to unikaty na skalę kraju, mam tylko nadzieję, że nie trafiły na złom. Być może ciągle znajdują się w zamkniętym budynku byłej już nastawni ŻR .
30 maja 2019 r. odwiedziłem w Olsztynie przejście w ciągu ul. Jeziornej położonej pomiędzy ul. Bałtycką i Żeglarską. Przejście to wybrałem kiedyś jako „obiekt ilustrujący zmiany zachodzące podczas modernizacji odcinka Olsztyn Zach. - Gutkowo”. Poniżej dwa zdjęcia ilustrujące ówczesny wygląd przejścia oraz szyny leżące zarówno na przejeździe jak i szlaku biegnącym w tym konkretnym miejscu. Szyny te cechowane były --> [K] 84 VI S49 [|] = czyli produkt Huty Katowice z czerwca 1984 r., typu S49. Może dodam też, że podkłady strunobetonowe jakie były tam ułożone należały do typu INBK-7, a cechowane były symbolami M-86 i B-86, czyli pochodziły z 1986 r. (-86) z Wytwórni Podkładów Strunobetonowych w Mirosławiu k/Ujścia (M-) oraz z Wytwórni Podkładów Strunobetonowych STRUNBET w Bogumiłowicach (B-) k/Tarnowa. Rok cechowania podkładów i szyn, może świadczyć, że ostatni „poważny” remont na tym konkretnym odcinku odbył się nie wcześniej niż w 1986 r. i prawdopodobnie nie później niż w 1987 r.
W sierpniu 2019 odwiedziłem Gutkowo, gdzie składowano już tłuczeń i nowe podkłady pod mający rozpocząć się remont odcinka Olsztyna Zach. - Gutkowo. Plac ładunkowy niemal w 3/4 zajęty był przez hałdy tłucznia, jedynie w jego zach. części składowano podkłady typu PS-94, cechowane liczbą 60, sygnał, że na odcinku tym pojawi się ciężka nawierzchnia typu S60, a właściwie wg obecnej nomenklatury 60E1. Była to ciekawostka jak na warmińsko-mazurskie, bo nawierzchnia typu S60/60E1 jakoś nie miała szczęścia do dawnego woj. olsztyńskiego, a linia nr 220 była dotychczas zbudowana z typu S49.
Wiosną 2020 remont odcinka Olsztyn Zach. - Gutkowo biegł już „pełną parą”, poniżej zdjęcie mijanki w Likusach w budowie, z klimatyczną, dawną strażnicą przejazdową, która, tak na marginesie, zawsze wzbudzała we mnie sentyment i „zazdrość” w stosunku do jej mieszkańców: „jak fajnie było tam mieszkać w czasach kiedy znajdował się tu przejazd, a pociągi prowadziły parowozy”
W wakacje roku 2018 przeczytałem gdzieś o zbliżającym się „wielkimi krokami” remoncie linii nr 220. Zapaliła mi się wówczas „czerwona lampka”, bo od jakiegoś czasu planowałem odwiedzić stacyjkę Żabi Róg, położoną na tej linii, tuż przed Morągiem. Powodem głównym, mojego zainteresowania tą stacyjką, były, podobno jedyne wówczas w Polsce, ciągle działające urządzenia nastawcze o mechanizmie korbowym, które znajdowały się we wnętrzu nastawni. Po jakimś czasie zrealizowałem swoje plany, robiąc jesienią 2018 r. kilkadziesiąt zdjęć m.in. infrastrukturze, budynkowi nastawni jak i jej wnętrzu oraz np. ciekawym szynom zlokalizowanym m.in. we wzmocnieniu i zabezpieczeniu rampy budynku - gdzie można podziwiać szyny z roku produkcji 1884, cechowane UNION D 1884 (huty Dortmunder Union ) oraz A.H. 84. E. B. St. VII (z lipca 1884, Alvenslebenhütte – przyszłej Królewskiej Huty). W budynku tym, oprócz nastawni, kiedyś znajdowały się także kasa biletowa, poczekalnia i spedycja towarowa. Przy okazji składam podziękowania dla dyżurującego podczas mojej wizyty pracownika kolei, za wyrozumiałość i umożliwienie wykonania zdjęć we wnętrzu nastawni. Bardzo dziękuję. Po modernizacji linii budynek zamknięto, a sterowanie ruchem odbywa się obecnie na odległość, jednak jaki los spotkał urządzenia o mechanizmie korbowym – tego niestety nie wiem. Modernizacja dotarła do Żabiego Rogu w II połowie 2019 r., jednak już jesienią 2018 przymierzano się do wymiany urządzeń sterowania ruchem, stąd, na poniższych zdjęciach, widać prace ziemne prowadzone na stacji. Wracając jeszcze do wspomnianych wyżej urządzeń o mechanizmie korbowym. Jeżeli faktycznie były to unikaty na skalę kraju, mam tylko nadzieję, że nie trafiły na złom. Być może ciągle znajdują się w zamkniętym budynku byłej już nastawni ŻR .
30 maja 2019 r. odwiedziłem w Olsztynie przejście w ciągu ul. Jeziornej położonej pomiędzy ul. Bałtycką i Żeglarską. Przejście to wybrałem kiedyś jako „obiekt ilustrujący zmiany zachodzące podczas modernizacji odcinka Olsztyn Zach. - Gutkowo”. Poniżej dwa zdjęcia ilustrujące ówczesny wygląd przejścia oraz szyny leżące zarówno na przejeździe jak i szlaku biegnącym w tym konkretnym miejscu. Szyny te cechowane były --> [K] 84 VI S49 [|] = czyli produkt Huty Katowice z czerwca 1984 r., typu S49. Może dodam też, że podkłady strunobetonowe jakie były tam ułożone należały do typu INBK-7, a cechowane były symbolami M-86 i B-86, czyli pochodziły z 1986 r. (-86) z Wytwórni Podkładów Strunobetonowych w Mirosławiu k/Ujścia (M-) oraz z Wytwórni Podkładów Strunobetonowych STRUNBET w Bogumiłowicach (B-) k/Tarnowa. Rok cechowania podkładów i szyn, może świadczyć, że ostatni „poważny” remont na tym konkretnym odcinku odbył się nie wcześniej niż w 1986 r. i prawdopodobnie nie później niż w 1987 r.
W sierpniu 2019 odwiedziłem Gutkowo, gdzie składowano już tłuczeń i nowe podkłady pod mający rozpocząć się remont odcinka Olsztyna Zach. - Gutkowo. Plac ładunkowy niemal w 3/4 zajęty był przez hałdy tłucznia, jedynie w jego zach. części składowano podkłady typu PS-94, cechowane liczbą 60, sygnał, że na odcinku tym pojawi się ciężka nawierzchnia typu S60, a właściwie wg obecnej nomenklatury 60E1. Była to ciekawostka jak na warmińsko-mazurskie, bo nawierzchnia typu S60/60E1 jakoś nie miała szczęścia do dawnego woj. olsztyńskiego, a linia nr 220 była dotychczas zbudowana z typu S49.
Wiosną 2020 remont odcinka Olsztyn Zach. - Gutkowo biegł już „pełną parą”, poniżej zdjęcie mijanki w Likusach w budowie, z klimatyczną, dawną strażnicą przejazdową, która, tak na marginesie, zawsze wzbudzała we mnie sentyment i „zazdrość” w stosunku do jej mieszkańców: „jak fajnie było tam mieszkać w czasach kiedy znajdował się tu przejazd, a pociągi prowadziły parowozy”